recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DNS / Domæne / Mail - MX record
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDNS / Domæne / Mail - MX record

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Emne: DNS / Domæne / Mail - MX record
    Sendt: 24-Maj-2009 kl. 22:32

Jeg har brug for lidt teknisk viden :

Jeg har idag mit eget domæne samt MailHotel hos Webhosting.dk

Jeg ønsker ikke længere at bruges deres MailHotel (skod mail interface)fordi jeg lige har lavet det om til Google Apps (bruger GMail til mit eget domæne). Men jeg har jo via webhosting adgang til mit DNS setup hvor jeg jo bl.a har været inde og rode med MX og CNAME recorden. Men har jeg stadig denne adgang efter jeg har nedlagt Mailhotellet ? Så er det jo reelt ikke Webhosting jeg betaler til længere da det er DK-hostmaster som adm. danske domæner.

 

Til top
xeon Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 22:41
Det er rigtigt nok dk-hostmaster der står for administration af dk-domænet men hosting af DNS har de intet med at gøre. Det skal enten webhosting.dk eller en anden gøre. Jeg anbefaler til enhver tid gratisdns.dk . Det koster (surprice) ikke noget og du får ikke en mere stabil dns-hosting.
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 22:52
Jeg har også et positivt indtryk af GratisDNS ud fra det, jeg har læst. Jeg har ikke selv prøvet firmaet. Flytningen bestilles ved det firma, som skal overtage,
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1744
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2009 kl. 00:06

GratisDNS har jeg brugt i mange mange år, og har vel lige nu 5 domæner derpå. Det er en virkelig god service - ja en af Danmarks bedste online services. Nemt hvis du vil skifte mail server eller hotel en dag.. Så ændre du bare det hele selv til din nye host (hvis det da er muligt at kører det sådan hos dem) ..

Jeg vil ihvertfald aldrig nogen sinde have mit domæne over hos en udbyder efter jeg har prøvet GratisDNS.

Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2009 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Jeg vil ihvertfald aldrig nogen sinde have mit domæne over hos en udbyder efter jeg har prøvet GratisDNS.

Hmm, pas på med formuleringen her. DNS har intet med webhosting at gøre, som det kan misforstås er det som du mener herover

Jeg har også tidligere brugt GratisDNS, men der var desværre lidt for store problemer rent teknisk, så jeg valgte at registrere min egen DNS server hos dk-hostmaster. Så pt. har jeg web, mail og DNS server kørerende hos mig selv. Jeg er næsten 100% uafhængig af andre nu

 

Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1744
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2009 kl. 10:20
Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklar det.
Anyhow. Du ved ihvertfald hvad jeg mener

Du velkommen til at forklar det bedre dog.
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2009 kl. 10:34

Jeg ved hvad du mener, fordi jeg kender GratisDNS og efterhånden også DNS 

Kan godt forklare det lidt bedre, så vi får alle med, håber jeg:

GratisDNS hoster ikke dit domæne. Dvs. du har ikke din hjemmeside liggende fysisk hos GratisDNS. Den ligger hos en anden udbyder eller hos dig selv.

DNS er navneopslag, som fortæller resten af internettet HVOR dit domæne ligger. Så det eneste GratisDNS tilbyder, det er eksempelvis at fortælle, hvor min browser skal "peges" hen, når jeg vil ind på RuneH´s hjemmeside.

Eksempel:

Dit domæne kalder vi for runeh.dk. Det er hostet hos mig som har en IP adresse der hedder x.y.z.æ. (dvs. din hjemmeside ligger fysisk på min server).

Du registrerer dit domæne hos GratisDNS, der opretter en tabel for dit domæne, der fortæller alle, at når de eksempelvis vil se hjemmesiden runeh.dk, så skal deres browser sendes til IP x.y.z.æ

Det er den korte principielle version. DNS er lidt mere end bare det. Men i henhold til det vi snakker om her, så er det grundprincippet i det.

Jeg kan godt komme med den lange og lidt mere detaljeret forklaring på, hvordan det rent faktisk fungere. Men det gider jeg kun, hvis nogen har vanvittig meget lyst til det

 

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2009 kl. 10:35
Hvis du leder efter nyt sted at have din DNS styret kan jeg også varmt anbefale gratisdns som jeg har brugt i mange år både privat og erhvervsmæssigt. De har dog kun ren dns styrring ingen webhosting.
Kristian
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2009 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Jeg har brug for lidt teknisk viden :

Jeg har idag mit eget domæne samt MailHotel hos Webhosting.dk

Jeg ønsker ikke længere at bruges deres MailHotel (skod mail interface)fordi jeg lige har lavet det om til Google Apps (bruger GMail til mit eget domæne). Men jeg har jo via webhosting adgang til mit DNS setup hvor jeg jo bl.a har været inde og rode med MX og CNAME recorden. Men har jeg stadig denne adgang efter jeg har nedlagt Mailhotellet ? Så er det jo reelt ikke Webhosting jeg betaler til længere da det er DK-hostmaster som adm. danske domæner.

Hmm, kunne være jeg skulle forsøge svare det oprindelige indlæg

Du er nødt til at finde ud af, hvad det er du betaler for. Oftest hos en "almindelig" udbyder, betaler du både for mail og web hosting. Dvs. opsiger du det ene, opsiger du også det andet, inkl. DNS hosting.
DNS hostingen er normalvis den der koster 45,- om året til DK-Hostmaster.
Jeg ved godt der er folk der vil opponerer imod det jeg lige skrev her, for i virkeligheden er det domæne navnet som koster 45,- om året. Problemet er bare, at det skal være registreret i en DNS record, for ellers mistes retten til domæne navnet. Så derfor er det efter min opfattelse, DNS recorden som koster 45.- om året.

Hvis det er muligt at bibeholde dit webhotel men at hoste din mail et andet sted, så er det korrekt, der skal ændres i din MX record. Jeg kender ikke webhostings.dk og deres procedure, men du skal sikre dig de ikke fjerner din DNS record, for så er du reelt set ikke hostet nogensteder mere, hverken mail eller web mæssigt.

Alternativt kan du redelegere det til GratisDNS og så selv hoste eller få en anden til det. Fordelen ved GratisDNS er, at du selv fuldstændigt kan styre, hvor dine ting skal ligge, forudsat at den udbyder du vælger tillader dette. Det er nemlig ikke alle udbydere som vil hoste uden at også have DNS record. Ikke fordi der er noget galt i dette.

 

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2009 kl. 10:54

Har man et .dk domæne har man brug for følgende 4 ting:

  • Registrering/Administration af domænet hos DK-Hostmaster - koster de 45,- årligt. Denne kommer man ikke uden om.
  • Administration af DNS - Kan gøres gratis hos f.eks. gratisdns.
  • Webhotel - Kan man klare selv eller købe sig til ude i byen.
  • Mail hotel - Kan man klare selv eller købe sig til ude i byen.

Ofte når man køber domænet hos et hosting firma, så får man de nederste tre ting som en pakke, så som Kim skriver, skal du finde ud af præcist hvad du betaler for og hvad der sker, når du opsiger den ene funktion.

Personligt har jeg altid fundet det bedst at holde DNS og hosting adskilt. Derfor bruger jeg gratisdns både til køb af domainer og til DNS administration. Web og mail klarer jeg så selv, men det kan man lige gå godt købe sig til. Hvis en hosting udbyder kræver at DNS administration flyttes til dem, ville jeg personligt gå uden om dem. For det mener jeg er et krav der ikke har nogen praktisk funktion for dem, andet end at gøre det unødigt besværligt hvis man en dag vil væk fra dem igen.

 



Redigeret af Willer - 25-Maj-2009 kl. 10:55
Kristian
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2009 kl. 11:31

Web kører fra min Synology.

Mailhotel har kørt via Webhosting.dk

Dvs. som sådan har jeg faktisk ikke mere liggende hos webhosting (efter 9/8 2009), og dvs. at min DNS opsætning ryger fra den dato. Herefter/før skal jeg evt. registrere mit domæne hos gratisdns.dk og rette min MX, CNAME record til så den peger på GMail, og selvfølgelig også min A records så hjemmesiden kan kører fra min Synology

 



Redigeret af kim.t - 25-Maj-2009 kl. 12:16
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2009 kl. 11:38
Kan man få GratisDNS til at stå som ejer af sit domæne, så ens telefonnummer m.v. er skjult (whois privacy)?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu