Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Ronny73
Super bruger
Oprettet: 09-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 328
|
Emne: vil ekstern Dac give mig bedre Stereo lyd Sendt: 10-Oktober-2009 kl. 12:09 |
hej
jeg vil gerne vide om min stereo lyd vil blive bedre ved køb af ekstern Dac.
jeg bruger ps3 som afspiller, forbundet med optisk kabel til yamaha Rx-v1500.
Dac i evt cd/dvd/ps3 blir ikke brugt, kun drevet ved denne opsætning så vidt jeg har forstået.
så mit spørgsmål er vil jeg få en hørbart løft i lyden, ved brug af Ekstern Dac ? fremfor at bruge Reciverens Dac
|
|
 |
Kratz
Super bruger
Oprettet: 02-November-2008
Point: 284
|
Sendt: 10-Oktober-2009 kl. 13:26 |
Din receiver er helt fornuftig, omend nogle år gammel. Men det er stadig en surround receiver. Du vil opleve et gevaldigt løft i lyden hvis du investerer i en ekstern DAC. Et forslag kunne være Cambrigde DacMagic, som Hifiklubben sælger til omkring 2.000 kr.
|
Panasonic TX-P55VT60, Yamaha DSP-Z7, B&W XT-serien, Oppo BDP-83SE, Panasonic DMP-BDT220
|
 |
SLETTET_20120103
--
Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
|
Sendt: 10-Oktober-2009 kl. 13:42 |
Har du mod på det kan du bygge en bantamdac til 30 USD. Den giver en rigtig god ydelse, også selvom den er billig. Det er no-nonsence, og virker som et lydkort når den tilsluttes pc'en via USB. Om den også vil virke ligeså godt til en ps3 ved jeg ikke..
|
 |
Ronny73
Super bruger
|
Sendt: 11-Oktober-2009 kl. 08:45 |
Kratz skrev:
Din receiver er helt fornuftig, omend nogle år gammel. Men det er stadig en surround receiver. Du vil opleve et gevaldigt løft i lyden hvis du investerer i en ekstern DAC. Et forslag kunne være Cambrigde DacMagic, som Hifiklubben sælger til omkring 2.000 kr. |
tråden er lavet for en kammarat der kører med det system. jeg kører onkyo 706/ps3/ekstern HD
hvis jeg forstår dig ret, så vil "alle" Souround Recivere få et hørbart løft ved brug af ekstern Dac ?
|
|
 |
Schjelde
Guld medlem
Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 695
|
Sendt: 11-Oktober-2009 kl. 09:49 |
Om ligefrem alle sourround receivere i verden vil få et løft ved jeg ikke, men de gængse under kr. 20.000 vil sikkert sikkert lyde markant bedre i stereo med en super ekstern DAC.
Ved der er en del på hifi4all der købte en til under kr. 2.000,- fra Kina der skulle gøre underværker.
Den er uden fjernbetjening og omskiftning input sker manuelt osv. Men den skulle give super god lyd. Har kun hørt den i brug én gang, og det var ikke ifm. en A-B test, så kan ikke sammenligne med andre, men det lød i hvert fald fantastisk.
|
Sony AF8 65 Onkyo 676 HDFury Vertex 2 ATV4K B&O A9 Sonos rundt i huset
|
 |
Ronny73
Super bruger
|
Sendt: 11-Oktober-2009 kl. 11:16 |
Schjelde skrev:
Om ligefrem alle sourround receivere i verden vil få et løft ved jeg ikke, men de gængse under kr. 20.000 vil sikkert sikkert lyde markant bedre i stereo med en super ekstern DAC.
Ved der er en del på hifi4all der købte en til under kr. 2.000,- fra Kina der skulle gøre underværker.
Den er uden fjernbetjening og omskiftning input sker manuelt osv. Men den skulle give super god lyd. Har kun hørt den i brug én gang, og det var ikke ifm. en A-B test, så kan ikke sammenligne med andre, men det lød i hvert fald fantastisk.
|
er det den cambridge du taler om ? hvis ikke har du et link eller navn på Dac´en ?
|
|
 |
SLETTET_20120103
--
|
Sendt: 11-Oktober-2009 kl. 17:34 |
Der er mange DAC's som kan anbefales. Har du mod på at lodde selv, eller skal det være færdigsamlet? Den største forskel som jeg ser det er, at har man mod på at gøre et stykke arbejde selv kan man få pengene til at strække langt længere. Man kan få en god high-end DAC hvis man bruger 100-150 USD, og selv har mod på at lodde nogle små ben på et print. Søg efter "gamma 2 DAC" Jeg havde selv tænkt på en Cambridge DacMagic, men blev anbefalet en Bantamdac istedet, da den har samme ydelse (eller bedre). edit: Jeg skal lige gøre opmærksom på, at brugeren "Bantam" og bantamdac intet har med hinanden at gøre
Redigeret af Anima - 11-Oktober-2009 kl. 17:43
|
 |
Ronny73
Super bruger
|
Sendt: 14-Oktober-2009 kl. 20:23 |
6¤ sry for den lange respons tid, har goolet en del på emnet. men uanset hvad man kigger på er der delte meninger om Ekstern Dac. nogle mener den ene gør lyden mørkere hvor den anden gør den lysere osv.
i teorien ville jeg ikke have noget imod at bygge selv, kommer dog an på hvor svært det er, har loddet en del for ca 10år siden via arbejde, hvis lodde ørerne sidder kun 1mm fra hinanden kan jeg nok ikke styre det.
er det amb der har lavet gamma? man skal åbenbart have set 1+2+en kasse til det ? og er der andet ?
jeg skal på ferie fra imorgen, så for ikke svaret et stykke tid
Redigeret af Ronny73 - 14-Oktober-2009 kl. 20:28
|
|
 |
pr76
Bruger
Oprettet: 27-Marts-2008
Point: 193
|
Sendt: 14-Oktober-2009 kl. 20:42 |
Ronny73 skrev:
6¤ sry for den lange respons tid, har goolet en del på emnet. men uanset hvad man kigger på er der delte meninger om Ekstern Dac. nogle mener den ene gør lyden mørkere hvor den anden gør den lysere osv.
|
Man kan ikke generaliserer som der bliver gjort i dit indlæg.
DAC`s er lige så forskellige som højtalere. Nogle er meget lyse i det andre mørke. Nogle spiller musik andre spiller mere "korrekt" men også dødt.
PS3 er desværre ikke den bedste maskine at bruge som drev. Både pga at dens drev ikke er særligt godt og at den kun kan smide digital lyd ud via optisk eller hdmi. begge er dårlige som digitale signal kilder (lydmessigt)
Men en DAC Magic vil være et fint sted at starte og vil helt klart give et løft frem for den indbyggede i surroundforstærkeren.
|
 |
Ronny73
Super bruger
|
Sendt: 14-Oktober-2009 kl. 21:00 |
det med Dac´s er åbenbart lige så meget smag og behag som alt andet hifi så øv 
min kammerat med yamaha opsættet bruger drevet fra ps3. ville han få mere ud af at gå eks via panasonic bd80/dac magic eller lign
jeg bruger kun ps3 til den eksterne hd. det er ps3 måske heller ikke gpd til at sende videre ?
er der en anden løsning til ca samme penge der vil give mig samme eller bedre løft, hvor jeg også kan sætte ekstern hd til (Wav lydformat) (ikke pc)
jeg/vi vil gerne have bedst mulig stereo lyd, uden at betale en kirkegård.indtil videre virker Dacmagic som det bedste bud ifg goggle og her.
Redigeret af Ronny73 - 14-Oktober-2009 kl. 21:32
|
|
 |
SLETTET_20120103
--
|
Sendt: 14-Oktober-2009 kl. 22:59 |
Jeg har ellers fået at vide, at den bantamdac er ligeså god som dacmagic af folk som rent faktisk har bygget den. Den koster 30 dollars at bygge. Til den pris er det ikke det store tab hvis du ikke kan lide den.
Jo, AMB audio er dem bag gamma-dacsne. Det er high-end, og vil sparke DacMagic tilbage til stenalderen. Chippen som sørger for behandlingen af audio-signalet er Wolfson's topmodel, og er den samme som sidder i Pioneer LX91 BD-afspiller, dog i en nyere revision. Den kan du få bygget af en prof, og jeg vil tro vi stadig er under prisen på en Dacmagic. Jeg bestiller nok en til mig selv..
Hvordan kan en "billig" dac til 150 kroner så hamle op imod en til 2000 kroner? Tja, jeg ved det ikke, men om det er hifiklubben som gnider sig i hænderne eller hvad det er, skal jeg ikke kunne sige.
|
 |
Ronny73
Super bruger
|
Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 07:55 |
hvis Dac magic hører hjemme i stenalderen, virker det meget logisk at prøve med den gamma er det ham de kalder mr x du mener med prof der kan bygge den ?
gamma er også bedre en din bantam, siden du overvejer gamma ?
er der en hjemmeside der samligner div Dac´s ?
|
|
 |