|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Muele ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 747 |
![]() Sendt: 10-December-2007 kl. 11:09 |
Hej
Jeg ved godt at denne tråd ikke umiddelbart har noget med ”distribution i hjemmet” at gøre. Men teknologien, jeg spørger til er NAS, sambaserver, WHS eller lignende, så derfor poster jeg her. MODs skal være velkomne til at flytte tråden, hvis den ligger forkert.
Jeg overvejer at købe en NAS, Sambaserver eller lignende. Primært til opbevaring af musik, private billeder og muligvis film. Senere udvides setuppet sikkert med en eller flere bokse der kan streame musik og/eller video uden brug af pc.
Men jeg har fået en ide. Jeg har også brug for en anden backupløsning end min nuværende, som er baseret på cd-rom og Adidas-sko. Hvis jeg nu kunne få min bror, som bor i den anden ende af landet til også at købe en NAS, eller hvad det nu bliver. Så kunne vi montere to diske i hver af dem. Og så sætte dem op til at synkronisere min disk 0 med hans disk 1 og vice versa via internet hver nat.
Jeg kunne så have mine data på disk 0 og disk 1 ville så udelukkende fungere som backup for min bror. Jeg gætter på at der skal synkroniseres under 1gb pr nat i 99% af tilfældene.
Nu spørger jeg så:
1. Er det en tåbelig ide, som reelt ikke er mere sikker end et raid 1? 2. Hvor sårbar er man for fejl i controlleren på ens disk 0, som kunne give random bit errors som hurtigt bredte sig til dens backup-disk? 3. Kan en standard NAS klare sådan en løsning eller skal man have fat i noget mere avanceret, som f.eks. Samba eller Windows home server?
Jeg er nærig og vil helst ikke betale for en WHS licens. Jeg mener desuden at WHS vil svække den samlede datasikkerhed, da risikoen for at nogen skriver at stykke destruktivt malware til den platform efter min mening er ufatteligt meget større end de andre linux-baserede løsninger jeg har spottet på markedet.
4. Kan du give mig et konkret forslag til hvad jeg skal købe/hvordan det skal opsættes? 5. I tilfælde af at min bror ikke er med på den. Er det muligt at købe en billig netværksdisk og sætte op derovre og lave en ensidig løsning som ovenfor skitseret? 6. Skal jeg bare glemme det og købe min backup hos nordic-backup eller lignende?
På forhånd tak, Mogens Kjær
Moderator: Jeg har tilladt mig at ændre skrifttypen til en mere læsbar type. Redigeret af Sandal - 10-December-2007 kl. 11:18 |
|
![]() |
|
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
Med en Synology DS-207 vil dine behov sikkert blive opfyldt:
http://www.synology.com/enu/products/features/networkbackup. php Ved køb af relevante klienter vil du også kunne benytte den til afspilning af musik og film. Den er glimrende til backup og den fungerer også fortrinligt som printserver samt web- og ftp-server. Venligst Søren |
|
![]() |
|
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
Mht den fysiske datasikkerhed vil det være godt at tage højde for andre riscisi også:
Hvad er risikoen for tyveri, brand og hardwarenedbrud? Hardwarenedbrud fokuserer du jo på, og der kan du jo lave en udskiftningsplan, som måske kunne være, at du udskifter den ene disk efter 1½ år, hvorefter du venter (!) til nedbrud af den anden disk. Derefter udskifter du den... Så har du tre diske. En død, en gammel og en halvgammel, som er aktiv. Den gamle har du så nu en indikation på, hvor meget mere den kan køre ![]() Du køber dog selvfølgelig en ny til erstatning for den døde, og så lægger du udskiftningsplanen derfra ![]() Du kan også læse lidt på den hardware (~diske) du køber, men mht backup er det vel 'better safe than sorry' ![]() Ovenstående udskiftningscase er meget, meget nemmere med Raid 5, så køb en 407'er, så er det nemmere at 'genbruge' gamle diske ![]() Hvis din bror ikke er med, så køb en NAS mere! Det kunne være en blæserfri, som du sætter ud i værkstedet. Du skal nok lave en isoleret kasse til den, og så skal du kable den, hvis den skal performe. Du kan også sætte et accesspoint op, hvis den udelukkende er til backup for backupen, for så betyder bitraten jo ikke det store. Pøjpøj med projektet ![]() Venligst Søren Redigeret af Breddam - 11-December-2007 kl. 14:51 |
|
![]() |
|
Muele ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 747 |
![]() |
Tak for svaret. Det ser jo ud til at jeg kan få det jeg mener at have brug for. En DS-407 er dog langt ud over hvad jeg vil sætte i det af penge. Input vedr udskiftningsplan er også fint. Men når man så står her:
Vil du så sætte den disk der blev pillet ud efter 1½ år i drift igen? Jeg har pt ikke noget udhus. Så hvis min bror ikke er frisk, så vil jeg måske sætte en ds 107 op hos ham og så lave en ensidig løsning. Penge for strøm, må vi så slås om. Nu ved jeg ihvertfald at det kan lade sig gøre. |
|
![]() |
|
![]() |
Kunne jeg iøvrigt, set fra et data-sikkerhedsmæssigt synspunkt ikke lige så godt købe to ds-107 og smide en enkelt dobbelt så stor disk i, og så partitionere dem i to bidder, en til lokalt brug, og en til backup for modparten? Evt bare lave to foldere, én til hver? Kan man gøre data utilgængelig for modparten, eller vil man altid have en ADM, som kan se alt? Javel, det vil gøre genskabningen af set-uppet efter et disk-crash noget mere besværlig. Men det vil være væsentligt billigere og penge er en vigtig faktor. Redigeret af Muele - 13-December-2007 kl. 09:58 |
|
![]() |
|
![]() |
OK, nu er du vel nok inde på områder, hvor RAID5 vel er den helt rigtige løsning ift datasikkerhed og betjeningsvenlighed - sikkert også energirigtighed.
Det samme gælder vel også prisrigtighed ![]() Med to fysisk adskilte NAS'er vil risikoen for brand og tyveri formindskes. Her har du den eneste fordel ift Raid 5 eller 1. Begge disse løsninger er altså rimeligt gode ift databevarelse. Muele, jeg har ingen indikationer på, hvor lang en levetid mine (4) diske har! De er alle af samme slags, men jeg kan konstatere, at de har har én grad lavere temperatur i den ene ende end i den anden (34 & 35 gr). De holder givetvis ikke særligt længe! Når den første stiger af, vil jeg slukke min NAS og købe to (!) nye. Jeg skifter den defekte og én mere. Så har jeg én at skifte med, når den næste stiger af. Den halvgamle smider jeg i, mens jeg bestiller en eller to nye (sikkert kun én). Så kan jeg jo vente.... ![]() Alt i alt har jeg en hel masse muligheder for at sikre mig selv mod disknedbrud med Raid 5. Din metode sikrer dig godt mod brand og tyveri, og du fildeler samtidig med din bror ![]() ![]() Venligst Søren Redigeret af Breddam - 13-December-2007 kl. 23:25 |
|
![]() |
|
![]() |
Ok, tak for input. Jeg tror ikke at det bliver den løsning jeg oprindeligt havde forestillet mig. Dels ud fra hvad du har svaret og dels fordi min bror ikke er med på den. Det er ikke halvt så smart som jeg oprindelig troede. Det ender nok med en nas med raid 1. En nas med raid 5 bliver for dyr, selvom det nok er den smarteste form for raid. Og så en ekstern harddisk, som til daglig er placeret off-site til periodisk backup. Nu må vi se efter jul, hvad pengene siger :) mvh Mogens Redigeret af Muele - 15-December-2007 kl. 11:24 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |