recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PZ85 Gamma og farvestik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPZ85 Gamma og farvestik

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Emne: PZ85 Gamma og farvestik
    Sendt: 11-Juli-2009 kl. 21:13
Jeg har netop erhvervet mig et 42" PZ85 og er egentlig godt tilfreds med det.
Jeg satser på at kalibrere det via service menuen, da jeg ikke er helt tilfreds med farverne. Det har tendens til at se lidt rigeligt lilla eller rødt ud, og det hjælper kun delvist at skrue lidt ned for farverne. Typisk lægger jeg mærke til det i naturbilleder og udendørsoptagelser.

Så vidt jeg kan se i service menuen er der mulighed for at justere hvidbalancen, og jeg regner derfor med at jeg kan slippe af med de lidt unaturlige farver. Jeg har prøvet at skrue lidt på R, G og B cut og drive i service menuen, men jeg har indset at jeg ikke kan klare den med øjnene alene, så jeg har sat TVet tilbage til udgangspunktet. Jeg får om ikke så længe adgang til at colorimeter.
Har jeg ret i at jeg kan justere farverne på plads via service menuen?

Jeg kan forstå at det generelt anbefales at benytte indstillingen Cinema og farvetemperatur Varm. I min optik bliver billedet med disse indstillinger dels for gult og dels lidt "mælket". Det ser for mig ud til at gammaen er sat lidt lavt, og desværre er der ikke via HDMI og ved alm. TV mulighed for at justere den i brugermenuen. Jeg kan heller ikke i servicemenuen finde referencer til Gamma.
Er det rigtigt at jeg derfor ikke kan justere gamma på PZ85, eller kan det klares på anden vis?
Jeg forestiller mig at jeg i hvert fald kan kompensere for gamma når jeg ser film afspillet via PC.
Som sidebemærkning kan jeg nævne at man på PCindgangen (vga) godt kan stille gamma. Mærkeligt at funktionen ikke er tilgængelig på de andre indgange...

Hvis jeg sætter TVet til "Normal" ser det ud til at gammaen er lidt højere og det mælkede slør forsvinder.
Hvad er den tekniske begrundelse for at anbefale Cinema frem for  Normal? Introducerer Normal andre "fejl" som jeg ikke har spottet endnu?

Redigeret af tvkartoffel - 12-Juli-2009 kl. 10:40
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2009 kl. 21:18

Du kan justere hvidbalancen (og dermed til dels komplementærfarvernes TINT/HUE) via servicemenuen - RGB CUT/DRV er ikke CMS-parametre, og kan dermed ikke flytte på placeringen af primærfarverne.

Gamma'en er lav (<=2.0) for alle billedindstillinger på 2008-modellerne, hvilket giver sig til kende i et lidt mælket billede, som dog fungerer OK i et lyst rum. Der er ikke mulighed for at ændre på gamma'en i disse modeller - heller ikke via servicemenuen. Du kan ændre gamma'en på visse afspillere, f.eks. en HTPC. Du har dog brug for et eller andet måleinstrument for at finde den mest korrekte gamma-indstilling (til et vandret forløb), f.eks. det colorimeter, du omtaler (jeg har endda brugt et Spar'o'meter til at stille gamma på et PZ85, tro det eller ej..., men kun for sportens skyld).

Hvis du bruger NORMAL-indstillingen i stedet for BIOGRAF, koster det en del på shadow details: Prøv at vise en jævn gråtoneskala (1%-intervaller ell. lign.) og skift mellem de to indstillinger - så kan du nemt se forskellen. Prøv evt. samme øvelse med RGB-farveskaler.

Til top
Toebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-December-2007
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2009 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Du kan justere hvidbalancen (og dermed
til dels komplementærfarvernes TINT/HUE) via
servicemenuen - RGB CUT/DRV er ikke CMS-parametre, og kan
dermed ikke flytte på placeringen af primærfarverne.

Gamma'en er lav (<=2.0) for alle billedindstillinger
på 2008-modellerne, hvilket giver sig til kende i et lidt
mælket billede, som dog fungerer OK i et lyst rum. Der er
ikke mulighed for at ændre på gamma'en i disse modeller -
heller ikke via servicemenuen. Du kan ændre gamma'en på
visse afspillere, f.eks. en HTPC. Du har dog brug for et
eller andet måleinstrument for at finde den mest korrekte
gamma-indstilling (til et vandret forløb), f.eks. det
colorimeter, du omtaler (jeg har endda brugt et
Spar'o'meter til at stille gamma på et PZ85, tro det
eller ej..., men kun for sportens skyld).

Hvis du bruger NORMAL-indstillingen i stedet for
BIOGRAF, koster det en del på shadow details: Prøv at
vise en jævn gråtoneskala (1%-intervaller ell. lign.) og
skift mellem de to indstillinger - så kan du nemt se
forskellen. Prøv evt. samme øvelse med RGB-
farveskaler.

Bantam har du nogle tal på hvad du kom frem til i de
forskellige indstillinger efter din kalibrering?

Mvh
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2009 kl. 21:56

En kallibrering er individuel, da paneler ikke opfører sig ens. Hvad der passer perfekt til et, kan være helt forkert på et andet, så kun en kallibrering af dit kan give den rigtige indstilling.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2009 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

En kallibrering er individuel, da paneler ikke opfører sig ens. Hvad der passer perfekt til et, kan være helt forkert på et andet, så kun en kallibrering af dit kan give den rigtige indstilling.

Taler vi om samme panel fra f.eks PQ6000 så vil panelet opføre sig rimlig ens og indstillet på samme vilkår fra fabrikken.
Så findes en kalibreret udgave af modellen, vil de indstillinger nok gå an for de fleste da du nok skal bruge pro udstyr for at se de små forskelle.

Så er han så heldig, så går det nok fint, hvis han ikke er så kræsen og indstillinger kommer fra samme model.

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2009 kl. 23:03

Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Mvh

Nej - desværre kan man ikke flytte kalibreringsindstillingerne - det vil i værste fald give et værre resultat, end hvis man lod være. Ældning af panelerne spiller en stor rolle i kalibreringen - og de ældningsdata jeg har for et specifikt eksemplar af PZ85 indikerer, at der sker ret store forandringer i de første 200 - 500 drifttimer (og i en vis grad indtil ca. 1000 timer).

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2009 kl. 23:10

Jeg har tidligere beskrevet ældning af PZ85 i denne tråd: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54889& get=last

Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2009 kl. 23:22
mit pz85 viser det bedste billed pt på miljø og ikke cinema/biograf

hvordan kan man se hvad for årgang man har og hvad er den optimale ...??
+100HD Film
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2009 kl. 23:26

Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Mvh

Nej - desværre kan man ikke flytte kalibreringsindstillingerne - det vil i værste fald give et værre resultat, end hvis man lod være. Ældning af panelerne spiller en stor rolle i kalibreringen - og de ældningsdata jeg har for et specifikt eksemplar af PZ85 indikerer, at der sker ret store forandringer i de første 200 - 500 drifttimer (og i en vis grad indtil ca. 1000 timer).

hmmm,
Så skal jeg have fat i eye1 igen om nogle måneder og se forskellen efter 500timer?

kedeligt..

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2009 kl. 23:31

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

hmmm,
Så skal jeg have fat i eye1 igen om nogle måneder og se forskellen efter 500timer?

Jeg ved ikke hvordan LG'en ældes - men hvis du har mulighed for at gå kalibreringen efter, når TV'et har nogle timer på driftkontoen, er det en god idé. Måske kan du så fortælle om resultatet?

Jeg har målt ældning på Pioneer 9G ved ca. 0 timer og ca. 200 timer - men de ældes meget lidt ( http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60729& PN=1&TPN=3) - så der kan uden tvivl være forskelle mellem plasmapanelteknologierne.

Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 16:04

Du kan justere hvidbalancen (og dermed til dels komplementærfarvernes TINT/HUE) via servicemenuen - RGB CUT/DRV er ikke CMS-parametre, og kan dermed ikke flytte på placeringen af primærfarverne.

Jeg kan se at du allerede har skrevet lidt om dette TV:

http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48709&PN=1 &TPN=2

I dette indlæg skriver du at det er nødvendigt at tillade at primærfarverne ligger uden for gamuten for at mætningen bliver bedst mulig. Ovenfor skriver du at RGB CUT/DRV er ikke er CMS-parametre og at det derfor ikke er muligt at flytte på placeringen af primærfarverne. Det lyder umiddelbart selvmodsigende. Gider du forklare det? Jeg forstår det sådan, at man kun kan flytte primærfarverne op og ned i CIE-diagrammet.- Ikke sidelæns.

Jeg formoder at jeg med de begrænsede indstillingsmuligheder må indgå et kompromis mellem korrekt hvidbalance og primær/sekundærfarvernes placering. Svarende til at f.eks en græsplæne godt kan se forkert ud selv om TVet godt kan vise ordentligt hvid. Er dette korrekt?

Håber ikke det er helt ude i skoven. Har efterhånden brugt en del timer på at læse lektier om farvelære :-). Hvad mener du om denne gennemgang?

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

Den ser fornuftig ud, men måske er der en anden du hellere vil anbefale.

Gamma'en er lav (<=2.0) for alle billedindstillinger på 2008-modellerne, hvilket giver sig til kende i et lidt mælket billede, som dog fungerer OK i et lyst rum. Der er ikke mulighed for at ændre på gamma'en i disse modeller - heller ikke via servicemenuen. Du kan ændre gamma'en på visse afspillere, f.eks. en HTPC. Du har dog brug for et eller andet måleinstrument for at finde den mest korrekte gamma-indstilling (til et vandret forløb), f.eks. det colorimeter, du omtaler (jeg har endda brugt et Spar'o'meter til at stille gamma på et PZ85, tro det eller ej..., men kun for sportens skyld).

Fint nok. Det var det jeg regnede med. Løsningen må så være at jeg indstiller TVet så godt som mulighederne tillader, og korrigerer resten på PCen.

Hvis du bruger NORMAL-indstillingen i stedet for BIOGRAF, koster det en del på shadow details: Prøv at vise en jævn gråtoneskala (1%-intervaller ell. lign.) og skift mellem de to indstillinger - så kan du nemt se forskellen. Prøv evt. samme øvelse med RGB-farveskaler.

Nu du siger det kan jeg godt se det. Det er ikke engang nødvendigt med testbilleder. Jeg vil alligevel prøve med test billeder i aften, for at se om jeg kan spotte nøjagtigt hvilken indvirkning de forskellige indstillinger har.

Andre end bantam er selvfølgelig velkomne til at deltage i debatten :-)

MVH tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 13-Juli-2009 kl. 17:58
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2009 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Jeg kan se at du allerede har skrevet lidt om dette TV:

http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48709&PN=1 &TPN=2

I dette indlæg skriver du at det er nødvendigt at tillade at primærfarverne ligger uden for gamuten for at mætningen bliver bedst mulig. Ovenfor skriver du at RGB CUT/DRV er ikke er CMS-parametre og at det derfor ikke er muligt at flytte på placeringen af primærfarverne. Det lyder umiddelbart selvmodsigende. Gider du forklare det? Jeg forstår det sådan, at man kun kan flytte primærfarverne op og ned i CIE-diagrammet.- Ikke sidelæns.

Jeg formoder at jeg med de begrænsede indstillingsmuligheder må indgå et kompromis mellem korrekt hvidbalance og primær/sekundærfarvernes placering. Svarende til at f.eks en græsplæne godt kan se forkert ud selv om TVet godt kan vise ordentligt hvid. Er dette korrekt?

Der er ingen direkte sammenhæng mellem RGB CUT/DRV og primærfarvernes placering i CIE-diagrammet. Farvestyrken (og i visse tilfælde blot farvemætningen) styres af COLOUR-indstillingen - men den flytte faktisk heller ikke på primærfarverne.

Kun hvis TV'et har en CMS - og det gælder f.eks. plasma-TV fra Pioneer, Samsung og LG - kan man flytte på primær- og sekundærfarverne (også kaldet "komplementærfarverne").

Samsung's CMS er mest avanceret - det er en rigtig 6-akset CMS, hvor man kan ændre både vinklen (HUE/TINT), mætningen (SATURATION, afstanden fra hvidpunktet) og lysstyrken (den tredie dimension, som ikke vises i CIE-diagrammet), hvor de andre to TV mangler en eller to af disse parametre.

Du skal som udgangspunkt placere hvidpunktet på D65 uanset, hvor nøjagtige primærfarverne er. Man kan i visse tilfælde forsvare at vride hvidpunktet lidt, f.eks. hvis TV'et lider af udtalt red push. Formålet vil da være at optimere f.eks. hudfarver - men på bekostning af nøjagtigheden i gengivelsen af andre farver.

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Håber ikke det er helt ude i skoven. Har efterhånden brugt en del timer på at læse lektier om farvelære :-). Hvad mener du om denne gennemgang?

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

Jo - det er en fin gennemgang, som man kan lære meget af - der mangler selvfølgelig en masse teori - men den slags vil jeg foreslå, at du tilegner dig gennem læsning af faglitteratur af f.eks. Charles Poynton.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu