recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik løsninger til stuen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAkustik løsninger til stuen?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
pr76 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 193
Direkte link til dette indlæg Emne: Akustik løsninger til stuen?
    Sendt: 03-Juni-2009 kl. 21:37

Jeg er nok som så mange af i andre, nødsaget til at have mit setup i stuen. Det er ikke altid nemt, når man gerne vil have god kontroleret lyd men samtidig gerne vil bo pænt. Ens stue og hifi går bare ikke 100% godt i spænd

Nu er jeg (og fruen) ikke int. i at bo i et lydstudie med diverse skum plader på vægen også vidre men jeg er heller ikke villig til at gå på kompromi med lyden. What to do...............

Nu har jeg kigget de fleste hifi-forhandlers hjemmesider igennem og meget få har overhoved noget akustik materialer og dem som har ligner L......  Jeg er villig til at ofre en pæn slat penge på at få en god, men også pæn akustik løsning i min stue. Jeg er ikke int. i diverse diy løsninger da de ikke kan opfylde mine krav om kvalitet/ design.......

Jeg er ude efter pæne (designet) absoberings-plader til vægen samt (igen pæne) diffunspaneler. Men kan ikke finde det nogle steder.

Jeg har vedhæftet nogle billeder af nogle difusere son jeg syntes ser fede ud og så kan i se i hvilken stil jeg er ude efter.

Disse diffusere og absobent paneler ser godt ud og er lavet i et pænt design. Så det er noget i den stil jeg er ude efter. Prisen ved jeg godt ikke er helt billig, men det er underordnet.

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2009 kl. 00:01

http://www.customaudiodesigns.co.uk/absorbers/pyramid_melami ne_2.htm

jeg har set dem et par gange hos private i mindre plader også.

Crown - there is no substitute.
Til top
onkeldunkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Oktober-2004
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2009 kl. 23:01
Pioneer KRP-500A
Anthony Gallo A'Diva TI
Anthony Gallo MPS Sub
Onkyo 876
Logitech Squeezebox Duet(s)
Logitech Harmony 895
Sony Playstation 3
Samsung SMT-H3126PVR
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 10:47

Nu er vi mennesker heldigvis så forskellige, (no offence ). Men man skal godt nok gå enormt meget op i musikken, hvis man klistre sit private hjem til med diffusere.
Til gengæld synes jeg det er fedt når nogen gør det (og tilsyneladende kan leve med det). Jeg tror bare ikke det står mål med prisen og i forhold til, hvor meget/lidt man bruger det.

Glæder mig til at se billeder, hvis du en dag finder dem du søger og får lavet dit projekt.

Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 11:55

Vi har dem på det øverste billede på arbejde, og det er vist mest for syns skyld. For rent akustisk er der ikke meget at hente.

sumopix.dk laver nogle print på lærred med en absorbent bagved. Det kunne være en mulighed, hvis man alligevel vil have et foto hængende.

Absorbenter kan generelt laves meget billigt af rockwool beklædt med stof. Hvilket fungerer lige så godt som de dyre løsninger.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 12:31

Kandersen: du skulle prøve korrekt behandlet rum kontra ubehandlet, forskellen er som et skift fra fiat til Ferrari

opzouten: man kan komme langt med forskellige former for hjemmefusk, men der nu en grund til at professionelle antireflektiveplader koster, og det gør rockwooll ikke. en del af det man betaler for er bla. ensartete dæmpning i et større område, absorption, eller diffusion efter eget valg osv.

Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 12:54

De skal selvfølgelig konstrueres efter hvilken dæmpning man er ude efter, men jeg har tilgode at se se/opleve absorbenter der fungerer væsentlig anderledes/bedre end en fornuftig konstruktion med rockwool, stof og evt luft.

Det er anderledes med diffusion, eller evt tunede absorbenter eller en kombination. Der kan det sagtens betale sig at smide nogle penge efter det.

Mht at akustikregulere, så kan det absolut betale sig. Specielt ved rektangulære rum.

Kom forøvrigt i tanke om at thomann.de har nogle diffusors til en rimelig penge: http://www.thomann.de/dk/diffusorer.html

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Kandersen: du skulle prøve korrekt behandlet rum kontra ubehandlet, forskellen er som et skift fra fiat til Ferrari

Det har jeg skam prøvet
Har sågar også selv leget med æggebakker. Det virker, men det ser også ud derefter

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 14:07
æggebakker har måske noget der ligner tilnærmede diffusionsegenskaber, men i min verden er det lidt som når man spændte pap fast på cyklen og ind i egerne, det har intet med korrekt akkustikbehandling at gøre
Til top
pr76 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 14:46

Efter nogle dage og omk 10.000 forskellige søgeord på Google, fandt jeg frem til SoundWorks  De forhandler de paneler (sidste billede) jeg viste i første indlæg. De kan fåes i hvide så de falder ind i vægen, Dejligt  

Kandersen:

Jeg er på ingen måde interesseret i at bo i et lydstudie, men jeg ved hvad god akkustik kan gøre for rummet og mit anlæg. Når jeg nu har ofret omk 200K for et stereo setup vil jeg også gerne have det optimale ud af det dog uden at gå på kompromi med indretningen af stuen. Det mener jeg at jeg er ved at have opnået, men der mangler stadigvæk lige lidt og derfor søger jeg nogle pæne diffuserer. Jeg forstår ikke dem som ofre rigtigt mange penge på deres stereo/ surround setups, men glemmer ALT om akustikken i rummet.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 15:06
Hvorfor kan et tykt gulvtæppe og ditto gardiner ikke bruges. Det dæmper også trinstøj til underboen
Til top
pr76 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 15:49
Det kan skam også bruges rigtigt meget, men at dæmpe et rum er ikke alt. En blanding af dæmpende og diffuserende materialer vil give det bedste resultat. Jeg har dæmpet mit rum tilstrækkeligt, men mangler diffuserende elementer
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu