Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
dnm-
Ny bruger
Oprettet: 29-Marts-2008
Status: Offline
Point: 18
|
Emne: ps3, fladskærmstv og surround Sendt: 30-Marts-2008 kl. 12:44 |
Hey hey.
Jeg kan ligeså godt starte med at sige, at jeg er meget ny indenfor dette område mht. fladskærmstv ps3 mv.
Jeg har fredags fået mit Panasonic th-37px80. Har ligeledes bestilt et Panasonic SC-PT550 surround system.
Jeg regner stærkt med at købe en ps3 indenfor den nærmeste tid, men har lige nogle spørgsmål.
1. Kan ps3en tilsluttes surround systemet? Og hvilke kabler skal der bruges til dette :) eller hvilke kabler generelt skal der bruges.
2. Mht. kabler har jeg læst i nogle tråde herinde at folk snakker om HDMI kabler, Optiske kabler osv. men hvad er forskellen? Nogen der kan forklare det på en meget "nybegynder-venlig" måde
Mvh.
dnm-
|
 |
Klondike
Guld medlem
Oprettet: 17-Marts-2008
Point: 1215
|
Sendt: 30-Marts-2008 kl. 12:52 |
Jeg tror det Suround system du har købt kan ikke give dig suround fra PS3 eller andre eksterne enheder. Det giver vidst kun suround fra den medfølgende DVD afspiller.
Du kan godt tilslutte din PS3 til det, men du for kun stereo lyd, da selve suround systemet manger indgange.
|
 |
Kief
Guld medlem
Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Point: 2323
|
Sendt: 30-Marts-2008 kl. 12:52 |
1) Hvis du skal bruge lyd til dit surround-system skal du bruge et optisk kabel, se næste punkt. (hvis ellers dit system har optisk indgang)
2) Der er mange forskellige kabler:
Billede:
Scart: Det klassiske billede til tv skærme - transporterer både billede og lyd.
RGB/Component: Til billede også og understøtter højere opløsning end scart. Dog kan dette kun styre billede og ikke lyd. (der skal du bruge et digitalt kabel eller phonokabel)
HDMI: Groft sagt kan man kalde det, "det nye scart-kabel" - samme som scart men er digitalt og kan sende højere opløsning af billede (1080p)
Lyd:
Phono-kabel: Alm. kabel til analog lyd
Optisk & Coaxial: Disse to kabeltyper er digitale og kan derfor sende multiple lydspor afsted (til surroundens flere kanaler) Der er ikke så stor forskel på dem, men så vidt jeg husker så er optisk bedst til de lange distancer og coxial bedst til de kortere...
Redigeret af Kief - 30-Marts-2008 kl. 12:53
|
Mvh.
Casper
|
 |
dnm-
Ny bruger
|
Sendt: 30-Marts-2008 kl. 12:54 |
Klondike skrev:
Jeg tror det Suround system du har købt kan ikke give dig suround fra PS3 eller andre eksterne enheder. Det giver vidst kun suround fra den medfølgende DVD afspiller.
Du kan godt tilslutte din PS3 til det, men du for kun stereo lyd, da selve suround systemet manger indgange.
|
Hvilken indgang skulle den have haft for at kunne afspille lyden? :)
|
 |
klander
Guld medlem
Oprettet: 15-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 813
|
Sendt: 30-Marts-2008 kl. 12:57 |
HDMi er bare moderne scartkabel men med digital lyd og billede.
Optisk-kabel bruger man til digital lyd og er et lyslederkabel groft sagt.
Hvis dit nye surround system har HDMI ind og udgange, kobler du bare PS3'eren til dit surround system via HDMI indgang og så vidre til dit tv med HDMI fra udgangen fra dit surround system. Så har du både lyd og billede, men du skal nok lige lave lidt opsætning af PS3 for at få både lyd og billede igennem. Men det findes der en Manual til 
Var det let nok 
|
Med Venlig Hilsen
Kurt
|
 |
dnm-
Ny bruger
|
Sendt: 30-Marts-2008 kl. 12:58 |
Kief skrev:
1) Hvis du skal bruge lyd til dit surround-system skal du bruge et optisk kabel, se næste punkt. (hvis ellers dit system har optisk indgang)
2) Der er mange forskellige kabler:
Billede:
Scart: Det klassiske billede til tv skærme - transporterer både billede og lyd.
RGB/Component: Til billede også og understøtter højere opløsning end scart. Dog kan dette kun styre billede og ikke lyd. (der skal du bruge et digitalt kabel eller phonokabel)
HDMI: Groft sagt kan man kalde det, "det nye scart-kabel" - samme som scart men er digitalt og kan sende højere opløsning af billede (1080p)
Lyd:
Phono-kabel: Alm. kabel til analog lyd
Optisk & Coaxial: Disse to kabeltyper er digitale og kan derfor sende multiple lydspor afsted (til surroundens flere kanaler) Der er ikke så stor forskel på dem, men så vidt jeg husker så er optisk bedst til de lange distancer og coxial bedst til de kortere... |
Ok, dvs. at man også bør bruge et hdmi kabel til DVD'en? For at optimere billedet på tvet? :) http://www.happii.dk/product.aspx?prodid=130536 Jeg har købt systemet her, og under specificationerstår der at der er digital optisk indgang .. Er det så den indgang til lyden ?
|
 |
Kief
Guld medlem
|
Sendt: 30-Marts-2008 kl. 12:58 |
dnm- skrev:
Klondike skrev:
|
|
Du skal bruge HDMI, Coxial eller Optisk for at kunne få lyden i alle systemets kanaler.
Alternativt kan du proppe et Phonokabel i, men så er det analog lyd, altså kun 2 kanaler.
Så undersøg om dit system har én af de 3 nævnte indgange først.
|
Mvh.
Casper
|
 |
klander
Guld medlem
Oprettet: 15-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 813
|
Sendt: 30-Marts-2008 kl. 13:00 |
dnm- skrev:
Klondike skrev:
|
|
Optisk indgang
|
Med Venlig Hilsen
Kurt
|
 |
Kief
Guld medlem
|
Sendt: 30-Marts-2008 kl. 13:01 |
Sæt HDMI fra PS3 til TV'et og sæt et optisk kabel fra PS3'en til surroundsystemet.
Med mindre du vil køre billedet igennem dit surroundsystem, så kan du nøjes med HDMI.
Dog kan det være en god idé at mindske antal enheder billedet skal igennem og blot tilslutte det direkte, altså PS3 --> Tv.
Redigeret af Kief - 30-Marts-2008 kl. 13:02
|
Mvh.
Casper
|
 |
dnm-
Ny bruger
|
Sendt: 30-Marts-2008 kl. 13:04 |
klander skrev:
HDMi er bare moderne scartkabel men med digital lyd og billede.
Optisk-kabel bruger man til digital lyd og er et lyslederkabel groft sagt.
Hvis dit nye surround system har HDMI ind og udgange, kobler du bare PS3'eren til dit surround system via HDMI indgang og så vidre til dit tv med HDMI fra udgangen fra dit surround system. Så har du både lyd og billede, men du skal nok lige lave lidt opsætning af PS3 for at få både lyd og billede igennem. Men det findes der en Manual til 
Var det let nok  |
http://www.happii.dk/product.aspx?prodid=130536 Iflg. specifikationerne kan jeg kun se at der er HDMI udgang .. Altså ingen indgang.. Men der er derimod digital optisk indgang .. Men mit tv har 3 hdmi indgange .. Kan man så smide hdmikablet fra tvet til ps3 og et andet kabel fra tvet til dvden? Også, hvis den digitale optiske indgang, benyttes til lyden ?  Altså således: PS3 --> TV med hdmi DVD --> TV med hdmi PS3 --> DVD(surround) med optisk kabel?
Redigeret af dnm- - 30-Marts-2008 kl. 13:13
|
 |
Klondike
Guld medlem
Oprettet: 17-Marts-2008
Point: 1215
|
Sendt: 30-Marts-2008 kl. 13:07 |
Jeg tror jeg var lidt for hurtig med at dømme dit suround ude. Der har været nogle panasonic modeller hvor det kun hvar muligt at få suround fra den medfølgende DVD afspiller, men på din model er der vidst nok 1 optisk indgang, så det må du undskylde
|
 |
dnm-
Ny bruger
|
Sendt: 30-Marts-2008 kl. 13:09 |
Klondike skrev:
Jeg tror jeg var lidt for hurtig med at dømme dit suround ude.
Der har været nogle panasonic modeller hvor det kun hvar muligt at få suround fra den medfølgende DVD afspiller, men på din model er der vidst nok 1 optisk indgang, så det må du undskylde
|
Helt ok :P Ja iflg. specifikationen står der at der er ;D - så det må jeg gå ud fra
|
 |