recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Jeg vil gerne bygge min egen HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketJeg vil gerne bygge min egen HTPC

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Wibber Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 07-August-2008
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Emne: Jeg vil gerne bygge min egen HTPC
    Sendt: 07-August-2008 kl. 10:48

Jeg har nogle dele tilbage fra en ældre copmuter, og jeg kunne godt tænke mig at bygge en HTPC ud af dem.
Det skal ikke være den store gamer-pc, men må gerne kunne spille lidt småspil.

I forvejen har jeg:
PSU: Corsair 450W
CPU: Intel Family - Core 2 Duo E6750 4MB 2x2,67GHz FSB1333MHz
RAM: Kingston: Original 2 GB DDRII-667 PC5400 RAM DualChannel
Grafik: Nvidia GeForce 8500GT 512MB PCI-E Grafikkort
NETKORT: Wireless Netkort PCI 802.11G 54Mbps Allnet
DVD: NEC 5170 DVD-brænder +/- Dual layer

Jeg har ikke planer om at opgradere noget af ovenstående.

Dette er mit forslag til de resterende komponenter indtil videre:

Et bundkort: ? pris ca. 1000 Gerne med et godt indbygget lydkort (helst digital) - Tænkte på dette: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=441924&am p;Specs=true

Harddsik: http://edbpriser.dk/Products/l...
TV-tuner-kort: Kortet skal kunne optage og afspile samtidig. Jeg ville også gerne have, at den kan modtaget DVB-C-kort, så der er lidt fremtid i den.

Kabinet: ? pris på 1000-1500kr. Stilrent design

Er der ellers noget, jeg skal være opmærksom på?

Håber der nogle, der kan hjælpe mig.
På forhånd tak!

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 11:12

Med hensyn til hardware er jeg lidt "out of the loop" med hvad der virker til HTPC, så der må nogle andre til. Dog kan jeg hjælpe lidt med nogle af de andre ting.

Grafikkort: Til Almindelig HTPC og minimal gaming mener jeg at folk herinde plejer at anbefale onboard grafik, simpelthen fordi den er god nok til HTPC + at du så sparer et grafikkort der både fylder, larmer og varmer.  Jeg har selv onboard grafik, og har ingen problemer, har dog ikke prøvet at spille spil på den, men det burde den kunne klare.

Tuner: Først og fremmest, du får ikke DVB-C og dual tuner (altså optage og se samtidigt) på et tunerkort, så skal der installeres to kort. Det er muligt med noget software (Mediaportal ihvertfald, og mener også at DVBViewer kan) at se/optage alle kanaler der ligger indenfor samme Mux (frekvens) på en gang. Det kan dog ikke rigtigt kaldes en Dual-Tuner løsning da du hele tiden er afhængig af at de kanaler du vil se, skal ligge i samme Mux - men det er dog en ekstra bonus, i forhold til kun at have en tuner.

Derfor skal du nok bestemme dig for om du vil nøjes med analoge tunere - som sagtens kan fås som Dual Tunere - eller om du vil købe to DVB-C kort. Vær opmærksom på at DVB-C kort ikke nødvendigvis er fremtidssikret. Du skal kun købe det, hvis du har tænkt dig at bruge det nu, fordi man ved aldrig hvad der sker med formater osv.

Kabinettet er der jo altid mange bud på, da folk har forskellige meninger om hvad "pænt/stilrent design" er. Men før du kan tænke design vil jeg foreslå dig at tænke praktisk. Hvor stort er dit tv-møbel (altså, hvor stort må kabinettet være) og hvad skal der proppes i kabinettet? hvis du skal have to DVB-C tunerkort og 3 500GB (optagelser fylder hvis man gemmer dem ;) ) skal det selvfølgeligt være større end hvis du kan nøjes med et tvkort og en enkelt harddisk.

Ofte er det største størrelses problem med HTPC kabinettet dybden, som ofte er dybere end standard HiFi-udstyr og derfor ikke passer i alle tv-møbler - det er ihvertfald min bitre erfaring, hvilket indtil videre har betydet at jeg har skiftet kabinet to gange, hvilket ikke har været helt billigt. Har stadig et 3R HT-1100 liggende hvis du er interesseret ;) Det er dog et af de større kabinetter, med plads til Full-ATX og standard PCI-kort. Dette er også vigtigt om det overhovedet er nødvendigt.

Redigeret af jonaskp - 07-August-2008 kl. 11:17
Til top
Wibber Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 11:25

Mange tak for respons.

Ville man så kunne sætte to af disse kort i?http://edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=408997 og ville jeg blive nød til at anskaffe mig to kort? jeg har nemlig planer om, at jeg i nærmeste fremtid vil skifte til digitalt.

I første omgang har jeg tænkte mig at smide en harddisk på 750GB i. Det tror jeg er rigeligt.

Størelsen på kabinettet betyder ikke det store, der skal bare være plads til, at pci-kortene kan stå lodret.

Har du et link til det kabinet, du har?

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 11:45

Hvis du køber to DVB-C tunerkort, så skal du også have to kort fra din kabeludbyder. Alternativet hedder smartwi, som vist er anmeldt her på siden (eller var en anden side) og gør det muligt at dele disse kort mellem flere Settopbokse/tunerkort. Om dette er direkte ulovligt kan jeg faktisk ikke huske, men mener at prisen er omkring 1000-1500 for den løsning, og så kan man jo overveje om det er det værd.

Med hensyn til kabinet er der et link i min første post, og ellers vil jeg hellere henvise dig til den salgstråd jeg oprettede for snart et halvt år siden, men der ikke rigtigt kom så meget respons på http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36967& KW=ht%2D1100 Foreslår at resten af den snak foregår derovre. Jeg ved faktisk heller ikke hvordan admins ser på at jeg "reklamerer" med mit eget Salgs-emne, men da du står og mangler et kabinet, som jeg har i overskud, ville jeg da lige nævne det. Ellers må admins jo redigere dette ud...

Harddisken, der er 750gb nok også fint, ihvertfald til at starte med - så kan du altid se om du får det brugt. jeg kunne ikke følge linket til harddisk i din første post, så ved ikke hvilken model du kigger på? Har hørt godt om Western Digitals GP (green power) modeller som skulle være stille og strømbesparende. Har selv haft en i et par måneder, og må sige at jeg ikke kan høre den over resten af systemet, så støjsvag er den ihvertfald. Om den sparer strøm ved jeg ikke, men jeg syntes ikke at systemets overall strømforbrug steg voldsomt da jeg satte den i, så det kan godt være den er "grønnere" end så mange andre harddiske.

Alternativet til de kort du har fundet er FloppyDTV som har kortlæseren indbygget på et kort (og ikke to sepearate som Terratec), men også er lidt dyrere. Har ikke selv erfaringer med nogle af dem (stadig analogt kabel suppleret med DVB-T), men ved der er en del folk herinde der har prøvet både det ene og det andet.

Til top
Wibber Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 12:34

Det kan være jeg bare skal vælge et analogt kort med 2 tunere?

- Men vil jeg så få problemer, hvis jeg får digitalt signal?

- Et ekstra program-kort koster 398 om året, så det kan man tjene ind på på 3 år med en  smartwi splitter.

Ved du om, de tuner-kort jeg linker til kan modtage analogt signal også? 

Harddisken er en Samsung. Jeg er med tilfreds med støjniveauet, så den står jeg fast ved.

http://edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=407108

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 13:23

Terratec Kortene kan ikke klare analogt signal. Med hensyn til om du får problemer med at vælge et analogt kort nu, så vær opmærksom på at analoge og digitale tunere ikke fungerer samtidigti i Windows MCE eller Vista MC.

Jeg bruger selv Mediaportal der kan klare begge typer tunere på en gang, og ved også at andre bruger DVBviewer til de digitale signaler, og så evt. skifter over til Windows MCE når de skal bruge analoge kanaler.

Med hensyn til harddisk, så tror jeg også de er meget ens med støjniveau, hvis man køber et af de "bedre" mærker, og er opmærksom på lige at undersøge om andre mener at modellen larmer voldsomt meget. Ofte er det også lidt et religions-spørgsmål, da folk tit holder sig til de mærker de kender. Jeg har selv både En samsung og tidligere nævnte WD, og er godt tilfreds med dem begge.

Til top
Wibber Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 15:06

Det jeg mener er, jeg vil jeg kunne bruge mit analoge kort til digitalt tv?Jeg ved godt at signalet selvfølgelig ikke bliver digitalt.

Jeg tror jeg er ude i at købe to Terratec kort og så skifte til digitalt kabel-tv samt købe en Smartwi.

Med hensyn til bundkort. Har du nogle erfaringer med tidligere kort , og hvad siger du til mit bud?

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 16:05

Hvis du køber et analogt kort med videoindgange (fx S-video) så kan du jo forbinde en digital Settop-box til kortet, og på den måde få det digitale siganl. Signalet er jo digitalt hele vejen indtil du overfører det via S-Video, og vil derfor stadigt være væsentligt bedre end almindeligt analogt - alt efter dit analoge signal selvfølgeligt. Har ikke selv prøvet løsningen, men hørt fra andre at det kan lade sig gøre. Det kræver så at du via din htpc har en IR-transmitter (følger med til Microsofts Remote) som du kan klistre på Settopboksen, og på den måde skifte kanaler på den, via HTPC. Hvordan dette fungerer i forskellige software og om det er muligt i andre ved jeg ikke, men i MediaPortal skulle det være muligt.

Med hensyn til bundkortet kender jeg ikke det du lige har fundet, men Asus plejer at være ganske fornuftigt. Som sagt har jeg ikke fulgt så meget med, og lige præcis bundkort (og CPU'er for den sags skyld) til HTPC brug sker der rigtigt meget med i øjeblikket, både med hensyn til features, men også strømforbrug og lignende, så det vil jeg ikke rigtigt gætte på om er fornuftigt.

Til top
Wibber Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 09:24

Jeg tror sgu bare, at jeg holder mig til det analoge i første omgang, og så kan jeg altid skifte til digitalt senere hen.

Hvilket kort vil du anbefale som tunerkort? Jeg kiggede på dette kort: http://www.edbindex.dk/Products/listprices.asp?ID=453641

Er det noget værd?

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 10:34

Jeg tror kun der er en enkelt tuner i kortet, tilgengæld kan det så bruges til fire forskellige typer signal. Men umiddelbart tror jeg kun det kan bruges til at se/optage en ting ad gangen.

jeg bruger selv et Hauppauge PVR-500, men det er efterhånden et gammelt kort, så der må være kommet noget bedre siden. Kvaliteten er heller ikke specielt god, men vores kabeltv signal er også elendigt.

Med hensyn til hvilken tuner du skal vælge, skal der derfor nok nogle andre på banen.

Du skal også gøre op med dig selv hvilket budget projektet har. Hvis du har råd til det, så vil jeg til enhver tid anbefale at gå den digitale vej. Analogt er bare ikke specielt godt på en pc-tuner, smækket op i 42" (som mit tv er). Grunden til at jeg stadig ikke har opgraderet er et stramt budget, samt at den analoge tuner var en jeg havde i forvejen da jeg startede mit projekt. Ellers havde jeg nok også overvejet at smide de ekstra penge i starten, og satse på digitalt.

Til top
Wibber Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 10:43

Så skal det være digtalt. Jeg har en 40" fladskærm, så kvaliteten skal da være i orden.

Kunne Løsningen så ikke være at smide to digitale tunere i og så løse kort-problemet ved enten at købe et ekstra kort eller benytte SmartWi.

Har du nogle gode idéer til en digital tuner?

Der er indtil videre ikke noget budget, men omkring 3.000 vil jeg gerne ofre på tuner og evt. kortlæsning.

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 11:30
Hvis du stadig tænker på Hauppauge 4000 kortet, så check lige om der er kortlæser i. Jeg kan ikke se at der står noget om CAM modul. Hvis ikke det kan det, så skal du nok kikke på et Technotrend eller FireDTV kort. Jeg selv opgav FireDTV (parabol), men jeg har set at der er andre der kører fint med det
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu