recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Analog PVR-250 vs digital tunerkort
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnalog PVR-250 vs digital tunerkort

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kennethdarling Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Emne: Analog PVR-250 vs digital tunerkort
    Sendt: 11-Oktober-2008 kl. 15:21
Hej,

Jeg har et Hauppauge PVR-250 analogt tunerkort der har nogle år på bagen. Jeg er begyndt at sætte Mediaportal op, og det går faktisk ganske udemærket.

Jeg synes dog at kvaliteten af live TV når først det har været igennem kortet er uacceptabel. Håndbold og andre hurtige sportsgrene er umulige at se fordi det ser ud som om "der mangler nogle frames". Det er jo ærgerligt, for jeg ville gerne undgå at skifte mellem antenne input og input fra Mediaportal..

Input er analog antenne som ser rigtig flot ud på det analoge TV som jeg ser det på. De ovenstående problemer med kvaliteten er tydelige både når jeg ser TV direkte på PC'en og når det sendes videre til TV'et.

Mine spørgsmål er

- Er det TV-kortet som den er gal med?
- Hvis ja, vil det så hjælpe at sætte et DVB-T kort i?
- Hvis ja, hvilket kort / kortmærke kan så anbefales såfremt det ikke nødvendigvis skal kunne bruges til fladskærm/digitalt?

På forhånd tak,
Kenneth
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2008 kl. 16:11
Dine "frame" problemer skyldes din encoder, decoder og grafikkort opsætning.

Indstil dit grafikkort til en opløsning i 50hz, og indstil dine decodere til motion adaptive/eller vector adaptive( i hardware)hardware deinterlacing.

Hent Hauppauge Tweak tool og sørg for at TVkortet encoder med maksimal bitrate...

Derudover skal du være klar over at dit analoge signal bliver sendt igennem en MPEG2 encoder, hvilket gør signalet "lossy". MPEG2 encoderen på dit HP Kort ved ikke om det den modtager er støj eller om der er tale om almindeligt bevægelse i et billede.. Støj genererelt giver en masse motion i billedet og da MPEG virker ved at sortere de dele af billedet fra der ikke er i bevægelse, er analogt støj ikke særligt godt for billede kvaliteten.
 De efter decodes det "encod'de" materiale via forskellige algoritmer i gfx kort /dvddecoder...

Med dvb (T-S-C) modtager du sådan set en fuldstændig MPEG2/4 strøm uden støj, da et DVB kort i essens er et Netværkskort. Dette svarer lidt til at afspille en MP3 eller en videofil fra dit lokale netværk; Filen er i oprindelse og ved afspilning den samme, og der introduceres ikke noget støj og der bruges ikke båndbredde og bitrate på støj...

DVB-T-S-C er derfor klart at foretrække...

Redigeret af Patriarken - 11-Oktober-2008 kl. 16:51
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2008 kl. 16:26
Om alt det Patriarken sagde er korrekt ved jeg ikke, men
han har nok ret - han plejer at have godt styr på alt
det der

Jeg er dog ganske enig med hans konklusion: Digitalt tv
er klart at foretrække. Analogt kan komme til at se
hæderligt ud (ved de fleste udsendelser), men sport er
noget af det hvor det virkeligt kan ses på kvaliteten at
du bruger analogt.

Jeg brugte selv i lang tid et PVR500 og syntes at det
sådan set var udemærket - indtil jeg investerede i et
Terratec Cinergy i2400 DVB-T kort. Der var simpelthen en
verden til forskel når man så en fodboldkamp på det
digitale og det analoge signal. Især når de sender i
16:9, hvor du med det digitale kort får ægte 16:9 uden
zoom, mens du ved analogt skal zoome for at fylde
skærmen helt ud - og dermed mister en helt masse
opløsning.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2008 kl. 16:40
har selv haft et pvr150, som blev tilsluttet med s-video ind fra en satmodtager det var faktisk rimelig god kvalitet. Men det analog signal var til at grine af. en VHS optager er bedre til at optage end et pvr150.
en fladskærm skal have et digital signal, især hvis det skal komme fra en HTPC.
køb et DVB-T kort med det samme, hvis du alså modtager signalet fra egen antenne. ellers er snakken en lidt anden, hvis du modtager fra
kabel eller sat.
Media portal har en liste over hvilken kort det understøtter på deres
hjemmeside. Du skal huske at indstallere deres tv-server for at få
undertekster. Jeg håber bare du er klar over det tager mange timer
at sætte op.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10596
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 09:28

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

en VHS optager er bedre til at optage end et pvr150.

Nu kan du slet ikke sammenligne et PVR 150 kort med et PVR 250. Der er virkelig klasseforskel i PVR 250s favør.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 09:40
@Patriarken: Tak for det udførlige svar! Mit grafikkort understøtter desværre ikke 50hz, kun 60 eller højere. Jeg tror at løsningen bliver at hoppe over på et DVB-T kort.

@jonaskp: Tak for info, jeg har kigget på det Terratec kort, det ser fornuftigt ud, og så med 2 tunere til den pris!

@xcardman: Jeg har netop checket at det kort som jonaskp anbefaler er på listen, så det køber jeg. Jeg har haft Mediaportal med TV server sat op en enkelt gang før, så denne gang gik det noget hurtigere :-)
Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Oktober-2004
Point: 812
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 10:34
Jeg tror at dit grafikkort understøtter 50HZ, men det er skærmen der ikke understøtter 50HZ
Den Ben
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 10:41

Oprindeligt skrevet af kennethdarling kennethdarling skrev:

@jonaskp: Tak for info, jeg har kigget på det Terratec kort, det ser fornuftigt ud, og så med 2 tunere til den pris!

@xcardman: Jeg har netop checket at det kort som jonaskp anbefaler er på listen, så det køber jeg. Jeg har haft Mediaportal med TV server sat op en enkelt gang før, så denne gang gik det noget hurtigere :-)

Sørg for at du downloader RC3 som de releasede her i weekenden. Med den tager det ingen tid at sætte MP og tvserver op til en standard konfiguration. Jeg vil skyde på at du kan sætte det op til at kunne se LiveTV inden for en times tid, inkl tid til download og channelskanning (det er næsten den der tager længst tid, ihvertfald her hos mig på DVB-T kortet). Hvor lang tid man så bruger på at tweake efterfølgende er helt op til en selv .

Med hensyn til TVkorter er det rigtigt at det er lækkert med to tunere, men det er fuldstændigt ligegyldigt når du bruger MP - da vi kun har en DVB-T MUX i DK og MP kan optage/Se alle kanaler inden for samme MUX med en tuner, kan du klare dig med en enkelt (jeg ved ikke om MCE og de andre programmer kan dette). Tilgengæld er det jo meget rart at have den ekstra tuner, når der kommer nye MUX, men pt er det ikke nødvendigt.

Redigeret af jonaskp - 13-Oktober-2008 kl. 10:43
Til top
Mokuer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-November-2006
Point: 340
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 10:52

Jeg kunne heller ikke gå længere ned end 60 hz på med 780G-bundkortet. Nogen der har en idé om hvorfor?

Ikke for at "stjæle" tråden, men kunne se Kenneth har samme problem.

LG 50PG6000 ; Xbox360 ; HTPC
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Sørg for at du downloader RC3 som de releasede her i weekenden. Med den tager det ingen tid at sætte MP og tvserver op til en standard konfiguration. Jeg vil skyde på at du kan sætte det op til at kunne se LiveTV inden for en times tid, inkl tid til download og channelskanning (det er næsten den der tager længst tid, ihvertfald her hos mig på DVB-T kortet). Hvor lang tid man så bruger på at tweake efterfølgende er helt op til en selv .

Med hensyn til TVkorter er det rigtigt at det er lækkert med to tunere, men det er fuldstændigt ligegyldigt når du bruger MP - da vi kun har en DVB-T MUX i DK og MP kan optage/Se alle kanaler inden for samme MUX med en tuner, kan du klare dig med en enkelt (jeg ved ikke om MCE og de andre programmer kan dette). Tilgengæld er det jo meget rart at have den ekstra tuner, når der kommer nye MUX, men pt er det ikke nødvendigt.

Jeps, det var faktisk RC3 som jeg hentede i weekenden. Jeg havde den oppe at køre med 2 kanaler fra det analoge kort og EPG fra ontv.dk på ca 30 minutter. Tilkobling af MS fjernbetjening tog 2 minutter og så var jeg kørende :-)

Tak for info om nummer 2 tuner - det var jeg ikke klar over!

/Kenneth
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 11:42

Hehe, så er jeg da ikke længere den eneste der påstår at MP ikke er besværlig at sætte op .

Jeg bruger også selv XMLTV-epg fra Ontv.dk, synes det er super nemt og hurtigt, og man skal ikke bekymre sig om grabberne er opdaterede og om siderne skifter.

Har ikke prøvet at hente EPG via DVB-signalet, for havde tidligere problemer med dette. Kan heller ikke helt gennemskue hvilke fordele der er ved det, fremfor at downloade den. Måske de bliver opdateret i løbet af dagen også, hvis der sker ændringer?

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af Mokuer Mokuer skrev:

Jeg kunne heller ikke gå længere ned end 60 hz på med 780G-bundkortet. Nogen der har en idé om hvorfor?

Ikke for at "stjæle" tråden, men kunne se Kenneth har samme problem.

Man kan ikke kører 50 HZ med alle opløsninger, vælg 1280x720x50hz.. det er også det der hedder 720p.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu