recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5.1 surround lydkort
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket5.1 surround lydkort

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Emne: 5.1 surround lydkort
    Sendt: 18-November-2008 kl. 21:29

Hej. Synes tråden passede bedst ind her da det jo primært er pc der bliver omtalt.

Jeg har lånt en surround forstærker med digital indgang. Og efter hvad jeg har læst i papirene skulle man så kunne køre 5.1 surround digitalt ind i den.

Nu har jeg så fået sat den til mit mediacenter og forbundet den til spdif udgangen på mit bundkort, men alle højtalerne spiller på samme tid når man tester med front-left front-right rear-left rear-right og center. Og der kommer kun lyd ved front left og right.

Jeg bruger mit onboard lykort på mit asus p5k se bundkort som skulle have 5.1.. Det er et realtec.

Men hvad er der galt? er det fordi at den digitale udgang ikke understøtter 5.1. For der er jo jackstik til front, rear og center på lydkortet/bundkortet....

Redigeret af stefanb - 18-November-2008 kl. 21:31
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 05:06
Man kan søge og så kan man finde...

Oprindeligt skrevet af patriarken patriarken skrev:

Du afspiller jo kun DTS/AC3 spor hvis kilden er i dette format, og det er størstedelen af kilderne ikke. Derfor er der kun en stereo kilde at afvikle hvorfor du kun får to kanaler digitalt. Optisk og Coaxialt SP/DIF kan bære flere kanaler end to, men KUN og jeg gentager KUN hvis der er tale om en AC3 bitstream som er et komprimeret format hvor computeren enten sender en eksisterende AC3kilde videre uden at berøre den såkaldt SP/DIF passthrough) eller at computeren enten via et directshowfilter så som FFdshow eller AC3filter, eller via specielle lydkort skaber en AC3 kilde(Dvs upmixer/encoder en AC3 bitstream fra X-antal kanaler on the fly, såkaldt Dolby Digital Live eller DTS:NEOPC)

Realtek understøtter at sende en AC3 bitstream via passthrough når kilden selvsagt er i dette format. Den kan ikke selv lave en AC3 bitstream, og derfor kan du maksimalt få Stereo PCM ud af en kilde som ikke er i AC3.
Derudover findes dog som sagt specielle filtre der realtime kan lave directshow kompatible programmers lydkilder om til AC3 og sende det videre. VMC er directshow kompatibelt, og du kan godt bruge FFdshow som en AC3encoder, men dette kræver at du via registry angiver en CLSID til ffdshow her, og selvfølgelig at du sætter FFdshow op som en AC3encoder, samt at du indstiller default lydkort til Digital out:
Reg til FFdshow som default handler for LiveTV:

Kode:
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Media Center\Decoder]
"PreferredMPEG2AudioDecoderCLSID"="{0F40E1E5-4F79-4988-B1A9-CC98794E6B55}"
"PreferredMPEG2VideoDecoderCLSID"="{212690FB-83E5-4526-8FD7- 74478B7939CD}"
"PreferredMPEG2VideoDecoderCLSID2"="{64777DC8-4E24-4BEB-9D19 -60A35BE1DAAF}"
"PreferredMPEG2AudioDecoderCLSID2"="{0F40E1E5-4F79-4988-B1A9-CC98794E6B55}"

Redigeret af Patriarken - 19-November-2008 kl. 05:09
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu