recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af Roomba og Lighthouse?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacering af Roomba og Lighthouse?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af Roomba og Lighthouse?
    Sendt: 24-September-2008 kl. 16:18

Jeg har anskaffet mig en iRobot Roomba 560 robotstøvsuger, som så mange andre på dette forum, så håber lidt på, at i vil dele jeres erfaringer med dette vidunderlige produkt.

Jeg er i tvivl om, hvor jeg skal placere basen, men har gjort mig nogle overvejelser. Basen vil være derfra den starter, når den er tidsindstillet, hvorfor jeg har overvejet om det ikke vil være en fordel, hvis de havde en central placering i lejligheden. Samtidig vil en central placering også gøre, at den oftere kommer forbi basen, altså kan den finde den, hvis der er behov for strøm.

Jeg har dog lagt mærke til, at den er bange for basen, så den kører i en stor bue uden om, hvorfor en placering på et smalt sted, vil kunne medfører, at den vil vende om og aldrig eller sjældent kører forbi basen. Jeg ved dog ikke om dette er et problem, men det kan selvfølgelig testes. Synes dog det er lidt upraktisk, at den ikke gør rent omkring basen.

Jeg har endnu ikke benyttet Lighthouse funktionaliteten, så vil høre jer andre, om det fungerer ordentligt. Bør man benytte disse, eller skal Roomba'en bare have lov at køre rundt i hele lejligheden.

Jeg har tegnet en plan over vores lejlighed, men min ide til opstilling:

Blå = Roomba
Rød = Lighthouse

Denne opstilling betyder dog, at jeg skal anskaffe mig yderligere to Lighthouses til 450 kr. stykket, hvilket jeg synes er pænt dyrt. Har fundet dem i USA til 40 dollars, hvilket kun er ca. 200 kr. men med moms og told kan det ikke betale sig. Kan de købes billigere et sted i EU?

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
afk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Maj-2005
Point: 104
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2008 kl. 16:47

Hej Sandal,

Jeg kan tilslutte mig det med, at Roomba'en er "bange" for dock'en, så den drejer og snurrer omkring sig selv, når den kommer tæt (nok) på.

Tilsvarende giver LightHouse'ne en meget bred stråle fra sig, så de helst skal stå bag en væg e.l., hvis de skal afgrænses "hårdt" ift. en kant/rum.  Dvs. dine LightHouses bedre står bag væggene i de andre rum end i selv entreen, da de med rummets størrelse nok nærmest vil gøre Roomba'en hjemløs, dvs. til en ren snurretop, når den ikke må køre nogen steder uden at støde ind i et beam

Mht. dit setup, så må du kunne spare mindst eet Lighthouse, hvis du kobler entreen sammen med f.eks. køkken eller stue, så de tages samtidigt, da entreen er lille ift. resten.

Ellers er jeg også nysgerrig på evt. indsigtsfuld respons. du får.

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2008 kl. 20:00

Oprindeligt skrevet af afk afk skrev:

...så må du kunne spare mindst eet Lighthouse, hvis du kobler entreen sammen med f.eks. køkken eller stue, så de tages samtidigt, da entreen er lille ift. resten.

Tak for din respons. Jeg synes dit forslag lyder fornuftigt, kunne bruge en af følgende:

Vil gerne have placeret Lighthouse på steder hvor de kan stå permanent, uden at være til gene, og det er netop tilfældet i overstående. Hvordan er strømforbruget på Lighthouse, hvis de er sat til den korteste længe? Skal man skifte hele tiden eller holder de flere måneder?

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-August-2005
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2008 kl. 23:41
Hvis I sammenligner basen med et lighthouse tror at I finder forklaringen. Midt på basen sidder der en forhøjning af samme slags som på et lighthouse. Lighthouse enhederne har en beskyttelseszone omkring dem for at undgå at Roomba kører ind i dem og flytter dem. Jeg vil tror at formålet med forhøjningen på basen er den samme. Så at sige at den er bange for basen er ikke helt korrekt eftersom den eksplicit får at vide at den skal holde sig væk.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2008 kl. 08:45
Hej

Tillykke med maskinen, den vil helt sikkert være en hjælp så der bliver mere tid til sjovere ting.
Jeg kan ikke helt vurdere hvordan du bedst kan placere dine lighthouses, da jeg nemlig selv helt har udeladt at bruge dem.

Jeg har selv følgende setup:

Stue / Køkken
Værelse 1
Værelse 2
Toilet
Ialt 105M2.

Har valgt at placere Roomba under sofaen, så 2 gange om ugen kører den selv ud og støvsuger Stue / Køkken + Værelse 1.

Fremfor at bruge lighthouses som virtual Wall, lukker jeg døren  til Værelse 2 og Toilettet.
Hver anden uge sætter jeg så Roomba ind på værelse 2, hvor den så kan køre rundt en times tid.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu