recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Analog eller HDMI
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnalog eller HDMI

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
nkt1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 474
Direkte link til dette indlæg Emne: Analog eller HDMI
    Sendt: 05-Maj-2009 kl. 19:40

Hej,

Mens vi venter på den nye Oppo Blu ray, har jeg lige et spørgsål vedr lyd fra Blu ray afspillere der kan køre analog 5,1 ud. Hvilket set up lyder bedst, HDMI bitstream output og man lader receiveren dekode, eller hvis man forbinder de analoge signalkabler med EXT in på sin receiver..?

Bliver lyden egentlig dekodet i afspilleren når man sender den via analog output til receiveren, eller fungerer det på samme måde som bitstream, at den sender det rå signal til receiveren..?

Jeg vil nemlig gerne have den optmale lyd fra min kommende Oppo afspiller..?

Mvh, Nicolai

Redigeret af nkt1 - 05-Maj-2009 kl. 19:40
Til top
Christian H Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Juni-2006
Sted: Sydjylland
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af nkt1 nkt1 skrev:

Hej,

Mens vi venter på den nye Oppo Blu ray, har jeg lige et spørgsål vedr lyd fra Blu ray afspillere der kan køre analog 5,1 ud. Hvilket set up lyder bedst, HDMI bitstream output og man lader receiveren dekode, eller hvis man forbinder de analoge signalkabler med EXT in på sin receiver..?

Bliver lyden egentlig dekodet i afspilleren når man sender den via analog output til receiveren, eller fungerer det på samme måde som bitstream, at den sender det rå signal til receiveren..?

Mvh, Nicolai

Hvordan du får den bedste lyd afhænger af om det er din reciever eller din afspiller der er bedst til at lave D/A-konversionen.

Jeg vil umiddelbart tro at din Denon er bedre en Oppo'en, men da den ikke kan skaffes endnu er det jo kun et gæt.

Hvis du sender lyden ud fra din afspiller via 5.1 analog så bliver lyden afkodet i afspilleren. Hvis du vælger at sende lyden som Bitstream via HDMI så vil det være recieveren der står for afkodningen.

Til top
nkt1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juni-2008
Point: 474
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 12:20

Hej Christian, tak for svar,

Jeg har bare læst et eller andet sted at hvis man sender stereolyd (Cd, MP3) via analog udgang til sin receiver vil man få den bedste lyd, frem for at sende stereolyden som bitstream via HDMI..?

Kan det passe..? Og er det fordi at det signal man sender via HDMI er lavet om fra analog til digital i afspilleren, for så at blive lavet om til analog igen når det kommer til receiveren..?

Undskyld, men jeg er lidt forvirret på dette område.. Men det kan jo være som du skriver at lyden jo så er dekodet hvis man sender via analog, og at den D/A converter der sidder i afspilleren så i det tilfælde jeg læste om var bedre end receiverens..?

Håber du kan hjælpe med at afklare disse spørgsmål. Ellers må man jo bare køre nogle test derhjemme når afspilleren fra Oppo kommer..

Den skulle vist være ret god på både lydelen samt video delen, så det skal helt klart testes om hvilken forbindelse der lyder bedst.

Det optimale vil jo være at forbinde med HDMI, da du kun skal bruge et kabel, men da jeg går rimeligt op i at lyden fra CD og Mp3 også skal lyde godt, så vil jeg også gerne gå på kompromis og forbinde Oppoen analogt, hvis det lyder bedre..

Mvh

Til top
THMhome Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2008
Sted: Silkeborg, DK
Point: 541
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af nkt1 nkt1 skrev:

Hej,

Mvh, Nicolai

Hej

Jeg har lavet lidt tests på mit setup med BD55 og Denon AVR-3808. Og der var ingen tvivl om at det lyder bedst hvis jeg lader Denon'en decode lyden. Uanset om det er DVD, CD eller BluRay. Så jeg har sat BD55'eren til at bitstreame al lyd til recieveren.

Nu kender jeg ikke Oppo, men du har jo en GOD reciever, så jeg tror du vil få den bedste lyd ved bitstream på alle signal typer.

M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N
Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 12:55
Men cd lyd synes ikke lyder godt via HDMI. Ved ikke helt hvordan man beskrive det, men synes man mister lidt detajler.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 13:08

Det skyldes fænomenet "Jitter" at det ikke lyder godt via HDMI. Hvis ikke afspiller og reciever er forsynet med kredsløb (PQSL i Pio) der korrigerer for "Jitter", er analog forbindelse at foretrække, hvor D/A conv. foregår i afspiller.

http://www.techfaq.org/2009/02/14/hvad-er-jitter/

Redigeret af Kampus - 06-Maj-2009 kl. 13:08
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu