Jeg modtog i går fredags 27/3 min Panasonic DMP-BD60.

Så har jeg levet et par uger med min nye Panasonic DMP-BD60 Blu-ray afspiller og kan bedre komme med en personlig anmeldelse. Anmeldelsen skal både ses som af selve Panasonic afspilleren men også op imod min TViX 6500 da det indtil nu har været eneste HD kilde i mit setup.

Kassen jeg modtog, gav indtryk af den intet vejede. Og selve DMP-BD60 fylder nærmest ingenting, og mindes faktisk ikke at jeg nogensinde har haft en CD eller DVD afspiller der fyldte så lidt. Men alligevel, det er da imponerende den ikke optager mere plads. Under 5 cm høj, eller lav er den. Men dette kan selvfølgelig også lede en hen imod at det så er noget billig kram…
Udpakning? Ikke så meget her. Den kræver ikke noget specielt opstilling. Dog…. Så røg det grimme lille ”YOU TUBE” klistermærke ud til højre.

Firmware update kørte som bare... no problems der. Den kom selv og sagde jeg skulle opdatere.

CD
Loadtid: 4 sek.
Brugte ikke for meget tid på at nærlytte CD kvalitet, da jeg benytter HDMI til min Onkyo. Tror derfor at det er min Onkyo der levere D/A konverteringen og frembringer lydens egenskaber. Uden tvivl er den mere klar i lyden end min gamle DVD/CD afspiller, men igen har jeg ikke lavet det store test arbejde her.
DVD
Loadtid: 21 sek
Billede kvalitet er rigtig flot, ingen klager. Det er milevidt fra min sidste DVD afspillers kvalitet. Helt klart er kvaliteten go! Billedet står roligt, klart og uden pixeleringer af opskaleringer.
Ups Region? Skod jeg har glemt min gamle DVD var regions fri…. Nu har jeg kasse Region 1 DVD film jeg ikke kan bruge..... 
Fjernbetjeningen har jeg ikke ofret meget tid da den blev slugt af min Harmony få dage efter opstilling.
Blu-ray
Loadtid: 1 min 16 sekunder (76 sekunder)
Det er klart ALT for længe… Men om det tager 45-55 sekunder eller 20 sekunder mere, så sidder man alligevel og syntes det er lang tid. Det kan ikke ødelægge helhedsindtrykket for mig. Jeg personlig karakteriserer det som et Blu-ray generelt problem med de lange loadtider og ikke min nye afspiller.
Profile 2 eller Netværk/Internet? BD60 vil bare på nettet. Om jeg slog netværks adgang til eller blokerede den, tager opstarten lige længe tid på at finde om der er netværks adgang eller om der ikke er. Profile 2.0 features? Har ikke nogen film med 2.0 så her må jeg springe over.
Blu-ray lyd: Se Onkyo. Men TRUE HD er fanme sejt! Lyden er præcis, detaljeret, prompte, dynamisk og generelt fyldig.
Blu-ray billede: For mig det allervigtigste. Indrømmer at der i mit setup ”kun” har haft en TViX 6500 til at gengive Imagefiler af Blu-ray film. Og jeg ser nu at TViX ikke er ligeså god til HD som Panasonic DMP-BD60. Tvivl dog ikke for TViX er go til HD, og den har så nogle andre fordele som gør den unik og total uundværlig. Billedet står både mere roligt (sikker på 24P spiller en afgørende rolle her?) og virker skarpere. Farverne er naturlige uden nogen form for sminke.
BD film (brugt til test): Bond ”Quantum of Solace”, King Kong (Jackson) og Live Free or Die Hard.
King Kong syntes jeg er noget af det flotteste der er indspillet. Den er fyldt med så utrolig klare og skarpe billeder det til tider gør ondt… Og nærbillederne af Naomi Watts er så flot optaget at det ikke kun er hendes lækre ydre der får hårene til at rejse sig.
YOU YUBE

Pos: Det er hurtig at søge i hele YOU TUBE’s bibliotek. Der er film om ALT! Filmafspilningen kommer prompte! Kommer man en aften i tanke om at ville se en sekvens fra et eller ”Achmed The Dead Terrorist”, så findes det sgu på YOU TUBE og man har muligheden for at finde det på sin Blu-ray afspiller i stuen!!
Neg: Det ligner lort! Billede kvaliteten er så dårlig og røv elendig det er til at brække sig over!!! Det er så slemt at det er ubrugelig og mest af alt minder mig om…… ja hvad skal jeg sammenligne med???... Hhhhhmmmm … jo nemlig, elendige YOU TUBE video klip på internettet…..
Men så igen, jeg er ikke YOU TUBE mand…
Strømforbrug ligger på ca. 15 Watt under BD afspilling, hvilket er ret fint. Standby forbrug, kan med at sætte den til at bruge mindst mulig strøm i standby, velvidende den tager en krig om opstart før den er parat til at modtage en disc. Men resultatet bliver iht Spar"O"meter fra DONG at den kun 0,3Watt i standby.... Det kan ikke gøres billigere.
Konklusionen må blive at trækker jeg det negative fra, som load tid på BD film vel er, så opvejer billede kvaliteten det hele med en pris på 2500 DKR for en "State of the Art" Blu-ray afspiller.
Redigeret af BorgHammer - 16-April-2009 kl. 08:19