recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hjælp til en n00b
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukkethjælp til en n00b

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Emne: hjælp til en n00b
    Sendt: 10-Juni-2009 kl. 17:45
Hejsa.

Jeg har gennem et godt stykke tid fulgt de forskellige debatter herinde, og har læst en del reviews af diverse A/V-receivere, men jeg ved ærligt talt ikke hvad jeg har brug for, og håber i har nogle kloge ord, eller gode retningslinier (bortset fra lyt til dem ).

Mit setup består indtil videre kun af et Panasonic TH-42PX80, og min gamle DVD afspiller , men har læst en masse godt om OPPO BDP-83, og da jeg ikke er særlig tålmodig lyder den til at være lige noget for mig (mht. loadtider, modsat Panasonics DMP-BD60, som jeg ellers havde tænk på).

Jeg har egentligt ikke noget loft på budgettet, men jeg går ikke ud og køber noget til 30.000kr, men Pioneers SC-LX71 kunne jeg sagtens finde på at købe. Men er den pengene værd i forhold til en billigere Onkyo eller Yamaha?
Jeg har kigget meget på Onkyos TX-SR876, men læste nogle kommentarer et sted at der var nogle problemer med billedchippens opskalering, i forhold til 806'eren, som derimod lavede streger på billedet, og jeg er bekymret for om mit PX80 bliver en hæmsko (Full HD vs HD Ready).

Jeg har haft kig på Marantzs produkter (SR5003 og SR6003) og syntes de er pæne, og brugere mener de også er gode i stereo, hvilket også er vigtigt for mig.
Jeg har kort kigget på NAD og Denon fra Hifi Klubben, men savner nogle reviews herinde.

Kan nogen herinde lede mig i den "rigtige" retning? Hvad bør jeg vælge af A/V-receiver og hvorfor?

Til top
Lukket bruger 2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-November-2007
Point: 586
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 09:43

To ting du skal have afklaret inden du går videre i din søgen efter en receiver.

1. Hvad skal du have på af højttalere ?

2. Hvad skal du have på af billedkilder ?

Nr. 1 er selvfølgelig værd at tage i betragtning, da det handler om at skabe et sammenspil mellem de komponenter din kæde kommer til at bestå af. Så det skal du have med ind i din vurdering. Du henviser en del til, at du bruger megen tid på reviews. Det kan være både godt og skidt. Før det første skal du huske, at en anmelder har en bestemt smag.....er din smag den samme ? En anden ting er, at ikke alle anmeldere gider / får lov til / kun vil mod betaling etc. i forhold til et enkeltstående produkt. Reviews skal bruges som en guide og kun hvis stort set samtlige anmeldelser siger nogenlunde det samme kan du bruge det til noget.

Ofte vil du løbe ind i, at en anmelder hader et produkt og en anden elsker det. Hvem af dem deler du smag med ? Og fordi en person synes et produkt er dårligt er det ikke sikkert du vil opfatte det sådan. Alt for mange køber udstyr uden at skele til eget behov.

Punkt 2 er lidt nemmere at forholde sig til. Skal du KUN bruge din blu-ray afspiller ? Så skal du nemlig slet ikke aktivere billedchippen i din forstærker. Lad skærmen og afspilleren om resten. Hvis Onkyen kan lave et pass-trough på signalet, så skal den tages med i overvejelse ligesom alle de andre forstærkere der opfylder dine behov. Kan den ikke sende det igennem uden at ødelægge signalet er forstærkeren defekt. Period !

Skal du derimod have en masse gamle VHS-maskiner, PS2 etc. koblet på, skal du have fat i en forstærker med en ordetlig billedscaler medminder du selvfølgelig vil koble det hele direkte i skærmen. Din skærm ligger i den bedre nede her.

Og sidst men ikke mindst; Overvej hvor meget surround vs. stereo betyder for dig ? De fleste vil skrive under på, at mange 4000,- kroners stereoforstærkere kan lammetæve mange surroundreceiver til 4-5 gange prisen.

Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 11:53
Hej Rysz, tak for et indlæg der tvinger mig til at se på alle faktorene i et indkøb

Oprindeligt skrevet af Rysz Rysz skrev:

1. Hvad skal du have på af højttalere ?

2. Hvad skal du have på af billedkilder ?

Nr. 1 er selvfølgelig værd at tage i betragtning, da det handler om at skabe et sammenspil mellem de komponenter din kæde kommer til at bestå af. Så det skal du have med ind i din vurdering. Du henviser en del til, at du bruger megen tid på reviews. Det kan være både godt og skidt. Før det første skal du huske, at en anmelder har en bestemt smag.....er din smag den samme ? En anden ting er, at ikke alle anmeldere gider / får lov til / kun vil mod betaling etc. i forhold til et enkeltstående produkt. Reviews skal bruges som en guide og kun hvis stort set samtlige anmeldelser siger nogenlunde det samme kan du bruge det til noget.

Ofte vil du løbe ind i, at en anmelder hader et produkt og en anden elsker det. Hvem af dem deler du smag med ? Og fordi en person synes et produkt er dårligt er det ikke sikkert du vil opfatte det sådan. Alt for mange køber udstyr uden at skele til eget behov.

Jeg læste et eller andet sted at man burde budgettere 70% af sit hjemmebio setup til højtalere, men det har jeg ikke råd til pt. så jeg havde kigget på nogle Gallo Nucleus Micro, B&W VM1 og Dali Motif, uden at have lås mig fast på noget. Noget der er vigtigt ifht. højtalerene er WAF'en, så store Cerwin Vega gulvhøjtalere bliver det ikke.

Jeg er klar over at reviews kan være farvede, og det jeg som regel kigger på er hvad anmelderne har af negativ omtale af produktet, for det er jo trods alt det der vil komme til at genere en, men generelt syntes jeg at de revires man læser er meget ens, om det er produkt A eller B, hvilket måske gør at man hurtigt går lidt død i læsningen. Men det er jo sådan set det samme som når jeg slynger sådan en tråd op i forummet som nu. Men her er forummet rart da det er interaktivt, og man kan uddybe spørgsmål, aftale demo'er mv.

Punkt 2 er lidt nemmere at forholde sig til. Skal du KUN bruge din blu-ray afspiller ? Så skal du nemlig slet ikke aktivere billedchippen i din forstærker. Lad skærmen og afspilleren om resten. Hvis Onkyen kan lave et pass-trough på signalet, så skal den tages med i overvejelse ligesom alle de andre forstærkere der opfylder dine behov. Kan den ikke sende det igennem uden at ødelægge signalet er forstærkeren defekt. Period !

Skal du derimod have en masse gamle VHS-maskiner, PS2 etc. koblet på, skal du have fat i en forstærker med en ordetlig billedscaler medminder du selvfølgelig vil koble det hele direkte i skærmen. Din skærm ligger i den bedre nede her.

Og sidst men ikke mindst; Overvej hvor meget surround vs. stereo betyder for dig ? De fleste vil skrive under på, at mange 4000,- kroners stereoforstærkere kan lammetæve mange surroundreceiver til 4-5 gange prisen.

Nej, ikke kun bluray. Der kommer andre enheder på også, jeg har en PS2 som konen bruger, og nu ønsker hun sig en Wii, så mon ikke også den kommer på. Mulighed for udbygning med HTPc kunne da også være rart. Jeg har ingen intentioner om at koble det hele på skærmen så det skal gå igennem receiveren.

Mht. stereo, så vil det nok være omkring 30-40% af tiden, derfor er det relativt vigtigt at den lyder godt i stereo, hvilket er derfor jeg har haft kig på Marantz og Denon, som jeg har hørt godt om. I og med jeg så bruger 60-70% af kapaciteten på film, så jeg er sikker på at jeg skal have en surround receiver og ikke en stereo forstærker.

Jeg har lige et spørgsmål til:
Bør jeg overveje at købe en receiver UDEN Dynamic EQ, eller der det helligbrøde?
Til top
Lukket bruger 2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-November-2007
Point: 586
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 13:26

Omkring det med %-satsen på de enkelte dele, så tag det lige med en gram salt. Det afhænger af lige netop dit behov. Det handler om at få det rigtige sat sammen og ikke hvad den og den papkasse koster i forhold til den næste. Find den højttaler du vil have og tag det så derfra. At du måske kun har råd til et stereosæt nu betyder ikke det store. Det er bedre at gøre ordentligt første gang og derved undgå fordyrende opgraderinger indenfor kort tid.

Mht. til det antal kilder du skal have på setup'et er der ingen tvivl om, at du skal have en forstærker/receiver med internt opkonvertering/skalering.

De fleste modeller i den lidt bedre ende kan klare den slags i dag. Du skal dog ikke lade en model stå eller falde på selve billedchippen. Hvis du skulle komme i tanke om, at bygge HTPC, så vil du formentlig allerede lade den outputte et signal receiveren skal lade passere frit. Du skal basalt set have 2 spillekonsoler i middelmådig billedkvalitet blæst op i en størrelse så fruen kan lege Wozniacki og bowle med veninderne, som jeg altså forstå det ?

I dit tilfælde handler det om at den skal spille rigtigt i forhold til dine musikalske ønsker, klarer det surround du nu har brug for og nødvendigvis ikke være udstyret med sindsygt voldsomme udgangstrin til tungtdrevne højttalere. Vær opmærksom på, at du ikke blot kan tage et bestemt mærke og klassificerer det. Ikke alle Marantz, NAD, Denon, Onkyo osv. lyder lige godt i stereo/surround. Der er forskel på modellernes opbygning og de forskellige årgange betyder også en del. Jeg har set folk afskrive rigtigt vellydende forstærkere blot fordi andre brugere har haft dårlige erfaringer med en forstærker der udgik for et halvt årti siden. 

Hvis der er krav til betjening, så tag lige den faktor med når du skal ud kigge ved forhandlerne. Mange glemmer det i sin iver og pludselig står man med et stykke elektronik der kræver en mindre ingeniør eksamen.

Dit sidste spørgsmål om Dynamic EQ; Det er absolut relevant at få med, hvis du gerne vil bruge det !! Ellers er det ikke.

Jeg har opgraderet min forstærker for at få det med, men har aldrig brugt det efterfølgende

Audyssey kan være lige så overvurderet. Der er ingen facitliste på det. Nogle steder virker det, andre steder fungerer det altså bedst uden.

Som et sidste råd herfra; Allier dig med en der ved noget opsætning. Hvis du selv vil grave dig ned i teknikken og forstå den dybere mening med dit setup, så er der masser af hjælp og hente herinde, men det kan i begyndelsen være rart at have en med i stuen under opstillingsprocessen.

Stik evt. hovedet ind i nogle af de lokale butikker og hør om du har mulighed for at låne udstyret med hjem, men start lige med at snævre antallet af modeller lidt ned først. Ellers kommer du til at slæbe grej de næste mange måneder og det er kun fordrende for størrelsen af dine overarme.

Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2009 kl. 11:12

Mht. til det antal kilder du skal have på setup'et er der ingen tvivl om, at du skal have en forstærker/receiver med internt opkonvertering/skalering.

De fleste modeller i den lidt bedre ende kan klare den slags i dag. Du skal dog ikke lade en model stå eller falde på selve billedchippen. Hvis du skulle komme i tanke om, at bygge HTPC, så vil du formentlig allerede lade den outputte et signal receiveren skal lade passere frit. Du skal basalt set have 2 spillekonsoler i middelmådig billedkvalitet blæst op i en størrelse så fruen kan lege Wozniacki og bowle med veninderne, som jeg altså forstå det ?

Præcis

Men jeg kiggede lige på en Denon AVR-2809, men der står at den ikke kan det med opskalering af HDMI-videosignaler. Betyder det noget?

Wii mv. er jo analogt, men vil det have indflydelse på fx. HTPC eller BluRay?

Men så for lige at opsummere:
1) Jeg skal kigge efter en reciever med god billedopskalering.

2) Bedre at købe to gode stereo højtalere med det samme, og så benytte nogle 2. rangs indtil jeg får råd til dem jeg vil have.

3) vælge/fravælge features som Dynamic EQ, netværkstilslutning.

4) Lån og lyt i de lokale forretninger (jeg har en Hifi klub og Tape Connection i nærheden).

Og så det svære:

men start lige med at snævre antallet af modeller lidt ned først. Ellers kommer du til at slæbe grej de næste mange måneder og det er kun fordrende for størrelsen af dine overarme.

Jeg går ud fra at pris og kvalitet hænger godt sammen, men for en ny som mig, er det en jungle at begive sig ud i.
Jeg syntes der er en masse fede stykker hifi, men om jeg bliver gladere for en reciever til 12000kr frem for en til 6500kr ved jeg ikke, og de 5500kr jeg sparer kan man jo få nogle gode højtalere eller andet godt for.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu