Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Willer
Super bruger
Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 313
|
Emne: Defekte højttalere? Sendt: 21-Februar-2009 kl. 11:29 |
Har netop taget mine gamle B&W DM630 gulvhøjttalere ned fra loftet. Jeg har haft dem i godt 16 år, men har ikke brugt dem de sidste 7 år. Til min store ærgelse lyder de ganske forfærdeligt når jeg forsøger at lytte til musik på dem. Diskant lyder helt fint, men mellemtone/ og øvre bas får højttalerne til at brumme/forvrænge så det slet ikke er til at holde ud at høre på.
Jeg har prøvet to forskellige receivere. En Pioneer VSX-C100 og en JVC RX-D701. Kan det være dem der ikke kan trække disse højttalere? Senere i dag får jeg en ældre Technics receiver tilbage som de før spillede fint sammen med. Så den må også prøves.
Det skal lige siges at for godt 1½ år siden havde jeg højttalerne stående til opmagasinering hvor de fik en vandskade. De stod i nogle timer i ca. 5 cm vand før det blev opdaget. Tilsyneladende er det kun den ene der har taget visuelt skade ved at den ene samling mellem side og bund gaber et par milimeter. Dette havde jeg dog tænkt mig skulle fikses. Men hvis de af en eller anden grund slet ikke virker mere, vil jeg ikke spilde tiden på dem.
Håber der er nogen der har en god forklaring på hvad der kan være galt?
|
Kristian
|
 |
kim olsen
Guld medlem
Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
|
Sendt: 21-Februar-2009 kl. 13:32 |
Med så mange parametre kan der desværre være mange ting galt.
Højttaleren bør ikke forvrænge ved moderat lyttenvieau, uanset forstærkerens evne (inden for rimelighedens grænser)
Du bliver nok nød til at skille dem begge ad, og inspicerer dem grundigt, både enheder, delefilter mm. når du har gennemgået dem "optisk", så skal du have kigget nærmere på om enhederne bevæger sig korrekt, om de flexer unødvendigt, eller om de på anden måde har taget skade rent mekanisk.
|
Crown - there is no substitute.
|
 |
Willer
Super bruger
|
Sendt: 21-Februar-2009 kl. 15:08 |
Hej Kim og tak for svaret.
Lyder som en større omgang at begynde at skille dem ad. Ender nok med at jeg forære dem væk til en eller anden som har mod på fejlsøgningen eller også ender de på genbrugspladsen, hvis der ikke er nogen der vil ha dem.
Er så småt begyndt at se mig om efter nogle nye højttalere, men ville da lige give dem en chance for at spille lidt endnu. Men sådan skulle det ikke være.
|
Kristian
|
 |
fast2night
Guld medlem
Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
|
Sendt: 21-Februar-2009 kl. 17:48 |
Willer skrev:
Hej Kim og tak for svaret.
Lyder som en større omgang at begynde at skille dem ad. Ender nok med at jeg forære dem væk til en eller anden som har mod på fejlsøgningen eller også ender de på genbrugspladsen, hvis der ikke er nogen der vil ha dem.
Er så småt begyndt at se mig om efter nogle nye højttalere, men ville da lige give dem en chance for at spille lidt endnu. Men sådan skulle det ikke være. |
Har du kontrolleret basenhedernes kantophæng? Det er jo ret let at afmontere stoframmen.
Redigeret af fast2night - 21-Februar-2009 kl. 18:06
|
Mvh Hans
|
 |
Willer
Super bruger
|
Sendt: 21-Februar-2009 kl. 19:37 |
Ude fra er der ikke noget synligt galt med enhederne, når frontstoffet er afmonteret. Det er lidt svært at forklare, men det lyder lidt som om de spiller ind i madpapir som så blafre med. Svært at forklare anderledes.
|
Kristian
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 21-Februar-2009 kl. 19:50 |
Det kunne lyde som om, at spolen er i kontakt med magneten, og det må den ikke være. Du kan kontrollere dette ved at trykke keglen ind i magneten, og høre om den skraber på magneten.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
Willer
Super bruger
|
Sendt: 21-Februar-2009 kl. 22:29 |
Hmmm.... nu er vi vist ude hvor jeg ikke helt kan bunde. 
Kan du forklare det nærmere Niels?
|
Kristian
|
 |
fast2night
Guld medlem
Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
|
Sendt: 21-Februar-2009 kl. 22:32 |
Willer skrev:
Hmmm.... nu er vi vist ude hvor jeg ikke helt kan bunde. 
Kan du forklare det nærmere Niels? |
Prøv og tryk forsigtigt på basmembranerne og lyt efter skrabelyde når membranen bevæges.
|
Mvh Hans
|
 |
Willer
Super bruger
|
Sendt: 21-Februar-2009 kl. 22:34 |
Det kunne godt lyde som om de skraber på noget inde bag ved, når man forsigtigt trykker dem ind. Kan der gøres noget ved det, eller er deres dage talte?
|
Kristian
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 21-Februar-2009 kl. 22:38 |
Er der en skrabelyd når du trykker på en af enhederne.?
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 21-Februar-2009 kl. 22:42 |
Willer skrev:
Det kunne godt lyde som om de skraber på noget inde bag ved, når man forsigtigt trykker dem ind. Kan der gøres noget ved det, eller er deres dage talte? |
Så er der ikke meget at gøre.
|
|
 |
Willer
Super bruger
|
Sendt: 21-Februar-2009 kl. 22:46 |
Tak for hjælpen Niels. Det var et forsøg værd at forhøre inden de blev kaseret syntes jeg. Nu er jeg helt sikkert på udkig efter nye. 
Hvordan kan sådan noget ske? Tidens tand?
Redigeret af Willer - 21-Februar-2009 kl. 22:47
|
Kristian
|
 |