recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brokoble Onkyo TX-SR705
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrokoble Onkyo TX-SR705

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Emne: Brokoble Onkyo TX-SR705
    Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 00:25
Hejsa,

Kan/må jeg brokoble fronterne på en Onkyo 705'er?

Jeg har et sæt Dali 909 som vist ikke tager skade af ekstra saft eller også er
det bare mer-vil-ha-mer der spiller ind.

Og i så fald det er "tilladt" hvordan gør jeg så? I manualen synes jeg kun jeg
kan se hvordan jeg bi-amper til højttalere der har seperate stik til netop
dette.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 01:18
Det står på side 24 i din manual. Selvom de kalder det bi-amp er det dog intern brokobling.
Crown - there is no substitute.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 01:34
Jeg har på mine højttaler ikke bi-amp - skal de blot tilsluttes begge
udgange eller hvordan?

Jeg kender til det fra bilstereo, men er lidt mere påpasselig med at rode for
meget med grejet i stuen
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 02:05
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Jeg har på mine højttaler ikke bi-amp - skal de blot tilsluttes begge
udgange eller hvordan?

Jeg kender til det fra bilstereo, men er lidt mere påpasselig med at rode for
meget med grejet i stuen

Nej - Du kan ikke bi-ampe med mindre dine højttalere er beregnet til det.

Brokobling og bi-amping er to vidt forskellige principper.

Ved brokobling inverteres indgangssignalet til den ene kanal på en to-kanals forstærker og højttaleren tilsluttes mellem de to positive højttalerterminaler.

Ved bi-amping er indgangssignalet det samme pr. kanal på to separate stereoforstærkere, og det ene sæt bruges til lavpassektionen og det andet til højpassektionen i højttalerne.

Redigeret af fast2night - 22-Oktober-2008 kl. 02:27
Mvh Hans
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 02:35
Det er de ikke beregnet til. Men hvis jeg forstod Kim ret så er det en
brokobling, hvor Onkyo blot betegner det anderledes?

Mit mål er mere saft til fronterne uden at montere effektforstærker. Men det
er måske slet ikke muligt?
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 03:36
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Det er de ikke beregnet til. Men hvis jeg forstod Kim ret så er det en
brokobling, hvor Onkyo blot betegner det anderledes?

Mit mål er mere saft til fronterne uden at montere effektforstærker. Men det
er måske slet ikke muligt?

Nej - Det har intet med en brokobling at gøre. Den eneste forbindelse der bliver etableret internt er, at der bruges to sæt forstærkere til henholdsvis lav- og højpas i et sæt højttalere beregnet til bi-amping eller bi-wiring.

Det kan ikke lade sig gøre at køre brokoblet med den A/V-Receiver du har, og bi-amping er også udelukket på en højttaler med kun et terminalsæt.

Redigeret af fast2night - 22-Oktober-2008 kl. 03:39
Mvh Hans
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 08:25

ikke helt, bi amp er muligt i det tilfælde at hver højttaler har hver sin forstærker. Det er desværre eneste mulighed hvis dine højttalre er singlewire.

Onkyos løsning er ved nærmere eftersyn ganske korrekt ikke intern brokobling, men at bruge ekstra kanaler til at aggerer forstærker, svarer at benytte en multikanalsforstærker til at drive hver sin sektion af samme (bi/tri wire) højttaler. Jeg kan ikke rigtigt se hvad det skulle hjælpe, hver sektion får godt nok sin egen forstærkerning, men man tilfører ikke en enkelt sektion flere watt, og det er samme strømforsyning der benyttes, så der er ikke juice at trække på. 

Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

ikke helt, bi amp er muligt i det tilfælde at hver højttaler har hver sin forstærker. Det er desværre eneste mulighed hvis dine højttalre er singlewire.

Onkyos løsning er ved nærmere eftersyn ganske korrekt ikke intern brokobling, men at bruge ekstra kanaler til at aggerer forstærker, svarer at benytte en multikanalsforstærker til at drive hver sin sektion af samme (bi/tri wire) højttaler. Jeg kan ikke rigtigt se hvad det skulle hjælpe, hver sektion får godt nok sin egen forstærkerning, men man tilfører ikke en enkelt sektion flere watt, og det er samme strømforsyning der benyttes, så der er ikke juice at trække på. 

Jamen det er din påstand Kim . Det er korrekt de bruger samme strømforsyning, men hvert forstærker kredsløb er designet til at trække X watt og strømforsyningen er designet til at føde ALLE kredsløb.

Groft sat op:

Trækker man 40W ud af hvert 105W kredsløb og bi-amper til front, så får hver højttaler jo 80W.

Når man bi-amper så er der to fordele:

1. Adskilt høj/lav frekvens, det vil sige bassen ikke sluger effekt fra diskant/mellemtone.

2. Flere watt sammenlagt til den enkelte højttaler.

Er strømforsyningen underdimensioneret så har du ret i det ikke nytter meget.

Dog er der en ting som forvirrer mig, mange højttalere kan bi-wires, men kan disse så også bi-ampes, synes der ofte skabes forvirring omkring dette. Jeg vil mene ja, da delefilteret må være konstrueret så de to dele er adskilte ?
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2007
Point: 3730
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 08:58

Af hvad jeg har kunnet google mig frem til så ser det ud som om Dali 909'erne er 4 ohm. Vil onkyo'en ikke blive belastet rimelig meget hvis man vælger at biampe dem, da dali'erne vel kommer ned omkring 2 ohm hvis de biampes..

Jeg har nemlig også overvejet at biampe mine Dali suiter, men da de er 4 ohms og min reciever kun går ned til 6ohm, så må jeg hellere lade være

Redigeret af furious jt - 22-Oktober-2008 kl. 09:04
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Dog er der en ting som forvirrer mig, mange højttalere kan bi-wires, men kan disse så også bi-ampes, synes der ofte skabes forvirring omkring dette. Jeg vil mene ja, da delefilteret må være konstrueret så de to dele er adskilte ?

Hvis du googler lidt rundt, vil du finde at ikke en eneste reciever (på nær harman af en eller anden årsag) er i stand til at overholde deres egne specifikationer når der rent faktisk måles på dem. men som udgangspunkt har du helt ret, jeg har bare endnu ikke mødt en konsum reciever i den billigere ende der havde en strømforsyning der reelt var kraftig nok til at overholde de opgivne specifikationer, alle kanaler i brug, 100% duty cycle.

Ang biwire/bi amp, hvis der er lavet bi-wire, så er delefilteret ganske korrekt designet til at kører med to speparate forstærkerinputs, eller adskilt om man vil. det er derfor at man, hvis man kun har en forstæker, skal kortslutte terminalerne såles at der er forbindelse terminalerne imellem, og den terminal der ikke har egen forstærker får strøm alligevel. løsningen er evt et bi-wirekabel

Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Hvis du googler lidt rundt, vil du finde at ikke en eneste reciever (på nær harman af en eller anden årsag) er i stand til at overholde deres egne specifikationer når der rent faktisk måles på dem. men som udgangspunkt har du helt ret, jeg har bare endnu ikke mødt en konsum reciever i den billigere ende der havde en strømforsyning der reelt var kraftig nok til at overholde de opgivne specifikationer, alle kanaler i brug, 100% duty cycle.

Ang biwire/bi amp, hvis der er lavet bi-wire, så er delefilteret ganske korrekt designet til at kører med to speparate forstærkerinputs, eller adskilt om man vil. det er derfor at man, hvis man kun har en forstæker, skal kortslutte terminalerne såles at der er forbindelse terminalerne imellem, og den terminal der ikke har egen forstærker får strøm alligevel. løsningen er evt et bi-wirekabel

Vi kan godt blive enige om det er meget få producenter som ikke har en spøjs måde at måle effekt på .

Og takker for info omkring bi-amp, jeg blev bare helt nervøs for om jeg havde misforstået noget .

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 11:02
Nej , betegnelsen bi amp er bare ret misvisende da den dækker både en forstærker per højttaler, såvel som en forstærker til diskant/mellemtone, og en til bas delen.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu