recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rip DVD til MKV - afspilles på NMT
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRip DVD til MKV - afspilles på NMT

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Emne: Rip DVD til MKV - afspilles på NMT
    Sendt: 21-April-2009 kl. 08:39
Hej alle

Hjælp søges til "god-standard-rippe-metode-af-dvd'er-til-mkv"!

Jeg har tidligere rippet mine DVD'er til ISO og afspillet på min PCH, men kunne dybest set godt tænke mig nogle "nemmere" filer forstået på den måde at jeg gerne vil af med alt det overflødige (unødv. lydspor, undertekster, menuer og nok også andet ekstra-materiale) og kunne nøjes med bare at trykke "Play"!

Jeg har ikke det store overblik over mulighederne eller teknikkerne, men vil selvfølgelig gerne nøjes med at lave arbejdet én gang, da det jo nok er relativt tidskrævende :-)

Jeg har en idé om at jeg ikke går helt galt i skoven ved at vælge MKV med H.264 kodet video. Dette container-format (og PCH'en!) skulle så vidt jeg kan forstå supportere flere lydspor og flere undertekster.

Jeg har surfet lidt rundt for at finde "den smarteste/sikreste/bedste" måde at konstruere disse mkv-filer, men indtil nu har jeg kun formået at blive forvirret (måske på et højere plan) - der er rigtigt mange forskellige værktøjer og metoder og det er svært at skille fårene fra bukkene uden større overblik.

Video:
Jeg vil gerne have mulighed for både at lave mkv-filer i "optimal" kvalitet med ukomprimeret eller meget let komprimeret video, men også gerne mkv-filer der fylder mindre på bekostning af en smule billedkvalitet - ved ikke hvor stor betydning komprimeringen har i forhold til billedkvaliteten/filstørrelsen.
Jeg har også nogle koncert-dvd'er som har lidt ekstra-materiale som jeg undtagelsesvis gerne vil have med - er det bare at lave flere filer eller kan det evt. lade sig gøre at inkludere dem i én mkv-fil og hvordan kan man så hurtigt vælge dem - bogmærker, menu eller hvordan?
Audio:
Afhængig af størrelsen vil jeg også her gerne have en god lydkvalitet og vil både have mulighed for at vælge lydspor i eks. DTS, AC3, stereo og evt. engelsk/dansk.
Undertekster:
Så vidt jeg har læst er det ikke trivielt at pille underteksterne ud fra en DVD og løsningen er så i stedet at finde passende undertekster et sted på nettet - men det levner stadig proceduren med at få dem "klemt" ned i mkv-filen.
Standard:
Jeg vil selvfølgelig gerne kunne spille filerne på PCH og evt. fremtidige NMT'er ligesom afspilning i VLC vil være rart (men det er nok ikke det store problem) - derfor vil jeg gerne have produceret "korrekte"/"standardiserede" mkv-filer, så jeg har en rimelig sikkerhed for at det bare virker!

Jeg er indtil videre "snublet" over Encoding Guide for DVD to H264 fra NMTWiki, en stor liste med guides fra VideoHelp, en forum-post der diskuterer en metode med gratis værktøjer samt noget mere med HandBrake.
Jeg ANER ikke om noget af dette er godt og i stedet for at bruge utallige timer/dage på at teste de forskellige værktøjer tænkte jeg om ikke nogle af de mere erfarne folk fra recordere kan fortælle lidt om deres erfaringer og metoder - gerne med specielt henblik på ovenstående behov, men generel viden er selvfølgelig også mere end velkomment.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe med at stykke alle bidderne sammen, så jeg ikke ender med en masse skrammel-materiale efter utallige forsøg :-)
Mvh Tommy
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2005
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2009 kl. 09:53

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Jeg har tidligere rippet mine DVD'er til ISO og afspillet på min PCH, men kunne dybest set godt tænke mig nogle "nemmere" filer forstået på den måde at jeg gerne vil af med alt det overflødige (unødv. lydspor, undertekster, menuer og nok også andet ekstra-materiale) og kunne nøjes med bare at trykke "Play"!

Jeg kan ikke svare på dit konkrete spørgsmål, men jeg har da et bud på en løsning.

Eneste argument for at bruge MKV/H.264 i stedet for mpeg2 er at spare plads. Det har du fornuftigt nok ikke nævnt.

Derfor vil jeg foreslå at du holder dig til DVD formatet.

Med f.eks. Nero Recode kan man nemt udtrække hovedfilm med ønskede lydspor og undertekster. Ydermere kan man vælge hvilket lydspor og hvilken undertekst, der startes med automatisk (default streams).

Hvis du har DVDer med serier, hvor du gerne vil fjerne trailere, men bevare menuen, kan du bruge VobBlanker (freeware).

Kuro
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2009 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af mgmg mgmg skrev:

Eneste argument for at bruge MKV/H.264 i stedet for mpeg2 er at spare plads. Det har du fornuftigt nok ikke nævnt.

Derfor vil jeg foreslå at du holder dig til DVD formatet.

Tak for svaret!
Jeg har skrevet, at jeg gerne ville have mulighed for at lave mkv-filer i god kvalitet og i mindre god kvalitet - sidstnævnte netop for at mindske filstørrelsen. Derudover vil jeg gerne have fjernet alt det "overflødige" og derved få nemmere filer der hurtigere "er i gang".
Hvad indebærer det at "holde sig til DVD-formatet" - betyder det at mkv er skrottet eller at video-delen er i et andet format eller noget helt tredje?
/Tommy
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2009 kl. 11:24
.mkv er jo bare et container-format, det kan indeholde alle mulige video-formater.

Hvis du vil bevare billed/lyd-kvaliteten kan du jo trække MPEG2 delen fra hovedfilmen uberørt ud af dine DVD'er, og putte det ind i din mkv-fil - så sparer du den plads som ekstramaterialet bruger. Du kan så vælge at omkode til f.eks. MPEG4/H.264/whatever, hvis du vil spare yderligere plads.

Der er dog et problem med teksterne: De ligger som bitmap billeder på en DVD, og det kan NMT'erne ikke håndtere - så dem skal du OCR konvertere til tekstformat med f.eks. SubRip.

-Kent

Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2009 kl. 11:47

Jeg har ikke læst dig ordrige indlæg grundigt nok.

Alligevel, vil jeg foreslå, at du holder dig til din gamle metode med DVD/ISO filer, men stripper det overflødige bort med Nero Recode og vælger default lyd og undertekster.

100+ film pr. TB er vel OK.

Plads forbruget er nok det halve, hvis du omkoder til H.264. Jeg ved ikke om der bliver en synligt kvalitetstab, men det bliver jo højest lige så godt.

Kuro
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2009 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

.mkv er jo bare et container-format, det kan indeholde alle mulige video-formater.Hvis du vil bevare billed/lyd-kvaliteten kan du jo trække MPEG2 delen fra hovedfilmen uberørt ud af dine DVD'er, og putte det ind i din mkv-fil - så sparer du den plads som ekstramaterialet bruger. Du kan så vælge at omkode til f.eks. MPEG4/H.264/whatever, hvis du vil spare yderligere plads.

Hvilke værktøjer kan anbefales til dette?
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2009 kl. 00:00

http://www.makemkv.com/

Nemmeste løsning hvis du vil have fuld original kvalitet i en .mkv container der bare spiller på din PCH

Makemkv virker ligesom en dvd-ripper, du vælger hovedvideoen (filmen) og de audiospor og de undertekster du vil have over i .mkv'en - derefter kopieres de i sin originale kvalitet over i mkv containeren, endda med kapitler. Tager få minutter hvorefter du som sagt har en mkv med det originale mpeg2 videospor, et eller flere originale audio spor der kan skiftes imellem på pch'en, et eller flere undertekster (som dog ikke kan vises på pch'en) samt kapitelmarkers så du på pch'en kan skippe frem og tilbage fuldstændig som på dvd'en. Der er ikke understøttelse af menuer i en mkv.

Den eneste ulempe med denne metode er at pch'en endnu ikke understøtter visning af de originale dvd undertekster der er i vobsub (bitmap) format - dvs. du er nødt til at bruge alternative .srt undertekster. Disse kan du enten selv udtrække af de originale tekster med noget undertekst software der kan konvertere dem, dette tager lidt tid da der skal laves OCR, tekstgenkendelse, fordi dvd teksterne er billeder der skal laves om til tekst. Den anden mulighed er at downloade færdige .srt undertekster fra internetet - her findes .srt tekster til næsten alle film. Disse srt undertekster lægges enten som en ekstern srt fil ved siden af mkv'en eller de kan muxes ind i mkv'en med mkvmerge - dette er en simpel og hurtig process.

Mkv Filer du laver på denne måde spiller perfect på PCH'en uden de småproblemer der indimellem er med DVD strukturer eller ISO'er. Og de kan også streames fra MyIhome der jo ikke understøtter streaming af DVD/ISO

Skal du spare plads, skal du konvertere selve mpeg2 videosporet til h264, men beholde de originale audio spor. Dette gøres forholdsvis nemt med flere forskellige mulige software produkter. Eksempler er handbrake, megui - og andre. En typisk h264 encodning af en sådan DVD vil kunne mindske pladsforbruget til et sted mellem halvdelen og 2/3 afhængig af kvalitetskrav - (der vil altid være kvalitetstab når man reencoder noget). Selve encodnings processen vil tage fra nogle timer til en nats tid afhængig af hvor kraftig en CPU du har. Hvis ikke du har et specielt behov for at spare på pladsen, vil jeg derfor anbefale dig ikke at bruge tid og kræfter på denne reencodning men blot holde dig til den nemme makemkv løsning der giver maximum kvalitet på kortest mulige tid.

Men sig til hvis du alligevel vil prøve dette, så kan vi dykke lidt nærmere ned i hvordan du lettest gør det.

PS: makemkv kan rippe flere titler fra DVD'en udover filmen - altså ekstramateriale osv. med deres individuelle audio og evt. tekster, disse rippes til separate .mkv filer, så du får en mkv for filmen, og en for hvert ekstra materiale du vælger. Lægger du alle mkv filer fra en dvd i en samlet folder, kan de evt afspilles om en playliste på PCH'en i den rækkefølge de ligger i.

PSS: mkv filerne kan selvfølgelig også afspilles på din PC - med stort set hvilken somhelst directshow media afspiller du vælger

Redigeret af spawn - 22-April-2009 kl. 00:16
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2009 kl. 14:35

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Nemmeste løsning hvis du vil have fuld original kvalitet i en .mkv container der bare spiller på din PCH

Er der en fordel ved mkv/mpeg2 frem for en DVD/ISO fil med vob/mpeg2?

Kuro
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2009 kl. 18:30

Det afhænger af omstændighederne.

Under normale omstændigheder er der ingen fordele ved at gøre dette

Men lige netop i forbindelse med disse små hardware netværks afspillere som Popcorn hour o.a. kan der være nogle fordele.

En af dem er at en Popcorn hour ikke er en egentlig dvd-afspiller, men mere en media fil afspiller. Den understøtter ikke afspilning af en retail dvd der er krypteret og som man med sikkerhed ved overholder dvd-standarderne. Den understøtter kun afspilning af DVD som brugeren selv har dekrypteret eller fabrikeret. Denne process giver ofte færdige dvd-strukturer som ikke overholder dvd-standarderne 100%, oftest fordi de værktøjer der findes til dette ikke laver dvd eller ifo strukturer der 100% overholder dvd-standarderne. Når eller hvis den software afspilleren har til DVD afspilning samtidig er forholdsvis streng omkring kravene til disse standarder og dekryptering og sammenholdt med egentlige bugs i afspilleren der også kan være der - så kan det nogen gange være lidt af en udfordring at få disse hjemmelavede dvd-strukturer til at spille ordentligt. Nogen spiller fint, andre gør ikke, og det kan være meget svært at gennemskue hvad der skaber problemet.

Her er det ofte nemmere at få en mere simpel fil som en mkv til at virke hvergang.  

Derudover er der mange som bruger disse afspillere til at streame media filer fra eks. en central http media server - disse understøtter slet ikke streaming af dvd strukturer - men kun enkeltfils formater. Så her giver det også mulighed for at man så kan streame sine dvd rips på samme måde som alle ens andre media filer, fra samme interface osv. - uden at ens DVD rips skal behandles særskilt ved at mappe smb shares eller lignende.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2009 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

http://www.makemkv.com/

Makemkv virker ligesom en dvd-ripper, du vælger hovedvideoen (filmen) og de audiospor og de undertekster du vil have over i .mkv'en - derefter kopieres de i sin originale kvalitet over i mkv containeren, endda med kapitler. Tager få minutter hvorefter du som sagt har en mkv med det originale mpeg2 videospor, et eller flere originale audio spor der kan skiftes imellem på pch'en, et eller flere undertekster (som dog ikke kan vises på pch'en) samt kapitelmarkers så du på pch'en kan skippe frem og tilbage fuldstændig som på dvd'en. Der er ikke understøttelse af menuer i en mkv.

Den eneste ulempe med denne metode er at pch'en endnu ikke understøtter visning af de originale dvd undertekster der er i vobsub (bitmap) format - dvs. du er nødt til at bruge alternative .srt undertekster. Disse kan du enten selv udtrække af de originale tekster med noget undertekst software der kan konvertere dem, dette tager lidt tid da der skal laves OCR, tekstgenkendelse, fordi dvd teksterne er billeder der skal laves om til tekst. Den anden mulighed er at downloade færdige .srt undertekster fra internetet - her findes .srt tekster til næsten alle film. Disse srt undertekster lægges enten som en ekstern srt fil ved siden af mkv'en eller de kan muxes ind i mkv'en med mkvmerge - dette er en simpel og hurtig process.

Mkv Filer du laver på denne måde spiller perfect på PCH'en uden de småproblemer der indimellem er med DVD strukturer eller ISO'er. Og de kan også streames fra MyIhome der jo ikke understøtter streaming af DVD/ISO

Skal du spare plads, skal du konvertere selve mpeg2 videosporet til h264, men beholde de originale audio spor. Dette gøres forholdsvis nemt med flere forskellige mulige software produkter. Eksempler er handbrake, megui - og andre. En typisk h264 encodning af en sådan DVD vil kunne mindske pladsforbruget til et sted mellem halvdelen og 2/3 afhængig af kvalitetskrav - (der vil altid være kvalitetstab når man reencoder noget). Selve encodnings processen vil tage fra nogle timer til en nats tid afhængig af hvor kraftig en CPU du har. Hvis ikke du har et specielt behov for at spare på pladsen, vil jeg derfor anbefale dig ikke at bruge tid og kræfter på denne reencodning men blot holde dig til den nemme makemkv løsning der giver maximum kvalitet på kortest mulige tid.

Men sig til hvis du alligevel vil prøve dette, så kan vi dykke lidt nærmere ned i hvordan du lettest gør det.

PS: makemkv kan rippe flere titler fra DVD'en udover filmen - altså ekstramateriale osv. med deres individuelle audio og evt. tekster, disse rippes til separate .mkv filer, så du får en mkv for filmen, og en for hvert ekstra materiale du vælger. Lægger du alle mkv filer fra en dvd i en samlet folder, kan de evt afspilles om en playliste på PCH'en i den rækkefølge de ligger i.

PSS: mkv filerne kan selvfølgelig også afspilles på din PC - med stort set hvilken somhelst directshow media afspiller du vælger

Tak for hjælpen spawn!
Nu har jeg prøvet MakeMKV og det virker ganske fornuftigt (ser lækkert ud på pch'en) - har dog kun prøvet en enkelt DVD og der gav det lidt problemer at rippe stereo-lydsporet (nok tilfældigt) - men det var super-nemt. Skal have kigget lidt på problematikken med undertekster, men umiddelbart lyder det som om den bedste løsning er at finde nogen som allerede har indtastet/rippet underteksterne. Jeg kan ikke gennemskue, hvordan evt. kopi-beskyttelse tackles - håndteres det automatisk eller skal jeg eks. have anyDVD kørende samtidig?
Jeg vil gerne høre, hvordan jeg kan encode til h264 - og det behøver ikke være en omfattende guide (det ville selvfølgelig være rart, men nok også voldsomt tidskrævende), men kan "blot" være nogle gode guide-lines til hvilke programmer jeg bør kigge nærmere på og evt. links til gode guides - det er lige så meget spørgsmål om at få udvalgt hvilke utilities der er de bedst egnede til formålet og få sorteret det værste fra, så jeg ikke spilder tid med det.
/Tommy
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-April-2006
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2009 kl. 13:03
H.264 encoding kræver rimeligt meget processor . . .

Min gamle Pentium Dual Core e2160@1.8MHz kører H.264 encoding med ca. 10fps. Min Q6600 kører p.t. ca. 20fps (hvilket jeg forventer kan optimeres).

Normalt bruger jeg handbrake til at rippe mine DVD film til MKV/Xvid 2-pass, hvilket i 2000Kbps giver fin kvailtet  og en MKV fil på 1.4Gbyte til 2Gbyte. Selv på min lille e2160 kører Xvid encoding med ca. 50fps.
Min lydprofil er nu altid AAC både til H.264 og Xvid - Enten stereo på 160Kbps eller DD på 256Kbps (eller både og).

For at få filmen ind på HDD bruger jeg DVDFab 5.

Iøvrigt er Handbrake noget bedre når den kører i Linux (Ubuntu). Flere feautures og bedre kontrol.

PCH har det fint med MKV/Xvid, men min Tvix vil helst have MP4/Xvid eller MKV/H.264.

Redigeret af kleth - 01-Maj-2009 kl. 13:55
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu