recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SB Duet vs Sonos endnu en forvirret køber
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSB Duet vs Sonos endnu en forvirret køber

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Lynggaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Emne: SB Duet vs Sonos endnu en forvirret køber
    Sendt: 30-Marts-2008 kl. 00:38
Hejsa

her er så endnu en forvirret køber som prøver at vælge imellem  SB duet og sonos

Efter at have læst i forummet så er virker det somom begge er gode systemer, men sonos er det lækre men dyre valg, og SB duet er billig og open source

Men jeg har en bunke spørgsmål:

* Hvor meget skal man bruge det software som følger med sonos på CD'en ? Jeg er linux mand, og det ser kunn ud til at det er tilgængeligt som windows eller mac, og jeg vil nødigt til at skulle boote windows ofte

* Hvad er fordelen af zonebridgen ? Er det anele at få kablet adgang til routeren hvis den første zoneplayer står i et andet rum end routeren ?

* Er der nogen butikker i kbh området som har SB duet man kan se ? de butikker jeg var i idag havde kun SB classic elelr hvad man nu kalder den

* I hummelmose's pro/con liste http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33387& PN=1&TPN=9 så står der at sonos har

"Ægte multi rum, hvor man centralt kan bestemme og kontrollere flere zoner samtidigt"

Hvad betyder det i praksis ? hvad kan jeg ikke med SB duet når den mangler dette ?

og hvad betyder "Alle zoner fungerer  samtidigt som WIFI -> Ethernet bridge." ??

Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Point: 4010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2008 kl. 00:48
Hej Lynggaard.

Du skal ikke bruge softwaren til noget som helst, med mindre du vil have en software baseret remote control. Fordelen ved softwaren er dog, at det er lettere at sætte shares op. Men det kan klares fra remoten.

Zonebridge gør nøjagtig det du skriver.

Jeg har ikke set duet hos nogen i københavn (udover mig selv), men Streamtech har dem.

SB Duet har også multirum, men hvis du skal have mange, så er det dens løsning knækker fordi du bruger dit eget trådløse net, hvor SONOS'en bruger et specielt net til samme.

At hvis du med SONOS kører trådløs, så har du 2 eller 4 netstik i ZonePlayeren, som du kan trække kabler fra til f.eks. Xbox360, der på den måde bliver trådløs.

Redigeret af hummelmose - 30-Marts-2008 kl. 00:53
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Point: 2323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2008 kl. 00:50

1) Du behøver ikke at bruge Softwaren som følger med til Sonos. Du kan sætte hele systemet op via controleren og også opdatere dit musik via den.

2) Zonebridge gør at du slipper for at der skal være et netkabel fra din router til din første zone. Det er mere af praktiske årsager, hvis nu din router eks sidder ude i gangen oppe i loftet.

3) No idea.

4a) Jeg ved ikke om Duet kan gøre det, men Ægte Multi Rum betyder at du kan styre alle rum individuelt. Du kan høre netradio i køkkenet samtidig med at der spilles rock musik i stuen og jazz i soveværelset.

Du kan også vælge at der skal spilles det samme i alle zoner, eks. til fest.

4b) Jeg ved ikke helt hvad der menes med det, men er ret sikker på der hentydes til at hver zone-enhed danner et "wifi" ud fra sig selv. Det vil sige at du i teorien kan sætte 64 zoner i kæde og blot sørge for den første er tilknyttet din router. (så du kan i teorien lade en hel kollegiegang dele samme musik, så længe første værelse bare er tilsluttet routeren)

Håber det hjalp lidt i hvert fald ..

Mvh.

Casper
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2008 kl. 16:14
Hej Jens

Tak for dit opklarende svar. Super godt at høre at systemet kan køre selvstændigt og jeg ikke behøver at boote min windows for meget.

Nu har jeg pt følgende setup. I mit "roderum" er mit telefon stik og min fullrate wireless router. Der havde jeg i først omgang tænkt mig at placere en bærbar med musikken på. Ubuntu linux og et samba share. Den kan altid blive udvidet med ekstra diske eller skifte til en rigtig NAS

I stuen har jeg et ældre anlæg med 2 højtalere. Når jeg siger ældre mener jeg uden alt mulige digitale indgange. Kun de der gammeldags rød/hvide phono/aux indgange.

I arbejdsværelset vil jeg blot bruge et musik program på ubuntu til at læse direkte fra shared (eller kopiere det over hvis performance er dårlig)

Som jeg umiddelbart kan se skal jeg i sonos tilfælde vælge en ZP80 + controller og evt en zp bridge (4.799 + 799)

eller jeg kan vælge at droppe mit anlæg og købe zp100+controller og evt zp bridge (5499+799)

Bør jeg i mit tilfælde investere i zone bridgen ?

Spørgmålet er så hvilket af de to muligheder som er den bedste ? eller bør jeg hellere starte med de billige alternativ en SB duet til 3100 ?

Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Hej Lynggaard.

Du skal ikke bruge softwaren til noget som helst, med mindre du vil have en software baseret remote control. Fordelen ved softwaren er dog, at det er lettere at sætte shares op. Men det kan klares fra remoten.

Zonebridge gør nøjagtig det du skriver.

Jeg har ikke set duet hos nogen i københavn (udover mig selv), men Streamtech har dem.

SB Duet har også multirum, men hvis du skal have mange, så er det dens løsning knækker fordi du bruger dit eget trådløse net, hvor SONOS'en bruger et specielt net til samme.

At hvis du med SONOS kører trådløs, så har du 2 eller 4 netstik i ZonePlayeren, som du kan trække kabler fra til f.eks. Xbox360, der på den måde bliver trådløs.
Til top
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2008 kl. 16:20
Hej Lynggaard.

Du bør investere i bridgen hvis du ikke har netadgang til din første zone.

Jeg tror dog hvis dit eneste behov er en enkelt musik zone, så ville jeg investere i Duet'en.

Der får du så mange flere sjove features. Og Squeeze Center kan også køre linux

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2008 kl. 16:40
Hejsa Jens

ja mit start behov er en enkelt zone men kunne godt forestille mig at udvide senere.

Hvis jgeg har forstået dig ret så begynder jeg at mærke begrænsingerne når jeg udvider, og den billige løsning bliver dyr vhis jeg skal ud og investere i noget andet end endnu en SB Duet basestation.

Hvis jeg om 1/2 til 1.5 år vil udvide med zone 2 og evt 3, vil din anbefaling så skifte til sonos ?

Eller vil jeg til den tid alligevel skulle ud pg købe noget helt 3. så jeg lige så godt kan købe det billige nu ?

Hvilke "mange sjove features" er det som jeg får med SB duet ?

Hej Lynggaard.

Du bør investere i bridgen hvis du ikke har netadgang til din første zone.

Jeg tror dog hvis dit eneste behov er en enkelt musik zone, så ville jeg investere i Duet'en.

Der får du så mange flere sjove features. Og Squeeze Center kan også køre linux

Til top
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2008 kl. 16:49
Well.

Jeg er selv splittet imellem de to. Duet'en er foran på funktionalitet og udvidelsesmuligheder. SONOS'en er foran på stabilitet og ingen behov for at have en dedikeret server software.

Jeg har det lidt sådan, at hvis dit loft er 3 zoner, så ville jeg klart overveje Duet'en først. Hvis dit behov er musik og ikke andet end musik og flere zoner, så er det SONOS'en.

Duet'en er "en baby der vokser", sonos'en er pt. en voksen der ikke udvikler sig. Begge har klart fordele.

Så det er lidt B&O vs. Samsung. Same shit new wrapping (sorry Peter Pan ).

Jeg tror at jeg ville købe Duet'en hvis jeg ikke havde SONOS'en Alene fordi den kan surfe podcasts.

Den har også en rss læser der er hyggelig nok. Og selvom det har været et ønske hos SONOS i over 18 måneder, har SONOS ikke engang gidet svare på det.

Så mit råd ville være. Køb en duet, hvis behovet eksploderer, så sælg den og skift til SONOS, hvis de har udviklet sig.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2008 kl. 17:16
Hejsa

Interesant læsning... troede faktisk anbefalingen ville gå mere i retning af sonos, men rart med en ærlig vurdering

Umiddelbart lænte jeg mig også mest til SB duet, men overvejer (overvejdede) om det kunne betale sig at opgradere til den dyrere men også mere lækre Sonos.

Det der bekymrer mig ved SB duet er
* trækket på mit trådløse netværk
* det faktum at basestationen ikke i sig selv kan drive et par højtalere, udover et par "computer" højtalere med egen strømforsyning

Har du nogen vurdering af hvor stort et træk sb duet lægger på ens netværk ?

mht til sonos og rss, så er det præcist den slags der gør at jeg læner mod open source eller open surce venlige produkter.

Det var nu jeg virkelig ville ønske nogen havde begge produkter hjemme så man kunne prøve dem af. Var i både lyngby storcenter, fisketorvet, og computercity nordhavn og det eneste jeg kan finde er SB classic.

Findes der egenligt andre mærker som jeg burde tage ind i mine overvejelser ?

mvh
henrik

Well.

Jeg er selv splittet imellem de to. Duet'en er foran på funktionalitet og udvidelsesmuligheder. SONOS'en er foran på stabilitet og ingen behov for at have en dedikeret server software.

Jeg har det lidt sådan, at hvis dit loft er 3 zoner, så ville jeg klart overveje Duet'en først. Hvis dit behov er musik og ikke andet end musik og flere zoner, så er det SONOS'en.

Duet'en er "en baby der vokser", sonos'en er pt. en voksen der ikke udvikler sig. Begge har klart fordele.

Så det er lidt B&O vs. Samsung. Same shit new wrapping (sorry Peter Pan ).

Jeg tror at jeg ville købe Duet'en hvis jeg ikke havde SONOS'en Alene fordi den kan surfe podcasts.

Den har også en rss læser der er hyggelig nok. Og selvom det har været et ønske hos SONOS i over 18 måneder, har SONOS ikke engang gidet svare på det.

Så mit råd ville være. Køb en duet, hvis behovet eksploderer, så sælg den og skift til SONOS, hvis de har udviklet sig.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2008 kl. 18:00
hejsa

Jeg tillader mig lge at stille et spørgsmål mere.. I tråden "SB Duet / Sonos HJÆLP "http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38207&PN= 1 skrev du

Well. Det lækreste og mest stabile er KLART Sonos'en.

Det du skal gøre op med dig selv, er om du kan undvære RSS læsning og Podcast surfing. Kan du det, så er der NADA tvivl, så er det SONOS'en.

Jeg tror at Duet'en bliver et hit med tiden, og jeg var selv meget i tvivl men jeg må sige at SONOS'en vinder på alle områder på nær open source, og muligheden for at knalde en masse add'ons på.

Hvis du ikke har problemer med at cable, så er Bridgen som du selv skriver unødvendig.

SONOS'ens indeksering er hurtigere og kræver ikke særskilt software. Det ligger simpelthen i systemet selv.

her syneas jeg du kommer med en klarerer anbefaling af sonos'en end du ellers gør i denne tråd.

Skyldes det primært at personen i den anden tråd starter med 3 zoner, nogle af dem active og så det faktum at prisen lander på stort set det samme.

eller er der andre forhold som spiller ind? f.eks. at du har lært noget siden du skrev det ?
Til top
sbache Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 03-Januar-2007
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2008 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af Lynggaard Lynggaard skrev:

* Er der nogen butikker i kbh området som har SB duet man kan se ? de butikker jeg var i idag havde kun SB classic elelr hvad man nu kalder den

ComputerCity ved Nordhavn havde i hvert fald én i fredags...
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2008 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af sbache sbache skrev:

Oprindeligt skrevet af Lynggaard Lynggaard skrev:

ComputerCity ved Nordhavn havde i hvert fald én i fredags...

Ded/de var åbenbart væk lørdag, for der havde de kun 2-3 SB classic ovre blandt deres højtalere
Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2008 kl. 20:12

Hummelmose: Hvorfor er det du er så bange for at Duet'en skal formøble hele kapaciteten på et trådløst netværk?

Jeg har lavet et par forsøg hvor jeg havde 3 bærbare pc'er koblet til min server via mit trådløse net og 2 koblet til serveren via trådet netværk.
Alle 5 afspillede musik via softsqueeze. På en af pc'erne havde jeg installeret det nye controller software så jeg kunne styre de 5 pc'er(Zoner om du vil) med den, hvilket i øvrigt virkede forrygende.

De 5 pc'er er placeret forskellige steder i huset. Både hvor det trådløse netværk har en god signalkvalitet og hvor der var en lav signal kvalitet. Jeg oplevede aldrig hak i musikken eller udfald.

Uanset om de alle 5 afspillede det samme eller noget forskelligt så var det samlede netværkstræk fra serveren aldrig over 20 mbit. Hvilket vil sige at der på et 54 Mbit netværk i teorien er 34 Mbit tilovers (Jeg ved godt at det ikke er tilfældet).

Jeg kan forstå at man i store huse kan have problemer med rækkevidden af det trådløse netværk, men kapaciteten kan da ikke være et problem.

Eller overser jeg noget?
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu