Omkring det med %-satsen på de enkelte dele, så tag det lige med en gram salt. Det afhænger af lige netop dit behov. Det handler om at få det rigtige sat sammen og ikke hvad den og den papkasse koster i forhold til den næste. Find den højttaler du vil have og tag det så derfra. At du måske kun har råd til et stereosæt nu betyder ikke det store. Det er bedre at gøre ordentligt første gang og derved undgå fordyrende opgraderinger indenfor kort tid.
Mht. til det antal kilder du skal have på setup'et er der ingen tvivl om, at du skal have en forstærker/receiver med internt opkonvertering/skalering.
De fleste modeller i den lidt bedre ende kan klare den slags i dag. Du skal dog ikke lade en model stå eller falde på selve billedchippen. Hvis du skulle komme i tanke om, at bygge HTPC, så vil du formentlig allerede lade den outputte et signal receiveren skal lade passere frit. Du skal basalt set have 2 spillekonsoler i middelmådig billedkvalitet blæst op i en størrelse så fruen kan lege Wozniacki og bowle med veninderne, som jeg altså forstå det ? 
I dit tilfælde handler det om at den skal spille rigtigt i forhold til dine musikalske ønsker, klarer det surround du nu har brug for og nødvendigvis ikke være udstyret med sindsygt voldsomme udgangstrin til tungtdrevne højttalere. Vær opmærksom på, at du ikke blot kan tage et bestemt mærke og klassificerer det. Ikke alle Marantz, NAD, Denon, Onkyo osv. lyder lige godt i stereo/surround. Der er forskel på modellernes opbygning og de forskellige årgange betyder også en del. Jeg har set folk afskrive rigtigt vellydende forstærkere blot fordi andre brugere har haft dårlige erfaringer med en forstærker der udgik for et halvt årti siden.
Hvis der er krav til betjening, så tag lige den faktor med når du skal ud kigge ved forhandlerne. Mange glemmer det i sin iver og pludselig står man med et stykke elektronik der kræver en mindre ingeniør eksamen.
Dit sidste spørgsmål om Dynamic EQ; Det er absolut relevant at få med, hvis du gerne vil bruge det !! Ellers er det ikke.
Jeg har opgraderet min forstærker for at få det med, men har aldrig brugt det efterfølgende 
Audyssey kan være lige så overvurderet. Der er ingen facitliste på det. Nogle steder virker det, andre steder fungerer det altså bedst uden.
Som et sidste råd herfra; Allier dig med en der ved noget opsætning. Hvis du selv vil grave dig ned i teknikken og forstå den dybere mening med dit setup, så er der masser af hjælp og hente herinde, men det kan i begyndelsen være rart at have en med i stuen under opstillingsprocessen.
Stik evt. hovedet ind i nogle af de lokale butikker og hør om du har mulighed for at låne udstyret med hjem, men start lige med at snævre antallet af modeller lidt ned først. Ellers kommer du til at slæbe grej de næste mange måneder og det er kun fordrende for størrelsen af dine overarme.