recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskel på billedkvali i MCE vs MPlayer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForskel på billedkvali i MCE vs MPlayer?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Weebyx Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Emne: Forskel på billedkvali i MCE vs MPlayer?
    Sendt: 11-Oktober-2008 kl. 22:30

Hejsa

Jeg har en HTPC der kører Vista. På den har jeg installeret FFDSHOW og MKV drivere.

Når jeg ser en film via Media Player så er farverne lækre, og alt er godt. Når jeg ser den samme film via MediaCenter er billedet ikke nær så godt. Det er somom der er lagt en film henover så det hele bliver lidt mere gråt.

Jeg troede at MCE bare brugte den MediaPlayer der er installeret, men er der rent faktisk forskel ?

Mvh

Jacob

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2008 kl. 09:44

Der er i Vista MCE forskel på, om du afspiller f.eks. en DVD fra Mediaplayer og gennem MCE-bruger-interfacet.

Jeg lavede samme observation, da jeg for nogen tid siden afprøvede en metode til kalibrering af HTPC, hvor grafikkortet anvendes som videoprocessor.

Jeg skal i allernærmeste fremtid tage et kig på det igen, da jeg endelig er blevet færdig med tool'et til 21-punkts-kalibrering af hvidbalance og gamma-forløbet på HTPC. Jeg har dog selv kun en XP-version af MCE - og i mit setup er problemet ikke til stede.

Min formodning lige nu er, at det er tale om, at Mediaplayer måske kører med PC-levels for luminansen, mens MCE bruger video-level. Alternativt er det et overlay/VMR-problematik.

Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-April-2006
Point: 575
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Der er i Vista MCE forskel på, om du afspiller f.eks. en DVD fra Mediaplayer og gennem MCE-bruger-interfacet.

Jeg lavede samme observation, da jeg for nogen tid siden afprøvede en metode til kalibrering af HTPC, hvor grafikkortet anvendes som videoprocessor.

Jeg skal i allernærmeste fremtid tage et kig på det igen, da jeg endelig er blevet færdig med tool'et til 21-punkts-kalibrering af hvidbalance og gamma-forløbet på HTPC. Jeg har dog selv kun en XP-version af MCE - og i mit setup er problemet ikke til stede.

Min formodning lige nu er, at det er tale om, at Mediaplayer måske kører med PC-levels for luminansen, mens MCE bruger video-level. Alternativt er det et overlay/VMR-problematik.

Jeg bliver lige nødt til at spørge dig om noget her, da du er én af de få (hvis ikke den eneste) der beskæftiger sig med kalibering af HTPC m.m.

Jeg har et Pioneer 5090H, som jeg har forsøgt at kalibrere med en SpyderTV via min PC (DVI -> HDMI på TV). Jeg ejer ikke en DVD med HDMI udgang, så derfor er min PC den eneste mulighed. Jeg synes selv jeg har fået nogle ganske gode resultater (jeg bruger HCFR), og billedet er da også blivet sebart bedre.

Jeg er dog lidt i tvivl om, hvilke fejlkilder der kan være ved brug af min PC som kilde? Jeg har naturligvis sørget for ikke at pille ved de forskellige indstillinger til grafikkortet osv., men alligevel. Jeg har prøvet at google mig frem til et svar, men kan intet finde. Derfor håber jeg du kan komme med nogle gode råd.

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 23:55

Ud over grafikkortets hardware og drivere kan der opstå fejl i f.eks. DVD-dekoderen. Mit eget setup er MCE 2005 (XP), hvortil man kan vælge mellem et antal DVD-dekodere (typisk kommercielle produkter).

Jeg er for dette setup kommet frem til, at NVidia's dekoder fungerer bedst mht. de-interlacing - og desuden har den flere indstillingsmuligheder end de fleste andre dekodere.

Det betyder, at ligesom grafikkortet kan justeres med farvemætning, brightness, kontrast og RGB-gamma (ud over scaling naturligvis), kan DVD-dekoderen måske justere på de samme parametre, de-interlacing, videomode (f.eks. VMR9) samt nogle flere (og måske endda hue/tint, selvom det egentligt er irrelevant for PAL/rec.709).

Scaling er i sig selv en kilde til fejl, hvis man f.eks. output'er 720p eller 1080i/1080p, hvis ikke grafikkortet mapper farverummet til HD-format samtidigt ("the twist"). Hvor meget det betyder i praksis afhænger af, hvor godt man rent faktisk kan kalibrere hele setup'et, når det kommer til stykket - typisk er farvedekodning ret unøjagtig på en HTPC (gamut'en ligger noget fra målet og mætningsforløbet er afvigende).

Det er vigtigt at kalibrere TV'et først, hvis det er muligt, før man begynder at ændre på HTPC'ens grafikindstillinger (det er så ikke en option for dig, kan jeg forstå) - ellers risikerer man at tvinge TV'et til at arbejde i kanten af sit arbejdsområde, hvilket kan give banding-problemer etc.

Ud over at farvedekodningen ofte er unøjagtig på HTPC'en, er gamma-forløbet typisk heller ikke fladt nok - eller måske endda med en for lav middelværdi. Et forkert gamma-forløb bidrager til fejl i farvedekodningen - mens en for lav middel-gamma giver et diset billede. En korrekt indstillet gamma giver et kontrastmæssigt bedre billede (ikke at forveksle med "contrast ratio", som er forholdet mellem hvid og sort).

Jeg har som nævnt i andre sammenhænge brugt en del tid på udvikling af en gamma/hvidbalance-equalizer til HTPC (kun MS Windows p.t., ikke public domain). Formålet med værktøjet er, at opnå et korrekt gamma-forløb (inkl. korrekt middel-gamma) og efterjustere småafvigelser i hvidbalancen - vel at mærke uden at indføre banding-problemer o.l.

Desuden findes der endnu en fejlkilde ved HTPC-kalibrering (og egentligt i princippet også hos andre afspillere): Dekoderens evne til at ramme gråtoneforløbet - altså at 10% hvid faktisk er 10% hvid og ikke måske 11% i stedet. Det er relativt vigtigt at ramme rigtigt, når man skruer i grafikikortets gamma-tabel. Der kan jo osse være fejl i test-DVD'en, som man kan kompensere for med tool'et. Jeg har set forskelle i placeringen af gråtoneforløbet mellem forskellige HTPC'er.

Herunder er et eksempel på et gamma-forløb fra en HTPC (Vista MCE) før kalibreringen af HTPC'en (men efter kalibrering af TV'et):

Middel-gamma'en er 2,15 - men kurven er langt fra flad.

Efter kalibreringen af HTPC med målet gamma=2,3 så gamma-forløbet således ud:

Det skal bemærkes, at gamma'en i den lave ende af skalaen er bestemt af TV'et evne til at vise sort - og i øvrigt grafikstakkens egenskaber (som man jo piller i ved kalibreringen).

Hvidbalancen var god før HTPC-kalibreringen - men for en god ordens skyld kan vi lige se på, hvordan den så ud efter kalibreringen (bemærk, at der er ret stor måleusikkerhed under IRE20):

Tricket ved gamma/hvidbalance-kalibrering af HTPC er netop, at arbejde uden om den måleusikkerhed, der er i den lave ende af gråtoneskalen - hvis man ikke gøre det korrekt indfører man grove farvefejl.

Ovenstående er et eksempel fra et forsøg - jeg arbejder stadig på de sidste smårettelser - så det er ikke et "produktionseksempel" som sådan.

Jeg kan ved en senere lejlighed fortælle lidt mere om de resulater, der kan opnås - men jeg håber, at du fik lidt nyttig info ud af dette indlæg.

Redigeret af bantam - 21-Oktober-2008 kl. 00:00
Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2008 kl. 20:12

@bantam

Tak for et helt utroligt godt svar og jo, jeg har virkeligt fået nyttig info ud af dit indlæg.

Som jeg læser dit svar, vil jeg med stor sandsynlighed ikke kunne kalibrere mit TV ordentligt, hvis jeg bruger PCen som kilde (det er kalibreringen af selve TVet der er mit primære mål, da 95% af mit TV-forbrug er almindeligt TV). På den måde er man vel næsten tvunget til at have en DVD/Bluray afspiller med HDMI-udgang, hvis man vil kalibrere sit TV ordentligt?

Men, vil det ikke hjælpe hvis jeg f.eks. bruger Calman HTPC Pattern Generator og sender testbillederne til TVet via det? Kommer man ikke på den måde uden om de problemer DVD decoderen + eventuelle farveprofiler giver? Jeg kan nemlig se at det bruger Microsofts DirectX.

Jeg har desuden set at de nyeste drivere fra Nvidia (fra version 177.66) giver mulighed for at vælge mellem PC-levels og Video-levels. Se indstillingen i driveren herunder:

Hvis man nu bruger sin HTPC som afspiller til TVet, vil det så ikke være til stor gavn at kunne vælge Video-levels indstillingen direkte i grafikdriveren?

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2008 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af johnjkj johnjkj skrev:

... På den måde er man vel næsten tvunget til at have en DVD/Bluray afspiller med HDMI-udgang, hvis man vil kalibrere sit TV ordentligt?

Strengt taget "ja" - men i mangel af bedre - og måske specielt for at opnår en god hvidbalance, er du nødt til at bruge HTPC'en som kilde.

Men, vil det ikke hjælpe hvis jeg f.eks. bruger Calman HTPC Pattern Generator og sender testbillederne til TVet via det? 

Jeg har ikke fået den applikation til at fungere med Vista - den virker dog fint til MCE 2005. Har du anden erfaring?

Kommer man ikke på den måde uden om de problemer DVD decoderen + eventuelle farveprofiler giver?

Egentligt ikke - du vil jo netop balancere den fejl ud, som måtte vlre i DVD-dekoderen. Fordelen ved at bruge en software-testgenerator ville nok nærmere være at omgå den lidt irriterende adfærd MCE har sammen med HCFR-DVD'en. Bruger du MCE eller et andet HTPC-system?

Hvis man nu bruger sin HTPC som afspiller til TVet, vil det så ikke være til stor gavn at kunne vælge Video-levels indstillingen direkte i grafikdriveren?

Jo - det vil normalt være en god løsning (svarer til VMR9 for dekoderen - men det er sikkert ikke nogen god idé, hvis begge disse komponenter (driver og dekoder) står til video-levels - afh. af implementeringen - da man kan risikere at operationen udføres to gange -> sortniveauet løftes til det dobbelte og maks. luminans sænkes - og der mistes bits i luminansopløsningen).

Det er muligt, at dit TV kan håndterer PC-levels - men i princippet lader det ikke plads være fri til "whiter-than-white" (det er et mindre problem, at blacker-than-black ikke kan vises men klippes væk - men desværre kommer problemerne som et "par").

Du må nok prøve dig frem og se, hvad der giver den mest korrekte billedgengivelse mht. sortniveau, shadow detail og banding.

Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2008 kl. 21:30

... På den måde er man vel næsten tvunget til at have en DVD/Bluray afspiller med HDMI-udgang, hvis man vil kalibrere sit TV ordentligt?

Strengt taget "ja" - men i mangel af bedre - og måske specielt for at opnår en god hvidbalance, er du nødt til at bruge HTPC'en som kilde.

Men, vil det ikke hjælpe hvis jeg f.eks. bruger Calman HTPC Pattern Generator og sender testbillederne til TVet via det? 

Jeg har ikke fået den applikation til at fungere med Vista - den virker dog fint til MCE 2005. Har du anden erfaring?
Jeg bruger WindowsXP. Her virker den fint.

Kommer man ikke på den måde uden om de problemer DVD decoderen + eventuelle farveprofiler giver?

Egentligt ikke - du vil jo netop balancere den fejl ud, som måtte vlre i DVD-dekoderen. Fordelen ved at bruge en software-testgenerator ville nok nærmere være at omgå den lidt irriterende adfærd MCE har sammen med HCFR-DVD'en. Bruger du MCE eller et andet HTPC-system?
Nej egentlig ikke. Hvis jeg skal se video via min PC, trækker jeg billedet over på TVet. Jeg ved godt det kunne gøres mere smart, men det fungerer fint til mit brug.

Jo - det vil normalt være en god løsning (svarer til VMR9 for dekoderen - men det er sikkert ikke nogen god idé, hvis begge disse komponenter (driver og dekoder) står til video-levels - afh. af implementeringen - da man kan risikere at operationen udføres to gange -> sortniveauet løftes til det dobbelte og maks. luminans sænkes - og der mistes bits i luminansopløsningen).

Det er muligt, at dit TV kan håndterer PC-levels - men i princippet lader det ikke plads være fri til "whiter-than-white" (det er et mindre problem, at blacker-than-black ikke kan vises men klippes væk - men desværre kommer problemerne som et "par").

Du må nok prøve dig frem og se, hvad der giver den mest korrekte billedgengivelse mht. sortniveau, shadow detail og banding.

Selvom jeg ikke har en DVD/Bluray afspiller med HDMI, har jeg dog en DVD/Harddisk optager som er sat til TV via scart. Vil det være bedre at kaliberer via den? Jeg bruger kun scartindgangen til optageren. Alt andet er tilsluttet TVet via HDMI (min PC + en HD-boks fra Canal Digital)
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2008 kl. 21:42

Selvom jeg ikke har en DVD/Bluray afspiller med HDMI, har jeg dog en DVD/Harddisk optager som er sat til TV via scart. Vil det være bedre at kaliberer via den? Jeg bruger kun scartindgangen til optageren. Alt andet er tilsluttet TVet via HDMI (min PC + en HD-boks fra Canal Digital)

Nja - jeg ville nok alligevel vælge at lade HTPC'en være kalibreringskilde gennem DVI/HDMI. Scart-signalet er analogt, og det er slet ikke sikkert, at hvidbalancen er den samme alligevel på HDMI- og Scart-indgangene. Et yderligere argument er, at du ikke rigtigt kan justere hvidbalancen på HTPC - eller ikke med gamma-justeringen i driveren (den har formodentligt en RGB-indstilling - men den er (meget) svær at styre).

Tilsvarende ville jeg indstille bightness, kontrast og farver på TV'et - på et Pio er der jo rige muligheder.

Jeg sidder i øvrigt og graver i min hukommelse: Jeg mener faktisk, at jeg har haft succes med at køre CalMAN's testgenerator på Vista en gang - men der var forskelle i måleresultatet mellem MCE og testgeneratoren. Fik vist ikke gravet mere i det - men det var sikkert relateret til PC/video-level. Kigger på det ved lejlighed igen.

Redigeret af bantam - 21-Oktober-2008 kl. 21:44
Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2008 kl. 22:11

bantam, endnu engang tusind tak for alle dine brugbare svar. Hvis jeg nogensinde skulle møde dig, gir jeg en fadøl

Jeg vil prøve at arbejde lidt videre med Calmans testgenerator og se om der er forskel i de resultater jeg får her ift. de resultater jeg allerede har kalibreret mig frem til (her brugte jeg bare PowerDVD til at afspille med). Der går dog nok lige nogle dage, da konen ikke synes det er en god idé at kalibrere TV af aftenen når hun ser fjernsyn Jeg skal nok lige skrive tilbage her om hvad jeg finder ud af.

Jeg har forøvrigt prøvet at checke hvidbalancen via min DVD/harddisk optager, og du har ret i at den slet ikke var den samme.

Til top
Weebyx Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2008 kl. 22:40

Hej igen

Jeg tror evt jeg har løst problemet, jeg har sagt at nVidia driverne skal styre farver/gamma osv, og ikke mediaplayeren, nu syntes jeg ikke jeg kan se forskellen i MCE længere, åbentbart lægger MCE noget filter på som alm mediaplayer ikke gør, men med den nye setting, tror jeg nvidia overstyrer mce.

Nu skal det lige testes lidt.

Mvh

Weebyx

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 06:13
@Bantam, den dybde og grundighed i argumentation ligner noget jeg kender fra et andet sted....det samme med citatteknikken... top notch!

Er i sikre på at filterkæden er den samme i hhv MCE og Media Player?

Hvilken Renderer bruges der i de respektive Apps? Og Hvilken decoder? Der er kæmpe forskel specielt i sortniveau i mellem EVR, VMR9 og overlay. Førstnævnte er helt klart at foretrække hvis man kan slippe afsted med det.

Desuden, pas på at Vista MCE IKKE skifter Refreshrate ved start, hvilket den gør i nogle scenarier.

Desuden har du mulighed for at skifte fra RGB signaler over HDMI til YcBcR, som blandt andet adresserer nogle af de emner "bantam" er inde på.

Men jeg ville kigge mere grundigt på afspilnings graphen førend jeg gik til kalibrering. Du kalibrerer jo altid i forhold til noget, og hvis ikke du kan skabe den samme graph hver gang er kalibrering omsonst IMHO.

Hent Graphedit her Pak den ud og kopier proppage.dll til Windows\system32, kør derefter bat'en som admin (Hvis du bruger UAC) Så er det bare at starte Graphedit og trække dine filer ind i hovedvinduet, og du vil så kunne se hvad der sker under afspilning pr default.

Med VMC er du nød til at vælge Connect to running graph... Derefter kan du give os lidt screenshots...

Redigeret af Patriarken - 22-Oktober-2008 kl. 06:49
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Weebyx Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2008 kl. 08:44

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

@Bantam, den dybde og grundighed i argumentation ligner noget jeg kender fra et andet sted....det samme med citatteknikken... top notch!

Er i sikre på at filterkæden er den samme i hhv MCE og Media Player?

Hvilken Renderer bruges der i de respektive Apps? Og Hvilken decoder? Der er kæmpe forskel specielt i sortniveau i mellem EVR, VMR9 og overlay. Førstnævnte er helt klart at foretrække hvis man kan slippe afsted med det.

Desuden, pas på at Vista MCE IKKE skifter Refreshrate ved start, hvilket den gør i nogle scenarier.

Desuden har du mulighed for at skifte fra RGB signaler over HDMI til YcBcR, som blandt andet adresserer nogle af de emner "bantam" er inde på.

Men jeg ville kigge mere grundigt på afspilnings graphen førend jeg gik til kalibrering. Du kalibrerer jo altid i forhold til noget, og hvis ikke du kan skabe den samme graph hver gang er kalibrering omsonst IMHO.

Hent Graphedit her Pak den ud og kopier proppage.dll til Windows\system32, kør derefter bat'en som admin (Hvis du bruger UAC) Så er det bare at starte Graphedit og trække dine filer ind i hovedvinduet, og du vil så kunne se hvad der sker under afspilning pr default.

Med VMC er du nød til at vælge Connect to running graph... Derefter kan du give os lidt screenshots...

Hejsa, nu har jeg haft testet lidt med Graphedit, jeg kan dog ikek connecte til MCE, der kommer ikke nogle valgmuligheder op i Graphedit ligemeget hvilken rækkefølge jeg starter ting i ?

Hvis jeg bare smider en MKV fil ind i GE så siger den at den går igennem CoreAVC, og derefter til VMR, jeg kan ikke lige se om det er VMR9.

Hvad skal der til for at den bruger EVR ? Og hvilke codecs vil du anbefale at jeg bruger for bedst mulig billedkvalitet ? Jeg har et 9600GT grafikkort med h.264 understøttelse, og idag kører min amd 5000 cpu på ca 10-12% når jeg afspiller 720p, så den må være i HW et sted.

/Weebyx

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu