|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
'DLG' ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-September-2007 Status: Offline Point: 463 |
![]() Sendt: 11-Februar-2009 kl. 17:54 |
Hej folkens. Jeg skal ha mig et ordentligt (alt er relativt) surround sæt nu hvor jeg skal ha ny lejlighed sammen med kæresten. Jeg har tænkt på et 7.1 sæt, hvor side højttalerne spiller dipol, og en reciever der passer til. Skal bruge det til PS3 og Blu-ray. Er ret ny på området, men har luret lidt på Harbosounds HarboSAT10 med HarboSUB10 bundle HVID plus HS62 Baghøjttalere som sidehøjttalere. Da sættet har en okay høj WAF og de er godkendt af tøsen allerede, så er den del jo helt fin :D Hva angår financerne regner jeg med at skulle smide højst 15.000 efter projektet, da det er alt hva der er råd til som lærling. Men ved ikk om I har nogle forslag til andre mærker, og meget gerne oss forslag til valg af reciever. Har lavet en hurtig tegning over den nye stue og lidt hva jeg har af tanker ang. placering af højttalerne: Center under tv og højre/venstre front lidt væk fra tv'et da der er Ambilight i og jeg ikk synes de skal sidde inde i det oplyste område. Og så skal de vist så langt ned at lærredet ikk kommer i vejen når det glider ned foran tv'et. Sidehøjttalerne skal som skrevet været dipol og baghøjttalerne har jeg tænkt skal hænge oppe under loftet. Og så subben der står i et hjørne og hygger sig. Er det sådan 'man' gør eller har I nogen indvendinger eller ander forslag? På forhånd tak for hjælp og input. :D |
|
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk? Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså. |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Dine fronter er for tæt på hinanden, dit lydbillede er skævt, da du også er forskudt fra center højttaleren. En sub skal ikke stå i et hjørne, den skal kunne komme af med lyden. De to højttalere bagved bordet er også helt forkert placeret, de skal ud i hjørnerne. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
'DLG' ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-September-2007 Status: Offline Point: 463 |
![]() |
Tak for noget jeg kan bruge til noget. :) Fronterne kommer til at sidde ca 3 meter fra hinanden som det er tegnet på billedet. Er det ikk nok, eller hva lyder anbefalingen på? Rummet er lige under 30 kvm. Skal baghøjttalerne skyde lyden på langs af rummet men skråt nedad, eller pege lidt 'ind' i rummet? Pladsen hvor lyden skal være optimal er i højre side af den store sofa. Og har et Vogels ophæng så jeg kan dreje tv'et så det peger præcis hen hvor man sidder, og kan lave samme trick med centeren tænker jeg. |
|
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk? Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså. |
|
![]() |
|
Bromberg ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 293 |
![]() |
Hmm om en sub ikke skal placeres i et hjørne er Focal ikke enig med dig i:
klik, se s. 13 Hvorfor anbefaler Focal det, når Radiomanden siger noget andet? |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
De bagerste højttalere skal pege lidt ind i rummet, og så som skrevet helt ud eller næsten ud til hjørnerne. Afstand mellem fronterne, er normalt den afstand man er fra dem. Det optimale lydbillede er midt i mellem fronterne, og derfor også lige foran Centeren. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
![]() |
Der kan komme meget "mudder" i lyden fra en sub hvis den står i et hjørne, og er af den type hvor højttaleren sender lyden ned i gulvet, det har ikke den store betydning, hvis den sender lyden ud i rummet. |
|
|
|
![]() |
|
Bromberg ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 293 |
![]() |
Okay, det giver mening
|
|
![]() |
|
![]() |
Se nu lærer jeg virkelig noget. Suger lige til mig hva du skriver Radiomanden. Center under tv Fronter så langt fra hinanden som længden fra tv til 'the good spot', og de skal hænge i hovedhøjde Surround ud til siderne ud for 'the good spot', oss i hovedhøjde? Surround back oppe bagved i hvert hjørne og pege nedad og ind i rummet. Og subben placeres alt efter hvilken type det er? Er det nogenlunde korrekt? |
|
Niarn om en Mustang GT:
|
![]() |
|
![]() |
De 4 baghøjttalere kan godt hænge højere, ellers korrekt. |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
De to bageste oppe under loftet, den er jeg med på. Men sidehøjttalerne skal da ikk så højt op hva? Hva højde vil du mene, eller findes der en tommelfingerregel for det?
|
|
Niarn om en Mustang GT:
|
![]() |
|
![]() |
Som jeg skrev, kan de godt hænge højere. |
|
|
|
![]() |
|
HarboSound ![]() Bruger ![]() Oprettet: 01-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 119 |
![]() |
Da sub-bas toner har en lang bølgelængde og samtidigt er omnidirectionale så betyder det ikke noget om basenheden vender fremad, nedad eller opad for den sags skyld. Omnidirectional betyder at lyden sendes lige meget ud i alle retninger. Ved at placere subben op ad en væg rettes energien mere ud i rummet. Man får dermed 3db ekstra. Ved at placere subben i et hjørne har man nu 2 vægge og får rettet endnu mere energi ud. 3db pr væg = 6db ekstra. >>Tænk på solen som sender lys ud i alle retninger. Hvis vi nu placerede et spejl på undersiden af solen, på bagsiden og på den ene side, så vil al denne energi fra de 3 sider blive rettet fremad.<< Focal har ret når de siger at rummet ikke påvirker lyden så meget når subben står i et hjørne. Dog skriver de at subben altid skal stå foran. Jeg har erfaring med at i nogle rum får man det bedste resultat ved at placere subben ved bagvæggen. Så i hvert enkelt tilfælde er man nød til at prøve sig frem. Sidehøjttalere og baghøjttalere skal sidde minimum 50cm over ørehøjde (når man sidder ned), men gerne højere. Lyden skal kunne komme hen over hovedet på alle i hjemmebiografen. Der er en del uenighed om placering af baghøjttalerne. Dolby Digital og THX folkene er ikke enige i deres setup guides. Dolby siger at højttalerne skal sidde med en afstand som fronterne og THX siger at de skal sidde sammen. Igen er der vist kun at prøve sig frem til hvad man selv synes lyder bedst. mvh Peter Harbo |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |