recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken Qnap 109?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken Qnap 109?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Hightower78 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 109
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken Qnap 109?
    Sendt: 28-Oktober-2008 kl. 19:06

Hejsa alle i kloge hoveder

Jeg går og overvejer at købe en QNAP TS-109, men er meget i tvivl om hvilken jeg skal vælge. Har været inde på følgende oversigt:

http://www.qnap.com/images/products/comparison/Comparison_TS 109II.html

Og der ser jeg at der ved den største model står: 

Compliant with NFS supported High-Definition (HD) DMA for HD video streaming. Support XBMC via SMB for media playing

Er der nogle der ved hvad det betyder og om det er noget jeg kan bruge til noget når jeg kun kører med en notebook med Windows XP og Xbox 360'er. Jeg læser det nok selv som en gang marketing crap...men vil meget gerne have jeres mening.

På forhånd tak

Redigeret af Hightower78 - 28-Oktober-2008 kl. 19:16
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 23:33
NFS er interessant i kraft af behovet for en høj overførselshastighed til HD-kilder.
De stiller større krav til dit netværk, fordi de har en høj bitrate. NFS er faktisk ikke noget, som Windows understøtter som standard (svjv), men med SMB (Windows) kan man i praksis levere en 10 MB/s ved en trådet forbindelse.
Med HD-kilder kræver det så, at du ikke har samtidige brugere i væsentlig grad. (Her er en NAS i reglen ikke mageløs effektiv...) SMB er faktisk ret processorkrævende, og det er jo netop ikke meningen med en NAS.

Noget foresvæver mig dog, at der er kommet en opdatering for én eller flere af NAS-mærkerne, som netop adresserer SMB (!) Det er der sikkert andre der kan supplere!?

Marketing crap? Ja, det er det, når du bliver skubbet hen imod en beslutning, som du ikke ville have taget, hvis du havde haft den nødvendige faglighed til at vurdere argumenterne

Det, Qnap skriver, er jo reelt nok. Vi skal bare have lidt faglighed ind over
Har du brug for det, som du evt. kommer til at betale ekstra for?

Jeg tror, at dine overvejelser skal gå i retning af, hvilke behov du har:
  1. Skal jeg bruge nem backup?
  2. Skal jeg være sikret mod hardware-nedbrud?
  3. Skal jeg bruge en medieserver?
  4. Skal jeg kunne installere programmer på den?
Jeg vil forsøge at adressere de enkelte punkter

Ad#:
  1. Alle leverandører af USB-diske og opefter tilbyder software, som kan lave en tilfredsstillende backup, svjv.
  2. Raid giver en mulighed for at reducere risikoen for disknedbrud.
  3. Qnap har Twonky (som er FED til UPnP-kompatible klienter
    Qnap har også Squeezecenter - hvilket Synology dog også har.
    De har begge som mange NAS'er iTunes. IMO er iTunes-serveren dog lidt rigeligt langsom. Man ihvertfald bliver træt af den, hvis man allerede har prøvet Twonky
    Twonky ville ganske sikkert virke med Xbox. Sådan er jeg i hvert fald orienteret. Twonky kan findes her eller her for download.
    Twonky performance er i en helt anden liga end andre* produkter.
  4. Hvis der skal kunne installeres andre programmer på din NAS, så skal behjertede folk have 'åbnet' den, så den kan kaldes fra dig - via din pc.
    Vedr. Squeezecenter kan du se mere her.
    Twonky her
Konkret er der jo i sagens natur et behov for, at du får din nye enhed til at fungere som en aktiv del af dit setup.
Det stiller nogle krav til din enhed:
Kan du sende kommandoer til den, som den reagerer på?

Venligst
Søren

Redigeret af Breddam - 30-Oktober-2008 kl. 23:37
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu