Hej
Først og fremmest skal i vide hvad jeg har grej.
Forstærker: DENON AVR-3801.
Hjemmebygget HTPC, Win XP MCE 2005 og alle opdateringer. Media Center bruger PowerDVD til at afspille DVD'er og Windows Media Player til Alt andet. Alt software er indstillet til at sende signal via S/PDIF (Digitalt). Signal til forstærkeren går fra min HDA Xplosion Lydkort gennem en coaxial kabel digitalt på 96Khz.
Lige fra dag et har jeg undret mig over hvorfor at der på displayet står både SIGNAL og INPUT med hver 3 dioder hvor der står dette over.
SIGNAL
LOCK-------DOLBY DIGITAL---------DTS
(diode)---------(diode)-----------(diode)
INPUT
AUTO------------PCM-------------DTS
(diode)--------(diode)--------(diode)
Jeg tænker at det jo sikkert har noget med selve signalet (INPUT) at gøre og encoding (SIGNAL) i signalet.
Hvis jeg gøre sådan...
Sætter INPUT på AUTO og afspiller hvad som helst, som ikke er en DVD med DD (Dolby Digital) eller DTS encoding, så lyser følgende.
SIGNAL
LOCK------(intet)-----(intet)
INPUT
AUTO -----(intet)-----(intet)
Displayet viser først AUTO derefter IN = D COAXIEL og så DIRECT96Khz. fordi jeg har valgt DIRECT EQ'en. Vælger jeg at fodre forstærkeren med en 44 eller 48 Khz. signal i stedet så forsvinder 96Khz. fra displayet.
Afspiller jeg en DVD med DD encoding sker følgende ændringer....
SIGNAL
LOCK----------DD--------(intet)
Hvis det er DTS encoding....
SIGNAL
LOCK--------(intet)------DTS.
I begge tilfælde skifter displayet til kun DIRECT, igen forsvinder 96Khz. selvom jeg i driveren har valgt. 96Khz.
Der kommer under alle omstændigheder lyd.
Stiller jeg INPUT på PCM og afspiller hvad som helst, som ikke er en DVD med DD eller DTS encoding lyser følgende...
SIGNAL
LOCK------(intet)-----(intet)
INPUT
(intet)------PCM-----(intet)
Displayet viser først PCM derefter IN = D COAXIEL og så DIRECT96Khz. fordi jeg har valgt DIRECT EQ'en. Skifter jeg til 44 eller 48 Khz. i medie centeren forsvinder 96Khz. Der kommer lyd.
Afspiller jeg en DVD med DD eller DTS encoding er der intet lyd og DD eller DTS lyser ikke og displayet viser nu kun DIRECT selvom jeg i driveren til lydkortet har valgt 96Khz. Skifter jeg til 44 eller 48 khz. i medie centeren gør det ingen forskel, stadig ingen lyd.
Skifter jeg INPUT til DTS og afspiller hvad som helst, som ikke er en DVD med DTS encoding, så lyser følgende....
SIGNAL
LOCK-----(intet)-----(intet)
INPUT
(intet)----(intet)------DTS
Displayet viser først DTS derefter IN = D COAXIEL og så kun DIRECT selvom jeg i lydkortets driver har valgt 96 Khz. og jeg har her igen valgt DIRECT EQ'en. Der kommer ingen lyd. Skifter jeg til 44 eller 48 khz. i medie centeren gør det ingen forskel, stadig ingen lyd.
Afspiller jeg en DVD med DTS encoding sker følgende ændringer....
SIGNAL
LOCK------(intet)------DTS
Der kommer lyd. Skifter jeg til 44 eller 48 khz. i medie centeren gør det ingen forskel, stadig med lyd. Er det derimod med DD encoding lyser DTS under INPUT og kun LOCK under SIGNAL og ingen lyd. Skifter jeg til 44 eller 48 khz. i medie centeren gør det ingen forskel, stadig ingen lyd.
Her kommer det jeg er forvirret over....
Er det rigtigt forstået at et PCM signal er et digitalt signal uanset hvor mange Khz. det er på? Og skal man bruge PCM signalet, skal alt lyd recodes til et PCM lydspor? f.eks. DTS -> PCM eller DD -> PCM.
Og er det rigtigt forstået at der også findes et DTS signal som er et digital signal på 48 Khz. som kun kan udnyttes hvis lydsporet er et DTS lydspor?
Og hvordan er det med DD? Kan det kun køre på et digitalt signal der er på 44 Khz.?
Jeg er virkelig forvirret?
Redigeret af Hessi - 29-Marts-2009 kl. 04:53