|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||||||
Jørn G. ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Oktober-2008 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 76 |
![]() Sendt: 20-Januar-2009 kl. 13:29 |
|||||
Jeg skal ha' samlet en Windows (sansynligvis XP) PC "server" som skal agere TV optager samt streame musik, film og LiveTV. Fremvisning på TV klares af PopCorn Hour mediestreamer, så serveren skal IKKE fungere som medieklient. Den skal dog ha' kræfter nok til at kunne håndtere samtidig optagning og streaming af bla. HD TV. De vigtigste faktorer:
Serveren skal stå i aflåst rum i kælderen så der er:
Jeg har faktisk en 4 år gammel PC stående (overclocket Abit NF7-S Athlon XP 2500 Mhz, 2Gb RAM, 6 PCI slots), men er bange for den er underdimensioneret CPU mæssigt samt bruger for meget strøm. Hvis nogen har et indspark så kom endelig med det :) |
||||||
![]() |
||||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|||||
CPU AMD 4850e eller lignende er nok et godt valg, og et strømeffektivt mobo med onboard grafik. Det kunne være 780G chipset eller måske generationen før det. CPUen har 45W TPD og bruger i praksis mindre end det. Som udgangspunkt ville jeg have sagt mini-ITX og Atom, men det duer ikke hvis du skal have 4 PCI slots (4 af de gamle PCI slots er efterhånden et sjældent syn). |
||||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||||
![]() |
||||||
tlmadsen ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 01-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15 |
![]() |
|||||
Når der bruges en 4850E er 740G vist det mest effektive. Har selv et set-up kørende til min SQ, der bruger omkring 30W, så det kan vist godt konkurrerer med Atom osv, i strømforbrug, men har meget mere "performance". .............om det er nok til video aner jeg ikke, men mon ikke. Jeg kender dog ingen 740G MB'er der har 4 PCI-slots. (hvad skal du lige bruge alle dem til. To burde vel være nok: et dual analog tuner kort og et digital tunerkort (der kan tage flere kanaler samtidig på samme freq) Jeg har pt. styr på min streaming music med SQ-duet, men håber en dag at udvide til også at streame video, så jeg hører gerne om dine fremskridt. En "almindelig" PC (hvad det så er) med bare et par år på bagen, bruger nemt 50-60W i idle og hvis du smider et par extra diske, tunerkort osv. i den kan du selv regne ud hvor det ender :) Hygge Thomas |
||||||
![]() |
||||||
Jørn G. ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Oktober-2008 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 76 |
![]() |
|||||
|
||||||
![]() |
||||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|||||
Er du opmærksom på at Popcorn Hour ikke kan klare softmatted DVB subtitles? Jeg kender ikke nogle hardware media players som kan det. Hvis eventuelle undertekster er hardmatted, er det selvfølgelig ikke noget problem. |
||||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Mht. undertekster synes der ikke at eksistere nogen løsning med det behov jeg har. Jeg håber reelt på at dette (med tiden) vil kunne lægges på af mediecenter softwaren (jeg vil basere det på GB-PVR) |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Hvis det skal gøres af serveren skal den enten decode, hardmatte undertekster og re-encode eller i det mindste remuxe on-the-fly til en container hvor PCH kan bruge undertekster. Ingen af delene er trivielle, og det første kræver mere CPU power end en almindelige media center PC der bruges til afspilning (så ideen med dedikeret hardware til afspilning forsvinder). Remuxing er mere CPU venligt, men jeg kender ingen software som kan gøre det. I det hele taget er der ikke ret meget software som kan decode DVB subs.
|
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
|
||||||
![]() |
||||||
Stay_Bamboocha ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 956 |
![]() |
|||||
hvad er det som bruger 30W i dit set-up, er det bare processoren eller HELE "forretningen"! har selv en AMD 4850e og Gigabyte GA-MA69GM-S2H, http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388664&am p;searchArea=&Soegeord=, og jeg kommer ikke under 100W når computeren er tændt/Idle........... kan man på noget måde konkurrer med de bærbare på strømforbruget. og dette MB kan fint afspille HD-materiale, Blu-ray. |
||||||
![]() |
||||||
jonaskp ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
![]() |
|||||
Jeg går ud fra at du allerede har 1 eller flere PopcornHour siden du har lagt dig fast på at benytte GB-PVR - med NMT-interfacet til PCH går jeg ud fra? Et Alternativ hedder jo VMC med extendere - med TVpack2008 burde undertekster ikke være noget problem. Dog ved jeg ikke om dette også gælder extendere, nogen der har erfaringer med det? Et andet hedder MediaPortal, som jo om nogen software er bygget op til lige præcis det setup du skitserer - nemlig en server hvor klienter connecter til for at få adgang til LiveTV, Optagelser, Film mm. Ulempen er at klienterne skal være "rigtige" PC'er, dvs ingen extendere. Dog burde en Asus eeeBox sagtens kunne fungere til MediaPortal og når de nye kommer (B204/B206) bliver HDTV også understøttet og så skulle der ikke være nogen problemer. Dette er dog kun gisninger. Jeg har længe tænkt på at købe en eeeBox til soveværelset for at se hvor godt det virker, men har udskudt det ind til de nye bliver udgivet.
Hvorfor er det du skal bruge 4PCI sokler? Det foretrukne tunerkort herinde hvis du bruger DVB-C/S er et Floppy-/FireDTV som begge bruger Firewire. Det er nemt at installere, kører stabilt og der er god support fra producenten (hvilket vist har været et problem for folk der har købt et af de andre DVB-C kort, Terratec eller Twinhan mener jeg). Hvis du bruger DVB-T findes der masser af gode PCIe kort - bruger selv et Terratec Cinergi i2400 med dual tuner - og her kan du sagtens udnytte muligheden for at afspille/optage et helt MUX da DVB-T kanalerne alle ligger på samme MUX. |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Problemet med det er, som du siger, at jeg så selv skal til at bygge små, lydløse PC'ere til hver TVt. En af mine kollger bruger dette opsæt og det har kostet ham 10K for ham at bygge én af disse "extendere". Iflg. ham er der stadig bøvl med at få diverse codec til at fungere.
|
||||||
![]() |
||||||
Stay_Bamboocha ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 956 |
![]() |
|||||
hvad er forskellen på disse 2 kort, DVB-C som også er fra Terratec. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=408996&am p;searchArea=&Soegeord= http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=408997&am p;searchArea=&Soegeord= jeg har you-see men synes også at Floppy/FireDTV er alt for dyre - dem fra Terratec har en fornuftig pris til et DVB-C |
||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |