Din post satte en del tanker i gang for mig - så bær over med mig, hvis jeg kommer lidt for langt omkring...
Dit TV har helt sikkert en behandling på overfladen - men prisen for anti-glare-behandlingen er ofte, at overfladen har en farve og nogle gange et mønster. At dømme ud fra dit billede af 50PX10 giver behandlingen et blålligt/magenta skær. På V10 er det mere grønligt. Jeg har ikke kigget så nøje på V10 - men på G10 er der også et mønster i overfladen.
Det er dog ikke noget, der betyder noget særligt ved almindelig stuebelysning - og en kalibrering kan evt. udligne det meste af farveskifteffekten.
Man skelner lidt mellem reflection og glare, forstået på den måde at formålet med anti-glare er at fjerne opmærksomheden fra reflektionerne - f.eks. så man ikke kan fiksere opmærksomheden på dem.
Reflektioner er bare tilbagekasninger af lys - så man vil helst helt undgå dem.
Reflektion foregår også inde i panelet, hvor der optræder reflektioner af selve skærmbilledet mellem lagene/hvor brydningsindekset ændres. Jeg mener, at X10 stadig har en slags "dobbeltbilleder", som dog kun ses fra store betragtningsvinkler - tydeligst på en sort baggrund med hvide tekster - altså hvor der er hård kontrast, f.eks. rulletekster efter en film.
Jeg mener at for Panasonic i Danmark, er det kun Z11-serien, der ikke har tydelige reflektioner inde i panelet - men måske kunne vi få dig til at kontrollere det på 50X10? Det kan fortælle os noget om, hvorvidt der er en glasplade ell. lign. yderst på panelet.
Z11's overflade minder om Pioneer's 9G-panelers overflade - det er ikke rigtigt glasagtigt - og set lidt på afstand kan man se, at overfladen "buler" en smule - den er ikke helt plan. Samsung's PS50B855 har heller ikke meget reflektion inde i glasset - men den er mere glat i overfladen og har et blålligt skær.
Mht. anti-glare-behandlingen: Hvis panelet bliver meget mat i overfladen bliver omgivelsernes lys til "tåger", som nedsætter kontrasten. Derimod, hvis anti-glare-behandlingen bibeholder meget af den blanke overflade, hvor man kan se genstandes (typisk lampers) spejlbilleder i panelet, så kan det være mindre generende.
Mange nye LCD-skærme har sikkert af samme grund ret blanke overflader - og de fleste kombinerer med en form for anti-glare-behandling for at finde den bedste balance mellem "blankhed" og "mathed" på overfladen.
Eksempel:
Jeg sad en dag i betragtede en ret mat LCD-skærm med en lampe bag mig i en ellers dæmpet belysning, og var ret generet af den lysende plamage/tåge i billedet, hvor alle detaljer forsvandt. Skærmen blev efterfølgende af andre årsager skiftet til en V10, og i samme siddeposition kunne jeg nu se lampen - men den kunne jeg abstrahere fra, da dens spejlbillede jo visuelt befandt sig lige så langt bag panelet som selve lampen var foran panelet. Mine øjne kunne dermed stille skarpt på selve billedet på panelet, og derved kunne jeg faktisk ignorere spejlingen.