recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra LCD TV til surround anlæg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFra LCD TV til surround anlæg?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Gjorslev Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 04-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Emne: Fra LCD TV til surround anlæg?
    Sendt: 14-Februar-2008 kl. 18:59

Jeg kører Vista Media Center på Medion til Sony TV med HDMI og til Logitech surround med tre minijacks. Alt virker fint.

Kan jeg tilslutte mit Sony til surround anlægget og slukke de indbyggede højtalere?
Hvordan skal det gøres rent stikmæssigt fra de rød og hvide phonostik for lydudgangen på Sony´en til enten et af de tre minijacks (front, rear, center/sub), coax eller optisk på Logitech?
Er det muligt og hvad får jeg ud af det rent lydmæssigt?
Kan Sony´ens lydeffekter Virtual Dolby Surround, SRS TruSurround XT og BBE gengives i Logitech´en - og hvordan?

På forhånd tak og mvh fra Jørgen

Medion MD 8850 Touch Windows 7
HP Touchsmart IQ830 Vista
ACER Aspire 8930G Vista
SONY BRAVIA KDL-40W2000
Logitech Z 5500 Digital
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 01:16

"Kan jeg tilslutte mit Sony til surround anlægget og slukke de indbyggede højtalere?"

Hvis jeg forstår det rigtigt, så spørger du om du kan få TVets lyd over i dine aktive speakere, men de er jo allerede styret af din PC (Medion)

Ønsker du at PC lyden går via HDMI til TV og at lyden så går fra TV til Logitech højtalerne?

Som jeg forstår din opsætning villle jeg skrue ned for fjernsynet. Lade PCen vise TV og lyden ud via PC til dine aktive højtalere.

Men allehelst ville jeg investere i en god (Onkyo) reciever!

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 07:37

Jeg benytter kun PC´en til at afspille musik, billeder og DVD.

Jeg ser TV direkte på Sonyen med dens indbyggede tuner.

På Logitech´en kan jeg styre, hvor input skal komme fra, men jeg er usikker på, hvilken form for lyd lyd jeg vil få ud af TV, og hvordan det skal forbindes for at opnå det bedste resultat.

ACER Aspire 8930G Vista
SONY BRAVIA KDL-40W2000
Logitech Z 5500 Digital
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 07:39
Hvad vil jeg kunne få ud af at investere i en (Onkyo) receiver?
ACER Aspire 8930G Vista
SONY BRAVIA KDL-40W2000
Logitech Z 5500 Digital
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 11:30

Det hele afhænger af hvad TV signal du har.

Antenne på taget. Har du antenne på taget med almindelige antenne så kan du høre stereo og Dolby Sourround. Du har ogås mulighed for at se digital TV via DVB-T og dermed få Dolby Digital 5.1 lyd. Der kommer HD TV i slutningen af 2009. Lyden kommer ud af den box man køber til at modtage signalet. Den box skal udskiftes hvis man skal se de nye kanaler der kommer i slutningen af 2009

Kabel. Så har du også mulighed for Digital TV via DVB-C og dermed Dolby Digital 5.1. Du har derudover mulighed for at får HD TV allerede nu. Lyden kommer her ud af den box som kabelfirmaet leverer i forbindelse med dit abbonnement

Parabol. DVB-S. Her er det det samme som kabel

DVD. Digitalt men ikke HD. Dolby Digital 5.1. Lyd ud af DVD afspilleren

Blu Ray. Hvis du køber en Blu Ray afspiller kan du høre Souround Sound i 8 kanaler, uden kvalitetstab. Lyd ud af Blu Ray afspilleren

Alle de her forskellig lydformater kræver at en eller anden dims kan dekode (oversætte) lyden, så det kommer ud i dine højtalere. Det er her jeg tror du ville være godt tjent med en Onkyo forstærker se evt. her

Du kan også vælge at lade din PC være den der oversætter lyden. Så skal du have et passende TV tunerkort og nogle Codecs (oversættere). Der skal så også være et passende lydkort, men det er der som regel i alle nyere PCer

Som jeg læser det har dit fjernsyn 2 Phono stik ud. Hvis du skal have dem ført over i din Logitech skal du købe 1 kabel med 2 phono i den ene ende og 1 minijack i den anden ende. Derved overføres et rent stereosignal fra dit fjernsyn. Så er det op til din Logitech at lave de "simulerede" souround signaler, for det er det det i virkeligheden er.

Har dit fjernsyn derimod 6 Phono, mærket front, rear, sub, center, så skal du have 3 af de nævnte kabler, og så tager fjernsynet sig af at lave de 6 kanaler.

Redigeret af MCenterFreak - 15-Februar-2008 kl. 11:32
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 11:45

Mange tak for den grundige forklaring.

Det lyder til at jeg i stedet for at bruge TV´ets tuner, bør køre DVB-T gennem PC´en, som ved afspilning af DVD allerede giver en fin surround.

Kan jeg forvente den samme billedkvalitet, som ved at bruge Sony´ens tuner?

Hvad er det for Codecs jeg skal have?
Jeg ser og optager allerede samtlige danske og svenske kanaler igennem DVB-viewer.
Hvis en kanal sender i stereo eller 5.1, skulle jeg vel så få det rigtigt ud i surrounden uden videre?

ACER Aspire 8930G Vista
SONY BRAVIA KDL-40W2000
Logitech Z 5500 Digital
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 12:05

Som udgangspunkt er DVB-T digitalt og dermed langt bedre end analogt tv. Kvaliteten afhænger mere af hvilken måde du fører signalet fra PCen over i fjernsynet. Der diskuteres meget om HDMI eller VGA er bedst. Jeg selv har ikke HDMI og bruger derfor VGA. Har også forsøgt med Component, men det var ikke sagen. Når du skal vælge TV tuner vil jeg anbefale Hauppauge, men før du kaster dig ud i det ville jeg lige kikke på dækningskortet her. Du skal så lige vide at hvis du kører med Windows MediaCenter så er der ikke undertekster på DR1 og TV2. For at få det kan du istedet benytte DVBViewer som koster 15 euro, eller en af de gratis alternativer som mediaportal. Jeg har ikke selv prøvet Mediaportal

P.S. Så ikke at du allerede benytter DVBViewer. Så har du vel allerede DVB-T?

Redigeret af MCenterFreak - 15-Februar-2008 kl. 12:07
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 12:15
Hvis en kanal sender i 5.1 så skal du have lyden over via SPDIF eller analogt. SPDIF er enten et lyslederkabel eller et Coaxkabel med Phonostik i begge ender. Så er det forstærkeren der skal dekode signalet. Hvis du skal have det over analogt skal du have en Codec på din PC og tre minijack ledninger fra PCen over i forstærkeren. Jeg bruger PureVideo men der findes gratis alternativer
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 12:23

Ja, DVB-T og DVBViewer kører fint over på SONY´en med HDMI.

Jeg havde nok bare en fornemmelse af, at Sony´ens tuner gav et bedre billede, men det er måske ikke rigtigt?

De Codecs du refererer til, blev de downloadet sammen med DVBViewer?Er der andet jeg bør hente ned for DVBViewer for at køre optimalt?

ACER Aspire 8930G Vista
SONY BRAVIA KDL-40W2000
Logitech Z 5500 Digital
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 12:28

Havde ikke set dit sidste indlæg.

Hvad er det Pure Video udretter?

ACER Aspire 8930G Vista
SONY BRAVIA KDL-40W2000
Logitech Z 5500 Digital
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 13:49
Hvis du allerede nu kan se TV via DVBViewer, så mener jeg du har det der skal til. Hvis du afspiller en DVD og der kommer lyd ud i alle 6 højtalere, så er du kørende, ellers skal du f.eks. have Pure Video. Den sørger for at du kan se det videosignal der kommer fra f.eks. DVB-T. Den sørger desuden for at dekode Dolby Digital 5.1 eller DTS som de fleste DVDer er kodet i
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 13:57

Jeg har lige testet TV via både Media Center og DVBViewer, og det ser rigtig godt ud.

PC´en har HD DVD og Blue Ray, og der er fuld gang i alle seks højtalere - specielt med en DVD med THX.

Tusind tak for din hjælp.

mvh
Jørgen

ACER Aspire 8930G Vista
SONY BRAVIA KDL-40W2000
Logitech Z 5500 Digital
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu