Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Thygesen
Ny bruger
Oprettet: 29-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 14
|
Emne: Sony receiver med B&W el. Monitor Audio? Sendt: 14-Maj-2009 kl. 11:30 |
Hej,
Jeg skal have investeret et nyt sourround-system til erstatning af mit gamle Sony 5.1. Da penge som bekendt ikke gror på træer, har jeg tænkt mig at lave en løbende udskiftning.
Min tanke var først og fremmest at købe to nye gulvhøjtalere. Jeg har overvejet B&W DM684 eller Monitor Audio Silver RS6.
Spørgsmålet er, om min Sony Sourround Receiver (5.1) fra 2003 med "5x100w" kan spille med sådan et sæt højttalere? Løsningen er naturligvis ikke permanent, da jeg har tænkt mig at købe en "rigtig" receiver på et senere tidspunkt. Er der nogen der har nogen erfaring?
Redigeret af Thygesen - 14-Maj-2009 kl. 11:31
|
Pioneer PDP-LX5090H, ISF kalibreret
Pioneer BDP-LX71
|
 |
Mr. Anderson
Guld medlem
Oprettet: 13-April-2008
Sted: Esbjerg,Denmark
Point: 772
|
Sendt: 15-Maj-2009 kl. 09:16 |
Du får nogle seriøse problemmer med B&W højttalerne, hvad angår Audio Silver kan jeg ikke udtale mig om, kender dem ikke.
Sony er ikke ligefrem de stærkeste recievere på marked, deres ES serie levere dog noget hvor man nemmere kan sammenligne dem med Onkyo, Denon, Marantz, Rotel, NAD osv.
|
LG 65B7 - PS4 Pro - Denon X7200WA - B&W 706S2, HTM 72S2, DB4S & CCM663 - Nvidia Shield - Sonos
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
|
Sendt: 15-Maj-2009 kl. 09:24 |
Min søn har B&W 603 sammen med en Sony receiver og har ikke nogen problemer.
|
 |
Tanaburs
Super bruger
Oprettet: 18-November-2008
Point: 445
|
Sendt: 15-Maj-2009 kl. 09:35 |
Er det ikke et spørgsmål om at skrue lidt højere op så ?
Andre forstærkere gør det nok bedre men det lyder rigtigt at købe gode højttalere fra starten af, de er trods alt det mest fremtidssikrede..
|
 |
Mr. Anderson
Guld medlem
|
Sendt: 15-Maj-2009 kl. 20:14 |
Alle højtaler har en følsomhed på en hvis db. I dette tilfælde ligger B&W's lidt højt, så de skal fodres med nogle flere watt før de spille godt op, ud over dette sluger deres højttaler en del effekt for at spille korrekt som B&W mener de skal spille.
Jo man kunne skrue højere op, men det hjælper ikke meget hvis du allerede bruger hele kapasitaten af strømforsygningen. Altså plain dansk, det er ikke betydene med at hvis du skruer 50% op på forstærkeren at den så "kun" bruger 50% af dens effekt, den kunne sagtens bruge 100% eller tæt på. Den kunne også bruge 50% af forstærker krædsen men 100% af strømforsygningen. Det er her forskellen ligger i de forskellige forstærkere og "ikke" hvad de er opgives til i watt.
Jeg siger ikke de ikke kan bruges sammen med Sony forstærker bare at de kan mere end det
Jeg er ikke ude på at "desse" Sony forstærkere men de er bare ikke verdens bedste når man kigger på deres forstærker krædse og strømforsygninger.
Redigeret af Mr. Anderson - 15-Maj-2009 kl. 20:20
|
LG 65B7 - PS4 Pro - Denon X7200WA - B&W 706S2, HTM 72S2, DB4S & CCM663 - Nvidia Shield - Sonos
|
 |
Kasper_J
Guld medlem
Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
|
Sendt: 15-Maj-2009 kl. 22:45 |
Mr. Anderson skrev:
Alle højtaler har en følsomhed på en hvis db. I dette tilfælde ligger B&W's lidt højt, så de skal fodres med nogle flere watt før de spille godt op |
Betyder en høj følsomhed ikke det præcist modsatte (at man kan slippe afsted med en mindre forstærker)?
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
|
Sendt: 15-Maj-2009 kl. 22:53 |
Højtalerens følsom er hvor højt de spiller ved x watt i x aftsand. På den måde kan man sammenligne hvor højt de spiller. Tager man f.eks B&w, så har de 90 db, hvor Dali har 88 db. Dvs B&w spiller højre end Dali ved samme watt og afstand.
Per
|
 |
kim olsen
Guld medlem
Point: 1384
|
Sendt: 16-Maj-2009 kl. 12:23 |
hertil kommer en grundlæggende problemstilling omkring fasedrej, det er ligegyldigt at en højttaler har en acceptabel følsomhed hvis den samtidig præsterer fuldstændige sindsyge fasedrej, store og svingende impedansdyk evt. kombineret med en stor mængde back emf.
Herudover kommer at det er meget model afhængigt, blot fordi at et sæt B&W model x er svære at drive, betyder det ikke at et sæt B&W sæt y er lige så svære at drive.
|
Crown - there is no substitute.
|
 |
Mr. Anderson
Guld medlem
|
Sendt: 16-Maj-2009 kl. 14:42 |
Kasper_J skrev:
Mr. Anderson skrev:
Alle højtaler har en følsomhed på en hvis db. I dette tilfælde ligger B&W's lidt højt, så de skal fodres med nogle flere watt før de spille godt op
|
Betyder en høj følsomhed ikke det præcist modsatte (at man kan slippe afsted med en mindre forstærker)?
|
PerW har ret, min fejl.
Alle B&W er selvfølgelig ikke lige krævende men de ER krævende for at spille som B&W har ment de skal spille. Det er lidt en del i hvordan B&W bygger højttaler, de laver dem som de syntes de skal spille uden at tage hensyn til om du bruger en lille forstærker.
|
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 16-Maj-2009 kl. 17:03 |
Mr. Anderson skrev:
Kasper_J skrev:
Mr. Anderson skrev:
Alle højtaler har en følsomhed på en hvis db. I dette tilfælde ligger B&W's lidt højt, så de skal fodres med nogle flere watt før de spille godt op
|
|
PerW har ret, min fejl.
Alle B&W er selvfølgelig ikke lige krævende men de ER krævende for at spille som B&W har ment de skal spille. Det er lidt en del i hvordan B&W bygger højttaler, de laver dem som de syntes de skal spille uden at tage hensyn til om du bruger en lille forstærker.
|
Det skriver jeg gerne under på. Har måttet krybe til korset og købe en større reciever for at få den fantastiske lyd som jeg ved mine B&W kan præstere.
|
 |
Thygesen
Ny bruger
Oprettet: 29-Marts-2009
Point: 14
|
Sendt: 18-Maj-2009 kl. 09:25 |
Tak for svarene. Jeg har nu købt et sæt Monitor Audio, og så snart de ankommer skal jeg nok lige skrive herinde. Min receiver er i øvrigt "ES", så der er måske håb forude.
|
Pioneer PDP-LX5090H, ISF kalibreret
Pioneer BDP-LX71
|
 |