recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fjerne røg lugt fra højtalere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFjerne røg lugt fra højtalere?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Juiceren Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-November-2007
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 259
Direkte link til dette indlæg Emne: Fjerne røg lugt fra højtalere?
    Sendt: 29-September-2008 kl. 21:38
Måske en lidt umulig opgave, måske nem. Jeg håber ihvertfald på det sidste, men sagen er den at jeg har købt mig et sæt Dali Concept 8 højtalere som jo er helt geniale. Problemet er bare at forrige ejer var ryger og det er concepterne også blevet forstået på den måde at de jo lugter af røg som tøj også kan gøre hvis man er ryger eller har været i nærheden af folk der ryger.

Lidt uheldigt da jeg ikke selv ryger og derfor finder lugten afskyelig! Så er der nogen der har nogle tips til hvordan man evt. kan fjerne den grimme lugt? Hele kabinettets yderside skal vaskes af imorgen (kan man evt. bruge opvaskemiddel sammen med en fugtig klud?) men frygter lidt at det er front stoffet der optager det meste af lugten. De 2 fronte kommer nok ud på terassen og trække noget luft imorgen, men hvis det nu ikke tager det hele - hvilket jeg tvivler på det gør - ville det jo være super med et hifi top tip fra jer herinde :)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2008 kl. 21:45

Hvis lugten har sat sig i trækabinettet, hvilket er sansynligt, så kan du godt opgive at fjerne den.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Marniman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Februar-2008
Sted: Denmark
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2008 kl. 23:12
Mit bud er Rodalon - der neutralisere alt lugt - selv kattepis. Bland det iflg. anvisningen på dunken, og held det i en forstøver og spray på og tør efter. Evt. nogle gange. Et andet bud er kabinerens til biler. Det er sket før at brugtbiler er solgt fra ryger til ikke-ryger - så der er alverdens midler. Eddike opløsning med vand kan også være godt

Mvh. Martin
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2008 kl. 23:34

Du kan lufte dem, og muligvis fjerne en del af lugten, men hvis lugten har sat sig i kabinetterne, har nikotinen også sat sig i enheder og delefilter, hvilket forkorter dens levetid kraftigt, samt ændre dens lydkarakteristik.

jeg kan oplyse at en afnikotisering af biler koster mellem 8-15k alt efter hvor kraftigt det er, og der benyttes kemikalier af den rigtigt ubehgalige slags.

Crown - there is no substitute.
Til top
sund Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 10-September-2007
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2008 kl. 23:58
Har du prøvet at vaske dem i almindeligt rengøringsmiddel på samme måde som med andre ting i dagligdagen?
mvh sund,I'm only in it for the music
Til top
Juiceren Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-November-2007
Sted: Aalborg
Point: 259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2008 kl. 08:20
Oprindeligt skrevet af sund sund skrev:

Har du prøvet at vaske dem i almindeligt rengøringsmiddel på samme måde som med andre ting i dagligdagen?

Fik dem først igår aftes men går igang med ajax idag da jeg har fået det anbefalet. Og så lufter jeg frontene og sætter et par skåle eddike ved siden af højtalerne.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2008 kl. 08:25
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Du kan lufte dem, og muligvis fjerne en del af lugten, men hvis lugten har sat sig i kabinetterne, har nikotinen også sat sig i enheder og delefilter, hvilket forkorter dens levetid kraftigt, samt ændre dens lydkarakteristik.

jeg kan oplyse at en afnikotisering af biler koster mellem 8-15k alt efter hvor kraftigt det er, og der benyttes kemikalier af den rigtigt ubehgalige slags.

Ja altså undskyld, det er ikke for at være sur, men det er altså noget ævl du skriver. Nikotin er lugt og farvefri.

Det du mener må være lugt fra tobak, og farve fra tjære o.lign.

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2008 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Ja altså undskyld, det er ikke for at være sur, men det er altså noget ævl du skriver. Nikotin er lugt og farvefri.

Det er ikke hvad jeg skriver, læs venligst mit indlæg igen.

Det jeg skriver er at

"hvis lugten har sat sig i kabinetterne, har nikotinen også sat sig i enheder og delefilter, hvilket forkorter dens levetid kraftigt, samt ændre dens lydkarakteristik."

og det er nikotinen der sætter sig på enheder, hvilket er mål og hørbart på diskant enheder, og på delefilteret hvor det langsomt ætser og kan skabe løse forbindelser samt kortslutninger. Men jeg skal da gerne kontrolleer hvilke andre dele der bidrager til denne uheldige effekt.

Både påvirkning af diskant samt delefilter gør højttalere og andet udstyr fra rygerhjem værdiløst. 

Redigeret af kim olsen - 30-September-2008 kl. 10:52
Crown - there is no substitute.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2008 kl. 11:50

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Det er ikke hvad jeg skriver, læs venligst mit indlæg igen.

Det jeg skriver er at

"hvis lugten har sat sig i kabinetterne, har nikotinen også sat sig i enheder og delefilter, hvilket forkorter dens levetid kraftigt, samt ændre dens lydkarakteristik."

og det er nikotinen der sætter sig på enheder, hvilket er mål og hørbart på diskant enheder, og på delefilteret hvor det langsomt ætser og kan skabe løse forbindelser samt kortslutninger. Men jeg skal da gerne kontrolleer hvilke andre dele der bidrager til denne uheldige effekt.

Både påvirkning af diskant samt delefilter gør højttalere og andet udstyr fra rygerhjem værdiløst. 

Jeg har skam læst det igen, og er stadig uenig med dig i stort set hele din fremstilling

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Januar-2004
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2008 kl. 12:40
Whatever... Post slettet igen

Redigeret af claus64 - 30-September-2008 kl. 12:43
Til top
kallek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-September-2005
Point: 1287
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2008 kl. 12:47
Mit bedste bud er vask dem i rodalon som også er foreslået, og derefter i eddikevand 1 del eddike til 3 dele vand, eddike er godt til at fjerne lugt fra tobak samt andet dårlig lugt. Man kunne måske give trækabinet en gang lak af den slags som ikke kan ses  ?

Redigeret af kallek - 30-September-2008 kl. 12:49
Lg 42 LA 667V
RDR-HX650 HDD
MARANTZ SR 4600
KEF HØJTALER 6,1
Blu-ray LG 730
Humax BXR-HD
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Point: 849
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2008 kl. 13:03
Jeg har haft et godt resultat med rodalon
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu