Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
amorbavian
Guld medlem
Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 3010
|
Emne: 3D FILM Sendt: 18-Maj-2009 kl. 11:51 |
Jeg undrer mig over dette faenomen, vi er begyndt at se i biograferne rundt omkring. 3D. I Malmo er der kommet flere biografer, der er 3D certificerede, saa at sige. Flere og flere film annonceres i 3D versioner (ikke mindst Camerons AVATAR skaber omtale).
Men hvad indebaerer dette 3D (for jeg har ikke betalt den ekstra pris for at se en 3D version endnu)? Mig bekendt snakker vi 3D, naar vi snakker hologramer - og netop det forventer jeg ikke at se i biografen..endnu. IMAX er heller ikke 3D imo og et alm. biograflaered har i sagens natur ikke mulighed for at fremvise 3D - synsbedrag taeller ikke!
Er der nogen, der har set disse 3D film, og hvad er jeres oplevelser? Kom med forklaringer! 
|
BORING!
|
 |
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
|
Sendt: 18-Maj-2009 kl. 12:28 |
3D film i bograferne foregår ved hjælp af polariserede billeder.
En normal biograffilm er 24 billeder i sekundet, som vises med 48 billeder i sekundet (hvert billede vises 2 gange).
En 3D film (vil jeg tro) vises med 96 billeder i sekundet - 48 billeder til højre øje og 48 billeder til venstre øje. Begge billeder projiceres op på samme lærred, men hvert billede til hhv. højre og venstre øje sendes forskelligt "polariseret" (jeg ved ikke, hvad det rent teknisk dækker over), og med et par briller på med polariseringsfiltre, så ledes kun det ene eller andet billede frem til det respektive øje, hvorved du får en 3D-effekt.
Det er altså ikke holgrafisk med rumlig 3D, men derimod en metode til at snyde hjernen ved at få to forskellige billeder fra samme scene sendt til hhv. højre og venstre øje, så din hjerne danner et 3D-billede.
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
 |
amorbavian
Guld medlem
|
Sendt: 18-Maj-2009 kl. 13:30 |
Jeg troede at man ikke skulle bruge briller, men at synsbedraget fungerede paa en anden maade.
Nu har jeg laest i EMPIRE om Camerons metoder ifm. dokumentar (Titanic og Bismarck) i 3D. Da han ikke kunne faa det store IMAX kamera med ned, fandt de frem til en teknik, som involverer to HD kameraer, som filmer det samme og senere blaeses det op til IMAX. Ud fra det lavede de en prototype af et kamerasystem, de kalder Reality Camera System - til at skyde 3D film med.
Ud over det bruger de for AVATAR en ny motion capture teknologi (e-motion) samt "The Volume": "what makes this set special...is the facility to visualise post-production effects, showing a rough approximation of the finished product in real time and allowing Cameron to direct the animation exactly as he would live action".
Alle disse innovationer bliver ogsaa brugt for TINTIN.
|
BORING!
|
 |
ptheglev
Guld medlem
Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 670
|
Sendt: 18-Maj-2009 kl. 13:37 |
amorbavian skrev:
Er der nogen, der har set disse 3D film, og hvad er jeres oplevelser?
Kom med forklaringer!
 |
Jeg har set "Monsters vs. Aliens 3D" i Imperial, og det holdt 100%:
Dybde, perspektiv osv. Det så bare lækkert ud.
Jeg har desuden set U2 3D i Planetariet. Det var ok, men ikke nær så fedt
som Monsters …. Jeg synes ikke, billedet stod særlig skarpt, men der var
da fede 3D passager, bl.a. Bono, der rækker hånden ud mod publikum.
Det var ret overbevisende.
Ingen tvivl om, at 3D er kommet for at blive.
Mvh. Peter
Redigeret af ptheglev - 18-Maj-2009 kl. 13:37
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 18-Maj-2009 kl. 13:46 |
|
 |
amorbavian
Guld medlem
|
Sendt: 18-Maj-2009 kl. 14:22 |
Ingen tvivl om, at 3D er kommet for at blive.
Det er ogsaa mit indtryk. Men jeg tror ikke at det nogensinde overtager 100%. Det bliver ikke almindeligt, men udbredt, saa at sige. Isaer naar Cameron, Spielberg og Jackson er "in for it".
Peter, det lyder til at det er forsoeget vaerd. Det kan vaere jeg tjekker CORALINE i 3D.
|
BORING!
|
 |
kim.t
Guld medlem
Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
|
Sendt: 18-Maj-2009 kl. 14:23 |
Du kan jo se 3D film i Legoland  Synes dog at billedet bliver uskarpt når der panoreses.
|
|
 |
Tarkin
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
|
Sendt: 18-Maj-2009 kl. 16:44 |
HeartWare skrev:
En 3D film (vil jeg tro) vises med 96 billeder i sekundet - 48 billeder til højre øje og 48 billeder til venstre øje. Begge billeder projiceres op på samme lærred, men hvert billede til hhv. højre og venstre øje sendes forskelligt "polariseret" (jeg ved ikke, hvad det rent teknisk dækker over), og med et par briller på med polariseringsfiltre, så ledes kun det ene eller andet billede frem til det respektive øje, hvorved du får en 3D-effekt.
|
RealD Cinema hedder det for tiden mest udbredte 3D system til biograferne. Filmene projekteres med hele 144 billeder pr. sek. (3 x 48 eller 6 x 24 om man vil) og hvert af øjnene ser kun halvdelen af billederne pga. polariseringsbrillerne, så det opleves svarende til 72fps. Lavere framerates kan give hovedpine og billederne vil ikke virke sammenhængende. Teknikken kræver ud over den høje billedfrekvens projektorer med høj lysstyrke + sølv eller aluminiumslærreder pga. de lysdæmpende polariseringfiltre i brillerne.
|
 |
Tech2010
Guld medlem
Oprettet: 28-Oktober-2008
Point: 728
|
Sendt: 18-Maj-2009 kl. 18:22 |
Der er sindsyg meget omtale omkring 3D. Jeg har dog aldrig selv set 3D film før, men kunne godt tænke mig det.
|
 |
vassago
Bruger
Oprettet: 28-Marts-2008
Point: 75
|
Sendt: 18-Maj-2009 kl. 23:19 |
Det holder 100%. Jeg kan huske da man sad i biffen med
de blå/røde briller - men det her er så meget mere
overbevisende :)
Var inde og se "Monster vs Aliens" for nogen tid siden,
og forventede faktisk lidt noget i stil ala den Old
School 3D man hidtil har benyttet, men for sa**n hvor
blev jeg overrasket - og jeg synes eller ikke at jeg er
så nem at imponere. Jeg ser frem til at se noget rigtig
film i 3D, f.eks "Avatar".
Tror vi kommer til at se rigtig meget til det, folk på
NAB var i hvert fald helt oppe og køre over det - og at
det var blevet noget nemmere mht optagelser og workflow.
|
 |
CerealKiller
Bruger
Oprettet: 24-Marts-2009
Point: 63
|
Sendt: 19-Maj-2009 kl. 13:27 |
Jeg har også set Monsters vs Aliens i 3D. Det var ret godt, men jeg må indrømme at jeg fik ondt i hovedet til sidst (ligesom jeg fik af den gamle version af teknologien).
Men på trods af hovedpinen, så skal jeg da se Ice Age 3 i 3D. Uden tvivl. :)
|
SONY 46X3000|PS3|Denon AVR-2307|Dali Rubicon|SVS PC12 NSD DSP
|
 |