recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vil dette setup være overkill?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVil dette setup være overkill?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Emne: Vil dette setup være overkill?
    Sendt: 26-Januar-2009 kl. 10:56

Hej alle

Med en knægt på godt et år, er der ikke meget tid til at gå i biografen. Så nu overvejer jeg om biografen for alvor skal komme til mig. Med en kæreste der ikke rigtig forstår at man kan have en ønske/behov om mere end et 32" TV og en billig harddiskrecorder til favborit serierne, er det udelukket at lave en optimal bio i stuen. Gulvhøjttalere og især sorte er no go. Der er dog kommet lidt rimeligt ok surround ind i stuen, men vil gerne have bedre. Jeg går derfor p.t. og leger med tanken om at lave mit godt 15 kvm "store" kontor om til kontor/hjemmebio, så man kan få set sig en god film i ny og næ.

Jeg har efterhånden læst en del i dette forum og på andre hjemmesider og er kommet frem til dette ønske-setup indtil videre:

Projektor: BenQ W5000

Receiver: Sony STR-DA5400ES / Onkyo TX-SR876 / Pioneer SC-LX81

Højttalere:
 Front: 2 x Elac FS 247
 Center: 1 x Elac CC 241
 Side og Bag: 4 x Elac Bs 243
 Sub: Velodyne SPL-1200 Ultra

Lærred: p.t. ingen anelse. Skal være et der rulles op da jeg også skal have et TV på samme væg (enten mit Panasonic 50" eller mit Sony 46").

Som kilder vil jeg til at begynde med bruge min PS3 og en PC. Men på sigt vil en dedikeret Blu-ray a lá Sony BDP-S5000ES eller Pioneer BDP-LX71 være på ønskelisten.

Afstand mellem lærred og projektor vil blive omkring 3.2 meter vil jeg tro. Se-afstand vil nok blive omkring 3 meter. Det skulle kunne give en diagonal på omkring 80-85" hvis jeg har regnet korrekt?!

Planen vil være som følger:

1) Købe projektor og finde ud af optimal placering i rummet og størrelse på lærred og så efterfølgende købe de nødvendige kabler og lærred.

2) Købe forstærker.

3) Købe højttalere løbende, begyndende med front, center, sub, bag og til sidst side.

4) Finde et godt møbel at have det i og finde noget behageligt at sidde i.

Har en rulle med Supra 2,5 Classic højttalerkabel som jeg har brugt til højttalerne i stuen og til vores multirumsanlæg. Vil dette være ok at bruge til ovenstående eller er det i underkandten kvalitetsmæssigt?

Det vil nok tage mig 1-1½ år før det hele er købt hjem (Damn et instant lån er fristende).

Som nævnt er rummet lige under 15 kvm. (ca. 3,2 meter bredt og 4 meter langt.) så jeg er meget i tvivl om det vil være overkill overhovedet at overveje ovenstående setup, eller om man ikke vil kunne se/høre forkel mellem oventående og et "mindre" ambitiøst setup? Det koster alligevel "lidt" at samle ovenstående og hvis udstyr til det halve kan gøre det samme eller bedre på grund af rummets begrænsninger - er der jo ingen grund til at overdrive.

Hvad siger i til ovenstående setup? Set det fornuftigt ud - dels det jeg vil sætte sammen og dels rummet taget i betragtning, eller ville i går efter et mindre/billigere setup fordi rummet alligevel vil begrænse tingene?

Hilsen

Kristian

Redigeret af Wilsky - 26-Januar-2009 kl. 21:51
Kristian
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 11:15
Overkill bliver det jo aldrig.
Men skal du købe ind over den periode, når der jo at komme 2-3 modeller i mellemtiden.
Med hensyn til kabler skal du bare bruge dem du har.
SVP03
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 12:26

Jeg ved desværre godt at der vil ske meget i løbet af 1½ år. Man jeg har ikke lige pengene upfront, så enten skal jeg spare sammen og vente eller også skal jeg bygge det op stille og roligt. En start med projektoren tror jeg nu jeg ville gøre under alle omstændigheder da dens placering afgør hvordan resten vil blive.

Jeg havde tænkt mig det opstillet på følgende måde - hurtigt illusteret via Photoshop:

Kontorbio

Min idé mnærmere forklaret:

På den væg hvor TV/lærred skal være, havde jeg tænkt mig at lave en ekstra væk af noget spånplade (eller andet)  et par centimeter ud fra den rigtige væg. Denne væg skal starte ca 15 centimeter fra gulv, loft og sidevægge. Rundt om bag kanterne ville der så skulle installeres noget lys i en eller anden hyggelig kulør, som ville blive forbundet med IHC dæmperen som også styre lyset i loftet.

TVet vil blive hængt op med et Vogel's beslag på den rigtige væg - med et hul i den kunstige, så TVet vil se ud som om det er monteret helt flat på den kunstige væk, men kan trækkes ud, så man kan komme til kablerne foran. Øverst på denne kunstige væg vil jeg så montere lærredet, det kan trækkes ned.

Evt. reol vil også blive monteret på den rigtige væg og den "fake" vil blive bygget rundt om, så reolen ikke virker så dyb som den reelt er. Måske noget åbent Clic, hvis budgettet tillader det.

Havde tænkt at der skulle være mulighed for at fjerne dele af denne "fake" væg, så man kan komme ind til evt. kabler. Kabler til projektor vil blive trukket på loftet og så ned i rummet så de kommer omme bag den "fake" væk - så er det kun de øverste synlige 20 centimeter, som skal gemmes i en kabelbakke. Højttalerkablerne til bag og side vil, alt efter hvor højt de placeres så enten trækkes i kabelbakker nede, eller i kabelbakker og så op over loftet. Jeg går meget op i at det vil se stilrent ud og ledninger og den slags er gemt bedst muligt af vejen.

Ja ideerne er der. Så er der bare om jeg også har evnerne til at føre dem ud i livet.

Hvor højt ville i maksimalt placere side- og bag-højttalere?

Hvilken af de to forstærkere ville i gå efter?

Redigeret af Wilsky - 26-Januar-2009 kl. 12:31
Kristian
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 16:14

Måtte lige tilføje et billede af ideen med væggen - her illustreret med en enkelt glashylde til anlæg og center. Alternativet vil være en form for reol/hylde.

Kristian
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 16:26
fed tegning

man kan jo aldrig få nok af hifi, men havde nok valgt og satse på billedekvaliteten, fremfor lyd. Et mindre anlæg kan godt lyde rigtig godt med HD lyd. Når rummet ikke er større er det begrænet hvor højt man spiller. 

Redigeret af xcardman - 26-Januar-2009 kl. 16:27
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 16:49
Jeg vil mene det er overkill - du får aldrig udnyttet de elac i så et lille rum.

Desuden vil en mindre bas sagtens kunne gøre det.

Men det kan du jo snakke med CSN om - kan jo se at det er hans udstyr du har valgt.
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 17:09

flotte tanker...Bliver spændende at følge.

hvis det netop skal være et biorum, hvorfor så også en fladskærm? Meget mere biostemning med et fastrammelærred (og væsentligt billigere)

mht den kunstige væg - pas på med at den ikke kommer for langt ud i rummet - i forvejen ønsker du ikke at rummet bliver kortere - måske finder du bagefter ud af at du skal gøre noget med akustikken i rummet, og her er bagvæggen måske nødvendig at forkorte lidt ...

Kan et tv tåle at blive trukket tilbage i denne væg - tænker på at det skal vel ha noget luft. Ihvertfald skal du være klar over at den Onkyo bliver noget varm, så den bør ikke spærres inde (har selv 875 og går ikke ud fra at 876 er anderledes)

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 17:11

du behøver vist ikke at sætte projektor op for at hitte ud af hvor stort lærred der skal benyttes - hvis du køber hos nogen, der ved noget om det, så regner de det hurtigt ud for dig (tror jeg)

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 17:37
har selv en 806 og en jeg kender har 805, min bliver noget mindre varm. 
men at spære den inde vil jeg fraråde. Så skal det være en pioneer lx71 med indbygget icepower.  
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 19:26

Først, tak for jeres kommentarer.

@ xcardman. Hvis man skal have bedre billed end BenQ W5000 kan give skal man så ikke op på 25.000,- mindst? Da jeg er "projektor-jomfru", ud over de sony/panasonic vi har på mit arbejde, tænkte jeg at

starte med den BenQ som får meget god omtale og så se hvad der sker hen ad vejen Jeg har ærligt talt ikke har en bjælde forstand på lærred. Hvor meget ville man typisk ofre på et lærred til den BenQ? Og hvorfor giver fastrammelærred bedre billed?

@ anima. Dur har ret , det hele kan købes hos CSN Teknik. Men der er nu ikke en forudsætning at det kan det. Måske har jeg fået skyklapper på af at læse herinde? Det er bare lige som det, jeg har fundet ud fra skulle være mit udgangspunkt. Har også overvejet B&W DM683 og tilsvarende B&W surroundhøjttalere, men det virker ikke som om de får lutter rosende ord herinde. Havde i mine ungdomsår et par B&W DM 603 (tror jeg de hed) og dem var jeg meget tilfreds med den gang. Er der nogle andre højttalere jeg burde nærstudere? Jeg ved man bør lytte i stedet for at læse, men man skal jo starte et sted.

Har også lidt kig til Pioneer lx71, men på en eller anden måde virker den ikke så attraktiv som Sony'en eller Onkyo'en.

@ nikodk. Jeg har allerede TVet, så det vil jeg nødigt skaffe mig af med. Planen er at hænge det op med et Vogel's EFW 6345 beslag. Med dette beslag hænger TVet automatisk 10 cm fra væggen. Derfor burde jeg kunne lave 3-4 CM luft bag ved væggen og så vil det stadig være omkring 5 cm luft bag TVet hvis man medregner pladernes tykkelse med. Det burde være nok vil jeg tro.

Det med varmen har jeg også haft med i mine overvejelser. Derfor tænkte jeg at en væghængt glashylde måske var en bedre løsning. Det er planen at der skal være luft bag den ekstra væg og den skal være åben til alle sider - så derfor vil jeg ikke mene at varme bagved vil blive et problem. Måske jeg tager fejl?!

Mht. projektoren, tror jeg det vil være rart at have den på plads som det første, så ved man præcist hvor stort/lille billedet kan blive og om det fungerer med den siddeposition jeg regner med. Vil også hjælpe på hvor højt billedet skal være på væggen. Ellers kan det blive fint i teorien, måske ikke være optimalt i praksis. Den erfaring har jeg lært ud fra at bygge hus. Tegning/teori er taknemmeligt - men at gå rundt i det halvfærdige hus gav et helt andet indtryk af mange ting.

Kom endelig med flere kommentarer.

Redigeret af Wilsky - 26-Januar-2009 kl. 19:28
Kristian
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 20:02
en BenQ W5000 er god, men vil nok ofte de 2800 kr til en ISF kalibrering og købe et rigtig godt lærred. For det er meget afgørende for billedekvaliteten. http://www.av-precision.dk/av-precision---benq.html du kan tage en snak med otto eller CSN Teknik

en Pioneer lx71 er fuldt ud på højde med en Onkyo 876.
samt den er kold som is. De bedre sony har jeg aldrig hørt.
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 20:41

Designet og varmeudviklingen på Pioneer lx71 er klart plusser. Ulempen  er kun 1 hdmi ud. Vil man kunne splitte signalet ud til både TV og projektor uden synligt kvalitetstab? Prisen er lidt over Onkyo og lig med Sony'en.

Alternativet vil så være LX81 for at få de to HDMI ud, men så snakker vi en del mere. Billigste sted jeg har fundet den er KT Radio til 15.000,- Er der en afløser på vej siden de har sat den ned??

Redigeret af Wilsky - 26-Januar-2009 kl. 20:49
Kristian
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu