Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
cwitt
Super bruger
Oprettet: 20-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 493
|
Emne: Billedkvalitet vs. alm. HDD-recor Sendt: 02-Oktober-2005 kl. 00:10 |
Hej
Jeg er efterhånden led og ked af min JVC DR-MH30 HDD-recorder, der godt nok optager i super-kvali., men lider af tale-sync fejl på brændte DVD'ere, problemer med at afspille skiver på andre DVD-afspillere - samt at JVC-'en også er lidt nørklet at betjene på visse punkter.
Efter at have kigge på HTPC og Windows MediaCenter på messen i Valby hallen i denne weekend er jeg totalt hooked på en HTPC løsning istedet (en færdigkøbt løsning a'la Intel's nye med integreret surroundforstærker eller Zitech's ditto).
Umiddelbart kan jeg kun se fordele ift. alm. HDD-recordere, dog er jeg usikker på flg. :
- er billedkvaliteten ligeså god ? Her mener jeg synlig i praksis, ikke målt med en masse fine apparater og instrumenter.
- kan man forvente problemfri (99%) brænding af DVd-skiver, altså ingen talesync fejl og at de kan afspilles på stort set alle øvrige standalone DVD-afspillere.
hilsen
Carsten
|
Carsten Witt
LG OLED65B7 TV NAD T758 Surround Receiver Samsung BD-C6900 Blue Ray Sony RDR-HDX995 HDD-Recorder YouSee HD-box Samsung3126
|
 |
cwitt
Super bruger
|
Sendt: 02-Oktober-2005 kl. 01:33 |
Lige en ting mere jeg glemte :
Er det korrekt at man ikke kan få synderlig god billedkvalitet hvis man viser HTPC optagelser på et billedrørs-TV ?
Jeg har et 100Hz Thomson TV med pivskarpt billede, og vil nødig skifte til fladskærm de første par år.
|
Carsten Witt
LG OLED65B7 TV NAD T758 Surround Receiver Samsung BD-C6900 Blue Ray Sony RDR-HDX995 HDD-Recorder YouSee HD-box Samsung3126
|
 |
Cykelskur
Ny bruger
Oprettet: 30-September-2005
Point: 9
|
Sendt: 03-Oktober-2005 kl. 13:30 |
Hopper lige med på denne tråd... :D
|
 |
Helmø
Super bruger
Oprettet: 27-August-2004
Point: 303
|
Sendt: 03-Oktober-2005 kl. 14:01 |
Vil lige med det samme sige at jeg ikke har en HTPC.
Har fulgt rimeligt meget med i dette forum og hvad jeg kan læse mig frem til så er kvaliteten mindst lige så god (dette afhænger selvfølgelig af hvilken DVD brænder du sætter i maskinen). Har personligt gode erfaringer med Plextor og NEC.
Hvis man sætter et Hauppauge med MPEG-2 hardware encoder så skulle man ikke få nogle sync problemer - hvad jeg har hørt om.
Det er klart at billedet ikke bliver godt på dit fjernsyn hvis du prøver på at vise en windows desktop med 1024x768 på dit "gamle" billedrørs-TV - det bliver umuligt at læse noget da der ikke er punkter nok på skærmen. Til film synes jeg selv det er framragende - men det kommer igen an på din udgang fra din maskine (bruger selv en bærbar med et "gammelt" GeForce Go2 kort på mit 100Hz Philips billedrørs-TV og der er billedet skarpt).
|
 |
cwitt
Super bruger
|
Sendt: 03-Oktober-2005 kl. 15:52 |
Jeg kan godt leve med at selve XP-miljøet vises i ringe kvalitet på billedrørs-TV, men selve MediaCenter skallen og DVD-filmene skal vises tip top.
Mener også at have hørt at MC-skallen kører i et grafik-mode der passer til billedrør...eller er det forkert ?
Helmø skrev:
Vil lige med det samme sige at jeg ikke har en HTPC.
Har fulgt rimeligt meget med i dette forum og hvad jeg kan læse mig frem til så er kvaliteten mindst lige så god (dette afhænger selvfølgelig af hvilken DVD brænder du sætter i maskinen). Har personligt gode erfaringer med Plextor og NEC.
Hvis man sætter et Hauppauge med MPEG-2 hardware encoder så skulle man ikke få nogle sync problemer - hvad jeg har hørt om.
Det er klart at billedet ikke bliver godt på dit fjernsyn hvis du prøver på at vise en windows desktop med 1024x768 på dit "gamle" billedrørs-TV - det bliver umuligt at læse noget da der ikke er punkter nok på skærmen. Til film synes jeg selv det er framragende - men det kommer igen an på din udgang fra din maskine (bruger selv en bærbar med et "gammelt" GeForce Go2 kort på mit 100Hz Philips billedrørs-TV og der er billedet skarpt). |
|
Carsten Witt
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 03-Oktober-2005 kl. 16:05 |
Når jeg tilslutter min PC til mit TV Panasonic TX-32 PS11 via S-Video fra et Nvida kort, og ser en optagelse fra min DV Camcorder kan jeg ikke se forskel på det billede og signalet direkte fra Camcorderen, så den side af sagen skulle være i orden.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
Binnerup
Guld medlem
Oprettet: 26-September-2005
Point: 1137
|
Sendt: 03-Oktober-2005 kl. 16:09 |
cwitt: Jeg har nævnt det mange steder, og nu gør jeg det her også - evt. igen.
HTPC og billedrørstv er en elendig sammensætningen, ikke pga. kvaliteten af HTPC softwaren, DVD softwaren eller lign., men udelukkende det faktum at TV-out på alle grafikkort er elendigt (ja, nogle er en smule bedre end andre, men alle er elendige, bare i forskellige grader).
Det betyder at DVD afspilning vil være ringere end en 300 kr's DVD afspiller (eller en til 200 kr. i Føtex i denne uge).
Dermed - HTPC er til folk med en component, VGA, DVI eller HDMI indgang på deres fremviser, hvor man kan gå uden om TV-out funktionen, eller for dem som er ligeglade med den elendige kvalitet det giver, men gerne vil have sammenkoblingen af enhederne...
Nogen vil forsøge at sige at de har god kvalitet på deres TV, det handler udelukkende om at de er i et stadie af fornægtelse, eller at de ikke har noget sammenligningspunkt.
Så enkelt er det - beklager.
Jeg står gerne til rådighed for at nogen viser mig jeg er forkert på den, men det er ikke lykkedes endnu (og ja, jeg har selv loddet og gjort ved med Matrox kort i tidlige tider for at få Scart-RGB osv., og det giver da en bedre kvalitet, dvs. bare en mindre grad af elendig).
Mvh
Brian Binnerup
|
 |
dkoclni
Super bruger
Oprettet: 27-Juli-2004
Point: 311
|
Sendt: 03-Oktober-2005 kl. 16:58 |
Binnerup skrev:
HTPC og billedrørstv er en elendig sammensætningen, ikke pga. kvaliteten af HTPC softwaren, DVD softwaren eller lign., men udelukkende det faktum at TV-out på alle grafikkort er elendigt (ja, nogle er en smule bedre end andre, men alle er elendige, bare i forskellige grader).
Det betyder at DVD afspilning vil være ringere end en 300 kr's DVD afspiller (eller en til 200 kr. i Føtex i denne uge).
Dermed - HTPC er til folk med en component, VGA, DVI eller HDMI indgang på deres fremviser, hvor man kan gå uden om TV-out funktionen, eller for dem som er ligeglade med den elendige kvalitet det giver, men gerne vil have sammenkoblingen af enhederne...
Nogen vil forsøge at sige at de har god kvalitet på deres TV, det handler udelukkende om at de er i et stadie af fornægtelse, eller at de ikke har noget sammenligningspunkt.
Så enkelt er det - beklager. |
Sikke en brandtale og jeg vil give dig ret en del af vejen. Der er dog en ting du glemmer. Det er jo ikke nødvendigvis sådan at folk med CRT tv ikke kan få et ordenligt billede, de kommer bare ikke så let til det som dem med LCD/Plasma (da det jo som regel er disse tv der har ordenlige input). Et alternativ er jo at benytte sig af en extender som har ordenlig tilslutning via rgb scart.
Og det med at vga til rgb scart ikke giver et godt billede, ja den må vist være på din egen regning og tilskrives dine lode-evner , for du får da ikke meget bedre forhold under de tilslutningsforhold som et CRT tv har tilrådighed. Der skal helt sikkert tweakes fra PC siden, da man ikke bare kan forvente at kablet alene giver et perfekt resultat, men det giver helt sikkert det bedste resultat, hvis man altså vil have pc'en tilsluttet.
Spørgsmålet er så om det er en værdig afløser af DRMH30'eren. Ja, min underskrift siger vel det hele - men ja, det synes jeg helt bestemt. Og dermed over til en af mine yndlings ting at sige herinde: prøv inden du køber noget som helst. Test tilslutningen til dit tv med din eksisterende computer. Køb/lav et vga til scart rgb kabel - sæt en dvd på - og se om det lever op til dine krav. Forsøg dig med en tv tuner i din eksisterende pc inden du køber kabinet og alt muligt andet grej. Det hele kan testes for under 1.000 kr. og er du tilfreds, så kan alle dele bruges i den endelige htpc. Ellers sælger du dem bare brugt og så har det måske kostet dig nogle få hundrede kr. Pointen er bare, at der er så mange holdninger til det her, men når det drejer sig om kvaliteten på tv'et så er det kun dig selv der kan afgøre det. Se bare hvor mange der var/er rigtigt glade for DRMH30'eren og som synes den er super cool, men der var godt nok også mange der synes det modsatte. Så for at citere en gammel always reklame: Prøv det!
|
 |
cwitt
Super bruger
|
Sendt: 03-Oktober-2005 kl. 17:00 |
Øv, det lyder som om jeg ikke skal have HTPC foreløbig alligevel, da jeg stadig venter på at 42" fladpanelerne er droppet væsentlig i pris (og samtidig ikke ønsker en projektor løsning).
Havde ellers glædet mig til at lege med MS Mediecenter.
Binnerup skrev:
Så enkelt er det - beklager.
Jeg står gerne til rådighed for at nogen viser mig jeg er forkert på den, men det er ikke lykkedes endnu (og ja, jeg har selv loddet og gjort ved med Matrox kort i tidlige tider for at få Scart-RGB osv., og det giver da en bedre kvalitet, dvs. bare en mindre grad af elendig).
Mvh
Brian Binnerup |
|
Carsten Witt
|
 |
cwitt
Super bruger
|
Sendt: 03-Oktober-2005 kl. 17:05 |
Hmm, her var med en hel anden mening. Måske du har ret, hvilket RIGTIGT GODT tuner kort vil du anbefale?
dkoclni skrev:
....Og dermed over til en af mine yndlings ting at sige herinde: prøv inden du køber noget som helst. Test tilslutningen til dit tv med din eksisterende computer...... |
|
Carsten Witt
|
 |
dkoclni
Super bruger
Oprettet: 27-Juli-2004
Point: 311
|
Sendt: 03-Oktober-2005 kl. 17:26 |
ATI's theater pro eller blot et hauppage. Jeg synes dog ati's er bedre.
|
 |
Binnerup
Guld medlem
Oprettet: 26-September-2005
Point: 1137
|
Sendt: 03-Oktober-2005 kl. 17:31 |
dkoclni skrev:
Der er dog en ting du glemmer. Det er jo ikke nødvendigvis sådan at folk med CRT tv ikke kan få et ordenligt billede, de kommer bare ikke så let til det som dem med LCD/Plasma (da det jo som regel er disse tv der har ordenlige input). Et alternativ er jo at benytte sig af en extender som har ordenlig tilslutning via rgb scart. |
Delvist korrekt - en extender har dog ikke en Scart-RGB tilslutning med en S-Video, men den er også væsentligt bedre end det TV-out leverer fra en PC. Der er dog en del ulemper:
- Extenderne er NTSC, med hvad det giver af problemer. - Extendere kan ikke afspille DVD'ere. - Extendere har ikke "rich" Media Center interface.
På nær DVD'erne bliver de ting dog løst med XBox 360.
dkoclni skrev:
Og det med at vga til rgb scart ikke giver et godt billede, ja den må vist være på din egen regning og tilskrives dine lode-evner , for du får da ikke meget bedre forhold under de tilslutningsforhold som et CRT tv har tilrådighed. Der skal helt sikkert tweakes fra PC siden, da man ikke bare kan forvente at kablet alene giver et perfekt resultat, men det giver helt sikkert det bedste resultat, hvis man altså vil have pc'en tilsluttet. |
Selvfølgelig giver det et bedre billede, faktum er bare at det ikke er tilnærmelsesvist så godt som en 300 kr's DVD afspiller - og tro mig - jeg har indstillet alting. Kører du med et modded RadeOn, eller?
dkoclni skrev:
prøv inden du køber noget som helst. Test tilslutningen til dit tv med din eksisterende computer. Køb/lav et vga til scart rgb kabel |
Enig, og sæt så dit Scart-RGB kabel på din Scart-RGB, lån en kammerats DVD af en du også selv har, og kobl så din DVD optager på et scart stik, bare med S-Video, det er nok. Skift så imellem de to inputs med samme billede, og så vil du forstå hvorfor jeg mener PC'en ikke er egnet til det.
Mvh
Brian Binnerup
|
 |