recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vantage HD8000C vs ABCOM IPBox 9000HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVantage HD8000C vs ABCOM IPBox 9000HD

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
peko Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 25-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: Vantage HD8000C vs ABCOM IPBox 9000HD
    Sendt: 03-Oktober-2009 kl. 11:57
Nu hvor yousee har frigivet de digitale kanaler er jeg lidt på udkik på en afløser til min nu lidt over 5 år gamle harddisk recorder.

Til DVB-C hat jeg fundet Vantage HD8000C og ABCOM IPBox 9000HD som umiddelbart virker meget ens i specifikationerne. Men jeg er lidt usikker på hvordan de virker med yousee kabel TV, er der nogle her på forum, som har erfaring med nogle af disse to maskiner i forbindelse med yousee, hvordan virker de, kan de optage in MPEG4 format, kan de kører med kort fra yousee for at se extra HD kanaler etc.

(NB det er ikke noget der haster da jeg har lejet en SAMSUNG box fra yousee for 6 måneder, med de første 3 måneder gratis; men ville gerne se på andre muligheder for fremtiden)

Per
Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-December-2007
Point: 379
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2009 kl. 15:13

Oprindeligt skrevet af peko peko skrev:

Nu hvor yousee har frigivet de digitale kanaler er jeg lidt på udkik på en afløser til min nu lidt over 5 år gamle harddisk recorder.

Til DVB-C hat jeg fundet Vantage HD8000C og ABCOM IPBox 9000HD som umiddelbart virker meget ens i specifikationerne. Men jeg er lidt usikker på hvordan de virker med yousee kabel TV, er der nogle her på forum, som har erfaring med nogle af disse to maskiner i forbindelse med yousee, hvordan virker de, kan de optage in MPEG4 format, kan de kører med kort fra yousee for at se extra HD kanaler etc.

(NB det er ikke noget der haster da jeg har lejet en SAMSUNG box fra yousee for 6 måneder, med de første 3 måneder gratis; men ville gerne se på andre muligheder for fremtiden)

Per

Jeg har en Vantage HD8000C (m/ 1TB HDD), og den kører som sådan rimeligt glimrende. Den har lidt småting, som muligvis gør sig gældende på de fleste PVR:

- Den glemmer æ, ø, å og andre specialtegn (& eksempelvis) i titler man optager (man kan rette det efter endt optagelse hvis man vil). Der kommer dog meget jævnligt ny firmware, og boksen er meget ny, så det kan være det er fixet om en uge eller to.

- Den kan hakke en del i det når harddisken vågner op. Så meget, faktisk, at man kan blive nødt til at sætte boksen i stand-by og tænde den igen for at det går væk. Alternativet kan man sætte harddisken til ikke at gå i dvale, så er den hele tiden klar (men det bruger jo mere strøm).

Men, jeg er fristet til at sige den ikke dur med Yousee - det eneste der gør det, er deres egen boks. HD8000C viser nemlig ikke undertekster på TV2, da TV2 sender undertekster i DVB-T format. Og den afspiller 2 lydspor samtidigt på Eurosport og Cartoon Network, sikkert pga en anden finurlighed i Yousee's kabel-TV format. Og der er ingen support fra Yousee - de siger "vores egen boks virker uden fejl, køb sådan en i stedet". Det er jo så heller ikke rigtigt...

Jeg er selv ved at opstøve løsninger på TV2 undertekster og dobbeltlyd - hvis dette løses, er Vantage'n en super-kasse!

Mvh Steen

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2009 kl. 00:30
Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

en, jeg er fristet til at sige den ikke dur med Yousee - det eneste der gør det, er deres egen boks. HD8000C viser nemlig ikke undertekster på TV2, da TV2 sender undertekster i DVB-T format. Og den afspiller 2 lydspor samtidigt på Eurosport og Cartoon Network, sikkert pga en anden finurlighed i Yousee's kabel-TV format. Og der er ingen support fra Yousee - de siger "vores egen boks virker uden fejl, køb sådan en i stedet". Det er jo så heller ikke rigtigt...

Mht DVB subs kan det lige så godt være en bug i Vantage 8000 firmware (FWIW, jeg har TV2 subs på min Dreambox DM600C). Så vidt jeg ved er der andre Vantage brugere i dette forum, som ser TV2 hos YouSee, formentlig med den tidligere model 7100.

Mht Eurosport og Cartoon Network har jeg samme problem som dig, men problemet skyldes at lyden udsendes som to kanaler med "dual mono" i et audio track i stedet for to audio tracks. VLC vælger korrekt en af kanalerne, men min DM600C tror at det er stereo lyd og blander de to kanaler sammen. Workaround hos mig: vælg L eller R mono track. Jeg vil anse dette for at være en bug i DM600C firmware.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2032
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2009 kl. 06:29

Oprindeligt skrevet af peko peko skrev:

er der nogle her på forum, som har erfaring med nogle af disse to maskiner i forbindelse med yousee, hvordan virker de, kan de optage in MPEG4 format, kan de kører med kort fra yousee for at se extra HD kanaler etc.

Jeg har en Vantage 8000, godt nok en Vantage 8000TS, men det er i bund og grund fuldstændigt samme maskine som HD8000C, bare med andre tunere til hhv DVB-t og DVB-s i stedet for tunere til DVB-c. Bortset fra hvilken type DVB (-s,-t eller -c) de forskellige modeller tuner er de ellers fuldstændigt identiske, hvad angår resten af hardwaren, deres features og deres firmware. Det er reelt kun forholdende omkring tuningen der adskiller dem fra hinanden.

Og ja, du kan sagtens bruge 8000 serien til CA-moduler og programkort (også YouSee's) da recieverne har 2 x Common Interfaces. Så ligesom hvis du ville bruge et TV med indbygget tuner, skal du blot have fat i et CA modul og programkort for at få adgang til YouSee Plus kanalerne og eventuelle yderligere betalingskanaler. Du skal dog være opmærksom på at det kun er YouSee's egne bokse der kan afvikle tjenerster som 'start forfra' og købe VOD materiale, da det er noget der ligger i selve softwaren på YouSee's egne bokse.  

Og ja, naturligvis kan 8000 serien modtage og optage MPEG4 både som SD og HD. Jeg har tunet både MPEG4 SD broadcasts via DVB-t tuneren og MPEG4 HD broadcasts via DVB-s tuneren, da der jo ikke er HD via DVB-t endnu. Og 8000C kan på fuldstændig lignende vis vise, optage og afspille MPEG4 broadcasts fra DVB-c (selv om YouSee så mig bekendt ikke sender nogle MPEG4 kanaler i SD aktuelt) 

Hvad jeg ellers generelt kan sige jeg syntes er godt/skidt ved recieveren så er det:

Godt:

- Ret hurtigt kanalskift sammenlignet med mange andre DVB tunere.

- Kan som sædvanligt for HD-recievere sættes til enten at Skalere HD til en bestemt valgbar opløsning, ELLER outputte hver enkelt kanal i dens native horisontale opløsning så eksternt udstyr alternativ kan skalere det oprindelige signal (f.eks en DVDO edge eller lign). Det er ikke alle recievere der giver denne store fleksibilitet angående outputsignaler, da mange recievere enten outputter 1080i kanaler i 720p eller 720p kanaler i 1080i afhængigt af hvilken skærmopløsning man nu har valgt til HD materiale. Men her kan man altså helt undgå kompromiser i forbindelse med outputtets opløsning ifht broadcastet.

- Stor fleksibilitet, ikke mindst hvad angår optagemedievalg. Man kan f.eks både optage direkte på enten USB sticks eller intern/ekstern Harddisk (og kopiere imellem dem om man vil), og man kan fra en computer (via forbindelse at recieveren til LAN) få adgang til disse optagelser, og ved lige hurtigt at ompakke containerformatet også både afspille dem på en PC og lave tabsfrie DVD'ere af optagelserne helt uden at bitstreamen overhovedet skal re-encodes og der dermed opstår kvalitetstab i DVD Authoringen. (med mindre man har et dumt autonomt Authorprogram der altid re-encoder til en bestemt kvalitet uanset hvad)

- Hurtig sortering af kanaler, f.eks efter om de er MPEG4/HD eller alfabetisk. Sidsnævnte er en mig virkelig stor hjælp når jeg skal finde en bestemt tv-kanal, da jeg har tunet over 2000 programmer på min Vantage 8000TS (4xDiSEqC + DVB-t)

Skidt:

- Den er imho lang tid om at boote fra slukket.

- Jeg savner en "Series-link" funktion, som jeg kender den fra min Sky+ HD boks til betalings-tv (Det er en betalings-tv platform uden tilgængeligt CA-modul, så jeg kunne bruge Vantage reciveren i stedet, som man altså sagtens kan med andre udbyderes, f.eks YouSee som der findes CA-moduler til). ...Men Series link funktion er så igen noget der skal være i EPG data fra programudbyderen alligevel, og det er langt fra alle udbydere der har det. (Kender ikke status for YouSee i den forbindelse)

Workaround: Selve EPG'en er ellers for så vidt fin nok, og man kan f.eks. søge specifikt på en tv udsendelses navn (f.eks bare "dail" hvis man vil have overblik over og listet alle ugens afsnit og skiftende sendetider af "the daily show" på DR2, og programmere boksen til at optage dem.

Slutteligt vil jeg sige, at med mindre du specifikt ønsker at udnytte nogle af de specifikke fordele ved Vantage boksen og prioriterer dem (som f.eks den den frie adgang til de optagede filer fra en PC), så vil jeg til YouSee dog først og fremmest anbefale at man bruger deres egne bokse, da de er de eneste recievere der specifikt er fuldt integreret til hele YouSee platformen (inkl. start forfra, og VOD tjenesterne). Det er slet og ret et spørgsmål om software skrevet specifikt til ubyderes platform. 

- Den kan hakke en del i det når harddisken vågner op. Så meget, faktisk, at man kan blive nødt til at sætte boksen i stand-by og tænde den igen for at det går væk.

Mærkeligt! Det har jeg aldrig været så meget som bare i nærheden af at opleve med min. (firmware 02.52T-0, jeg har ikke fået installeret 02.53T-0 fra 2 Oktober endnu) Jeg har også som dig en 1TB intern harddisk i min. Har du fulgt Vantage vejledning og købt en kompatibel intern harddisk, og ikke en af dem de lister som inkompatible? (jeg har f.eks en Seagate Pipeline HD2 model ST31000322CS, den ene af kun to forskellige 1TB harddiske der er listet som kompatibel til intern installation)

HD8000C viser nemlig ikke undertekster på TV2, da TV2 sender undertekster i DVB-T format..

Det udsagn må jeg stille mig SÆRDELES uforstående og tvivlende over for, for Vantage viser fint DVB-subtitles (som det hedder uanset om det så er tunet via DVB-s, DVB-c eller DVB-t) med de nyere firmware versioner i hvert fald.

Man kan f.eks tilvælge det ved 3 tryk på "text" kanppen på fjernbetjeninger (1 tryk giver mulighed for tekst-tv, næste tryk giver mulighed for valg af undertekster fra tekst-tv (for døve) og det 3 tryk giver mulighed for at vælge DVB-subtitling). Så med mindre YouSee ikke har underteksten i deres signal, så lyder det virkeligt mærkeligt at du ikke har DVB-subtitling på din (hvis den ellers har relativ ny firmware).

Du har vel ikke TV2 tunet og til at ligge to steder (fra to forskellige frekvenser), vel? for så prøv den anden frekvens. ...Jeg ved at YouSee tidligere har encodet deres eget DR signal, og sendt 2 forskellige udgaver af DR1. Ét de selv lavede fra et SDI link de fik fra TV-byen, og ét de tog ned fra DVB-t netværket indeholdende DVB-subtitling. Måske de gør noget lignende med TV2?  (jeg har ikke selv YouSee i dag, så jeg er overladt til at gætte på årsager). Men jeg ved at 8000 serien ER i stand til at vise DVB-subtitling hvis ellers den har nyere firmware, OG signalet ellers indeholder DVB-subtitling.   

Og den afspiller 2 lydspor samtidigt på Eurosport og Cartoon Network, sikkert pga en anden finurlighed i Yousee's kabel-TV format.

Det må det være. Når jeg tuner f.eks Eurosport og Euronews fra satellit kan jeg aktivt vælge op til 6-7 forskellige europæiske sprog uden at de blandes sammen. Det lyder som om YouSee angiver 2 forskellige sprog/monokanaler som ét samlet sterolydspor på den samme PID?. Og så forholder boksen sig jo til den information, da det den afvikler er bestemt af packet ID (PID) for hhv billed, lyd og tekst.

Jeg er selv ved at opstøve løsninger på TV2 undertekster og dobbeltlyd - hvis dette løses, er Vantage'n en super-kasse!

Jeg kan med risiko for at gentage mig selv bare sige at DVB-subtitling virker fint på 8000 serien fra den terrestiale transmission, så det burde det også gøre i kabel-tv transmissionen såfremt DVB-subtitling ellers er til stede i det tunede signal.

Men se evt. (under status for den enkelte kanal) hvad der er tunet og tilgængeligt af PID's i forbindelse med de kanaler hvor du mangler undertekster. Måske er PID'en for DVB-subtitling ikke tunet korrekt. Prøv evt. at genscanne, eller lave en manuel scanning på frekvensen hvor du sætter den til at søge PID.

Redigeret af TBC1 - 09-Oktober-2009 kl. 06:54
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2009 kl. 06:40

Edit: UPS dobbelt post. Kom til at trykke "besvar" i stedet for "rediger"

Redigeret af TBC1 - 09-Oktober-2009 kl. 06:43
Til top
peko Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 25-August-2004
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2009 kl. 11:38
Tak for svarene.

Efter at have søgt lidt mere information hælder jeg dog mest til ABCOM IPBox 9000HD; men ser dog også på Azbox premium. Fordelen ved disse er, at de kører på Linux, så man har mulighed for selv, at lave nogle små tilpasninger, eller plugins. Vantage kører på en lukket OS2.1

Hvad der ser interessant ud på Azbox, er at den via den Sigma chip som den kører med, har support for 1024p og også har indbygget Wlan.

Ipboxen kører på stlinux og er baseret på en SH4 processor, som så vidt jeg har kunne finde ud af er i familie med ARM; hvor azbox sigma chip er baseret på en mipsel (mips) processor, den har jeg i forvejen et krydscompilerings setup til, da ogsp min linksys router er mipsel baseret.

Per
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2009 kl. 14:20
Selv tak for svaret, da jeg der lige hørte om en reciever jeg ikke kendte i forvejen. Jeg kan da sige, at hvis jeg havde kendt til Azbox'ens eksistens da jeg selv købte reciever, så ville det ud fra fra dens specifikationer nok været den boks jeg selv ville have købt. ...Jeg skal så ikke selv programmere noget, men blot udnytte de muligheder og specifikationer bosken har uden at skulle ind og pille i styresystemet.

Redigeret af TBC1 - 10-Oktober-2009 kl. 14:20
Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-December-2007
Point: 379
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2009 kl. 22:19

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Selv tak for svaret, da jeg der lige hørte om en reciever jeg ikke kendte i forvejen. Jeg kan da sige, at hvis jeg havde kendt til Azbox'ens eksistens da jeg selv købte reciever, så ville det ud fra fra dens specifikationer nok været den boks jeg selv ville have købt. ...Jeg skal så ikke selv programmere noget, men blot udnytte de muligheder og specifikationer bosken har uden at skulle ind og pille i styresystemet.

Azbox premium kan dog ikke optage mere end ét program af gangen - den anden tuner kan kun bruges til at se TV på, når tuner 1 er i brug til optagelse. Vantage HD8000C kan optage 3 programmer samtidigt, hvis 2 af dem er på samme frekvens, og ellers kan den optage to af gangen.

På Azbox' hjemmeside er der heller ikke noget forum til support (eller også skal man registrere sig for at se posterne?), og jeg kan ikke finde en online manual.

Mvh Steen

Til top
cwitt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Juni-2004
Point: 493
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 19:53
Hej,

Jeg leder selv efter en løsning til optagelse fra YouSee, hvor jeg kan overføre til PC og dermed videre til DVD-skive og/eller iPod Touch.

Vantage lyder interessant, men har lige et par spørgsmål:

Godt:

- Stor fleksibilitet, ikke mindst hvad angår optagemedievalg. Man kan f.eks både optage direkte på enten USB sticks eller intern/ekstern Harddisk (og kopiere imellem dem om man vil), og man kan fra en computer (via forbindelse at recieveren til LAN) få adgang til disse optagelser, og ved lige hurtigt at ompakke containerformatet også både afspille dem på en PC og lave tabsfrie DVD'ere af optagelserne helt uden at bitstreamen overhovedet skal re-encodes og der dermed opstår kvalitetstab i DVD Authoringen. (med mindre man har et dumt autonomt Authorprogram der altid re-encoder til en bestemt kvalitet uanset hvad)

Kan man accesse optagelse på Vantage via éns LAN/netværk eller skal de via en ekstern USB HDD?

Jeg er total novice på området, så hvad menes med at "ompakke containerformat"?

Vil man ikke kunne lave sin egen DVD skive på PC udfra optagelsen fra Vantage?

Skal Vantage optagelser konverteres til anden format for at kunne overføres til iPod Touch (hvis ja, hvilke konvertering/program foreslås)

.....Vantage viser fint DVB-subtitles (som det hedder uanset om det så er tunet via DVB-s, DVB-c eller DVB-t) med de nyere firmware versioner i hvert fald.

Man kan f.eks tilvælge det ved 3 tryk på "text" kanppen på fjernbetjeninger (1 tryk giver mulighed for tekst-tv, næste tryk giver mulighed for valg af undertekster fra tekst-tv (for døve) og det 3 tryk giver mulighed for at vælge DVB-subtitling). Så med mindre YouSee ikke har underteksten i deres signal, så lyder det virkeligt mærkeligt at du ikke har DVB-subtitling på din (hvis den ellers har relativ ny firmware).

Bliver lidt usikker mht. undertekster ved optagelser. Hvordan sikrer man, at undertekster er med i optagelsen fra fx. TV2 hvergang ?
Carsten Witt

LG OLED65B7 TV
NAD T758 Surround Receiver
Samsung BD-C6900 Blue Ray
Sony RDR-HDX995 HDD-Recorder
YouSee HD-box Samsung3126
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af cwitt cwitt skrev:

Bliver lidt usikker mht. undertekster ved optagelser. Hvordan sikrer man, at undertekster er med i optagelsen fra fx. TV2 hvergang ?

Digitalt TV er en transport stream, der består af et video track, et eller flere audio tracks, og eventuelt nogle subtitle tracks.

Med PVR boxe gemmer du den rå transport stream som den modtages, så du efterfølgende vælge lydspor og undertekster, fuldstændig ligesom hvis du så tingene live.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2009 kl. 09:54

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af cwitt cwitt skrev:

Digitalt TV er en transport stream, der består af et video track, et eller flere audio tracks, og eventuelt nogle subtitle tracks.

Med PVR boxe gemmer du den rå transport stream som den modtages, så du efterfølgende vælge lydspor og undertekster, fuldstændig ligesom hvis du så tingene live.

Vælges der så den IP9000, så er ovenstående ikke regler som DGStation følger på deres boks.

Undertekster har det med at hoppe fra og til, og især på HD kanalerne , så dukker de op som vinden blæser...og farverige er de også !

Optagelser:  de gemmes i deres eget properitære format, og de vælger ikke at lægge alle lydspor med ned, alle for den sags skyld undertekster. i tidlige versioner ville VLC godt afspille filerne, det er der vist begyndt at være problemer med.

Så måske er Vantage bare lidt bedre på de 2 punkter? men ok, Vantage kunne vist slet ikke vist undertekster for nogen tid siden, så der kan man se hvor længe nordiske bruger skulle vente på det :-)

Til top
meltofte Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-September-2004
Point: 117
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2009 kl. 10:50

Hej TBC1

Ud fra din beskrivelse af Vantage 8000TS er jeg næsten overbevist om, at det er sådan en, jeg skal have, men der er lige et par ting:

Kan man også optage DVB-subtitles?

I så fald, kan man så, når man ser en optagelse, slå tekster til og fra, eller er teksterne så blevet hardmatted i billedet (jeg har kun mulighed for scart-tilkobling til tv'et?

Ved du, om scart-out er RGB?

mvh
Thomas

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu