recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DTS HD vs DTS i x264 komprimering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDTS HD vs DTS i x264 komprimering

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Emne: DTS HD vs DTS i x264 komprimering
    Sendt: 19-Februar-2008 kl. 09:16
Nogle der har prøvet at sammenligne et DTS HD lydspor og et høj bitrate DTS lydspor fra et x264 rip?

Er de ikke begge to af samme bitrate, men forskellen er bare den ene er DTS HD og den anden DTS?
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 18:34
Har de ikke begge samme bitrate? Men hvad er den deciderede forskel?    
Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 18:49
Jeg tror ikke jeg forstår hvad du spørger om.
x264 er et video codec, og har intet at gøre med lyd.

Hvorvidt der er forskel på DTS HD og DTS.. Selvfølgelig er der det, men jeg kan ikke se hvad det har at gøre med x264?
Hvis du har pladsen til det, kan du jo selv lege lidt med det. Jeg har ikke selv prøvet at lave backup af mine blu-rays endnu, men det kommer nok en dag (når jeg får mig en større harddisk )

Og forskellen er stor - DTS HD MA kan levere 8 kanaler i 96 khz/24 bit. DTS 96/24 kan kun bære 6.

(DTS HD MA kan også levere 6 kanaler op til 192 khz/24 bit.)

Hvad angår bitrate, så nej, de er bestemt heller ikke ens på dét punkt. Et almindeligt DTS spor er vel på max 1,5 Mbit/s (ret mig lige hvis jeg tager fejl), mens et DTS HD MA spor er variabelt og kan gå så højt som 24,5 Mbit/s.

Læs evt. side 4 her.

Redigeret af Abolsen - 19-Februar-2008 kl. 19:15
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Sted: Denmark
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 19:53
På Dvd-r ligger lyden i AAC som regl
+100HD Film
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 21:55
Okay så har jeg måske misforstået noget

Jeg troede der lå DTS på en dvd. Og det er da også godt at der er i 8 kanaler men de fleste har vel kun 5.1?

Og med x264 så havde jeg forstået at det var et samlet codec som komprimerede videoen og lavede lyden om til høj bitrate DTS så de fleste forstærkere kunne klare det
Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 22:21
Der KAN ligge DTS spor på en DVD, men det betyder ikke at der altid gør det.
Og det er på MAX 6 kanaler (5.1).

DTS HD spor ligger til gengæld kun på Blu-Ray eller HD-DVD. Og de er på op til 8 kanaler.

Det er rigtigt at x264 er et codec som komprimerer og dekomprimerer video, men det har ikke noget at gøre med lyd. Der findes lyd-codecs der sørger for den slags.

Man bør smide x264 video i en Matroska-container (.mkv), hvori lydsporet så også skal ligge. Og eventuelle undertekster/billeder.

x264 video kan selvfølgelig også ligge i andre typer containere, men af årsager jeg ikke skal komme ind på her (google løs hvis du keder dig en dag) bør man holde sig til .mkv :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 23:38
så kan jeg røbe til dig Abolsen, at x264 er det codec om liger i MKV Matroska filen for det meste... sammen med AAC 6 channel codec + undertexter hvis ripet er lavet ordenligt

Redigeret af henrik-t - 19-Februar-2008 kl. 23:39
+100HD Film
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 23:49
her er en lille forklaring

MKV betyder "matroska video" og det er en "extensible open standard Audio/Video container" (AVI er en container, også !). denne fil format kombinere flere videostreams, audiostreams, subtitles, chapters og information i kun en fil. Den supporter nye standarder som 6-channel AAC (Advanced Audio Coding) audio og x264 video.

Som bliver brugt oftes når vi taler HQ DVD rip /HDRip ellers er h264 elle Mpeg 4 også brugt i disse Mkv filer

Redigeret af henrik-t - 20-Februar-2008 kl. 13:31
+100HD Film
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2008 kl. 12:31

Okay så tror jeg at jeg er med

Er der nogle der har prøvet at høre forskellen på den lyd der er i de Matroskaer og fra DTS-HD eller DTS-HD MA

Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2008 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:

så kan jeg røbe til dig Abolsen, at x264 er det codec om liger i MKV Matroska filen for det meste... sammen med AAC 6 channel codec + undertexter hvis ripet er lavet ordenligt

Jeg ved ikke rigtig hvad det er du prøver at forklare som jeg ikke selv har forklaret. Jeg snakker ikke om pirat-udgivelser her og rips lavet af andre end en selv. Jeg snakker om hvad der kan lade sig gøre hvis man vælger at lave backups af sine egne film og hvad der er mest hensigtsmæssigt i den forbindelse. Det lyder mere og mere som om det ikke rigtig er det i to har gang i.

Redigeret af Abolsen - 20-Februar-2008 kl. 15:43
Til top
runesvend Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 09-September-2005
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2009 kl. 12:43
Jeg stødte lige på denne tråd via Google, og for lige at gøre det HELT klart:

x264 er en encoder til at komprimere video i henhold til formatet H.264. x264 er altså et programmet/library som kan lave video om til formatet H.264. x264 er et program, H.264 er et videokomprimeringsformat.

Hvis du vil bevare HD-lyden (DTS-HD MA eller Dolby TrueHD) i dine rips af Blu-Ray eller HD DVD'er kan du ikke bruge Matroska-containeren da den ikke (endnu) understøtter HD-lyd. Her plejer containeren MPEG-2 Transport Stream (filer af denne type har normalt endelsen ".ts") and blive brugt.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu