recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS + video + webradio + display
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS + video + webradio + display

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
u_bull Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS + video + webradio + display
    Sendt: 07-November-2008 kl. 00:40
Hej.

Jeg synes jeg har kigget alle steder, men det er ikke lykkes for mig at finde den rette kombination af nedenstående:

NAS
  • den skal stå loftet og køre 24/7
  • skal kunne fungere som "delt drev"/server for en extender
  • skal naturligvis også kunne fungere som backup-station
  • helst RAID1 - ellers er der jo ikke meget sikkerhed af min backup
Medieextender af en slags
  • skal kobles på internettet for afspilning af webradio
  • skal kunne afspille video fra NAS
  • skal kunne afspille MP3 fra NAS
  • visning af billeder fra NAS (ønskeligt,  men ikke et ubetinget krav)
  • display er nødvendigt, da jeg ikke ønsker at skulle tænde TV for at afspille MP3/webradio
  • HDMI
Wireless er ligegyldigt. Jeg har kablet netværk.

Findes ovenstående kombination overhovedet?

Uni Bull
Vallensbæk
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 01:00
NAS findes i mange afskygninger. Prøv at søge Synology og Qnap. (& netgear)
Måske kunne du kigge efter Windows Home Server-løsninger, som IMHO ligner noget el-forbrugsmæssigt gunstigt.
Denne løsning havde jeg nok valgt i dag: http://www.fujitsu-siemens.com/home/products/home_server/sca leo_homeserver.html
Jeg har en Synology med Raid 5, men jeg kan ikke komme i nærheden af WHS' strømforbrug.
Jeg har self. Raid 5, og det er en sikkerhed, men der er færre private argumenter for at bruge den ekstra strøm for en marginal hardwaresikkerhed end for det modsatte
Venligst
Søren
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 01:04
Vedr. "extender"er en PCH det rigtige valg.
Søg på dette site efter 'popcorn hour' 

Du får dog ikke din webradio, for det er vel kun næsten en killer app.
Hvis du vil have problemfri webradio inkl podcasts er Noxon et godt valg...

Venligst
Søren
Til top
u_bull Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 09:08
Hejsa - tak for jeres svar.

Der er desværre endnu ikke dukket et forslag op på en boks der kan både audio, video og webradio...  ...og som har et display...

Kan PCH connecte til praktisk talt hvilken som helst NAS? Skal der ikke køre et lille serverprogram på NAS'en?

Noxon ser sjov ud og kunne være et godt bud, hvis jeg absolut skal have video, audio, webradio, display i to separate enheder...

Andre bud der i endnu højere grad løser opgaven?
Uni Bull
Vallensbæk
Til top
montan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-November-2008
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 10:11

Hvad med Asus EEE Top

http://www.mininote.dk/?p=444

Den har nok ikke power til HD video, men kan alt det andet og mere til.

Til top
u_bull Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 19:00
Tja - EEE Top har ikke rigtigt nogen fornuftig videoudgang.

Men det kan godt være, at jeg må se i øjnene at jeg ikke kan få opfyldt alle krav. Fair nok.
Eksempelvis behøver film og musik jo ikke ligge på NAS - bare jeg så kan flytte dem til en medieafspiller via netværk. Så kan man jo flytte filer efter behov. Således behøver afspilning af film og musik heller ikke nødvendigvis foregå via netværket - meen, det ville nu være det bedste...

Men et display af en slags til brug for MP3-afspilning og webradio, det synes jeg er svært at undvære. Noxon kunne være det ene apparat og PCH det andet? Er jeg så dækket ind? Alternativer til Noxon?

Redigeret af u_bull - 07-November-2008 kl. 19:01
Uni Bull
Vallensbæk
Til top
u_bull Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 20:04
Tja - når jeg kigger lidt videre rundt omkring, så fornemmer jeg at NMT nok er det nærmeste jeg kommer mit egentlige ønske...

Popcorn omtales ofte, er det fordi den er bedst eller billigst?

Så kan jeg jo overveje om MP3- og webradio afspilning skal foregå parallelt (SqueezeBox el. lign)... Hvilke NAS har i fået til at fungere som server for SqueezeBox?

Redigeret af u_bull - 07-November-2008 kl. 20:07
Uni Bull
Vallensbæk
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 01:54
Jeg er ikke helt sikker på, at Noxon stadig giver dig radio for alle pengene... Det må du lige undersøge selv...
Det kan godt være, at de gør, men jeg ved, at de har ændret en del på prissætningen. Der er nok nogle her på sitet, der kan bekræfte (eller måske afkræfte) mine oplysninger, som godt nok er lidt bedagede men dog stadig meget aktuelle for mig

Jeg købte en Noxon 2 audio i sommeren sidste år. Den kostede 1200,- og havde en Twonky-licens med
Twonky installerede jeg på min NAS (CS-406) og har senere opgraderet den til 4.4.
Twonky har dog ikke længere support for NAS'er. Nogle NAS'er er dog understøttet af producenten ift Twonky.
(Til generel oplysning er Twonky en medieserver, som er uhyre effektiv ift alt(!) andet derude. iTunes er en vits i sammenligning)

Det gode ved min Noxon er, at man kan høre radio fra fx. DR og tilføje stationerne til sine favoritter - fx. DR Jazz eller DR Rock (eller bare P1).
Samtidig kan man høre alle de podcasts, som DR har liggende! Du kan derfor høre 'De sorte spejdere' eller 'Harddisken' eller alt muligt andet på dit anlæg, når du har brug for det.
Du kan selvfølgelig også hente dem på gammel vis, men det er jeg helt holdt op med. Den eneste ulempe med podcasts er, at man ikke kan spole i dem...
Noxon er ikke noget betjeningsmæssigt mirakel. Den er lidt kluntet - måske. Der er et lille display, og der er en remote.
Den virker på en rimelig afstand, men i realiteten bruges den kun til at skrue op og ned eller skip, for man kan ikke se displayet mere end et par meter væk.
Twonky er dog fænomenal med spillelister, så i praksis har jeg slet ikke nogen problemer. Man skal bare være klar over begrænsningerne.
Men hvis du vil skifte kunstner i tide og utide, skal du IMO vælge et andet produkt.

Venligst
Søren
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 02:01
Alternativer til Noxon? Jow, der er nogle stykker
Squeezebox er én af dem.
Teac kommer med noget nyt iflg. denne tråd: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47425& PN=1
Radiodelen er nok ikke i det skarpeste fokus lige nu

Venligst
Søren
Til top
j_mil Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Februar-2007
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 09:10

Jeg har ikke fundet noget der kan det som du ønkser, så jeg endte op med et system til video + billeder (Netgear EVA 8000) og et andet til lyd (en blanding af Teac, Noxon, Philips og  Freecom, alle UpNp). Serveren er en Synologi DS407 med Twonky media. Noxon II kan idag kun fås med Ipod tilslutning og med det steg den lige med 500 kr. Iradio fås stadig uden til 1299,- De nye Teac WAP 4500 og 8500 var nok værd at kigge på. Faktisk syntes jeg et godt setup kunne være en af dem + Synologi DS207 + et eller andet til video. Hvis dit loft er uisoleret, ville jeg ikke placere den der, kan blive meget varm og kold + fugtigt.

//jm

Til top
kimc88 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Oktober-2006
Point: 237
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 22:37
hvad med en sonos 
Til top
u_bull Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2008 kl. 00:00
Ja - det ser i hvert fald ud til at løse opgaven.
Men produktet ligger et pænt stykke over min økonomiske ramme...

Jeg er lidt lun på kombinationen af Freecom og PCH, men der er dog et par spørgsmål der dukker op:

1) Hvorfor skulle jeg vælge PCH110 og ikke bare PCH100. (eller eksempelvis iStar eller en anden NMT?)
  • Jeg ser ikke noget behov for 2½"-disk - og alm. PATA-diske får man jo kastet i nakken...
  • Hvad med HDMI 1.1 vs. 1.3? Nogen betydning når jeg primært skal afspille XVID-film?

2) Kan HDD i PCH fungere som "server"/lagerplads for musik til Freecom?

3) Og sidst men ikke mindst, kan jeg være sikker på at finde de danske (DR) radiokanaler via FreeCom?

Redigeret af u_bull - 09-November-2008 kl. 00:05
Uni Bull
Vallensbæk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu