|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||
AndersHP ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 262 |
![]() Sendt: 30-December-2008 kl. 00:25 |
||
Hej, jeg får internet igennem min boligforening, og har derfor pt. et stik i væggen, med fast IP adresse, som min pc, xbox og ps3 kører på. Jeg er derfor nødt til at skifte mellem 3 netværkskabler for at forbinde dem til nettet. Det må kunne gøres lettere? Jeg leder efter en router el.lign. som kan forbinde mine 2 konsoller til nettet via netværkskabel, og så eventuelt samtidig sende trådløst til min pc, så jeg har net i hele lejligheden... Jeg ser følgende problemstillinger: 1) findes der overhovedet routere der både kan udsende trådløst netværk, som samtidig har tilslutninger til tråd-netværk? 2) vil jeg få NAT-problemer med mine konsoller, idet både min udbyder og jeg selv således vil udføre NAT-håndtering? 3) da jeg har den samme faste ip adresse indtastet i både pc, xbox og playstation, vil de så kunne være på nettet samtidigt? Håber meget på svar, da det jo er et lidt kryptisk tilfælde |
|||
![]() |
|||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
||
En standard router til 200 kr og opefter har en 4-port 100 Mbps switch samt B/G trådløst netværk (op til 54 Mbps, i praksis 10-15 Mbps) med WPA2 kryptering.
Routeren bruger NAT dvs den tager en WAN IP adresse fra din internetforbindelse og uddeler private IP adresser til klienterne på lokalnetværket (LAN siden). Ideen med en router er at alle klienter på lokalnetværket kan være på internettet på samme tid. De bruger samme IP adresse på WAN siden, men routeren fordeler trafikken internt. Hvis din internetudbyder uddeler private IP adresser med NAT, kommer du til at køre med dobbelt-NAT hvilket kan give problemer for visse applikationer. Men check lige om udbyderen gør det.. Sæt en computer direkte i netstikket og se hvilken IP adresse din computer får (I Windows er det "ipconfig /all" i en CMD prompt). Hvis det er 192.168.x.x eller 10.x.x.x er det en privat IP adresse, givetvis bag NAT. Hvis du får private IP adresser af din udbyder, er det meget tænkeligt at du kan få mere end en (der er ikke nogen begrænsning på private IP adresser modsat offentlige som skal rationeres). Så skal du bruge et switch i stedet for en router. Redigeret af JesperLund - 30-December-2008 kl. 01:15 |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
![]() |
|||
AndersHP ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 262 |
![]() |
||
Jeg er ikke helt med... Min IP-adresse er privat, har selv bedt om den, da jeg fik NAT problemer på mine konsoller forinden. Adressen starter med 83.221.x.x Da jeg bare stikker et netværkskabel direkte i væggen, er det vel fastlagt at min udbyder allerede NAT'er (eller hvad man siger), ikke? Vil det sige at jeg skal købe en switch og bestille flere private IP'er, og jeg således ikke kan få trådløst internet sendt til min pc?! |
|||
![]() |
|||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
||
Nope, det er en offentlig IP adresse. Du skal blot købe en router, og du behøver ikke at bekymre dit om 2xNAT problemer. (alle IP adresser, som ikke er private, kaldes offentlige IP adresser; læse mere her og her om deling af offentlig IP adresse). Redigeret af JesperLund - 04-Januar-2009 kl. 18:53 |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Okay, tak skal du have - jeg køber en router så. Og sådan én kan både sende trådløst og med tråd, ikke? (undskyld hvis jeg virker lidt tung at danse med, men jeg vil blot være helt sikker, og er ikke specielt meget inde i sagerne - så hvis du er sikker, så tager jeg dit ord for det Edit: i øvrigt, kan du så anbefale en router der - så billigt som muligt - vil kunne de nødvendige ting, uden problemer? Redigeret af AndersHP - 04-Januar-2009 kl. 20:52 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Bump Må lige høre endnu en gang: Nogle mærker der "løser" ovenstående opgaver uden problemer, og til en billig penge? Jeg har set routere på nettet til alt imellem 200 og 2000kr, så det er svært at vide hvad de "skal kunne"... |
|||
![]() |
|||
srnkrkgrd ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 308 |
![]() |
||
Buffalo, D-link, Linksys. Du burde fint kunne købe en router til omkring 200 kroner, der løser dine opgaver.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Tak skal du have. Og hvad er grunden til at 2x NAT ikke vil give problemer? |
|||
![]() |
|||
srnkrkgrd ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 308 |
![]() |
||
^^ Læs JesperLund's tidligere indlæg!!!! Han har faktisk allerede sagt det hele. Endda at du kunne snuppe stort set hvilken som helst router til 200 kroner. Det eneste jeg har gjort er nævne et par mærker. Redigeret af srnkrkgrd - 12-Januar-2009 kl. 03:51 |
|||
![]() |
|||
HenrikH ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 733 |
![]() |
||
Og husk så lige det skal være en router, der også har trådløs, hvis denne del af dit ønske skal opfyldes også. Du skal også rette IP-adresserne i din X-box, PS3 og Pc. De bør sættes til at være "Dynamisk" hvis de kan det. PC'en kan da i hvert fald, men jeg kender ikke til opsætningen i PS3 og X-box. PS dit "problem" er som ikke så specielt. Der er vel denne løsning mange har i deres hjem. |
|||
mvh
Henrik |
|||
![]() |
|||
petite_machine ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 242 |
![]() |
||
Hvis det ikke skal være alt for dyt kan jeg kun anbefale denne WRT54GL fra linksys. Jeg har den selv og har installeret flere for familie og venner. Har aldrig oplevet problemer, det kører bare. Det er dog ikke med n-draft, men det er i hvert fald klippe stabilt. Den koster 470 kr. hos www.shg.dk
Mvh |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Sorry, det er mig der sover... Grunden til at jeg er lidt "forsigtig" og gerne vil have tingene skåret lidt ud i pap (hvilket jeg også undskylder), skyldes at jeg tidligere her på siden har fået at vide, at det forespurgte ikke kan lade sig gøre... Hvis alle på netværket skal sættes til dynamisk IP, hvor indtastes så den offentlige IP, som jeg har fået tildelt? Pt. virker hverken pc, box eller PS når jeg sætter dem til dynamisk IP.....
Redigeret af AndersHP - 12-Januar-2009 kl. 12:05 |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |