recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketserver

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
arear51 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 25-April-2009
Status: Offline
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Emne: server
    Sendt: 26-September-2009 kl. 11:45

hvilken fil server program vil i anbefale og hvilke erfaringer har i med det???

jeg har hørt om freeNAS men er det et godt program at bruge?

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2009 kl. 16:29
Det kommer jo helt og holdent an på hvad det er du vil. At du spørger om hvad der er godt er som at spørge om det er godt at have hjul på en bil. Nødvendigt for at kunne køre, men der er forskel på hjulene og en 4-hjulstrækker har ingen glæde af slickdæk!

Hvad for funktionaliteter ønsker du? Freenas er ikke et serverOS, men et stykke software der omdanner en computers harddiske til et netværksdrev. Dette er ikke en server. serversoftware kan eksempelvis være en alm solaris/debian/freebsd-server (og deres tilhørende forskellige distributioner) eller windows home server (som er en begrænset udgave af server 2003) eller
server2003/08 server eksempelvis. Har man ikke brug for den funktionalitet men kan nøjes med at have et netværksdrev, så er freenas og unraid fra lime-technology ganske fortrinlige. Alternativt noget mere avanceret som eksempelvis nexentastor.
Men du bliver nødt til at finde ud af hvad det egentlig er du vil før du overhovedet skal begynde at stille den slags spm. De har jo hver deres forcer og der er ikke nogen af dem som bare er kanon til det hele. Det kommer helt og holdent an på hvad du vil og hvordan dit setup er.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2009 kl. 17:10
Oprindeligt skrevet af arear51 arear51 skrev:

Hvis du alene har brug for en filserver, altså et netværksdrev (share) på dine computere, vil jeg anbefale en NAS. Det er langt nemmere.

Jeg har en decideret home server med Ubuntu, men udover filserver (Samba og NFS) har jeg følgende ting kørende

1) Specielt opsat mailserver (pop3 aggregator)
2) Webserver
3) Bittorrent klient (deluge)
4) PXE boot server
5) Database server (MySQL og PostgreSQL)
6) SqueezeCenter (til min Squeezeboox Boom)
7) Automatisk sync af backup filer med ekstern server (cron)
8) Der kommer løbende mere til

Du kan også lave disse ting på en NAS, men en home server giver mere fleksibilitet.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
act_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Maj-2007
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2009 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af arear51 arear51 skrev:

Hvis du alene har brug for en filserver, altså et netværksdrev (share) på dine computere, vil jeg anbefale en NAS. Det er langt nemmere.

Jeg har en decideret home server med Ubuntu, men udover filserver (Samba og NFS) har jeg følgende ting kørende

1) Specielt opsat mailserver (pop3 aggregator)
2) Webserver
3) Bittorrent klient (deluge)
4) PXE boot server
5) Database server (MySQL og PostgreSQL)
6) SqueezeCenter (til min Squeezeboox Boom)
7) Automatisk sync af backup filer med ekstern server (cron)
8) Der kommer løbende mere til

Du kan også lave disse ting på en NAS, men en home server giver mere fleksibilitet.

Mangler præcis sådan en mail funktion (går ud fra det er en IMAP server?) på min Ubuntu server - hvilket program har du brugt?
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu