recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - cd’lyd afspillet fraharddisk... Hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketcd’lyd afspillet fraharddisk... Hvordan?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Mahuk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Emne: cd’lyd afspillet fraharddisk... Hvordan?
    Sendt: 15-September-2009 kl. 15:43

Jeg kunne godt tænke mig at få lagt alle mine cd'er ind på harddisk - med så meget "lyd" som overhovedet muligt...

Altså vil jeg gerne have lyd fra en tæskegod cd-afspiller, men vil ikke have cd'er og cd-afsp. til at stå og fylde...

Hvad er det smarteste at gøre her? - Hvordan får jeg mine cd'er med over på harddisken med mest muligt "fylde" - og hvordan afspiller jeg dem igen uden at det kommer til at lyde som en dårlig mp3.

Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 19:11
Hej Mahuk,
Først skal du overfører musikken fra CD'en til Harddisken (HDD), det hedder at rippe. Der kan du bruge dbPoweramp, som jeg syntes er et rigtig godt program... Det er super let at komme igang med.
Du skal så beslutte i hvilket format du vil ligge dine CD'ere. Jeg vil anbefale FLAC, som giver rigtig god ydelse kontra pladsforbrug! Det mister du ikke synderlig meget i lydkvalitet!

Så skal du bare finde en metode til at overfører lyden til dit anlæg... Skal det være trådløst eller trådet? Har du trådløstnetværk hjemme eller...?
Hvor dyrt må det være?

Håber det gav en lille intro...
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Hej Mahuk,
Først skal du overfører musikken fra CD'en til Harddisken (HDD), det hedder at rippe. Der kan du bruge dbPoweramp, som jeg syntes er et rigtig godt program... Det er super let at komme igang med.
Du skal så beslutte i hvilket format du vil ligge dine CD'ere. Jeg vil anbefale FLAC, som giver rigtig god ydelse kontra pladsforbrug! Det mister du ikke synderlig meget i lydkvalitet!

Så skal du bare finde en metode til at overfører lyden til dit anlæg... Skal det være trådløst eller trådet? Har du trådløstnetværk hjemme eller...?
Hvor dyrt må det være?

Så vidt jeg er orienteres er FLAC tabsfrit. Er det ikke tilfældet?

For at åbne en god lydkvalitet når du afspiller fra computeren, ville det være en idé at benytte andet end det indbyggede lydkort/DAC.

Creative X-FI Elite pro skulle være helt og aldeles fantastisk.
http://www.pricerunner.dk/pl/48-456587/Lydkort/Creative-Soun d-Blaster-X-Fi-Elite-Pro-Sammenlign-Priser
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Hej Mahuk,

Hvor dyrt må det være?

For at åbne en god lydkvalitet når du afspiller fra computeren, ville det være en idé at benytte andet end det indbyggede lydkort/DAC.

http://www.pricerunner.dk/pl/48-456587/Lydkort/Creative-Soun d-Blaster-X-Fi-Elite-Pro-Sammenlign-Priser

Jo, det er det - IMO - men ved der er flere der mener at de kan høre forskel på WAV og FLAC. Har ikke selv testet det...
Jeg ville også klart vælge at køre ud af USB udgangen, evt. bruge Foobar2000 med Wasabi/Asio plug-in så man by-passer den indbyggede windowsmixer - den er grim ved lyden!

Og så en eller anden afspiller, det kan trække skidtet ind til anlægget...!
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos

Atlas Cables

Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 19:35

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Hej Mahuk,

Hvor dyrt må det være?

Jo, det er det - IMO - men ved der er flere der mener at de kan høre forskel på WAV og FLAC. Har ikke selv testet det...
Jeg ville også klart vælge at køre ud af USB udgangen, evt. bruge Foobar2000 med Wasabi/Asio plug-in så man by-passer den indbyggede windowsmixer - den er grim ved lyden!

Og så en eller anden afspiller, det kan trække skidtet ind til anlægget...!

Jeg legede nemlig lidt med at teste forskellige filer. MP3, Flac og WAV. Alt efter genren, kunne jeg slet ikke høre nogen forskel. Men i de mere "hårde" genre, hvor der er mange toner, kunne jeg godt høre forskel mellem MP3 og Flac/Wav. Men aldrig Flac wav. Skal siges, det absolut ikke har været den bedste kilde, jeg brugte, da det var i form af min PC med indbygget lydkort.

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 19:41
Mahuk, du skal have det rippet ind som de andre siger. Hvis du kører Windows kan du bruge det/de forslag der er kommet - er du på Linux kan jeg klart anbefale "abcde" med tilhørende dependencies - det findes ikke bedre/nemmere og slår IMHO alt hvad jeg ellers har prøvet, inkl. det foreslåede fra Windows verdenen.

Flac _er_ tabsfrit. Jeg nægter at tro på dem der siger de kan høre forskel på flac og wav - det er nok samme typer der maler deres CD'ere grønne i kanten og bruger specielle duftlys for at få det bedste frem i laseren

En mulighed for at lytte til dine flac's på anlægget kunne være en Squeezebox - den er crossplatform kompatibel så du kan bruge systemet uanset om du er på Mac, Linux/Unix eller Windows.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 20:58

med en nmt ala popcorn hour kan man vel også lægge cderne direkte over på en NAS (eller sætte en harddisk i nmt) uden at skulle rippe noget som helst og derfor helt tabsfri (både tid og kvalitet) afspille dine cder, samtidig med det kan du gøre det samme med dine dvd og andre mediafiler fotoer osv.... altså slå flere fluermed et smæk.

for mig er livet altså for kort til at rippe og konvertere

Redigeret af rhsin - 15-September-2009 kl. 20:59
Mvh

René
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 21:03
rhsin, når du lægger dem over på en NAS så ripper du dem vel også?

Hvis de ligger på en NMT alene, hvordan tilgår man/jeg dem så eksternt fra andre enheder?

Hvilket format ligger de i?

Jeg ved godt du skriver livet er for kort til at rippe og konvertere, men det omvendte lyder godt nok mere besværligt end "den rigtige måde".

PS: Mit indlæg er ikke den typiske "internet-fælde", men jeg kan bare ikke lige helt se fordelene Så derfor spørger jeg.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 21:18

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

rhsin, når du lægger dem over på en NAS så ripper du dem vel også?

Min opfattelse af at rippe en fil er at ændre den fra dens oprindelige format, via en datakonvertering fra feks pc. ved at lægge dem over på NAS direkte mener jeg blot jeg kopierer cd fra drev "a" til "b" bit for bit

Hvis de ligger på en NMT alene, hvordan tilgår man/jeg dem så eksternt fra andre enheder?

Fisk.. jeg har ikke behov fra afspilning fra andre steder det ligger derfor ikke inde fra mig behov, men det vil jeg i givet fald kræve en afspiller fra en sekundør plads som understøtter det givne format (feks wav) evt en nmt nr 2 eller 3.

Hvilket format ligger de i?

Såvidt jeg husker ligger de fleste cder i .wav

Jeg ved godt du skriver livet er for kort til at rippe og konvertere, men det omvendte lyder godt nok mere besværligt end "den rigtige måde".

Jeg kan ikke rigtigt se hvordan det skulle være mere besværligt blot at kopiere en cd fra "a" til "b" bit for bit fremfor at skulle vente X antal minutter (10-20 min på at rippe en cd) for så derfor at skulle kopiere den ud på NAS, men mindre man ripper direkte ned på NAS,

PS: Mit indlæg er ikke den typiske "internet-fælde", men jeg kan bare ikke lige helt se fordelene Så derfor spørger jeg.

Jamen det er helt ok, jeg rippede alle mine cder det var et projekt der starkte sig over 2 uger, og jeg var nødt til at vælge et format som min receiver/internetradio understøttede, men jeg jeg hellere vil have en højere kvalitet uden at skulle konvertere til andet format foretrækker jeg at bibeholde filtypen som den oprindeligt var.... ps og ja jeg modsiger mig selv idet jeg jo har afspillere flere steder... men fremadrettet ønsker jeg kun en bedre kvalitet på mit primære anlæg, så der tror jeg at c-200 kan løse den opgave for mig.. men da jeg endnu ikke har fået den pga. leveringstid mangler jeg stadig erfaring.. og jeg forbeholder mig da bestemt også retten til at blive klogere

Mvh

René
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jeg kan ikke rigtigt se hvordan det skulle v�re mere besv�rligt blot at kopiere en cd fra "a" til "b" bit for bit fremfor at skulle vente X antal minutter (10-20 min p� at rippe en cd) for s� derfor at skulle kopiere den ud p� NAS, men mindre man ripper direkte ned p� NAS,

Det tager max 5 min. at rippe en CD på mit system (ikke noget specielt vildt drev jeg har) og så er de tagged og flac'ed. Jeg kan vælge at lægge det direkte på min "NAS" (altså min server) eller lokalt på min PC alt efter ønske. Drevene er mounted som NFS så der er frit valg. Jeg plejer dog at rippe dem lokalt og kopiere dem alle over bagefter.

Der hvor det ville blive besværligt for mig, er at jeg ikke ville stole en tøddel på en NMT med en enkelt harddisk i. Det er hvad det er. Hvad værre er, at jeg har brug for adgang til filerne fra andre steder, fx. husets forskellige computere.

Det vil derfor for mig blive en betydeligt beværlig løsning at bruge din metode, men efter din forklaring kan jeg godt se hvorfor du ser det som værende nemmere i din situation.
Til top
Mahuk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-September-2009
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2009 kl. 12:29

Tak til alle for input - jeg skal helt sikkert ikke køre noget via en PC / Windows!

Jeg har haft kig på en popcorn / Tvix / netværksreceiver (onkyo)

Jeg vil lægge det på en harddisk / NAS og trække det derfra, men var bare i tvivl om hvorvidt jeg fik den bedste lyd på HD'en.

Snakkede med en gut fra Lyngdorf i aftes, som sagde at wave er bedste alternativ... og at rippe fra cd-rom drev er helt iorden. Ellers sp/dif ud af cd afspiller...

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2009 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af Mahuk Mahuk skrev:

Tak til alle for input - jeg skal helt sikkert ikke køre noget via en PC / Windows!

Jeg har haft kig på en popcorn / Tvix / netværksreceiver (onkyo)

Jeg vil lægge det på en harddisk / NAS og trække det derfra, men var bare i tvivl om hvorvidt jeg fik den bedste lyd på HD'en.

Snakkede med en gut fra Lyngdorf i aftes, som sagde at wave er bedste alternativ... og at rippe fra cd-rom drev er helt iorden. Ellers sp/dif ud af cd afspiller...

Det kan jeg kun være enig i... Mangler du en samlet god løsning, ville jeg nok vælge den nye Popcorn Hour C-200 - så kan du både streame film/BD og musik, og endda sætte en drev (dvd eller BD) så du kan se lånte/lejede film direkte på den...
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu