recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke RAM skal jeg købe?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilke RAM skal jeg købe?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Zardos Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 03-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilke RAM skal jeg købe?
    Sendt: 02-Juli-2008 kl. 15:15

Hej med Jer alle.

Jeg har en Medion Titanium MD 8008 XL  Stationær PC som jeg købte for ca. 6 år siden.  Den har et Samsung 512 MB DDR333 MHz  PC2700  RAM som efterhånden jeg har sat flere og flere programmer i PC´en, så er den blevet mega langsom med at åbne og køre 2 eller flere programmer ad gangen.

Derfor skal jeg nu købe et 1 GB RAM som jeg kan sætte i det tomme RAM slot og så har jeg 1,5 GB at arbejde med.  Spørgsmålet er bare om det behøver at være PC2700, eller kan jeg  f.eks. købe et PC3200  400MHz eller større, ville det også virke? Er der ellers meget forskel på PC2700 og PC3200?

Og så et tillægsspørgsmål.

PC´en har også en harddisk på 120 GB.  Der står at den har et Ultra ATA100 interface og 7200 omdr./min.  Jeg mangler mere plads, så tænkte om jeg kunne skifte den ud med f.eks. en Samsung Spinpoint F1 1TB - SATA 2.  Kan det lade sig gøre?  Har nemlig hørt at XP ikke kender det der SATA interface.

Håber I kan svare, min PC er nemlig meget langsom at arbejde med.

Ps:  Har slettet overflødige filer, renset registreringsdatabasen m.m og defragmenteret PC´en mange gange.  Gør ingen forskel.

Zardos

Lykkelig ejer af TV: Samsung PS-42P3S
DVD Optager: JVC DR-MH300
Receiver: Yamaha RX-V630RDS
Til top
pdrhan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Marts-2007
Point: 1343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2008 kl. 18:12

og du har checket for virus og spyware...det er typisk det der gør den langsom, prøv at lægge alt hvad du bruger på et eksternt drev og lav en formatering af din hdd - så kommer den til at spille max!

selvfølgelig hjælper det at sætte mere ram i , men nok ikke så meget i dit tilfælde...du skal holde dig til den type der er i nu , hvis jeg var dig ville jeg sætte 2x 1gb klodser i.......

SamsungLED 55uh8200|Samsung SMT-H3126R|iPhone 6+
-----------------
Kastrup/Amager
Til top
Zardos Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2008 kl. 22:29

Hej pdrhan og tak for svar.

Jeg har Avast Antivirus free og AdAware 2008, så jeg skulle være virus og spyware free, de finder i hvert fald ikke noget.

Hvad med harddisken, er der nogen som ved noget om det?

Zardos

Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Februar-2006
Point: 473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2008 kl. 22:43
Jeg ved godt, at det er et stort arbejde - især når du har mange programmer - men en formatering af harddisken og reinstallation af Windows er altså en rigtig god løsning, når computeren er sandet til.

Og så skal du måske på et tidspunkt til at overveje at forære dig selv en ny maskine eller i hvert fald indmad. Du kan komme langt for nogle få tusinde. Jeg købte selv bundkort, processor og ram for 1400 kr. og har nu noget der svarer til en ny computer. Det var ganske let at sætte ind i det gamle kabinet.

vh. Thomas
Til top
pdrhan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Marts-2007
Point: 1343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2008 kl. 03:56

Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Jeg ved godt, at det er et stort arbejde - især når du har mange programmer - men en formatering af harddisken og reinstallation af Windows er altså en rigtig god løsning, når computeren er sandet til.

Og så skal du måske på et tidspunkt til at overveje at forære dig selv en ny maskine eller i hvert fald indmad. Du kan komme langt for nogle få tusinde. Jeg købte selv bundkort, processor og ram for 1400 kr. og har nu noget der svarer til en ny computer. Det var ganske let at sætte ind i det gamle kabinet.

vh. Thomas

Nej de finder ikke noget......dette er dog ikke garanti for at der ligger noget i baggrunden - min bærbare gjorde det samme , begyndte at blive ufattelig sløv - jeg har 2GB ram i , der var ikke andet at gøre end at re etablere den - og nu kører den som en drøm - læste også et sted at hvis xp har kørt på en makine i ca 2 år , så "sander" det til og bliver langsomt fordi der kommer en masse rod i reg databasen mm , så løsningen - re etabler! Så er den som ny!

SamsungLED 55uh8200|Samsung SMT-H3126R|iPhone 6+
-----------------
Kastrup/Amager
Til top
Zardos Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2008 kl. 15:55

Ja har også hørt det med XP, men har ikke haft muligheden til at smide det hele ud, formatere og geninstallere.  Har ikke ekstern harddisk, men skal til at købe en nu.  Har f.eks.hørt at WD My Book2 Essential Edition 1TB, usb2.0 skulle være god.

En anden ting.  Hvis jeg køber f.eks. en Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM og sætter den i min 6 år gammel komputer, kan XP finde harddisken?  Har nemlig hørt at de som har prøvet at smide Vista ud og installere XP i stedet, så får de problemer fordi XP genkender ikke det nye SATA interface og kan derfor ikke finde nogen drivere til det.  Tænkte bare på at nu når jeg skal skifte harddisken ud, så kunne det alt ens godt skiftes ud med det nye meget hurtigere SATA2.

Men det er bare nogen tanker jeg har og tænkte måske en af jer guruer vidste det og kunne fortælle mig den grønne det . 

VH  Z.

Zardos

Til top
M-P-A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-August-2005
Point: 387
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2008 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af Zardos Zardos skrev:

En anden ting.  Hvis jeg køber f.eks. en Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM og sætter den i min 6 år gammel komputer, kan XP finde harddisken?  Har nemlig hørt at de som har prøvet at smide Vista ud og installere XP i stedet, så får de problemer fordi XP genkender ikke det nye SATA interface og kan derfor ikke finde nogen drivere til det. 

Det lyder godt nok som en skrøne - har 1 windows xp filserver med 2x Samsung F1 750GB og 1x500GB Samsung F1 500GB som kører uden problemer - og 1 stk alm pc med windows xp og 2x500GB Samsung F1 500GB's i raid som også kører problemfrit.

Hvis der er sata stik på bundkortet så finder windows dem. (eller dig via disk management programmet os'et)

Redigeret af M-P-A - 03-Juli-2008 kl. 16:02
Samsung F7005 & Pana TH-42PX80E
Samsung 3126 + Netget 7700
HTPC Xbmc:
Intel 2100-T, 8Gb ram, 64Gb SSD, mini itx.

FilServer/
xpenology HP N54L, 8gb ram - 4x3TB WD Red
Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2008 kl. 16:24
Det er nu ikke helt en skrøne.
Windows XP kan godt håndtere sata diske, men først efter Service pack 1 (SP1).

Med hensyn til RAM kan det med 99% sikkerhed godt bruge et DDR-400 ( mener det er hvad PC3200 svarer til) modul.
Så længe det stadig er DDR og ikke DDR-2 eller DDR-3 skulle det gå fint.

Til top
Deucalion Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Juni-2007
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2008 kl. 16:54

Oprindeligt skrevet af huiron huiron skrev:

Med hensyn til RAM kan det med 99% sikkerhed godt bruge et DDR-400 ( mener det er hvad PC3200 svarer til) modul.

Ja det er sikkert billigere at købe PC3200 ram end PC2700 idag. De kan formentlig køre sammen, dog vil de "kun" køre 166 MhZ, selvom PC3200 kan køre 200 MhZ. Hvis bundkortet understøtter 200 MhZ ramblokke, var det måske en idé helt at fjerne den "gamle" ram.

Men det der hjælper bedst på hastigheden er nu engang en formatering af harddisken og en frisk installation af Windows.

Til top
M-P-A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2008 kl. 16:57

Hvis der er nogen med en windows xp pc uden SP1, så burde man fratage personen retten til at gå på nettet :)

Og huiron har ret - køb bare DDR-400 da de bare kører ned i hastighed til dem du har i pt.
HTPC Xbmc:

FilServer/
Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2008 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af M-P-A M-P-A skrev:

Hvis der er nogen med en windows xp pc uden SP1, så burde man fratage personen retten til at gå på nettet :)Og huiron har ret - køb bare DDR-400 da de bare kører ned i hastighed til dem du har i pt.

Jeg ville bestemt heller ikke gå på nettet uden service packs installeret, men hvis det er en ældre komputer kan det godt give problemer hvis windows skal reinstalleres på den nye harddisk. Installations CD'en kan jo så let være uden service pack på. Man kan dog lave sin egen installations cd ved at slipstreame SP2 ind. Søg på google for vejledning i dette. Kan ikke huske hvordan man gør.
Til top
M-P-A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2008 kl. 19:21

Jeg ville bestemt heller ikke gå på nettet uden service packs installeret, men hvis det er en ældre komputer kan det godt give problemer hvis windows skal reinstalleres på den nye harddisk. Installations CD'en kan jo så let være uden service pack på. Man kan dog lave sin egen installations cd ved at slipstreame SP2 ind. Søg på google for vejledning i dette. Kan ikke huske hvordan man gør.

nLite er en god makker til den slags - i tilfælde af at man kun har en org win xp cd uden sp1/2/3, så ville jeg sørge for at have en firewall liggende på cd og først sætte netværks stikket i maskinen efter den er installeret - også direkte ind på windows update. :)
HTPC Xbmc:

FilServer/
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu