recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er mine muligheder?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad er mine muligheder?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MrWong Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 05-Maj-2008
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er mine muligheder?
    Sendt: 05-Maj-2008 kl. 21:12

Hej,

Har lige registreret mig som bruger i håb om at kunne finde noget hjælp her vedr. følgende oplevelse.

Der begyndte at komme hvide streger på mit 37" Sharp XD1, når jeg benyttede hdmi, så jeg ringede til forhandleren hvor jeg købte tv'et sidste år. De kom og hentede det tirsdag den 15. april.

I dag ringede jeg så til dem for at høre hvad nyt der var i sagen. Jeg blev stillet om til værkstedet. De var netop færdige med at teste det, men kunne ikke fremprovokere fejlen, så de ville opdatere firmwaren og sende det retur.

Jeg havde derefter en længere diskussion med butikken om hvad vi nu kunne gøre, men der var åbenbart intet at gøre. De ville sende det retur til mig, og så måtte vi tage den derfra..

Er det virkeligt rimeligt at skulle vente 1 måned på at få sit fjernsyn tilbage, uden at de har lavet det mindste ved det? Resultatet bliver jo nok at det må til reparation igen, men hvad har jeg så af rettigheder til den tid?

Som jeg ser det, er problemet at det er påstand mod påstand om der overhovedet er en fejl.

Håber jeg kan få lidt hjælp herinde, til hvordan jeg skal forholde mig.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2008 kl. 21:22

Det kunne jo tænkes, at forstyrrelserne skyldes dit udstyr, er det blevet testet.?

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2008 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af MrWong MrWong skrev:

Er det virkeligt rimeligt at skulle vente 1 måned på at få sit fjernsyn tilbage, uden at de har lavet det mindste ved det? Resultatet bliver jo nok at det må til reparation igen, men hvad har jeg så af rettigheder til den tid?

Som jeg ser det, er problemet at det er påstand mod påstand om der overhovedet er en fejl.

Håber jeg kan få lidt hjælp herinde, til hvordan jeg skal forholde mig.

Hvis værkstedet ikke finder nogle fejl, er det jo lidt svært for dem at lave noget.

I første omgang kan du ikke gøre andet end at tage imod TVet, men hvis fejlen optræder igen, gør du klogt i at sikre dig billeddokumentation i form af fotos af TVet (panelet) når fejlen optræder.

Ultimativt kan du være berettiget til at hæve handelen, hvis du kan dokumentere en fejl (mangel), som forhandleren ikke er i stand til at udbedre. Som altid vil den slags bero på en konkret vurdering, så det er umuligt at sige om det gælder for din situation.

Redigeret af JesperLund - 05-Maj-2008 kl. 21:28
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2008 kl. 22:04

Hej og velkommen til!

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal formulere det, for jeg ønsker ikke at skabe konflikt eller "mistænke" dig for noget, men jeg vil alligevel af med det:

Jeg synes, at du skal passe på med at forudsige en konflikt inden den optræder. Du kan godt sikre dig imod den ved f.eks., som Jesper skriver, at tage billeder af fejlen, men det KUNNE jo være, at fejlen faktisk har "rystet sig på plads", eller at firmwareopdateringen hjælper.

Hvis han ikke tager penge for at du har afleveret et TV, som "virker", så synes jeg at du skal slå koldt vand i blodet.

-Og hvis TV'et så stadig ikke virker, så dokumenter fejlen. Vis ham den, og giv ham én chance mere for at udbedre den (uden at true med at ville hæve købet). Kan han stadig ikke reparere, ja så må du forlange at hæve købet.

- Det jeg vil frem til er, at det er vigtigt at man er så imødekommende man overhovedet kan være overfor butikken - uden at man skal være dum eller naiv :)
Hvis kunden søger konflikt, så har forhandleren også lettere tendens til at gå i baglås. - Sådan er menneskets natur.

-Nu håber jeg bare, at du ikke går i baglås over mit indlæg - Jeg synes bestemt ikke, at du virker som en, der er konfliktsøgende, jeg ville bare advare dig imod at blive det

...Ole

Moderator, recordere.dk
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2008 kl. 22:11

Orv, jeg glemte helt jura-delen:

Du har ret til at hæve handlen, hvis ikke forhandleren kan udbedre fejlen "inden for rimelig tid".

Rimelig tid er ikke fast defineret, men kommer an på, hvor teknisk avanceret produktet er - men med TV mener jeg, at definitionen er ca. 4-6 uger.

Hvis forhandleren tilbyder dig et erstatnings-TV i reperationstiden, kan han "købe" sig lidt længere tid.

Han har 2-3 forsøg til at lave (samme) fejl, derefter har du også ret til at hæve købet.

De 4-6 uger er den samlede periode, altså ikke 4-6 uger gange 2-3 gange.

-Og hæve købet betyder - hvis du skulle være i tvivl - at få pengene tilbage.
Jeg er et øjeblik i tvivl om, om han i stedet for at give dig pengene tilbage må give dig et nyt TV, der er i samme eller bedre kvalitet. (men så SKAL det også være i samme eller bedre kvalitet = samme model, eller i visse tilfælde en nyere model fra samme producent)

...Ole

Moderator, recordere.dk
Til top
MrWong Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 05-Maj-2008
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2008 kl. 22:45

Mange tak for svarene.

Først må jeg lige sige, at du ikke behøver være bange for hvordan jeg tolker dit indlæg. Jeg er da 100% sikker på, at du skriver for at hjælpe, ellers var du jo blevet væk :)

Nu prøver jeg at se om fejlen stadig er der når jeg får det tilbage. Hvis den er det, må jeg jo tage den derfra.

Kan godt se det ser ud som om jeg gør noget stort ud af ingenting, men det skyldes en anden sag med samme fjernsyn. Den vil jeg ikke komme ind på her, men det er nok derfor min tålmodighed er brugt op.

Endnu engang tak for svarene. 

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu