recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra TDC TV til DVD med et lille twist.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFra TDC TV til DVD med et lille twist.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lasse2211 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 26-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Emne: Fra TDC TV til DVD med et lille twist.
    Sendt: 17-Februar-2008 kl. 05:35
Hej.

Fruen og jeg skal i løbet af nogle dage ud og købe et LCD tv af mærket Samsung LE32M87BDX.
Som første gangs købere støder vi på en masse nye tekniske udtryk, hvilket jeg har fået æren af at sætte mig ind i. Jeg tror nok, at jeg er så nogenlunde med på det - eller også er jeg kommet ud på meget dybt vand.

Der er et lille regnestykke, som jeg går og tumler lidt med for at finde den rigtige løsning.
Vores udstyr består af følgende:

Xbox 360
TDC TV (tv via bredbånd)
Sony RDR-HX750 hdd-recorder.

Det nye fjernsyn har bl.a. 3 x HDMI indgange, 1 x Komponent indgang samt 2 x Scart.
Som udgangspunkt vil jeg tilslutte delene til fjernsynet således:

Xbox vha. komponentkabel samt audio kabel til de respektive indgange på tv’et.
TDC TV vha. HDMI udgangen på den digitale modtager og ind på HDMI indgang på tv’et.
Sony hdd-recorder vha. HDMI udgang til HDMI indgang på tv’et.

I teorien ville jeg jo mene, at dette var den rigtige måde at gøre det på – og så alligevel ikke helt.
Af uransagelige årsager er der ikke dvd-brænder i Kiss modtageren til TDC TV og her er det så, at Sony recorderen kommer ind i billedet, for det sker jo at vi ønsker at gemme en udsendelse på DVD, som er optaget eksempelvis fra Discovery Channel.

Nu er det jo vældig smart med de her fine HDMI-kabler, som ikke fylder nær så meget i landskabet som Scart-kabler, men jeg vil jo stadig gerne være i stand til at kunne brænde udsendelser ud på dvd. Spørgsmålet er så, hvordan klarer jeg den ?

Med fare for at svare på mit eget spørgsmål, så kan jeg ikke lige umiddelbart se andre løsninger end at smide et Scart-kabel i Kiss modtageren og over til Sony recorderen og bede denne om at optage fra Line 1.

For så at gøre forvirringen total, så kommer jeg til at sidde og tænke på, at Kiss modtageren vil være sat op til at sende signalet ud i 720p via HDMI-kabel og så er der noget, der siger mig at jeg nok ikke får alverden ud af at optage via Scart-kablet. Betyder det så, at jeg først skal ændre udgangssignalet til 16:9 widescreen (standard format) inden jeg begynder at optage på Sony’en ? Og hvis jeg ønsker at se det, der bliver optaget skal jeg skifte tv’et over på den HDMI-indgang, der bruges af Sony’en ?

Og så lige en sidste ting:
Som jeg har forstået det kan jeg godt indstille Kiss modtageren til at sende ud i 720p også selvom, der ikke er nogle af mine nuværende kanaler, der sender i HD. Billedet vil bare blive skaleret, således det passer til fjernsynet. Det samme gælder for Sony'en. Er dette korrekt forstået ?

Det her er nyt for mig og jeg prøver efter bedste evne at finde en sammenhæng i det og jeg skal beklage, hvis jeg roder godt og grundigt rundt i teknikken bag det hele. Jeg får det sikkert til at lyde mere besværligt end det faktisk er, men jeg håber i er med på, hvad det er jeg ønsker at få afklaret.
På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh, Lasse2211.
Panasonic TX-P42G10E
Til top
Anden4220 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-November-2006
Sted: Denmark
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2008 kl. 08:51
Der er desværre ikke noget alternativ til scart-kablet, så vidt jeg er orinteret findes der ingen HDD optagere med HDMI-In udover professionelt udstyr...
Panasonic TH37PX80
Sony surround
Apple Airport express
Triax C-HD415CX
Playstation 3

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10479
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2008 kl. 10:25

Jeg er enig med Anden. Der er så kun tilbage at prøve det og se om det får det ønskede eller det frygtede resultat.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu