recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Boot device changed
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBoot device changed

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
A. Larsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 22-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Emne: Boot device changed
    Sendt: 04-Marts-2009 kl. 11:45

Hej alle

I har altid været søde til at prøve at hjælpe, selvom meget af det der skrives i forum virker som et fremmedsprog for mig. Mit kendskab er meget basalt brugerniveau.

Mit nyeste problem er, at jeg har købt en extern harddisk, og når jeg starter min pc, får jeg meddelelsen at boot device is changed.Når  jeg så går i setup er der flere bjælker jeg kan vælge. Men jeg aner faktisk ikke hvad jeg skal gøre, og har brugt esc knappen. Jeg er godt klar over, at der er noget der er ændret når jeg får 500 GB på. Men er det noget jeg skal gøre hver gang eller kan jeg lave en permanent ændring, så jeg kan gå direkte i Windows.

Jeg må lige tilføje at jeg ikke bruger den externe harddisk hele tiden. Jeg tænder den kun når jeg skal bruge den til billeder etc.

Tillægsspørgsmål: Er denne boot change også årsag til at jeg ikke kan opdatere Java og Adobe. Jeg får meddelelse om at drive J: er invalid. Det kan jeg godt forstå. Jeg har aldrig haft et drev J: og min harddisk kører på drev E:

Mange hilsner og på forhånd tak

A. Larsen
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 11:53
Kan du boote fra den interne harddisk, når USB disken ikke er tilsluttet?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 11:56

Ja det kan jeg godt. Og hvis jeg bruger F1 for ikke at gå i setup, og holder den externe harddisk slukket, åbner jeg i windows næste gang. Det er kun ved ændringer boot menu'en kommer frem.

hilsen

A. Larsen
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 12:18
I min BIOS-setup kan jeg vælge menuen "Boot", og undermenuen "Hard Disk Drives", og der kan jeg vælge rækkefølgen for de diske, som skal forsøges. Jeg vil tro din setup har det samme eller ngoet lignende, og at det er der, som det skal ændres. Hvis din Boot-menu har andre undermenuer er de også værd at kikke i. Jeg gemmer mine ændringer ved at trykke F10.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 12:24

Dvs. jeg kan roligt gå ind i menuerne og kigge. Jeg var lidt nervøs for at lave ravage, men så længe jeg undgår at gemme er det åbenbart ok.

Der kan jeg måske også finde oplysninger om det ikke eksisterende drev J: som Adobe og Java ikke kan finde.

Tak og hilsen

A. Larsen
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 12:38
Ja, du kan roligt kikke uden at gemme, bare brug ESC-tasten for at forlade en menu/undermenu. Hvis noget går galt, har du nok et eller andet sted i setup mulighed for at indlægge standardindstillinger. Det hedder måske "Default parameters" eller "Optimal parameters".

Jeg tror i øvrigt, at du skal have tilsluttet den eksterne harddisk og tændt den, for at du kan lave den nødvendige ændring i setup. Den interne harddisk skal stå som første prioritet.

Jeg kan ikke forestille mig, at du finder J: i BIOS-setup. J: findes jo netop ikke.

EDIT: Når setup forlades, kan alle ændringer gemmes eller fortrydes. En ændring i en undermenu fortrydes ikke blot ved at forlade undermenuen med Esc-tasten.

Redigeret af jeje - 04-Marts-2009 kl. 12:51
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 12:14

Hej igen.

Tak for interessen. Håber ikke tråden er helt død.

Nu har jeg siddet og prøvet at finde ud af min BOOT menu. Det er jo ligesom turkisk eller værre. Jeg har prøvet at gå ind i BIOS og ændre så vidt jeg husker, Primary Master og Secondary Master. Jeg har også prøvet at gå ind i standard CMOS og se på IDE Channel 0 og 1 og prøvet at ændre der. Det gør ingen forskel.

Hvis jeg vælger ikke at ændre i BOOT menuen, men bare trykke F1 for continue og komme til Windows hver gang jeg bruger extern harddisk, kan jeg så lave ravage, eller vil den bare fortsætte på denne måde. For det kan jeg godt leve med, når jeg ved hvorfor.

stort tak

A. Larsen
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 12:25

Det du skal ændre, det er så din bios ikke booter fra ekstern device. Den er sandsynligvis sat til ja, og den disk du har i er en primær disk (sidstnævnt skal du ikke tænke på).

Hvis du kan finde det i bios, så slå det fra, at den må boote fra ekstern device. Det er den mest simple løsning at gå efter.

Jeg kan ikke guide dig til, hvor i din bios du finder det, men jeg kan sige med sikkerhed, at du finder det ikke under de punkter du har kigget på

Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 12:28
Du ødelægger ikke noget, ved at fortsætte som du gør nu.

Hvis den eksterne harddisk fungerer som en udvidelse af lagerpladsen, så forstår jeg at den er koblet til hele tiden. Men hvis den fungerer som backup, så burde den tages fra, når der ikke kopieres over på den. Ellers kan et lynnedslag måske ødelægge både computer og harddisk.
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 12:47
Hvis du lægger et billede af skærmen, som den ser ud lige før du trykker F1, kan vi måske finde den rigtige manual på nettet.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 14:10

Jeg bruger den externe harddisk som lagerplads og back-up. Jeg kobler den kun til når jeg skal bruge den, og så kommer BOOT menuen igen næste gang jeg starter. Og hvis jeg ikke kan ødelægge noget, kan jeg leve med det.

Men jeg ved desværre heller ikke hvordan jeg lægger et billede af  skærmen på siden til fælles fornøjelse.

Og jeg syns ikke jeg kan se noget om at boote fra extern device i BOOT menuen lige meget hvilken bjælke jeg går ind i. Men som skrevet før, virker det som tyrkisk - eller hebraisk eller noget.

Jeg har stor respekt for jer og jeres viden og er glad for at i vil beskæftige jer med gamle koner som udviklingen er ved at løbe fra.

Jeg har brugt jeres side siden 2004, da jeg købte min harddisk optager men under en anden signatur, og har altid lært noget nyt med jeres gode råd.

Skal jeg tage min externe harddisk fra både USB stik og net stik når jeg ikke bruger den, eller er net stikket nok?

knuz

A. Larsen
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af A. Larsen A. Larsen skrev:

Skal jeg tage min externe harddisk fra både USB stik og net stik når jeg ikke bruger den, eller er net stikket nok?

Egentlig er det ligegyldigt om den er tilsluttet eller ej.

Hvis boot-rækkefølgen i BIOS har USB før den interne harddisk, prøver din computer at boote fra USB harddisken (kunne også være et USB CD-drev eller flash drev). Hvis der ikke kan bootes fra USB enheden, går computeren videre til den næste enhed, og på et eller andet tidspunkt skulle den gerne komme til din harddisk (eller rettere: den harddisk som du har markeret som bootable, hvis der er flere interne harddiske).

Hvis du aldrig har behov for at boote fra USB, er det nemmeste at ændre i BIOS så den interne harddisk kommer før USB.

EDIT: jeg glemte din popup boot menu. Det har jeg aldrig set på en computer, og jeg kan ikke forestille mig andet end at det er konfigurerbart om den skal komme frem. Får du også denne popup boot menu hvis du booter med en CD i drevet? Det normale er at BIOS prøver sig frem i den rækkefølge som du har konfigureret.

Redigeret af JesperLund - 05-Marts-2009 kl. 14:23
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu