Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Sschmidt
Super bruger
Oprettet: 02-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
|
Emne: Tankeleg - Billedkvalitet CRT/plasma? Sendt: 19-Juni-2009 kl. 14:57 |
Hejsa.
Jeg tænkte på hvordan billedkvaliteten er på et CRT kontra et godt plasma-TV, set med en professionels øjne?
Jeg har set mange fladskærme, både i butikker og hos venner og bekendte, og i meget forskellig stand kvalitets- og indstillingsmæssigt. Jeg går også selv lige nu og pusler med om mit 15 år gamle B&O MX6000 skulle skiftes ud med et 50" plasma - helst et Pioneer KRP-500A hvis jeg kan få fat på ét til en pris jeg vil betale.
Mange påstår jo at CRT er benchmarken som selv gode fladskærme stadig stræber efter, men på hvilke punkter? Jeg er ingeniør med en mangeårig interesse for hifi og video, og fornemmer at have en rimelig basisforstand på videoteknik og billeder - selvfølgelig uden den erfaring som én der arbejder med det til daglig vil have. Men det får mig til at tænke at rent teknisk er der ting som burde kunne løses langt bedre idag, end man kunne da CRT blev udviklet og mere eller mindre fastfrosset teknologisk. Specifikt mener jeg at der er ulemper man slæber rundt på, som af kompatibilitetsmæssige årsager ikke bare kan elimineres, selvom man måske ved hvordan. Meget af dette har man nu muligheden for at gøre noget ved, og gør det vel også? Ting som farvestabilitet, konvergens og tearing. På et digitalt panel har man jo eksempelvis mulighed for at benytte en frame-buffer, så alle pixels opdateres samtidig i et billede, i stedet for at skulle opdateres af én løbende stråle.