recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iTunes+iPhone+RemoteApp til flere rum
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketiTunes+iPhone+RemoteApp til flere rum

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
SKSK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-December-2006
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Emne: iTunes+iPhone+RemoteApp til flere rum
    Sendt: 29-Januar-2009 kl. 23:06

Jeg har tidligere postet nedenstående, som indlæg i en tråd uden at opnå reaktion herpå. Ideen er simpelthen for god til bare at lade passere, så derfor får den nu sin egen tråd i håb om at nogen vil kommentere, bidrage med erfaringer eller viden.

mvh. SK

Jeg har ladet mig fortælle at følgende opsætning skulle virke:

NAS til musikfilerne, som kables til en router, som også er kablet til Mac Mini (=lavt strømforbrug Apple påstår ca 25w når den er tændt). På Mac Mini'en opretter man én User pr. rum man ønsker musik i. Styresystemet skal have Enablet "Fast User Switching". Hver User får installeret en kopi af iTunes, der kan outputte trådløst til hver én Airport Express, som placeres i det rum man ønsker musik i.

Der skulle dermed være mulighed for, at udvide til alle de rum man ønsker ved at oprette en ny User og købe en ekstra Airport Express + højtalere.

Det hele skulle kunne styres fra iPhone/iPod Touch med Remote App.

I mine øre en meget tiltalende løsning, fordi det i høj grad er softwarebaseret og dermed kan updates/upgrades.

Jeg ville blive glad for kommentarer til ovenstående system, da jeg kraftigt overvejer at etablere et.

mvh SK

NB: Jeg er ikke helt klar over, om det er ligegyldigt hvilken router man bruger... det kan være, at det går mest glat hvis man vælger en Airport Extreme. Jeg har en Linksys WRT54G, som jeg i første omgang vil forsøge mig med.

Redigeret af SKSK - 29-Januar-2009 kl. 23:07
Til top
senned Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Januar-2009
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2009 kl. 23:51
Jeg har tænkt på lidt den samme opbygning. Men når man vælger remoten
på iPhonen så kan man da vælge mellem computer og airport, eller om man
vil har begge højtalersystemer tændt. Jeg ved ikke om det samme gælder
når man har 2nd airport express.

Jeg tænker mere på højtalerne der skal tilsluttes. De skal være aktive eller
med en lille forstærker tilsluttet. Skal man så slukke dem manuelt hver gang
man skal bruges dem? Så er fidusen lidt væk.

Jeg har en ekstra airport liggende på arbejde, så den tager jeg lige med
hjem og tester det af med remoten.
Til top
SKSK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2009 kl. 00:10

Tak for svar.

Ja det ku' være fedt med ét centralt musik lager og én pc til at fordele lyd til alle de rum man ønsker - samtidigt.

Jeg regner med at mit system skal laves med aktive højtalere, så man slipper for tænd/sluk problematikken, de må efterlades til "AutoPowerOff". Findes der Wifi headphones???

Spændende med den ekstra Airport. Ser frem til et resultat!

SK

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2009 kl. 00:22
Skal det være Apple?

Ellers kunne Squeezecenter på en NAS (fx. Qnap eller Synology) styres af en iPod Touch eller iPhone og levere til Squeezebox Duet (uden controller) i en multirumsløsning - og med flere zoner. Det kræver bare en trådløs router/AP.

Endvidere kunne UPnP være noget, du kunne kigge på. Jeg har en Noxon, som fødes af medieserveren Twonky, der kører på min NAS.
Der er flere mærker: Teac, Philips, Noxon, Archos kan lige komme i tanke om.

Min NAS kan også køre en iTunesserver, men den er for sløv i sammenligning med Twonky. Det gode er, at mine børns iTunes kan se en UPnP-server ^_^

Helt grundlæggende vil en NAS jo kunne ses af alle pc'er eller andre klienter, hvis man har et trådløst netværk. Spørgsmålet er bare, hvordan man vil strikke det hele sammen.
Din løsning vil helt sikkert fungere, men der er også andre muligheder, hvoraf du kan finde mange af dem beskrevet i dette underforum

Venligst
Søren

Edit: Bemærk, at der stilles krav til NAS'en, hvis den skal køre Squeezecenter. Synology DS-107+ (1 disk) eller DS-207+ (2 diske)

Redigeret af Breddam - 30-Januar-2009 kl. 00:25
Til top
senned Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Januar-2009
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2009 kl. 00:30
Det lyder som nogle rigtig gode løsninger du kommer med Breddam.

Jeg har dog prøvet lidt med twonky og firefly på en Nas, men der er lidt for
meget bøvl med at formatere film og musik så de kan streames rigtig. så
ville det være lækkert med en MacMini tilsluttet til TV'et som bare æder alle
formater og samtidig streamer musik til de forskellige rum. Det skal lige
sige det var en gammel NAS der skulle hackes, kan være de nye er bedre?
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2009 kl. 00:51
Glem film og Twonky, når det gælder TV. Her skal der nogle af de nye NMT-baserede afspillere til - fx. Tvix 6500A eller Popcorn Hour. De er i øvrigt noget billigere end en MacMini -Midi eller - Maxi

De kan hente dine film fra NAS'en - og hér stilles ingen nævneværdige krav til din NAS

Vedr. musik kan jeg ikke følge dig. Min egen musik ligger i en skøn bunke af forskellige formater og forskellige bitrates. Twonky æder alt

I sammenligning med den utålelige iTunesserver på min Synology CS-406 er Twonky meget nøjsom med sine krav. Jeg mener endda, at den vil kunne køre på en NSLU2
Mht hacking er der ingen problemer med Squeezecenter på hverken Synology eller Qnap. De har hver deres installationspakke.

Mht Twonky er det blevet noget værre. De er overgået til OEM-installationer, og de understøtter ikke længere andre NAS'er efter den nyeste version 5. Jeg håber, at det ændrer sig med tiden, for det er en genial server. Jeg købte en ver. 4.0 og har kunnet opgradere gratis helt til 4.9 - 1½ år efter.

Under alle omstændigheder vil Squeezebox nok alligevel være det rette valg, hvis man ønsker multirum...

Venligst
Søren
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2009 kl. 08:46
Oprindeligt skrevet af SKSK SKSK skrev:

Jeg har ladet mig fortælle at følgende opsætning skulle virke:

NAS til musikfilerne, som kables til en router, som også er kablet til Mac Mini (=lavt strømforbrug Apple påstår ca 25w når den er tændt). På Mac Mini'en opretter man én User pr. rum man ønsker musik i. Styresystemet skal have Enablet "Fast User Switching".
Hver User får installeret en kopi af iTunes, der kan outputte trådløst til hver én Airport Express, som placeres i det rum man ønsker musik i.

Der skulle dermed være mulighed for, at udvide til alle de rum man ønsker ved at oprette en ny User og købe en ekstra Airport Express + højtalere.

Hvad er ideen med en bruger pr. rum?
Til top
hpdahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Februar-2008
Sted: Denmark
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2009 kl. 10:16

Jeg har en gammel computer stående (i et afsides skab uden skærm og tastatur) som server, der Hibernater (dvs. gemmer aktive programmer og vågner, når der sendes et signal til den, tager ca, ½ min.) For at få ekstra lagerplads har jeg usbharddisk tilsluttet til serveren. Den slukkes ved hjælp af spareskinne, når serveren hibernater.
Musikken  sendes til 2 classic og 2 duet recievere som er placeret forskellige steder i huset med enten aktive højttaler eller til anlæg. Derudover har jeg i arbejdsværelset installeret software på pc-en, så jeg kan afspille fra pc til anlæg/Højtalere. Alt styres trådløst fra Duet-controller, men kunne lige så godt styres fra Itouch/ipodtouch.
Der kan synkroniseres så alle enheder spiller samme musik, eller forskelligt og med forskellig lydstyrke.
Som afspiller til DVD-iso o.a. mediafiler har jeg en popcornhour (trådet), som også henter fra henholdsvis min bærbare, stationære pc, intern harddisk usbharddisk osv. eller serveren. Den kan endog hente fra et delt dvd-drev på f.eks. den bærbare/stationære.

Opdatering af duet/reciever/popcorn foregår online via netværket.
Bruger også linksys til trådløs.

Redigeret af hpdahl - 30-Januar-2009 kl. 10:17
MVH
HPDahl
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2009 kl. 12:23

Det lyder som en ret dyr løsning.

Hvis du alligevel har en NAS kørende kan du jo få to passive SONOS zoner for de samme penge som en mac-mini og to airport express koster. Det er da vist en noget bedre løsning som stadig kan styres 100% af din iTouch/iPhone.

Og for lidt over det halve kan du købe en bundle med to Squeezebox receivere og en controller. Controlleren kan du lægge i skuffen og nøjes med IPhone/Itouch til daglig betjening. Denne løsninge kræver så at NAS'en har godt med hestekræfter. Alternativt bruge op til 2500 kr på en netbook eller lign til at agere server sammen med NAS'en. Så lander man på samme pris som Mac-mini+ to Airport express. Koster ca det samme pr ekstra zone man efterfølgende køber som airport express gør.

Kan Airport Express synkronisere afspillere i flere rum? Det kan både Sonos og Squeezebox. Det er for mange et vitalt punkt i en succesfuld fler-rums-installation.

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2009 kl. 13:17
Du kan i iTunes vælge hvilken AirPort du vil have musikken ud af, og har du valgt flere, kører de synkront.
Til top
SKSK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2009 kl. 12:08

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Du kan i iTunes vælge hvilken AirPort du vil have musikken ud af, og har du valgt flere, kører de synkront.

Nemlig... Og i forlængelse af dit tidligere spørgsmål om ideen med flere brugere...

iTunes kan sende én musikfil til en eller flere Airport's samtidigt. Hvis du vil have forskellig lyd i flere rum, er man nødt til at køre flere versioner af iTunes, enten på flere pc's eller ved at oprette flere brugere på én pc, som så hver kører en version af iTunes, der så kan sende til hver én eller flere Airport's.

Cool ikk'?

SK

Til top
KissmeTiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Marts-2007
Point: 518
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2009 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af SKSK SKSK skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Nemlig... Og i forlængelse af dit tidligere spørgsmål om ideen med flere brugere...

iTunes kan sende én musikfil til en eller flere Airport's samtidigt. Hvis du vil have forskellig lyd i flere rum, er man nødt til at køre flere versioner af iTunes, enten på flere pc's eller ved at oprette flere brugere på én pc, som så hver kører en version af iTunes, der så kan sende til hver én eller flere Airport's.

Cool ikk'?

SK

Jo, det er cool. Multirumsløsninger er smarte. Spørgsmålet er bare om Apples løsning er på højde med en Sonos eller Squeezebox-løsning. ( Jeg aner det ikke?.. har tæt på nul kendskab til Airport Express, og har altså aldrig oplevet det)
Så for at gentage Breddams spørgsmål. Skal det være Apple?

Hvor mange rum taler vi om ?
Er det meningen at der skal være en NAS og en computer tændt ? (eller har jeg misforstået noget?)
Og hvad med kvaliteten af musikken iøvrigt? Går du op i det? Hvordan er din musik eksempelvis rippet? AAC, Apple lossless eller hur? Hvilken bit hastighed?
Squeezeboxe bliver eksempelvist rost for at have en god Wolfson DAC.

Jeg har selv 4 stk.s Squeezeboxe (3 receivere + 1 classic). Jeg har Squeezecenter installeret på en Eeebox (lavt strømforbrug), og bruger også min Iphone som fjernbetjening (Ipeng app.) Det fungerer rigtig godt!

Redigeret af KissmeTiger - 31-Januar-2009 kl. 15:17
Panta rei
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu