recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - At købe en cpu-køler (&#"&/ !!!!!)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAt købe en cpu-køler (&#"&/ !!!!!)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Emne: At købe en cpu-køler (&#"&/ !!!!!)
    Sendt: 28-Marts-2009 kl. 12:04
Så, nu fik jeg købt mig en CPU-køler.

Valget blev en brugt Zalman CNPS 9500AM, og dermed mulighed for at benytte sokkel AM2.

Inden køb chekkede jeg højden på køleren. 12,5 cm. står der på zalman hjemmeside. Jeg måler op - det går lige med kabinettet. Jeg dobbelt chekker, og checkker lige mine mål en tredje gang.  For lige at være 100% sikker på at jeg ikke kunne kludre i opmålingen, så laver jeg en hurtig skabelon i pap - 12,5 cm høj. Denne kunne sagtens være i kabinettet, endda med 0,5 cm sikkerhedsmargin.

Køleren bestilles, og har lige modtaget den i dag med posten. Som en lille dreng som har fået nyt legetøj, flår jeg pakken fra hinanden, og begynder at montere den.

Efter en masse bøvl med at få den monteret som jeg vil have den skal vende, så skal toppladen på mit Origen X11 sættes på.. Her opdager jeg et problem - køleren er højere end kabinettet!

Nu er gode råd dyre... Så nu må patienten på operationsbordet for at komme til at passe.

Kan det virkelig passe, at zalman ikke har styr på deres mål? - køleren måler 13,5 cm, altså 1 cm mere end hvad den er opgivet til på zalmans hjemmeside.. 
Til top
Corax Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 12:28
Nu ved jeg ikke hvorfra du målte. Men på Zalmans hjemmeside står der 135mm fra bundkortet til chassis.

Zalman CNPS 9500AM

Virkeligt surt at mangle 5mm
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 12:34
Ja, man skal være meget opmærksom på det med at målingen er fra bunden af kabinettet. Hvis man ved at køleren er 12 cm høj, skal man yderligere lægge 1.5 cm til , det er afstandsskruer og bundkort, dvs plade og cpu sokkel.

Det var surt Anima   Er du ikke nødt til at bytte?
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af Corax Corax skrev:

Nu ved jeg ikke hvorfra du målte. Men på Zalmans hjemmeside står der 135mm fra bundkortet til chassis.

Zalman CNPS 9500AM

Virkeligt surt at mangle 5mm

85(L) x 112(W) x 125(H) mm

Det er hvad der står på deres hjemmeside.

Jeg har monteret cpuen i bundkortet, og har sat min 12,5 cm høje skabelon ovenpå cpuen - altså derfra hvor køleren har kontakt.

Og ja, de skilter også med en højde på 13,5 cm fra bundkort til chassis, som den anbefalede min. højde inde i kabinettet - et krav, som mit opfylte 100%.

Bare surt, men jeg må afmontere blæseren, og skære toppen af med en rundsav. Enten det eller slet ikke montere toppladen..

Ken, det er ikke det store tab - jeg fik den for 100 kroner - så kan godt leve med at skære lidt af den for at få den til at passe.

Men for !%#!!€! det er trælst at den er højere end hvad der står på hjemmesiden - målte jo, og havde taget afstandsskruer, cpu og sokkel med i målingerne.

It would have been a snug fit

Redigeret af Anima - 28-Marts-2009 kl. 12:52
Til top
Corax Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Februar-2007
Point: 351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Og ja, de skilter også med en højde på 13,5 cm fra bundkort til chassis, som den anbefalede min. højde inde i kabinettet - et krav, som mit opfylte 100%.

Det var den tegning jeg talte om.
Til top
redmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Oktober-2008
Point: 157
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 19:55

Jeg tror godt der kan tages ca. 1 cm af den foroven, men det er da surt at skulle lave om på det man lige har købt.

Er den lydløs ?

Jakob :-)
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 23:29
I skrivende stund ja, for har pillet blæseren af 

Jeg tror også lige det kan gå. Også sådan at det er muligt at have en 92mm blæser fra nexus siddende
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 10:06
ANIMA:

Siger din box køler noget, var der ikke noget med at det var en 4850E CPU. Men du fik måske ikke box køler med?

Hvis du har installeret blæserstyring i form af cool@quiet og sat strømstyring til minimum, så kører en CPU blæser ikke mere end omkring 1000 til 1600 omdrejninger. Siger da ikke meget, slet ikke med låg på kabinettet, gør det? 
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 14:13
Hej Ken

Jo, jeg fik box køleren med. Der er dog nogle ting som jeg ikke finder tilfredsstillende:

1) den er synligt skæv
2) Overfladen er meget ru - kræver planslibning (kølepasta gør det ikke i mit tilfælde)
3) blæseren er meget lille
4) blæseren vender nedaf, og ødelægger airflowet i kabinettet.

Med den jeg har nu, har jeg mulighed for at bruge cpu-fan til at blæser den varme luft ud af kabinettet - og dermed samtidig spare 2 støjende blæsere på 80 mm (det kræver dog lidt modifikationer af selve kabinettet, men jeg har adgang til al den plexiglas jeg ønsker. Så jeg kan faktisk dirigere flowet rundt som jeg ønsker det)

Lidt overkill at smide en zalman 9500 på, men til 100 kroner gør det ikke så meget.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu