recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb af bluray afspiller - Hvilken?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøb af bluray afspiller - Hvilken?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mathias90 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-November-2008
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Emne: Køb af bluray afspiller - Hvilken?
    Sendt: 03-Januar-2009 kl. 01:40
Hej.

Jeg har længe gået og overvejet købe en blu-ray afspiller. Jeg kender dog ikke så meget til de forskellige formater og regioner, så jeg søger lidt vejledning.

Mit TV er et Sony Bravia 40V3000. Jeg har et sæt Logitech Z-5500. Jeg har lige købt et fiberoptisk toslink kabel.

Det har jeg connected til min Popcorn Hour A-110. Desværre har jeg læst på NetworkedMediaTank's forum, at det ikke er muligt at tilkoble et USB blu-ray drev. For det var ellers muligt at tilkoble et USB DVD-drev. Der var ellers en fin eject-knap få PCH'ens remote :)

Jeg har ellers også kigget lidt efter et Bluray-drev til at koble til PC'en. Fandt en LG kombi HDDVD/Bluray brænder til ~1300. Det er jo ingen pris egentlig, men jeg har bare på fornemmelsen at det vil blive svært at streame bluray film over netværket, med det gear jeg har. Og min PC er heller ikke helt hd-ready ;-)

Bluray-afspilleren jeg leder efter skal minimum kunne følgende:

• Skal kunne give mig billede i 1080p til TV'et via HDMI udgang..
  • Afspille Dolby Sorrund lydspor fra Bluray-disk's på mit Logitech Z-5500 anlæg. (Kan nogen måske forklare mig forskellen på TrueHD og Dolby Digital)
  •  Afspille DTS lydsporet fra Bluray-disk's på mit . (Er det forresten det der hedder DTS-HD? Og vil det være nødvendigt for mig med indbygget DTS-dekoder?)
Jeg vil i øvrigt gerne vide lidt mere om nogle andre begreber:

• AVC
  • CEE
  • VC-1
  • PCM
  • H264
  • Regioner (er de som vi kender dem fra DVD'erne?)
  • NTSC/PAL (er de også som vi kender dem fra DVD/VHS?)
Jeg har kigget på PS3'eren. Er dog i tvivl om, om den opfylder mine krav. Jeg er heller ikke den store gamer, så det er egentlig bare en Bluray-afspiller, jeg leder efter.

Håber nogen kan komme med svar, på nogle af mine spørgsmål. Også så de er idiot sikrede ;-)

Glæder mig til at høre jeres idéer og erfaringer. På forhånd tak.

EDIT: Jeg glemte helt en prisramme. Lad mig først høre, hvad mine krav løber op i prismæssigt. Så vil jeg derefter overveje om det skal være nu, eller om jeg skal vente lidt endnu.

Redigeret af Mathias90 - 03-Januar-2009 kl. 01:42
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 04:26
Oprindeligt skrevet af Mathias90 Mathias90 skrev:

• Skal kunne give mig billede i 1080p til TV'et via HDMI udgang..

Jeg tror ikke du kan finde en Blu-ray afspiller der ikke kan dette.

• Afspille Dolby Sorrund lydspor fra Bluray-disk's på mit Logitech Z-5500 anlæg. (Kan nogen måske forklare mig forskellen på TrueHD og Dolby Digital)

Du kan sammenligne Dolby Digital lidt med MP3. Det er destruktivt komprimeret, så der er detaljer i lyden som er væk. Dolby TrueHD er tabsfri  komprimering, så der er flere detaljer i lyden. Derudover er der også understøttet flere højtalere mm. Du kan læse mere om disse formater her.

•  Afspille DTS lydsporet fra Bluray-disk's på mit . (Er det forresten det der hedder DTS-HD? Og vil det være nødvendigt for mig med indbygget DTS-dekoder?)

Det er mig bekendt mandatory at understøtte DTS op til 1.5Mbps (DTS-HD).

Jeg vil i øvrigt gerne vide lidt mere om nogle andre begreber:

AVC, CEE, VC-1, PCM, H264

Regioner (er de som vi kender dem fra DVD'erne?)

NTSC/PAL (er de også som vi kender dem fra DVD/VHS?)

AVC og H.264 er et video komprimerings standard.

Ved ikke lige hvad CEE er, men CEC er en standard for hvordan forskellige fabrikanters udstyr kan snakke sammen via HDMI. F.eks så dit Sony tænder når du starter en film på din Panasonic afspiller.

VC-1 er en video komprimerings protokol udviklet af Microsoft.

PCM er ukomprimeret lyd. Da det fylder en del bruger fabrikanterne typisk codecs som Dolby TrueHD og/eller DTS-HD Master Audio istedet for.

Regions koder: Blu-ray har 3 regioner.

Blu-ray har ikke NTFS/PAL som vi kender det fra DVD.

Jeg har kigget på PS3'eren. Er dog i tvivl om, om den opfylder mine krav. Jeg er heller ikke den store gamer, så det er egentlig bare en Bluray-afspiller, jeg leder efter.

PS3 er en dejlig maskine og den har en optisk udgang som du kan forbinde til dit Z5500 sæt (som dog i dag er optaget af din Popcorn Hour). Jeg er ikke i tvivl om at den vil opfylde dine krav, men da Z5500 kun har en optisk indgang får du problemer med at forbinde både Popcorn Hour og PS3'en samtidigt.

Pt. falder priserne på BD afspillere næsten dagligt og lige her før jul købte jeg en Sony BDP-350 som netop skulle forbindes til et Z5500 sæt. Da den optiske port var optaget i Z5500'en, så forbandt jeg den med et digitalt coxial kabel. Sidstnævnte kan PS3 mig bekendt ikke.

Jeg ville tage et kig på enten de 2 Sony afspillere Sony BDP-350 eller 550 og Panasonic BD35. Vær opmærksom på at Sony BDP-350 ikke understøtter DTS-HD Master Audio, men det er nok tvivlsomt om du vil mærke det alligevel. Vær opmærksom på at afspilleren skal have en Digital Coxial udgang for at kunne forbindes til dit Z5500 sæt. Da Sony BDP350 har det ville jeg være overrasket hvis de 2 andre ikke også har sådan en udgang, men undersøg det før du køber.

Redigeret af hedberg - 03-Januar-2009 kl. 04:33
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2007
Point: 894
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 08:11

På Blu-Ray er der på nogle skiver ekstra indhold, som kræver internet adgang. For at kunne se det skal din kommende blu-ray afspiller altså også kunne gå på nettet (enten via ethernet porten eller trådløs).  Afspillere der kan det er såkaldte 'Profile 2.0' afspillere, det kan fx PS3'eren.

Men hvis du er typen som alligevel kun ser filmen og aldrig ser alt det andet stads der er på en skive, så overvej om du behøver en Profile 2.0 afspiller, da der ikke er mange modeller som kan det. Omvendt så er en profile 2.0 nok mere fremtidssikret end dem som ikke kan gå på nettet.

Personligt synes jeg at PS3 er et godt valg, da du udover en blu-ray afspiller også får en fed spillemaskine med browser så du ikke behøver at rejse dig fra sofaen hvis der er noget du skal tjekke på nettet.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 13:21
hedberg

Mange tak for dit svar! Din info var virkeligt guld værd.

Jeg har kigget lidt på anmeldelser af afspillerne du nævnte. Jeg fandt denne sammenligning mellem Sonys BDP-S350 og BDP-S550:

Da jeg gerne vil være fremtidssikret bla. med DTS-HD dekodning og og da prisen ikke varierer særligt meget på disse 2 afspillere, har jeg sorteret S350'eren fra. Kan nogen forresten fortælle mig hvad Backlit remote er? Kunne ikke lige finde noget på nettet omkring dette.

Jeg kiggede desuden på den Panasonic-afspiller du nævnte og fandt denne sammenligning mellem DMP-BD35 og DMP-BD55:

Egentlig kan jeg ikke se den store forskel mellem de 2, bortset fra at lillebroren ikke har coaxial digital output.
Jeg vil derfor, hvis jeg køber lillebroren, ikke have mulighed for at have både min PCH og Bluray afspilleren koblet til på samme tid, med mindre jeg havde en Optical audio hub/switch. Har læst på nettet, at det faktisk er muligt at købe sådan en. Er der nogen der har erfaringer med dem og/eller ved hvor jeg kan købe en billigt?

Jeg kan derimod se at Sonys BDP-S550 har både en optisk og et coaxialt output.

Så nu er det nok Sony BDP-S550, Panasonic DMP-BD35+hub/switch eller Panasonic DMP-BD55 der er mit bedste bud.

Sylvest

Mange tak for dit svar også :D

Jeg har kigget lidt på Profile 2.0 som du omtalte, og jeg kan se, at det også er på de Bluray afspillere jeg har kigget på.

Jeg har kigget på PS3'ens Bluray funktion og fandt denne side med information om denne.
Efter lidt googling har jeg desuden fundet ud af at DTS-HD og TrueHD er understøttet på PS3'en.

Jeg kan se, at denne heller ikke har noget coaxialt audio output, så her kunne jeg igen godt bruge noget info om en evt. hub, hvis nogen ved noget :)

Alternativt til en optisk hub kunne jeg selvfølgelig skifte det optiske kabel mellem Popcorn Hour'eren og Bluray afspilleren.. Det ville bare blive irreterende i længden ;-)

Jeg har ikke lige kunne finde en god side med sammenligning mellem de nævnte bluray-afspillere og PS3'ens bluray funktion, men ville der være nogen betydlige ulemper ved at bruge PS3'en til afspilning af bluray, fremfor en dedikeret/standalone bluray-afspiller.

Er Bluray-afspilleren i PS3'en bedre end DVD-afspilleren der var i PS2'en. For at være ærlig synes jeg den var elendig. Især det at man skulle bruge controlleren som fjernbetjening. (Ved dog ikke om det var muligt at tilkøbe en bedre fjernbetjening til denne).

Redigeret af Mathias90 - 03-Januar-2009 kl. 13:23
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12430
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 13:27
Nu afspillede PS2'en jo slet ikke Blu-ray 

Men jeg ved hvad du mener, og PS3'en er en langt, langt bedre BD-afspiller, end PS2'en var dvd-afspiller. Sidstnævnte var mildest talt under middel, hvad angår dvd-afspilning, mens PS3'en rent faktisk opfører sig præcis som den skal når den spytter 1080p ud ved BD-afspilning. Den tager præcis det der ligger på skiven, og sender det ud, og bedre kan det sådan set ikke gøres. Har man et setup med HDMI i receiveren, og har man lyst til at spille, er PS3'en et rigtigt godt valg.

Desuden kan man få en rigtig god fjernbetjening, som blandt andet kan ses i denne tråd.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 14:44

Jeg kan se, at denne heller ikke har noget coaxialt audio output, så her kunne jeg igen godt bruge noget info om en evt. hub, hvis nogen ved noget :)

Alternativt til en optisk hub kunne jeg selvfølgelig skifte det optiske kabel mellem Popcorn Hour'eren og Bluray afspilleren.. Det ville bare blive irreterende i længden ;-)

Det er jævt belastende at skifte kabler rundt, så jeg vil anbefale dig at kigge efter sådan en Audio switch fra f.eks Gefen. Der er sikkert masser af andre derude som er billigere, men Gefen fungerer typisk rigtigt godt.

EDIT: Der er et eller andet underligt mærke her til 99,- hos en dansk forhandler, så hvis den ikke virker ordenligt kan den returneres.

Redigeret af hedberg - 03-Januar-2009 kl. 14:56
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Frenjon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-December-2004
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 15:25
Jeg har fine erfaringer med denne Optisk (toslink) switcher. Tror det er den samme som hedberg linker til.

http://www.av-connection.dk/?PGr=116&ML=429

Bare sørg for at brug nogle ordentlige kabler som ofte har bedre stik end de allerbilligste.

Benytter den faktisk også sammen med Logitech Z-5500, works like a charm.

Redigeret af Frenjon - 03-Januar-2009 kl. 15:36
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 16:27

Oprindeligt skrevet af Frenjon Frenjon skrev:

Jeg har fine erfaringer med denne Optisk (toslink) switcher. Tror det er den samme som hedberg linker til.

http://www.av-connection.dk/?PGr=116&ML=429

Bare sørg for at brug nogle ordentlige kabler som ofte har bedre stik end de allerbilligste.

Benytter den faktisk også sammen med Logitech Z-5500, works like a charm.

Jeg fik lige et akut allergisk tilfælde da jeg læste lidt nærmere om denne omskifter. Den er jo med en manuel omskifter. Personligt ville jeg ikke gide andet end en enhed med fjernbetjening.

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 18:13
Naiera

Jeg havde lige redigeret mit indlæg, da du postede ;) Den fjernbetjening, ser lækker nok ud. Den kunne jeg helt sikkert godt leve med. Tak for info.

hedberg og Frenjon

Tak for info. Det var lige sådan en jeg havde tænkt på. Jeg kan godt leve uden fjernbetjening til den hvis det er..
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu