recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Installation af dataudtag
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketInstallation af dataudtag

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Emne: Installation af dataudtag
    Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 22:01
Jeg skal have trukket et netkabel fra min router og ind i stuen. Ved routeren skal kablet ende i et stik (jeg har en tang til at lave stikket). I stuen skal kablet ende ud i et dataudtag.

Hvordan skal de forskellige ledere i selve kablet placeres i både stik og dataudtage (farver)?

Skal der bruges noget specielt værktøj til at lave dataudtaget (lidt a la tangen til datastikket)? Jeg har tænkt mig at bruge dette dataudtag.

Anders
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 23:32
Træk to kabler nu du er i gang og køb et dobblet-udtag... Du ved aldrig hvad du får brug for i fremtiden.

Princippielt skal lederne i kablet bare sidde ens i begge ender, men for at gøre det nemmere for dig selv (og evt. andre, der skal rode med det senere) så læg lederne som beskrevet her.
Normalt skal der ikke bruges værktøj til dataudtagene.

Redigeret af Zulu - 27-Oktober-2009 kl. 23:54
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5310
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 23:36

Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Hvordan skal de forskellige ledere i selve kablet placeres i både stik og dataudtage (farver)?

Skal der bruges noget specielt værktøj til at lave dataudtaget (lidt a la tangen til datastikket)? Jeg har tænkt mig at bruge dette dataudtag.

Her er en side med hjælp:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/farvekode_rj45.php

Og i det udtag du linker til, er der farver der viser trådplacering.
Ved ikke om der findes tang til det, men jeg har klaret at presse det sammen i en lille parallelskruestik.

Mvh JørgenT

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Jeg skal have trukket et netkabel fra min router og ind i stuen. Ved routeren skal kablet ende i et stik (jeg har en tang til at lave stikket). I stuen skal kablet ende ud i et dataudtag.

Det lydre som noget klamp. Sæt udtag i begge ender.

Til installationer anvender man kabel med massive ledere. Til patchkabler anvender man kabel med bløde ledere. Så uanset hvilken type kabel du vælger, bliver det forkert i een af enderne, hvis du sætter stik på i den ene ende og udtag i den anden ende.
Til top
Tingleff Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Maj-2009
Point: 112
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 23:51
Sørg dog for generelt ikke at sno de enkelt ledningspar for meget op, når du skal forbinde dem i begge ender - da dette kan på virke din hastighed. Så længe du holder dig til kategori 5e, mærker du nok ikke den store foskel, men er det f.eks. en cat 6 kabling/stik, du skal lave, skal du være omhyggelig, for ikke at miste hastighed.
Til top
Darknezs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-September-2006
Sted: Viborg, Denmark
Point: 332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2009 kl. 04:11
Citér
Det lydre som noget klamp. Sæt udtag i begge ender.

Til installationer anvender man kabel med massive ledere. Til patchkabler anvender man kabel med bløde ledere. Så uanset hvilken type kabel du vælger, bliver det forkert i een af enderne, hvis du sætter stik på i den ene ende og udtag i den anden ende.

Den type har jeg nu lavet mange af, med lidt omhyggelighed, går det fint, bruger patch kabel

Redigeret af Darknezs - 28-Oktober-2009 kl. 04:11
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2009 kl. 17:46
Tak for svarene og de forskellige links.

Jeg har bestilt 2x dataudtag og 10xstik samt 25 kabel. Så må vi se, hvad jeg beslutter mig for at gøre. Det bliver nok med 2 dataudtag
Anders
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 19:42
Så blev der installeret dataudtag i begge ender. Det fungere dog ikke helt perfekt.

Jeg har placeret et dataudtag ved routeren, som så er forbundet til et dataudtag i stuen. Hvis jeg sætter en pc på stikket i stuen, så går det perfekt med download (hastighedstest hos både TDC og Telenor), men upload kører ikke rigtigt. Jeg bruger dog kun stikket til min LG BD390 afspiller, som kun skal hente video fra min NAS. Det virker uden problemer. Men jeg vil jo selvfølgelig gerne have det til at fungere optimalt alligevel.

I stuen har jeg installeret et LK dataudtag, mens jeg ved routeren har installeret et Lindy dataudtag. Desværre er farvekoderne ikke ens i de to udtag, hvorfor jeg besluttede mig for at benytte LK's farvekoder i begge udtag, således at de enkelte ledere sidder ens i de to dataudtag.

Jeg har ikke benyttet en LSA tang. Jeg har dog bestilt en, så jeg kan sikre mig, at hver leder er klemt helt ned.

Bare for at være helt sikker, så vil jeg bare lige høre, om jeg har lavet nogle åbentlyse fejl? Er det ikke korrekt, at farvekoderne skal være ens i begge sider?
Anders
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 20:33
Hver leder skal være ens forbundet i begge ender. Det har du fået rigtigt fat i.

Derudover er det vigtigt, at du ikke blander trådparrene. De to ledere hører virkelig sammen to og to - det er grundlaget for kablets beskyttelse mod udefra kommende støj. I hver side skal de to yderste ledere være fra samme trådpar. De to midterste ledere skal være fra samme trådpar. Og de tilbageværende, nummer 3 og 6, skal være fra samme trådpar.

Om du så vælger de rigtige trådpar har nok mere akademisk interesse. De er ikke snoet med helt samme antal vindinger pr. fod, men i praksis tvivler jeg på, at det betyder noget.

Redigeret af Allan Olesen - 23-November-2009 kl. 20:43
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 20:53
Jeg har sørget for, at få de rigtige ledere de rigtige steder her, jævnfør farvekoden på LK's dataudtag. At upload ikke fungere som det skal, må simpelthen skyldes, at en af lederne ikke har fået ordentlig fat.

Anders
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2009 kl. 20:15
Ok, nu har jeg prøvet at gå begge dataudtag igennem med min LSA tang. Det hjalp desværre ikke. Derfor prøvede jeg at lave de to dataudtag forfra, men det hjalp heller ikke.

Jeg kan godt downloade (her er der, så vidt jeg kan se, ingen problemer), men uploade går virkelig skidt. Hastighedstesten hos både TDC og Telenor fejler i upload delen. Jeg kan godt uploade filer på mit eget netværk, men det går uendelig langsomt.

Kan jeg evt. have vendt det ene dataudtag (det fra Lindy) på hovedet? Således at de farver jeg har øverst, burde være nederst? Jeg kan ikke helt selv forstå det, hvis det er fejlen, idet jeg jo har forbindelse igennem. Den fungerer bare ikke på upload-delen.

Nogen ideer? Jeg er 100% sikker på, at farverækkefølgen er ens på begge sider (måske er det ene dataudtag vendt på hovedet), og alle kabler er trykket helt ned (har brugt LSA tangen).
Anders
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2009 kl. 20:30
Lige en lille update. Nu fejler upload-testen hos TDC og Telenor ikke mere. Jeg prøvede lige at lade den stå et stykke tid og pludselig røg hastigheden op på 512 kbps, hvorefter den faldt og faldt og faldt og endte på 5-10 kbps.

Hvad dælen sker der? Hvis det bare er dårlige forbindelser, hvilke "pins" på dataudtaget er så upload og hvilke er download?
Anders
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu