recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Squeezebox setup uden NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSqueezebox setup uden NAS

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
lighanen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 25-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Emne: Squeezebox setup uden NAS
    Sendt: 28-November-2007 kl. 17:01

Jeg har været den lykkelige ejer af en squeezebox i over et år.
Mit setup er følgende:
1 Squeezebox
1 Sonic T-amp
2 stk. B&W VM1

Indtil for ca. 2 måneder siden brugte jeg en ældre pc til slimserver.
Men så testede jeg MP3tunes og faldt pladask for produktet.

Hos MP3tunes får du en konto med ubegrænset plads(jeg har pt. ca. 40Gb liggende) og så behøver du ikke længere en tændt pc eller NAS.

Min squeezebox er nu connectet til SqueezeNetwork konstant.
Når jeg tænder den har jeg valgt kun at have 3 menuer(så selv min kone kan bruge den) MP3locker, Favoritter og Podcasts.

Vælger jeg MP3locker har jeg adgang til alle mine Mp3'er sorteret efter Artist->Album->Track.
MP3-filerne streames via internettet i samme kvalitet som de er komprimeret i.
Dvs. ingen dyr, strømslugende, larmende pc, der cracher ved strømsvigt, overophedning eller fordi der er kommet en automatisk update af windows.
Nye MP3-filer uploades til MP3tunes med en lille applikation og er derefter tilgængelig med det samme.
Denne applikation kan scheduleres til at synkronisere ens MP3locker med ens MP3 samling med faste intervaller.
En sidegevinst ved MP3tunes er at en musiksamling altid er tilgængelig, hvor der er adgang til internettet. Man kan via en smart lille browserafspiller afspille sin musik, hvis man er f.eks er på besøg et sted. Man kan også downloade hele ens musiksamling på en hvilken som helst pc, hvilke måske kan give problemer med ophavsret...

Under favoritter har jeg vores foretrukne radiostationer.
Jeg abonnere på Live365, der har ca. 8500 radiokanaler i CD-kvalitet.
Her er der radiostationer der spiller en hver tænkelig musikgenre i døgndrift uden reklamer. Jeg lytter f.eks til en Mozart-kanal, en Chill-out/Lounge kanal, en Jazz kanal og en kanal der kun spiller alternativ 80'er musik med vægt på "The Cure", "The Smiths", "Joy Division" og lign.
Det er imponerende så mange genre og sub-genre, der er repræsenteret hos Live365. Alene under alternativ rock er der følgende:

Britpop
Emo 
Industrial 
Noise Pop 
Classic Alternative 
Goth 
Lo-Fi 
Post-Punk 
College 
Grunge 
Modern Rock 
Power Pop 
Dancepunk 
Indie Pop 
New Wave 
Punk 
Dream Pop 
Indie Rock 

Via SqueezeNetwork er min Squeezebox konfigureret til selv at starte hver morgen kl. 5:15(hvor jeg står op og laver kaffe) og spille "Go' morgen P3) med en tilpas lav volumen, så børnene ikke vækkes for tidligt.

Ved at tilføje Podcasts via SqueezeNetwork høre jeg nu "De sorte spejdere", "Tjenesten" mm. når det passer mig.

Det var alt herfra.
Har du en smart funktion til Squeezeboxen?

Mvh
Jeppe

Redigeret af lighanen - 28-November-2007 kl. 17:04
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 00:34
Så vidt jeg kan se, så kan Squeezeboxen ikke engang lave morgenkaffen til dig - det må du se at få gjort noget ved!
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 01:27
Hej Jeppe,

God beskrivelse af dit setup! Du fortæller om dine fordele ved dit setup rigtigt godt, så andre brugere kan få inspiration af det

Jeg kan godt forstå, at du vælger en net-løsning. Hvad koster den i øvrigt?

40 GB virker som absolut rigeligt til en normal pladesamling - endda i god kvalitet.

Jeg tror faktisk, at din løsning vil være væsentligt mere udbredt om et år & hvis jeg gætter på faktor 5 ift nuværende brug, får jeg sikkert en lang tud

Din løsning retter sig dog meget mod musik! Jeg bruger egentlig min NAS (som jo er MIT columbusæg) til mere end musik. Den er min server af (til) både lyd og billede, og samtidig er den min fil- og backupserver

Man vil imidlertid nok opleve flere tilbud på dit område i fremtiden.
(Ja. Det var vel nok en såkaldt sikker spådom  )

Udviklingen i priserne på datatransmission på trådet- og måske i mindre grad trådløs - transmission udvikle forretningsområdet. Går vi et år mere frem har det trådløse måske nok overhalet ledningerne (?!)
Måske
er prisfaldet mindre på det trådløse område, fordi det i den nære fremtid rummer flere fordele og udviklingsmuligheder (!?)

Du har i dit setup fokuseret på dit forbrug af musik. Det har du forsøgt at sublimere, og det har du gjort godt. Andre vil måske ikke føle den frihed, som dit setup må give.
Det er jo forårsaget af de begrænsninger, som dermed må følge med

Venligst
Søren
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 08:51

MP3tunes med mulighed for at streame til Squeezeboxen koster 39.95$ om åres - ca. 195kr. og så spare man jo det, det koster i El at have en server tændt.

Man kan foresten "fjernstyre" Squeezeboxen via internettet i en browser.
Via SqueezeNetwork kan man tænde den og regulere volumen, samt afspille alle de tracks man har ligende hos MP3tunes. Jeg har godt nok ikke noget at bruge det til, men prøvede forleden at ringe til min kone fra arbejde. Under samtalen tændte jeg så for Squeezeboxen og skruede helt op for en nummer med Rammstein - min kone synes ikke det var sjovt

Jeg lytter i øvrigt mere og mere til netradio frem for min egen musik.
Det er fedt at kunne tune inde på f.eks en Cubansk lokalradio eller Cafécody, der spiller det nyeste clubmusik fra bla. Ibiza og Mallorca.
Nogle netradiostationer spiller udelukkende "lydtapet" f.eks dybe synthtoner med meget lidt variation. Så kan man gå rundt og føle man er med i Twin Peaks...

Mvh

Jeppe

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 09:03
Når det nu hedder MP3tunes, er der så et krav om, at musikken skal foreligger i MP3-formattet eller kan man også benytte FLAC? (hvis det da overhovedet er muligt at steame dette format med en almindelig forbindelse).

Redigeret af Sandal - 29-November-2007 kl. 09:04
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 09:16

Nedenstående er fra MP3tunes:

File formats currently supported are listed below. ALAC, FLAC and WAV files are not supported in this version. We do not support lossless files at this time.

• mp3
  • mp4
  • m4a
  • m4p
  • aac
  • wma
  • ogg
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 09:20

Oprindeligt skrevet af lighanen lighanen skrev:

...We do not support lossless files at this time.

Så synes jeg desværre lidt ideen forsvinder, men skal nok have min egen server uanset.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
DonSilicone Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Oktober-2006
Point: 331
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 10:52

Jeg har også en Squeezebox, som jeg er meget begejstret for. Jeg prøvede også MP3tunes i en gratis testperiode, tror jeg det var. Det skræmte mig væk, at der var en sindssygt langsom forbindelse til at uploade (er det bedre i betalingsversionen?) og, at der ikke var lossless muligheder.

Squeezeboxens største fordel for mig, og det der adskiller den fra så mange andre lignende muligehder, er den eminente lydkvalitet out-of-the-box, også fra de analoge udgange. Derfor kan jeg personligt ikke leve med mp3.

Men dit setup iøvrigt ser virkeligt lækkert ud!

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 11:16

Uploadhastigheden af filer til MPtunes oplever jeg ikke som noget problem, jeg ved faktisk ikke hvor mange Kbt/s det drejer sig om.

Programmet TuneWatch overvåger den mappe på min pc, jeg gemmer mp3-filer i. Derefter uploades filerne automatisk. Jeg tror ikke et album tager mere end 4-5 minutter at uploade...

Responstiden på Squeezeboxen ved afspilning fra MP3tunes er lidt langsommere end fra en lokal Slimserver. Når jeg f.eks vælger "Artist" går der ca. 5-8 sekunder mens listen over kunstnere loades, det samme med "Albums". Selve afspilningen foregår problemfrit uden huller i musikken.

Jeg tror ikke kvalitetsforskellen på mp3 og lossless er "flaskehalsen" i mit "lille" setup. Jeg kunne iøvrigt godt bruge noget mere bass, men der er ikke nogen udgang til sub i min Sonic T-amp.

Til top
DAPP Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-Februar-2007
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 14:24
En anden "strømbesparende" løsning, kunne være en QNAP 209, der ikke bruger ret meget i strøm. Omkring en 20W eller så, i drift. Det må siges at være en løsning der kan afløse de sultne servere.

QNAP kommer med et hav af funktioner, samt mulighed for at køre squeezeserver via plugins. Desuden har den upnp (twonky), og meget andet godt.

Så en server i huset behøver ikke at være dyr i strøm. Har selv et par dual core servere kørende, og jeg betaler meget i strøm. Køber snart en QNAP selv, da jeg ikke selv kan bygge en så strømbesparende server, fra løsdele, til prisen.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 15:17

Hej Lighanen

Det virker som en rigtigt spændene løsning du er nået frem til.

Især det med at man kan undværre en NAS gør det spændene.

Men fedt at høre om de forskellige muligheder som man kan med disse bokse.

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2008 kl. 10:28
Det bliver spændende at se hvordan denne løsning kører med Squeezebox Duet - om remoten er hurtig nok.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu