Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Sickboy
Bruger
Oprettet: 05-April-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 249
|
Emne: Er Marantz ok? Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 07:59 |
Simpelt spørgsmål. Hvordan er Marantz sammenlignet med f.eks. Onkyo, Denon, Harman Kardon osv.?
Jeg har nemlig kig på 2 nye modeller fra Marantz :
SR5003 og SR6003.
Jeg er godt klar de koster lidt mere, men jeg synes designet er fedt. Jeg ved mange herinde er vilde med Onkyo, men jeg bryder mig ikke om de bliver så varme.
|
 |
furious jt
Guld medlem
Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 3730
|
Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 08:06 |
Jeg har ejet en marantz reciever (model sr7500) og den blev solgt ret hurtigt igen.
Den spillede simpelthen så ringe i surround med mine højtalere. Marantz er meget mørk i lyden, det samme er mine højtalere. Det lød som om jeg havde lagt en dyne over højtalerne. Lyden var slet ikke klar og detaljeret som den er nu med min denon.
Men det kommer jo an på, hvilken lyd man et til. Mange synes Marantz levere en behagelig lyd. Og designet er jeg ganske enig i, er rigtig flot.
Så jeg vil stærkt anbefale at du hører receiveren sammen med dine højtalere inden du køber. Dette gælder selvfølgelig også med Denon, onkyo og alle de andre.
|
7.2.4 atmosbio Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12444
|
Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 09:03 |
Marantz er generelt et rigtigt godt mærke. Onkyo blev rigtigt populære fordi de var først med dekodning af HD-lyd, ikke nødvendigvis fordi de var vildt meget bedre end tilsvarende fra f.eks. Denon eller Marantz. Ja, Marantz har en varm lyd, men det er der jo nogle der foretrækker. Det er heller ikke mange surround-receivere der gør det fornuftigt i stereo, men det kan Marantz' receivere altså også. Jeg synes i øvrigt de nye fra Marantz ser totalt i orden ud
Redigeret af Naiera - 02-Oktober-2008 kl. 09:04
|
 |
tyros1
Guld medlem
Oprettet: 28-Januar-2007
Sted: vestjylland
Point: 1184
|
Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 09:24 |
har sr 5600 godt nok til salg(pga ønsker større forstærker) - men den spiller faktisk rigtig godt synes jeg sammen med DLS højtalerpga
design er rigtig godt i forhold til onkyo
|
Philips 42 PF9731d/Humax XRHD Pana BDT 310 WD tv Marantz SR6004,5.0 setup DLS M66, M60, R50 Marantz CD5001 - Panasonic MR-EH65 - Projekt debut III Squeezebox duet/Radio og IPAD NAS Synology 211
|
 |
detlef
Guld medlem
Oprettet: 15-Juli-2006
Point: 1390
|
Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 10:21 |
Jep, Marantz har den varme, analog agtige lyd, os "gamle" fortrækker... mit råd, køb med dine ører, ikke efter vores meninger!
|
 |
Sickboy
Bruger
|
Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 17:35 |
Tak for svarene. Der er ikke andet for at jeg må en tur ned til AV-Connection og høre dem. Det skal iøvrigt siges at jeg idag har en Denon AVR 2105. Mener I ikke at Denon's lyd kommer tæt på Marantz. Jeg mener vist at have hørt at Denon og Marantz er samme firma, hvor der er kælet lidt mere for detaljerne i Marantz. Ret mig hvis jeg tager helt fejl
Jeg er som sagt bekymret for den varme som Onkyo udvikler. Det tyder lidt på at strømforsyningen er underdimensioneret. Og så har jeg læst lidt om diverse problemer med Onkyo 706 på AVS forum.
Hvad med Harman Kardon? Hvordan er det i forhold til de andre, ud over at designet er afskyeligt?
|
 |
Vanderlay
Guld medlem
Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 1168
|
Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 17:58 |
Denon og Marantz er del af samme firma, men bestemt ikke samme lyd
Min oplevelse er, at Denon omvendt har en mere 'lys' lyd med mere spids
diskant. Ikke dermed sagt, at alle Denon-produkter lyder ens, så i praksis
skal man ud og høre det, men den korte version er: Marantz=blød, varm lyd
vs Denon=lys, 'digital' lyd
|
 |
Sickboy
Bruger
|
Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 19:43 |
Der er nok ikke andet for end at komme ud og høre dem 
En ting er at finde den rigtige forstærker, noget andet er at finde et møbel det kan passe ind i. De fleste møbler man finder i møbelhuse kan der ikke være seriøst hifi udstyr i. Enten er de ikke dybe nok eller også er afstanden mellem hylderne ikke stor nok. Jeg har lidt kig på Ateca møbler fra AV Connection, men der er desværre kun 17cm mellem hylderne. Så er det kun Marantz som kan bruges, da de nye modeller er 16cm i højden.
Er der evt. nogen som har andre gode foreslag?
|
 |
onkeldunkel
Bruger
Oprettet: 06-Oktober-2004
Point: 162
|
Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 21:20 |
Hej,
Jeg regner kraftigt med at købe en Marantz SR6003, primært fordi den har 2 HDMI udgange, et super design og så har jeg iøvrigt hørt meget godt om Marantz.
Jeg har set den hos hifi-regler.de til ca. 7.000 og det syntes jeg er en god pris:
http://www.hifi-regler.de/shop/marantz/marantz_sr6003-100002 199-si.php?SID=0a716718ee65e8fafed1e366f17d954f
Spørgsmål: Marantz bruger en iChips til skalering - hvordan er den i forhold til f.eks. Faroudja som sidder i Denon? Det er ikke for at hugge din tråd, men jeg tænkte du også var interesseret i svaret 
Mvh.,
Jacob
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 03-Oktober-2008 kl. 11:17 |
Sickboy skrev:
Jeg mener vist at have hørt at Denon og Marantz er samme firma, hvor der er kælet lidt mere for detaljerne i Marantz. Ret mig hvis jeg tager helt fejl |
Det er delvist rigtigt. Denon og Marantz er eget af samme firma, D&M Holding. De deler en del udvikling med hinanden, men egentlig ikke voldsomt meget mere end mange andre konstallationer, eksempelvis at Sony bruger Pioneer teknik i deres nyere harddisk-optagere. De fungerer som selvstændige firmaer, med separate udviklingsafdelinger. Eksempler på samarbejdet er at Marantz' blu-ray afspillere reelt er Denon maskiner, og surround-receiverne låner en del af surround-udviklingen hos Denon. Eksempler på forskelle kunne være Marantz DV-9600 DVD-afspiller med ABT teknik, hvor Denon generelt benytter HQV processering i deres top-afspillere.
De to firmaer har forskellige filosofier og henvender sig til lidt forskellige målgrupper. Denon er den mere AV orienterede, med alle de nyeste "bells and whistles", og således i meget direkte konkurrence med eksempelvis Onkyo og Pioneer - også lydmæssigt. Marantz har en lidt mere konservativ, "old school hifi" indgangsvinkel, og vil derfor som regel give færre features per krone, og ikke være helt så hurtigt fremme i skoene med de nyeste formater. Til gengæld får man rigtigt meget lydkvalitet for pengene, især hvis man søger en lidt varmere gengivelse end de typiske surround-receivere. Marantz vil på papiret se ud til at give mindre for pengene end eksempelvis Denon og Onkyo, men det er fordi de ting der lægges vægt på, ikke rigtigt er noget der fremgår af specs. Man kan argumentere for at Marantz bruger lidt flere penge på kabinetterne, hvilket procentvist er en større udgift i de lavere prisklasser, derfor er Marantz mere interessant jo højere du kommer op i prisklasserne.
Det vil nok ikke være helt forkert at sige at du har Denon, Pioneer, Onkyo og Sony på den ene side som dem der er helt fremme i skoene på feature-siden, og Marantz, Harman-Kardon og NAD på den anden side som dem der fokuserer lidt mere på indre værdier og en mere varm, "hifi-orienteret" gengivelse. Nogle vil måske argumentere for at Onkyo i virkeligheden ligger et sted imellem, og at Marantz trods alt er noget mere fremme i skoene end Harman/Kardon og NAD...
|
 |
Sickboy
Bruger
|
Sendt: 03-Oktober-2008 kl. 18:29 |
Tusind tak for det Otto
Det er lidt svært at vælge. Jeg må indrømme at det jeg skal bruge min receiver primært til er Film og PS3 spil. Selvfølgelig hører også lidt musik en gang imellem.
Jeg synes Marantz er meget dyre her i Danmark, sammenlignet med Tyskland. F.eks. koster Marantz SR6003 ca. 7000kr i Tyskland og 9500 i DK. Kigger man så på Denon AVR2809 i henholdsvis DK og DE ser det helt anderledes ud. Den koster 7199 i DK og 8250 i Tyskland, altså omvendt. Jeg kan altså få en Marantz SR6003 billigere i Tyskland end jeg skal give for Denon AVR2809 i Danmark. Hvorfor skal Marantz bare være så dyre her i DK?
Hvad skal jeg dog vælge? Jeg hælder lidt til Denon, bl.a. pga. 4 HDMI ind. Og så har jeg aldrig haft andet end Denon, og har altid været super tilfreds. Der er desværre ingen steder her i Kolding, hvor jeg kan høre Marantz. Jeg er vist nødt til at tage helt til Sønderborg(AV-Connection) for at høre dem. Er der nogen som evt. kender et sted tætterer på?
|
 |
Vanderlay
Guld medlem
Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 1168
|
Sendt: 03-Oktober-2008 kl. 18:57 |
Har du i øvrigt fundet et sted, der siger noget om forskellene mellem
Marantz SR6003 og de mindre modeller. Der er et ret stort hop fra 5003 op
til 6003, men Marantz' europæiske hjemmeside er ikke så klar på, hvad
forskellen er, måske fordi deres data er forkerte (sammenligningen siger, at
6003 ikke accepterer LPCM via HDMI, hvilket vel ikke kan være rigtigt?)
Den store har 2 HDMI-udgange, men jeg kan ikke finde ud af, om den rent
lydmæssigt er bedre. Vægten ser ud til at være den samme
|
 |