recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows Home Server med TV tunere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWindows Home Server med TV tunere

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
stavn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Emne: Windows Home Server med TV tunere
    Sendt: 26-April-2009 kl. 22:25

Jeg har planer om at bygge en Windows Home Server (WHS) som udover print og fil og skal være medie server. Jeg forestiller mig SageTV for WHS.

Jeg er meget i tvivl om hvilke tv tuner kort jeg skal investere i. Jeg har TDC analog kabel TV den store pakke. Er der nogle kort som har bedre program guide end andre? Eller er det optager softwaren der har program guide. Jeg overvejer Hauppauge. Man kan vel altid senere opgradere til kort der understøtter HD og/eller digital.

Ellers nogle der har erfaring med WHS/SageTV?

Til top
stepbystep Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 25-November-2007
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2009 kl. 08:27

der er ingen problemer i at køre sagetv på whs gør det selv med stor success

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2009 kl. 09:04

Program har intet med tunerkortet at gøre - det afhænger af softwaren.

Du skal også beslutte dig for om du ønsker analogt eller digitalt tv. Vær opmærksom på at kvaliteten af dit analoge signal vil blive noget dårligere end det er idag, grundet at du kører det igennem en PC. Digitalt giver i de fleste tilfælde langt bedre kvalitet, samt giver dig mulighed for HD.

Prisen er så også lidt dyrere. Tunerkort koster ca det dobbelte af hvad du skal give for tilsvarende analoge + du skal betale kortgebyr til Yousee hvert halve år på 200kr. Hvor mange tunere regner du med at du skal bruge?

Jeg kører med en løsning med to DVB-C tunere som jeg tager alle kabeltv-kanalerne med + en DVB-T tunere (med en lille antenne ude på altanen) hvor jeg så kan tage DR1, DR2 og TV2.

Til top
stavn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2009 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Du skal også beslutte dig for om du ønsker analogt eller digitalt tv. Vær opmærksom på at kvaliteten af dit analoge signal vil blive noget dårligere end det er idag, grundet at du kører det igennem en PC. Digitalt giver i de fleste tilfælde langt bedre kvalitet, samt giver dig mulighed for HD.

Prisen er så også lidt dyrere. Tunerkort koster ca det dobbelte af hvad du skal give for tilsvarende analoge + du skal betale kortgebyr til Yousee hvert halve år på 200kr. Hvor mange tunere regner du med at du skal bruge?

Jeg kører med en løsning med to DVB-C tunere som jeg tager alle kabeltv-kanalerne med + en DVB-T tunere (med en lille antenne ude på altanen) hvor jeg så kan tage DR1, DR2 og TV2.

Hmm. Jeg synes TV er dyrt nok i Danmark i forvejen. Min polske kollega griner når jeg fortæller hvor mange kanaler vi har til hvilken pris. De har vist 40 HD kanaler for 200 kr om måneden eller noget i den stil. Men det er jo unægteligt også et større marked.

Men jeg kigger altså ind i 400 kr/år oveni de 1200 kr/år for den store pakke. Så er mine kanaler digitale? Jeg må indrømme at jeg har kigget i tilsendt YouSee materiale uden helt at finde ud af min ekstra pris.

Jeg skal nok have mindst 3 tunere da vi er 5 i familien, med 2 tv lige nu. Men vi skal også kunne optage. Vi ser mest DR/TV2 så man kunne købe et dual analog kort og så et (dual?) DVB-T kort med ekstern antenne som du beskriver. Det eneste problem er at jeg måske snart vil gå digital kabel hvorefter jeg kan skrotte det analoge kort og må købe et DVB-C dual tuner kort.

Foreløbig tak for de gode råd.

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2009 kl. 10:36

Prisen er korrekt. Du betaler fortsat for din valgte pakke. Og så skal du udover dette betale et gebyr på 200kr halvårligt pr kort (dvs 2 tunere = 2 kort = 2x200kr). For dette får du så alle dine eksisterende kanaler digitalt, nogle ekstra kanaler (Viasat History og Viasat Explorer mener jeg. Måske nogle flere også) og du får Kanal5 HD og TV2SportHD.

Et enkelt DVB-T kort er nok i øjeblikket. Dette skyldes at med DVB så ligger der flere kanaler på samme frekvens, også kaldet MUX. Med DVB-tunere kan du tune alle kanaler indenfor et MUX samtidigt, med kun en enkelt tuner. Dette er afhængigt af software, men jeg mener at de fleste Software-løsninger efterhånden understøtter det (jeg ved at MediaPortal gør). Da alle de nuværende DVB-T kanaler (gratis kanaler, boxer ikke medregnet) ligger på samme MUX, kan du derfor modtage disse med kun en enkelt tuner. Til November kommer MUX2 så med flere gratis kanaler (DR HD, DRs nye børnekanal og DR Historie/kultur), som du så igen vil kunne optage alle sammen på en gang, kun ved hjælp af en tuner. Så med en dual DVB-T tuner vil du kunne optage alle disse kanaler (fra Begge MUX's) samtidigt.

Håber ikke forklaringen blev for teknisk.

Det er klart at det er en ekstraudskrivning at skulle betale for 3 stk DVB-C kort + kortgebyr. Det ville bare være ærgeligt hvis du køber 3 analoge tunere nu og om et halvt år finder ud af at du vil skifte til DVB-C - for så har udgiften været spildt. Omvendt, hvis det I ser mest er TV2/DR så vil I med DVB-T jo få dem i digital kvalitet, og så kan I jo bedømme om I vil skifte de andre, evt gøre dette løbende.

Jeg har lært af bitter erfaring at det er vigtigt at man gør op med sig selv 100% hvordan man ønsker sit system skal fungere, inden man begynder. Jeg har lavet min del af løbende opgraderinger og det koster penge og det er lidt ærgeligt efterfølgende at sidde med hardware som er overflødigt.

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2009 kl. 11:53

Og så skal du udover dette betale et gebyr på 200kr halvårligt pr kort (dvs 2 tunere = 2 kort = 2x200kr).

SmartWi kan spare den udgift

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2009 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Og så skal du udover dette betale et gebyr på 200kr halvårligt pr kort (dvs 2 tunere = 2 kort = 2x200kr).

Korrekt, den havde jeg lige glemt i farten. Har dog ikke erfaringer med løsningen selv, så jeg ville ikke "turde" anbefale den, men det er der nok andre der kan.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2009 kl. 12:23

[

Korrekt, den havde jeg lige glemt i farten. Har dog ikke erfaringer med løsningen selv, så jeg ville ikke "turde" anbefale den, men det er der nok andre der kan.

Jeg har aldrig set nogen indlæg hvor der ønskes hjælp, fordi det ikke virker, så jeg konkluderer at det fungerer godt. Det virker i hvertfald fint med Canal Digital, via sat.

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2009 kl. 14:15

[

Jeg har aldrig set nogen indlæg hvor der ønskes hjælp, fordi det ikke virker, så jeg konkluderer at det fungerer godt. Det virker i hvertfald fint med Canal Digital, via sat.

Jeg bruger smartwi, og er fuldt ud tilfreds. Man skal dog være opmærksom på hvilken udbyder man bruger.....Bruger man stofa så virker SmartWi kun med t-14....Dvs ingen zaptor kort...
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
stavn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2009 kl. 21:28

Man skal altså have en kortlæser også. Men det behøver ikke være TDC, men bare et eller USB smartcard reader, evt smartwi? Det er altså ikke en speciel læser der passer til mit tuner kort?

Kan jeg bare bestille et digitalt kort fra TDC uden boks til 200kr/halvår? Eller er der oprettelse

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2009 kl. 22:37

I en reciever (uanset om det er en HTPC eller en Settopbox) er der et CA interface. I den skal der placeres et CAM modul. Når det er indsat skal der indsættes et abbonnementskort som udstedes af udbyderen.

Det som SmartWii kan er, at du kan have flere modtagere (HTPC eller SetTopBoxe) som kan dele det samme abbonnementskort, idet dit "masterkort" bliver delt ud, trådløst til max 6 modtagere. Du skal derfor have CAM moduler til alle modtagere. Her er det (ifølge Patriarken) vigtigt at det er af mærket Smit. I disse CAM moduler indsættes så SmartWii trådløse modtagere, som så agerer abbonnementskort

Håner det var til at forstå, ellers skriv 

Til top
stavn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2009 kl. 07:00

I en reciever (uanset om det er en HTPC eller en Settopbox) er der et CA interface. I den skal der placeres et CAM modul. Når det er indsat skal der indsættes et abbonnementskort som udstedes af udbyderen.

Det som SmartWii kan er, at du kan have flere modtagere (HTPC eller SetTopBoxe) som kan dele det samme abbonnementskort, idet dit "masterkort" bliver delt ud, trådløst til max 6 modtagere. Du skal derfor have CAM moduler til alle modtagere. Her er det (ifølge Patriarken) vigtigt at det er af mærket Smit. I disse CAM moduler indsættes så SmartWii trådløse modtagere, som så agerer abbonnementskort

Håner det var til at forstå, ellers skriv 

I et Hauppauge tuner kort er der så også et CA interface? Er det i form af et stik på kortet eller en revne til indstik?

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu