Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
|
Emne: Har manden ret i sin nye dødsdom? Sendt: 17-December-2008 kl. 10:24 |
Jeg har tidligere nævnt manden i et andet indlæg - PC´en som vi kender den ryger ud? - og nu er han der igen.
I Go´morgen Danmark i dag har Tim Frank Andersen sagt at den stationære pc formentlig uddør med udgangen af 2009.
- Er den mand købt af branchen, siden han med sikkerhed kan udbringe dødsdommen over den stationære pc med udgangen af 2009?
Mandens sikkerhed gør måske nu, at nogle føler sig nødsaget til, at fremrykke køb af ny eller ekstra stationær.
Kom med bud på om Tim Frank Andersen er i gang med en skræmmekampagne?
|
 |
Vanderlay
Guld medlem
Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 1168
|
Sendt: 17-December-2008 kl. 10:44 |
Nu er det vel i store træk de samme firmaer, der sælger både bærbare og
stationære computere, så jeg har svært ved at se, at der skulle være nogen
skummel konspiration i det.
Tror derimod det er en blanding af et gæt og en forsimpling. At den uddør
betyder i hans bog, at der bliver solgt meget få af dem til hr og fru Danmark
(fremover), hvilket jeg tror han har ret i, for de kundegrupper har ikke ret
meget glæde af en stationær når bærbare er så billige.
Men den overlever da helt sikkert som nicheprodukt, bare ikke i den lokale
Expert-butik.
|
 |
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 17-December-2008 kl. 11:04 |
Så kan man måske tilføje TDC butikkerne, Fona og alle andre butikker, hvor den stationære bliver flyttet hen i bagenden eller ud på lageret i butikken?
Og for blive i Tim Frank Andersen viden,
kun i begrænset køb og søgning på nettet.
- Og så vil jeg til hver en tid sige, at den stationære gør det langt nemmere, i forhold til det ekstra tilbehør af installationer som vil fylde op på bordet,
hvis den bærbare bare skal udfylde de samme muligheder som den stationære.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 17-December-2008 kl. 11:23 |
T-teknik skrev:
Kom med bud på om Tim Frank Andersen er i gang med en skræmmekampagne? |
Du vil også kunne købe stationære computere i 2010, 2011 og 2020.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 17-December-2008 kl. 11:28 |
Som nicheprodukt så vil den stationære pc sikkert blive til en langt højere pris end i dag.
|
 |
Vanderlay
Guld medlem
|
Sendt: 17-December-2008 kl. 11:35 |
T-teknik skrev:
- Og så vil jeg til hver en tid sige, at den stationære gør det langt
nemmere, i forhold til det ekstra tilbehør af installationer som vil fylde op
på bordet,
hvis den bærbare bare skal udfylde de samme muligheder som den
stationære. |
Du synes den bærbare fylder op med skrammel på bordet? Den har da i
det mindste mus og tastatur indbygget...
Men ok, begge dele har fordele, dog synes jeg de bærbare er blevet
markant bedre på deres svage områder, mens (de fleste) stationære
stadig er nøjagtig ligeså klumpetunge og larmende som for 5 år siden
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 17-December-2008 kl. 11:39 |
T-teknik skrev:
Som nicheprodukt så vil den stationære pc sikkert blive til en langt højere pris end i dag. |
Hvorfor dog det? Selvbygning af PCere er et nicheprodukt i dag, men alligevel kan du købe løse komponenter til priser som matcher, eller er lavere end, en færdigsamlet stationær PC. Det som betyder noget for priserne er konkurrencen. Cutting edge produkter vil også fortsat blive lavet til stationære.
Bærbare PCere er vel populære af to årsager
1) De fylder ikke så meget i den lille lejlighed, og kan nemt gemmes væk i et skab hvis man er typen der ikke synes at stuen bliver pænere ved at der står et fuldt udstyret PC bord med alle kabler.
2) De er ... mobile hvis man farer rundt.
Hvis vi ser på virksomheder, skal man være opmærksom på at en bærbar PC ikke kan stå alene. Det er simpelthen forbudt at arbejde hele dagen foran en bærbar PC. Derfor skal der investeres i dockingstationer med separat skærm, mus og tastatur, og den type løsninger er ikke billige. Der vil være masser af medarbejdere som ikke har behov for at fare rundt (ikke alle er som Tim Frank...), og til dem vil den gode gamle stationære PC være det bedste og billigste valg.
Muligvis bliver fremtiden en stationær ala eee Box, som kan monteres bag på skærmen, men det vil jeg stadig kalde en stationær, omend den ikke fylder helt så meget som de gode gamle full tower PCere fra starten af 1990'erne.
Personligt ville jeg foretrække en kombination af en stationær PC og en netbook (10" skærm, vægt 1 kg) til det mobile, i stedet for en bærbare som vejer 2-3 kg og som er træls at slæbe rundt på.
Redigeret af JesperLund - 17-December-2008 kl. 11:40
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Point: 9433
|
Sendt: 17-December-2008 kl. 11:41 |
Vanderlay skrev:
T-teknik skrev:
- Og så vil jeg til hver en tid sige, at den stationære gør det langt
nemmere, i forhold til det ekstra tilbehør af installationer som vil fylde op
på bordet,
hvis den bærbare bare skal udfylde de samme muligheder som den
stationære. |
Du synes den bærbare fylder op med skrammel på bordet? Den har da i
det mindste mus og tastatur indbygget...
Men ok, begge dele har fordele, dog synes jeg de bærbare er blevet
markant bedre på deres svage områder, mens (de fleste) stationære
stadig er nøjagtig ligeså klumpetunge og larmende som for 5 år siden |
Øhhh du har vist ikke checket markedet de sidste par år. Der findes en del f.x. HP som laver en mini-bærbar der ikke fylder meget. En eee box fylder heller ikke meget. Så er der iMac og HP Touch maskinerne, der har en stor brugbar skærm. Et godt tastatur / mus. En en del krafter + at de ikke bruger meget mere strøm end en bærbar pc.    Jeg vil til enhver tid påstå at en bærbar fylder ligeså meget som f.x. en iMac/HP Touch.
Redigeret af lahan - 17-December-2008 kl. 11:50
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 17-December-2008 kl. 11:44 |
Vanderlay skrev:
Men ok, begge dele har fordele, dog synes jeg de bærbare er blevet markant bedre på deres svage områder, mens (de fleste) stationære stadig er nøjagtig ligeså klumpetunge og larmende som for 5 år siden |
Der er ikke nogen logik i at en bærbar skal larme minde end en stationær. Tværtimod er mulighederne for køling uden larm langt bedre i et stort kabinet end et lille bærbart kabinet, hvor der ikke kan skabes en naturlig luftgennemstrømning.
Men komponenterne i en bærbar er typisk ringere (lavere CPU hastighed, eksempelvis) end i en stationær, og derfor er behovet for køling mindre. Ligeledes larmer 2.5" harddiske, specielt de sløve udgaver som sidder i en bærbare, mindre end 3.5" 7200 rpm harddiske.
|
|
 |
Pizzabager
Redaktionen
Point: 1964
|
Sendt: 17-December-2008 kl. 11:54 |
Så længe de ikke kan lave en bærebar, der bare nogenlunde kan følge med en stationær i hastighed, så kan den stationære ikke uddø..
nogen der har spillet crysis på en bærebar?? vel og mærket en der er til at betale...
Jeg tror ham Tim Frank Andersen, skulle tage og kigge på salgstallene for de nye FPS spil. bærebar kan overtage mange af opgaverne fra den stationære, også nogen spil, men ikke dem alle..
Også nyder jeg at spille på en 22" skærm, en 15" er simpelthen for lille og en bærebar med 17" er jo ikke en rigtig bærebar....
Skal lige tilføje, jeg har lige bygget 3 stationære PC'er til min søsters børn. pris incl fragt (dog uden skærm) 2300 kr per stk. så koster det lige 1000 kr for en 22" skærm, og man har en fin pc.. kraftigere og bedre grafik end de billige bærebare.. og det bedste af det hele, skulle man få behov for bedre grafik/cpu, og lign, er det lige til at udskifte..
Redigeret af Pizzabager - 17-December-2008 kl. 12:01
|
 |
Vanderlay
Guld medlem
|
Sendt: 17-December-2008 kl. 13:28 |
Selvfølgelig er jeg klar over, at der findes iMac osv, og men den slags
løsninger er sært nok stadig undtagelsen.
Jeg ved også, at man i princippet kan få meget dyre støjfrie løsninger og
køling mig her og der, men jeg har selv købt en sådan pc, og jeg synes
stadig den er latterligt kampvognsagtig sammenlignet med min macbook.
På samme måde med ergonomi. Stationære indebærer i princippet langt
bedre muligheder, men på 9 ud af 10 stationære, der bliver solgt, er
fordelen stort set ikke eksisterende, tastatur og mus fungerer som for 10
år siden...
Hardcore gaming flytter nok ikke over på bærbare, men en hel del er vel
allerede ved at flytte over på konsoller og fladskærme, surroundanlæg
osv?
Anyway, jeg benægter ikke, at den stationære overlever som
nicheprodukt, men det er også noget helt andet end den position, den
har haft indtil nu.
|
 |
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
|
Sendt: 17-December-2008 kl. 15:44 |
JesperLund skrev:
T-teknik skrev:
Kom med bud på om Tim Frank Andersen er i gang med en skræmmekampagne? | Du vil også kunne købe stationære computere i 2010, 2011 og 2020. |
Da priserne på portable er faldet vil mange sikkert vælge dem, og måske vil de stationære få lidt mere 'server' opbygning. Men små servere er også til at betale - så mon ikke det går.
Markedet for PC'er er så enormt, at der ikke lige straks kommer mangel på udbydere.
Noget andet er, at mange med mig har en 20-22" skærm, en mus og et stort keyboard. Selv når jeg er på farten, har jeg musen med og førsøger altid at låne et keyboard, hvor jeg kommer frem.
Lars
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
 |