recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - True HD surround via ny forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTrue HD surround via ny forstærker

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Eskeman Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 28-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 47
Direkte link til dette indlæg Emne: True HD surround via ny forstærker
    Sendt: 03-December-2007 kl. 13:56

Jeg står over for at købe ny receiver og valget er faldet på Sony STR-DA1200ES, så det spiller sammen med mit kommende Sony fjernsyn og Sony HDD-optager og måske en kommende Sony Blu-ray afspiller.

Spørgsmålet er nu om jeg afskærer mig selv muligheden for at kunne udnytte True HD, når receiveren ikke understøtter det?

Hvis jeg nu senere køber en Blu-ray afspiller med indbygget True HD surround er receiveren så en begrænsning?

Lige et dumt tillægsspørgsmål, det er vel ikke noget problem at slutte mine Philips 5.1 højtalere til den nye forstærker vel? Har ikke planer om nye højtalere i denne omgang.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 18:46

True HD, skal naturligvis understøttes af Reciveren. Hvis dine nuværende højttalere er af den aktive type kan de ikke bruges. Hvis de er passive og har for lille en effekt til Reciveren vil du givet vis ikke have dem ret længe. Så nye er en rigtig god ide.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12428
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 19:37
TrueHD skal selvfølgelig ikke understøttes af receiveren! Det eneste der kræves er, at afspilleren kan dekode TrueHD til PCM, hvilket selv den billigste HD-afspiller på markedet, Toshiba HD-E1, kan. De fleste receivere med HDMI-indgange understøtter PCM, men ikke alle, så der skal man selvfølgelig lige kigge sig omkring.

Redigeret af Naiera - 03-December-2007 kl. 19:42
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 23:28
Det er en rigtig god ide at få en receiver med DTS HD Master og Dolby True dekoder indbygget
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 01:30
Det er fuldstændig ligemeget at have HD-lyd dekoder i receiveren sålænge der også kan dekodes i afspilleren.

De nye Onkyo receivere er helt sikkert fede (men også relativt dyre, for nogle af os, når de starter ved over 5k), men det er ikke fordi de kan dekode de nye lydformater!
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 09:43
Du tager helt fejl, det er netop fordi de kan dekode de nye formater, samt de lyder hamrende godt

Nu er der jo ligesom ikke mange afspillere der kan dekode de nye formater.
Jeg hører DTS HD Master og Dolby True HD via min Onkyo HDDVD afspiller, og jeg kender ikke et setup der slår den kombination lige nu inden for samme økonomiske ramme.
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
zirio Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 878
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 10:27

Jeg må tilslutte mig Christian udtalelse!.

Man siger at DolbyTrue/DTS-HD - PCM lyder ens!.

Altså nu er jeg ikke branchemedlem, så jeg har jo den frihed at kunne udtale mig om det JEG syntes!..Altså nede hos Christian prøve vi lidt blind-test DTS HD / PCM!..Og vi blev begge enige om at DTS HD lød bedst!..Men det kan selvfølgelig godt være en "smagssag"!..

Jeg har også prøvet det i min hjemmebio, og der lød rent DolbyTrueHD bedre en PCM!..Men igen, måske en "smagsag"!

Eske: Men som svar på dit spørgsmål!..Så vil jeg bestemt mene du gør en fejl, ved at købe en receiver, der IKKE understøtter HD-formaterne!..Og Onkyo'erne gør det rigtig godt til prisen! (har en 875)

mvh Zirio

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Du tager helt fejl, det er netop fordi de kan dekode de nye formater, samt de lyder hamrende godt

Nu er der jo ligesom ikke mange afspillere der kan dekode de nye formater.

Det eneste der mangler ved afspiller-dekodning lige nu er DTS HD, og selv uden dekodning af det får man et temmelig røvsparkende 1,5 mbps lydspor. Desuden er det et fåtal af udgivelserne der overhovedet bruger DTS HD! TrueHD og PCM, som er langt de mest brugte HD-lydformater, dekodes uden problemer i selv de mest gængse HD-afspillere. DTS HD-dekodning kommer sandsynligvis inden længe til PS3, og så kan min 'forældede' AV-receiver lige pludselig bruges til ligeså meget HD-lyd som dine Onkyo'er.

Og nej, det er som sagt ikke fordi de kan dekode de nye formater, at de nye Onkyo-apparater er gode og man bør have dem med i overvejelserne, hvis man køber AV-receiver i dag. Det kan godt være det er fordi de dekoder HD-lyd, at de er populære, men det er en anden sag! Det er en misforståelse af konceptet, at HD-lyden skal dekodes i receiveren, men firmaer som Onkyo og Sony har tilsyneladende fået rigtig mange med på idéen, og griner hele vejen til banken.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af zirio zirio skrev:

Jeg har også prøvet det i min hjemmebio, og der lød rent DolbyTrueHD bedre en PCM!..Men igen, måske en "smagsag"!

Eftersom der sandsynligvis ikke findes udgivelser med både TrueHD og PCM på, så er det jo lidt svært at lave en fair sammenligning. PCM er præcis ligeså meget HD som DTS HD og TrueHD, det er bare ikke pakket, så hvis dem der sætter lydsporet sammen kan finde ud af det, lyder det præcis ligeså godt som de pakkede formater.
Til top
zirio Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 878
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 12:53

Nej Naiera:

Onkyo's HD-DVD-afspiller og Toshiba XE1 kan dekode DTS HD, men IKKE DTS HD MA - Endnu!.

Korrekt med at der er få HD-DVD'er der er udgivet i DTS HD (jeg har fundet frem til at det er under 10)!..

Korrekt antagelse af det er ikke kun fordi de kan dekode de nye HD-formater at A/V receiveren er gode!..Men det er da klart et slagsapperat, men jeg kan altså høre forskel!..Men Hvis du snakker rent spec's-mæssigt, så er der ingen forskel!..

Men hvis du evt kunne have mulighed for det, synes jeg du skulle prøve at lave en blind-test!..

Ja det kan muligvis godt være  de griner, men Onkyo's Receiver er rigtig gode, og især til prisen!..Så, så meget griner de nok ikke, de er vel bare glade

Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 12:54
Jeg er nu også skeptisk overfor påstanden om, at I har kunnet høre
forskel på, om HD-formatet blev dekodet i afspiller eller forstærker. Der
er jo tale om tabsfri komprimering (og dekomprimering), og det kræver
altså virkelig delikate ører at høre en forskel der.

Men spørgsmålet var, om han ville afskære sig fra TrueHD ved at købe en
Sony 1200ES, og forudsat at den tager multikanal PCm via HDMI, hvilket
jeg mener den gør, så er svaret vel entydigt nej til det spørgsmål.

Han afskærer sig muligvis fra DTS-HD før der kommer afspillere, der kan
afkode det, men det er jo ikke fordi man skal være mindre kræsen i den
anden løsning, da det er de færreste afspillere, der kan sende alle
formater ud i bitstrøm.

Det andet spørgsmål var, om du kunne bruge dine Philips-højttalere. Nu
skriver du ikke hvad det er for nogen, men generelt skulle der ikke være
nogen problemer med mindre det er højttalere der hører til et alt-i-én-
boks, hvor der ind imellem er særlige stik.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 13:28
Der giver ingen forskel i lydkvaliteten, om der dekodes i afspilleren eller receiveren. Hvis der rent faktisk er en forskel at høre, så er der noget galt, et eller andet sted. Der kan kun pakkes ud på én måde; der er ingen god eller dårlig udpakning.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu