Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
sharders
Bruger
Oprettet: 07-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
|
Emne: Analog lyd. Kan det lade sig gøre? Sendt: 17-Juni-2009 kl. 20:22 |
Jeg har et konservativt TV-setup med Blu Ray, HD selector og Toshiba LCD-TV. I den ande ende af min stue har jeg et nyt, analogt HIFI anlæg tilsluttet to stereohøjttalere. That's it.
Jeg spekulerer på, om det muligt at koble min Blu Ray eller min Selector til mit HIFI-anlæg for på den måde at køre TV-lyden over mine højttalere.
Jeg er rimelig overbevist om, at jeg kan koble mit TV til mit anlæg via analog out, men tvivler blot på, hvor meget der vindes ved denne manøvre.
Jeg har brug for hjælp.
|
Stefan
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 17-Juni-2009 kl. 20:28 |
En Sagem60 kan via en Scart>RCA adapter tilsluttes en Reciver. En BD player har 2CH Analog Out.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
Kasper_J
Guld medlem
Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
|
Sendt: 17-Juni-2009 kl. 22:09 |
Radiomanden skrev:
En Sagem60 kan via en Scart>RCA adapter tilsluttes en Reciver. En BD player har 2CH Analog Out. |
Men det er vist ikke en Sagem 60 han har. Samsung boksen har en analog
udgang - men så kan du ligeså godt bruge analog ud fra tv'et.
Det lyder typisk en del bedre end lyden fra tv højttalerne - dog kunne jeg godt forestille mig at det ville være irriterende hvis lyden kom fra den anden ende af stuen?
|
 |
sharders
Bruger
|
Sendt: 18-Juni-2009 kl. 10:03 |
Tak for svarene!
Min boks er en Samsung XXXX (m. HDD) og mit spørgsmål går på, om det er bydende nødvendigt, at anskaffe en ekstra Surround Receiver for at udnytte lydpotentalet fra Blu Ray og digitalboks. -Eller om jeg kan kanalisere lyden gennem min allerede eksisterende analoge forstærker.
Økonomisk betyder den ene løsning, at jeg kan fortsætte med én forstærker og ét sæt højttalere til både musik og TV, mens den anden koster mig udgiften til en ekstra receiver, højttalere og kabler.
Det lyder på radiomanden som om det kan lade sig gøre, eller??
|
Stefan
|
 |
jduro
Bruger
Oprettet: 02-Oktober-2007
Point: 198
|
Sendt: 18-Juni-2009 kl. 10:12 |
sharders skrev:
Tak for svarene!
Min boks er en Samsung XXXX (m. HDD) og mit spørgsmål går på, om det er bydende nødvendigt, at anskaffe en ekstra Surround Receiver for at udnytte lydpotentalet fra Blu Ray og digitalboks. -Eller om jeg kan kanalisere lyden gennem min allerede eksisterende analoge forstærker.
Økonomisk betyder den ene løsning, at jeg kan fortsætte med én forstærker og ét sæt højttalere til både musik og TV, mens den anden koster mig udgiften til en ekstra receiver, højttalere og kabler.
Det lyder på radiomanden som om det kan lade sig gøre, eller??
|
På din blueray er der 2 analog udgange så du kan sagtens koble den til din forstærker. Men det bliver ved stereo analog lyd. du kommer ikke til at udnytte den digitale lyd. Så hvis du vil udnytte blurayens fulde potienale er du nød til at anskaffe dig en reciver.
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 18-Juni-2009 kl. 10:17 |
For at få bedre lyd, så kan man bruge Stereo, men det er naturligvis en nødvendighed for at udnytte det fulde potentiale af en BD spiller, at det er Surround, ikke alene 5.1 og DTS men også HD lydformaterne.
Den optimale lyd fås jo også kun fra Samsungboxen, når der er mulighed på de kanaler der sender DD 5.1 at få dette ved tilslutning til en Sourround Reciver.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
|
Sendt: 18-Juni-2009 kl. 10:21 |
Som jduro nævner vil du ikke udnytte blu-ray'ens lyd fuldt ud med en analog stereo forstærker - men det vil med garanti være et kæmpe løft i forhold til TV'ets egne højttalere, og det vil du helt sikkert have glæde af et stykke tid hvis du "kun" er vant til den normale TV lyd. Men som Kasper er inde på, så skal højttalerne altså over til fjernsynet (eller omvendt), for ellers nytter det ikke så meget...
|
 |
sharders
Bruger
|
Sendt: 18-Juni-2009 kl. 10:45 |
Igen, tak for de hurtige svar.
Højttalerne skal nok blive flyttet 
To sidste spørgsmål.
1. I hvert fald det næste stykke tid holder jeg mig til stereoløsningen. Den er billigere og har stor WAF. Men hvor er det mest fordelagtigt at gennemføre kablingen: Mellem de separate artikler og amp.'en (mange kabler), eller mellem TV'et og amp. en (ét sæt kabler).
2. Er det lige meget hvilken indgang jeg benytter på amp.'en? Jeg har både en Media Player, Aux, Tape 2 mfl. indgange?
mvh
|
Stefan
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
|
Sendt: 18-Juni-2009 kl. 10:53 |
sharders skrev:
1. I hvert fald det næste stykke tid holder jeg mig til stereoløsningen. Den er billigere og har stor WAF. Men hvor er det mest fordelagtigt at gennemføre kablingen: Mellem de separate artikler og amp.'en (mange kabler), eller mellem TV'et og amp. en (ét sæt kabler). |
Det er et spørgsmål om brugervenlighed kontra lydkvalitet. Du vil formentlig få lidt bedre lyd ved at føre lyden direkte fra afspiller m.m. til forstærkeren, da fjernsynet næppe kan undgå at tilføre signalet lidt støj og i nogen tilfælde brum. Til gengæld vil du (formentlig - afhænger mulgvis af TV modellen) ved at føre lyden via TV'et kunne styre volumen fra TV'ets fjernbetjening, så du kun behøver denne i nærheden når først anlægget er tændt. Fører du lyden direkte til forstærkeren uden om TV'et får du (sansynligvis) bedre lyd, til gengæld skal du skifte indgang på forstærkeren hver gang du skifter kilde, og du skal bruge forstærkerens remote til at styre volumen. Og du skal under alle omstændigheder have et kabel fra TV til forstærker hvis du også vil have lyden fra almindelige TV udsendelser over anlægget.
sharders skrev:
2. Er det lige meget hvilken indgang jeg benytter på amp.'en? Jeg har både en Media Player, Aux, Tape 2 mfl. indgange? |
Den eneste indgang du ikke kan bruge er hvis der er en "phono" (pladespiller) indgang, da den opererer med en langt svagere signalstyrke end de øvrige der alle er line-indgange.
Redigeret af RogueAgent - 18-Juni-2009 kl. 10:53
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 18-Juni-2009 kl. 10:53 |
Da det hele (BD spiller og Samsung box) er tilsluttet TVet, så tager du lyden fra RCA Out på TVet, og tilslutter til en passende RCA In på Reciveren. så skal der kun bruges et extra kabel for tilslutning af det hele.
|
|
 |
sharders
Bruger
|
Sendt: 18-Juni-2009 kl. 10:59 |
Sådan. Hurtige, præcise svar!
-Jeg er garanteret ikke den eneste der får glæde af denne tråd.
Mvh
|
Stefan
|
 |